Cardiofitness: fit worden met cardio

Laatst bijgewerkt door Casper op oktober 31, 2020

HIIT
cardiofitness

Cardiofitness is een begrip dat je vaak voorbij hoort komen. Maar wat is het eigenlijk precies? En nog belangrijker: wat zijn de voordelen ervan?

In dit artikel kom je erachter waarom jij aan cardiofitness zou moeten doen:

Wat is cardiofitness?

loopband-fitness

Bij cardiofitness gaat het om het opbouwen van je conditie. Hoe lang ben jij in staat om een activiteit vol te houden?

Heb je moeite met een rustige wandeling van een half uur? Dan is je conditie, of uithoudingsvermogen niet erg goed.

Kun je een uur lang in flink tempo baantjes trekken in het zwembad? Dan zit het betreft je uithoudingsvermogen wel goed.

Tijdens cardiofitness train je het vermogen van je lichaam om zuurstof op te nemen en te verplaatsen. Dit wordt gedaan door je hart, je longen en natuurlijk je spieren.

Als je hart en longen goed werken nemen ze makkelijker zuurstof op. Deze zuurstof wordt naar de spieren gestuurd.

Wanneer je spieren goed getraind zijn nemen ook deze makkelijker zuurstof op. Het volhouden van een activiteit wordt zodoende steeds makkelijker.

Uithoudingsvermogen trainen

cardio-fitness-training

Hoe kun je het beste je uithoudingsvermogen trainen? De American College of Sports Medicine heeft onderzocht hoe je dit het best kunt doen:

  • Doe een activiteit waar je alle grote spiergroepen bij gebruikt (duursporten, cardiofitness in de sportschool).
  • Train 3-5 keer per week.
  • Train 20-60 minuten (mag in delen van minimaal 10 minuten).
  • Train op 65-85% van je maximale hartslag.

Het uithoudingsvermogen kan ook opgebouwd worden door zogenaamde high intensity trainingen (HIIT).

Tijdens dit soort trainingen kom je boven de 65-85% van je maximale hartslag. Het voordeel van HIIT trainingen is dat het niet of nauwlijks zorgt voor verlies van kracht en/of spieren.

Dit kan aantrekkelijk zijn voor iemand die met gewichten traint en geen spierverlies wilt leiden door cardio. Wees hier echter voorzichtig mee. Te vaak op hoge intensiteit trainen kan op den duur zorgen voor uitputting en blessures.

De voordelen van cardiofitness

Dat cardio een hoop voordelen met zich mee brengt mag duidelijk zijn. Je hoort dan ook vaak ‘dat het goed voor je is’. Maar wat zijn de voordelen daadwerkelijk?

Cardiofitness levert je de volgende voordelen op:

Goede warming-up voor de spieren

Cardiofitness zoals een training op een crosstrainer zorgen voor een ideale warm-up voordat je gaat trainen met gewichten. De spieren hebben het nodig om langzaam warm te worden voordat je ze op hogere intensiteit gaat belasten.

Het beste is om een toestel te gebruiken waarbij je alle spieren van je lichaam nodig hebt, zoals een roeiapparaat of crosstrainer. Hierbij worden alle spiervezels in je lichaam geactiveerd.

Een combinatie van 10-15 minuten cardiofitness en 5 minuten warm-up met lichte gewichten levert je een perfect opgewarmd lichaam op. Klaar voor de krachttraining!

Verbeterd je algemene gezondheid

cardiofitness

Natuurlijk is het goed dat je aan krachttraining doet. Trainen met gewichten zorgt voor veel gezondheidsvoordelen.

Je houdt je spieren er sterk mee, je krijgt meer energie, je bouwt zelfvertrouwen, de kans op blessures en ziektes vermindert, het zorgt voor een betere stofwisseling én de botten in je lichaam worden sterker.

Maar om echt gezond te zijn, te blijven en om gezond oud te worden is het van primair belang om je hart en longen te trainen. Het trainen van je uithoudingsvermogen, bijvoorbeeld door middel van cardiofitness, staat dan ook op de eerste plek als het gaat om training voor de langdurige gezondheid.

Een combinatie van de twee, cardiofitness én krachttraining is het best voor de algemene gezondheid. Bovendien hou je een flinke krachttraining beter vol als je uithoudingsvermogen goed is.

Afvallen met cardiofitness

platte-buik-in-een-nacht

Ook om af te vallen blijkt een combinatie van krachttraining en cardiofitness het best te werken.Veel mensen kiezen ervoor om uitsluitend cardio te doen om calorieën te verbranden.

Meer spiermassa zorgt er echter voor dat je meer verbrandt, en spieren bouw je door krachtraining. Bovendien zorgt krachttraining voor een flinke afterburn.

Voor degene die uitsluitend aan krachttraining doen is trainen op een lage intensiviteit een goede aanvulling op hun training. Deze training zorgt ervoor dat je lichaam in de vetverbrandingszone komt. Dit is een goede manier om droog te trainen.

Variatie

Variatie is key als het gaat om fitness. Als je het lichaam constant op dezelfde traint dan zal er langzaam maar zeker gewenning optreden.

Heb je ooit het idee gehad dat je echt fit was, totdat je een keer ging meetrainen met een groepsles bodypump of spinning?

Ga een keer op de roeitrainer zitten en roei 5 km. De volgende dag weet je dat die fitheid van je eigenlijk best tegenvalt.

Door regelmatig te variëren in je training bouw je pas echt aan je algemene fitheid! Dit kun je heel goed doen door cardiofitness. De mogelijkheden in de sportschool zijn eindeloos, roei, ren, crosstrain, fiets of doe mee met een groepsles!

Actieve rust

Trainen met gewichten zorgt voor kleine scheurtjes in je spieren, deze moeten weer herstelt worden. Dit kun je doen met rust, goede voeding en stretchen.

Maar ook door middel van actieve rust. Actieve rust betekent dat je wel actief bent, maarop hele lage intensiteit. Dit kun je doen door middel van cardiofitness.

Een cardiotraining zorgt voor een goede doorbloeding van het lichaam. Hierdoor komt er veel zuurstof in de spieren, waardoor deze sneller herstellen. Een dergelijke training wordt ookwel een ‘herstel loop’ of ‘uitfietsen’ genoemd.

Welke apparaten zijn er?

Cardiofitness is een veelzijdig begrip. Er zijn dan ook veel verschillende soorten apparaten om cardio op te doen.

Hieronder vind je de meest voorkomende en effectieve apparaten:

Loopbanden

loopband-cardio

Loopbanden zijn waarschijnlijk het populairste en meest gebruikte cardiofitness apparaat dat er is. Om deze reden zijn de loopbanden dan ook niet weg te denken uit de sportschool.

Ook bij mensen thuis zijn deze steeds vaker te vinden. Wanneer het weer even niet mee zit óf je van je favoriete serie wilt kunnen genieten tijdens de cardio komen de loopbanden goed tot hun recht!


Hometrainer

hometrainer-cardiofitness

De hometrainer is ook een erg populair apparaat om cardiofitness op te doen. Veel mensen zullen een voorkeur hebben voor hardlopen of fietsen.

Wanneer je meer van het fietsen bent is de hometrainer een erg fijn apparaat om op te trainen.

Of je doel nou is om je conditie te verbeteren, je vetpercentage verlagen óf gewoon lekker te bewegen. De hometrainer is een erg toegankelijk apparaat voor iedereen.

Zo zijn er ook hometrainers die geschikt zijn voor ouderen. Deze modellen zijn voorzien van een extra lage instap.



Roeitrainer

roeitrainer-cardio-training

Roeien is weer een heel andere vorm van cardiofitness vergeleken met bijvoorbeeld de loopbanden en hometrainers. De roeitrainers zorgen er namelijk niet alleen voor dat je calorieën verbrandt en conditie opbouwt.

Maar met het roeiapparaat zul je ook kracht opbouwen in het hele lichaam. Hierdoor zou je het ook kunnen beschouwen als krachttraining apparatuur.

Vrijwel elke spier wordt aangesproken tijdens het roeien. Dit maakt de training dan ook zo effectief. Zowel in de sportscholen als thuis is het voor velen een geliefd apparaat om op te trainen.



Crosstrainer

cardiofitness-crosstrainer

Uiteraard mogen de crosstrainers niet ontbreken in het rijtje met cardiofitness apparatuur.

Crosstrainers zetten je hele lichaam aan het werk en zijn een erg effectief apparaat om aan je fysieke doelen te werken. Zoals gezegd is het tevens eens goede manier om invulling te geven aan je warming-up alvorens de krachttraining.


En nog veel meer

Naast bovenstaande cardiofitness apparaten zijn er nog véél meer apparaten die uitermate geschikt zijn om je cardio trainingen op uit te voeren.

Wanneer je graag aan HIIT (high intensity cardio trainingen) doet dan kun je bijvoorbeeld goed gebruik maken van een airbike of een airrunner.

Deze apparaten zijn niet elektrisch aangedreven, maar geheel door jouw eigen spierkracht.


💡 Misschien vind je dit ook interessant:

Categorieën: Training

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *