Pull up bar kopen: Aandachtspunten, aanbod & oefeningen

Laatst bijgewerkt door Casper op oktober 25, 2020

pull-up-aan-stang
pull-up-aan-stang

Een pull up bar is één van de meest geschikte fitnessapparaten voor in huis. Het is makkelijk in gebruik en erg effectief om mee te trainen.

Toch is het uitzoeken van een pull up bar niet altijd even makkelijk. Vanwege het grote aanbod kun je lang bezig zijn met het vinden van de perfecte pull up bar.

In dit artikel kun je lezen waar je op moet letten bij het kopen en ook kun je de beste pull up bars bekijken:

Aandachtspunten

optrekken

Waar moet je eigenlijk op letten als je een pull up bar gaat kopen? Het lijkt zo’n simpele tool, maar toch dien je met een aantal dingen rekening te houden alvorens je een pull up bar koopt.

Het belangrijkste aandachtspunt is de plek waar je de bar op gaat hangen. Er zijn namelijk verschillende manieren om dit te doen en ook verschillende hoogtes.

Plek uitzoeken

De beste hoogte voor een pull up verschilt per persoon. Dit hangt namelijk af van jouw lichaamslengte. Een voor jou ideale hoogte is wanneer je benen de grond niet kunnen raken wanneer je deze gestrekt laat hangen terwijl je aan de pull up bar hangt met gestrekte armen.

optrekstang-dak

Dit kun je makkelijk uitmeten door jezelf op te meten met gestrekte armen de lucht in, of om tegen de muur aan te gaan staan met gestrekte armen.

Wanneer je de pull up bar aan het plafond ophangt is het vaak wat lastiger om uit te meten, maar de zolang je jezelf maar kunt optrekken en voldoende ruimte hebt om je oefeningen te kunnen doen dan voldoet het doorgaans wel voor je trainingen.

Waar kun je de pull up bar eigenlijk aan ophangen? Hieronder de mogelijkheden:

  • Plafond: Het plafond wordt over het algemeen minder vaak gebruikt dan onderstaande mogelijkheden. Wanneer je een stevig plafond hebt dan kun je deze hier aan ophangen. Voor de montage kun je een ladder gebruiken. Wel moet je zeker weten dat je plafond stevig genoeg is. Voor meer informatie lees: Pull bar voor plafond kopen >>
  • Muur: De muur wordt thuis vaak gebruikt om een bar aan op te hangen. Dit is bij uitstek de populairste plek. Je kunt er voor kiezen om dit buiten in de tuin te doen of binnen, zolang de muur hier maar stevig genoeg voor is.
  • Deur: De deur is ook een erg populaire plek om de stang tussen/boven te hangen. Een pull up bar voor aan de deur is makkelijk te monteren en vaak een stuk goedkoper dan de stangen voor aan de muur en plafond, wel heb je hier een geschikte deur voor nodig in huis. Meer informatie vind je in het artikel: Pull up bar tussen deur >>

Voor de montage zul je vrijwel altijd een setje met bouten meegeleverd krijgen zodat je zelf aan de slag kunt met het bevestigen. Dit is vaak gebeurd in een handomdraai, indien je een goede plek hebt om de pull up bar aan te bevestigen uiteraard.

Wat is je budget?

Wellicht heb je al een goede plek in gedachten om de pull up bar op te gaan hangen. Dan komen we vervolgens bij het tweede aandachtspunt: hoeveel wil je voor de pull up bar uitgeven?

Zoals eerder gezegd is het aanbod erg groot en is er genoeg keuze tussen de verschillende bars. Sommige die zijn erg goedkoop en anderen zijn weer wat duurder. De duurdere varianten zijn niet persé altijd beter maar bieden je vaak wel wat meer mogelijkheden en zijn van betere kwaliteit.

Als je enkel een pull up bar wilt kopen om af en toe enkele keren aan op te trekken zul je wat minder hoge eisen hebben en dan zal een goedkopere stang doorgaans ruimschoots voldoen aan de verwachtingen.

Wil je echter een wat uitgebreidere stang met bijvoorbeeld meerdere grepen op verschillende hoogtes, of wellicht wil je wel een hoogwaardige en multifunctionele pull up bar hebben voor in je eigen home gym. In dit geval zal je vanzelfsprekend wat meer betalen.

Pull up bar kopen

Je weet nu waar je op moet letten bij het kopen van een pull up bar. Hieronder vind je een overzicht van de beste webshops waar je deze kunt verkrijgen. Bekijk en vergelijk het aanbod bij onderstaande webshops:


betersport.nlGa naar aanbod >>
fitwinkel.nlGa naar aanbod >>
bol.comGa naar aanbod >>
gorillasports.nlGa naar aanbod >>




Voor en nadelen

Net zoals elk ander fitnessapparaat of trainingstool heeft ook de pull up bar zo zijn voor en nadelen.

Als je nog twijfelt om een pull up bar te gaan kopen dan kan het handig zijn om de voor en nadelen door te nemen en vervolgens een afweging te maken of je wellicht tóch liever voor een ander apparaat kiest.

pull-up-bar

Voordelen ✅

Laten we beginnen met de positieve kanten van een pull up bar:

Makkelijk in gebruik ✔

Een pull up bar is misschien wel één van de makkelijkst bruikbare fitness tools dat te verkrijgen is. Er is niks mechanisch aan en er komt geen elektra aan te pas. Je hoeft van te voren geen gewicht of weerstandsprogramma in te stellen en hebt naast je lichaamsgewicht en de bar dan ook niks anders nodig.

Goedkoop ✔

De pull up bars zijn spotgoedkoop wanneer je deze vergelijkt met veel andere apparatuur. Het is dan ook niet voor niks dat er erg veel mensen zijn die thuis een pull up bar hebben hangen. De meeste homegyms beginnen met enkel een pull up bar en breiden vervolgens langzaam uit naar meer geavenceerde apparatuur.

Effectief trainen ✔

Je kunt erg effectief trainen met de pull up bar en vrijwel elke spiergroep in je lichaam kun je er dan ook mee aanpakken. Hoewel de pull up bar met name een effectief middel is om de rug en de biceps mee te trainen kun je er ook je buikspieren en onderarmen erg goed mee trainen.

Wanneer je een multifunctionele pull up bar hebt dan kun je zelfs je borst en triceps effectief trainen door dips te maken. Je benen kunnen getraint worden door leg raises te maken, maar dit is niet de beste oefening die je kunt doen voor je benen en dit is dan ook de enige spiergroep die niet écht goed getraint kan worden met behulp van een pull up bar.

Nadelen ❌

Zoals gezegd heeft de optrekstang niet enkel voordelen maar zitten er ook wat nadelen aan:

Bevestigen ❌

Het bevestigen van de pull up bar kan om meerdere redenen als nadeel ervaren worden. Over het algemeen is het vrij gemakkelijk om dit te doen, maar wanneer je niet over het juiste gereedschap (boormachine) beschikt dan kan het nog wel een klusje zijn om dit voor elkaar te krijgen. Het beste kun je een boormachine huren bij een bouwmarkt, of beter nog eentje lenen van je buurman om het klusje alsnog te klaren.

De tweede reden waarom het bevestigen een probleem kan zijn is omdat je geen geschikte plek kunt vinden om de bar aan te bevestigen. Met een beetje creativiteit kun je echter in elk huis wel een geschikt plekje vinden, maar dit kan een hele speurtocht worden.

Niet altijd nodig ❌

Heb jij momenteel al een uitgebreide home gym met een bar of iets anders om je aan op te trekken? Een pull up bar is dan niet altijd noodzakelijk. In dit artikel kun je de alternatieven vinden voor een pull up bar en wanneer je één van deze apparaten gebruikt heb je geen pull up bar meer nodig.

Ben je momenteel al in het bezit van een apparaat waaraan je jezelf kunt optrekken, omdat hier een pull up bar aan bevestigd zit? Ook dan is de bar overbodig.

Een andere reden waarom een pull up bar overbodig kan zijn is omdat je al beschikt over een stang, balk of iets anders waar je jezelf aan kunt optrekken. Of misschien vind je het wel leuk om je eigen pull up bar te maken en hoef je deze niet kant en klaar te kopen.

Geen full body workout ❌

Zoals je zojuist bij de voordelen al hebt kunnen lezen is een pull up bar een erg effectieve tool om bijna je hele lichaam mee te trainen. Je leest het goed: bijna.

Want je benen kun je niet erg goed trainen met behulp van de stang. Om je benen te trainen kun je dan ook beter squats maken of een andere oefening doen.

Maar ook de borstspieren zijn nauwlijks te trainen wanneer je een simpele pull up bar hebt. Het is dus niet een alles-in-één apparaat, maar dat mag je eigenlijk ook niet verwachten voor de prijs die je er voor betaald.

Trainen met een pull up bar

Je vraagt je wellicht af wat je eigenlijk allemaal kunt doen met een pull up bar. Waarom is het zo multifunctioneel? Hieronder vind de mogelijkheden:

Optrekken (pull up)

Uiteraard is de pull up de bekendste oefening die je kunt doen met de stang. Het principe is erg simpel: ga aan de stang hangen waarbij je de bar beetpakt met je vingers van je af en trek jezelf vervolgens omhoog totdat je hoofd boven de stang uitkomt.

Het liefst tik je jouw borstkas aan met de bar zodat je weet dat je de volledige beweging (range of motion) gemaakt hebt. Wanneer je een pull up bar in huis hebt zijn pull ups een erg goede manier om op een simpele manier veel kracht op te bouwen. Wissel dit af met push ups en je zult merken dat je bovenlichaam groter en gespierder wordt (mits in combinatie met goede voeding).

In het filmpje hieronder wordt uitgelegd hoe je de perfecte pull up kunt leren als een beginner:


Chin up

De chin up is de op één na populairste oefening met de pull up bar. Het enige verschil met de pull up is dat je jouw vingers naar je toe laat wijzen. Bij de chin up zal er meer kracht vanuit je biceps komen en train je deze dus nog effectiever mee.

Chin ups zijn makkelijker om uit te voeren dan pull ups en dus erg geschikt voor beginners. Maar voor het beste resultaat wissel je beide oefeningen met elkaar af.

Leg raise

Leg raises zijn een goede oefening om je (onderste) buikspieren mee te trainen. Je kunt deze ook uitvoeren in andere posities, bijvoorbeeld terwijl je plat op de grond ligt.

Maar hangend een pull up bar is dit nog altijd het meest effectief. Naast je buikspieren zal je dan ook nog eens je onderarmen meetrainen. De leg raises zijn een goede oefening om beter te kunnen touwklimmen en om buikspieren van staal te ontwikkelen.

Kipping pull up

De kipping pull up is een erg leuke oefening om je training eens uit te breiden als je genoeg hebt van de ”normale” pull ups en chin ups. Je leert met deze oefening een swing te maken met je benen en de techniek hiervoor luistert vrij nauw. Het is dan ook de ideale oefening om te doen wanneer je een muscle-up wilt leren maken.

Muscle-up

De muscle-up is een erg befaamde oefening in de fitness, crossfit en calisthenics wereld. Er zijn maar weinig mensen die de muscle-up goed beheersen en daarom kun je veel waardering en bewondering verwachten wanneer je deze oefening in de sportschool uitvoert.

Wanneer je thuis een pull up bar hebt is dit ideaal omdat je dagelijks kunt oefenen. Oefening baart kunst en wanneer je regelmatig de techniek aan de bar oefent is de kans groot dat jij de muscle up binnen enige kunt kunt uitvoeren.

Uithangen

Wil jij je gripkracht trainen? Door gewoon simpelweg aan de bar te gaan hangen zal je gripkracht binnen de kortste keren toenemen. Hiermee ontwikkel je enorm veel kracht in je handen en onderarmen waarmee je weer voordeel hebt tijdens het uitvoeren van andere oefeningen.

optrekstang

Als je de rest van je lichaam volledig ontspannen laat hangen zal het nog zwaarder worden omdat je ”dood gewicht” moet dragen. Wil je het dus makkelijker maken? Dan span je het best al je spieren aan. Een ander trainingsmiddel dat je hiervoor kunt gebruiken is een hangboard. Dit is met name een populair middel onder sportklimmers.

Maak je trainingen zwaarder

Wil jij je oefeningen zwaarder maken? Er zijn meerdere manieren hoe je dit kunt doen. Je kunt bijvoorbeeld meer herhalingen maken of minder rust nemen tussen je sets door. Maar gewicht toevoegen gaat niet zo makkelijk, toch?

Wanneer je gebruik maakt van een gewichtsvest dan kun je op een eenvoudige manier gewicht toevoegen door het het vest simpelweg aan te trekken. Je kunt het verkrijgen in verschillende gewichten en soorten.

Wat zijn de alternatieven?

Bij de nadelen van een pull up bar heb je zojuist kunnen lezen dat een pull up bar niet altijd nodig is. Welke apparaten kunnen dan als vervanging dienen? Hieronder vind je de beste mogelijkheden.

Let wel: deze apparatuur is enkel geschikt als je een wat groter budget te besteden hebt en hier ruimte voor over hebt. Een pull up bar is nog altijd het meest compact, het goedkoopst en het makkelijkst in gebruik.

Power tower

dipstation-pullup

De power tower is één van de beste alternatieven wanneer je een pull up bar wilt kopen, maar hier nog meer verschillende oefeningen mee wilt doen. Het toestel kost niet erg veel ruimte en er zijn veel goed betaalbare varianten van beschikbaar.

Dit maakt het dan ook een ideaal apparaat om in huis te nemen. Er zit een pull up bar aan bevestigd, een dipping station en push up steunen. Ook is het erg geschikt om leg raises mee te doen en in sommige gevallen kun je er zelfs mee bankdrukken middels een uitklapbare halterbank.

Power tower kopen >>

Gym ringen

pull-up-ringen

Gym ringen worden vaak gebruikt bij turn of crossfit oefeningen en kunnen gebruikt worden voor meerdere krachtoefeningen

Ook optrekken gaat erg goed met de ringen en het is dan ook een prima alternatief voor een pull up bar. Een voordeel is dat de ringen makkelijker op te hangen zijn dan een pull up bar.

Gym ringen kopen >

Lat pulley

latpulley-powertec

Oftewel de lat pull down machine. Je kunt hier welliswaar geen pull ups mee maken, maar wel is de lat pull down een erg goede vervanger voor de pull up.

Wanneer je net begint met trainen, last hebt van een blessure óf gewoon je pull ups wilt afwisselen dan komt deze machine erg goed tot z’n recht. Over het algemeen zijn pull ups nog altijd effectiever om kracht mee op te bouwen, maar de lat pulley kan een prima vervanging of uitbreiding zijn op je trainingen.

Lat pulley kopen >>

Cable crossover

optrek-bar-kabelstation

Een cable crossover bestaat uit 2 kabelstations naast elkaar. Met de kabels kun je erg veel verschillende oefeningen uitvoeren op een rustige en gecontroleerde manier en makkelijk de weerstand verstellen.

Het is geschikt om thuis te gebruiken, maar dient met name als aanvulling op je andere apparatuur. Vrijwel altijd zit er een pull up bar aan bevestigd en een opstapje zodat je de de pull up bar makkelijk kunt bereiken.

Cable crossover kopen >>

Krachtstation

krachtstation

Met een krachtstation wordt een alles-in-1 toestel bedoeld. Dit heeft meerdere trainingsunits ter beschikking en je kunt er dan ook letterlijk elke spiergroep in je lichaam mee trainen.

Veel krachtstations zijn goed om meer dan 50 verschillende oefeningen mee te doen. Wel moet je thuis ruimte over hebben en er ook een wat groter budget voor over hebben, maar het is een ideale oplossing om met één station je hele lichaam te kunnen trainen.

Naar beste krachtstations voor thuis >



Lees deze artikelen hierna:



0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *