Push up bars / opdruksteunen kopen? Bekijk de TOP 5 beste!

Laatst bijgewerkt door Casper op juni 17, 2022

push-up-bar-kopen
push-up-bar-kopen

Push up bars zijn kleine en handige trainingstools. Maar wat kun je er nou eigenlijk precies mee behalve opdrukken?

En waar moet je op letten bij het kopen? In dit artikel vind je de voordelen, het beste aanbod en de verschillende soorten. Lees snel verder!

Bekijk de beste opdruksteunen / push up bars

1. Perfect Fitness Push Up Pro

perfect_fitness_push_up_pro

Hou je vooral van de meer compacte push up steun? Dan is dit model van Perfect Fitness vast en zeker een goede kandidaat. Deze kleine en leuk uitziende opdruksteunen zijn ideaal voor iemand die regelmatig traint.

Het grote voordeel is de goede kwaliteit van deze steunen. Ze staan stevig op de grond en ze kunnen bovendien ook nog eens een roterende beweging maken. Op die manier wordt jouw training zelfs nog beter dan voorheen. Een mooi staaltje techniek!




2. Calisthenics Push Up Bars

opdrukken-schuin-omhoog

Sommige sporters verkiezen eerder de hogere push up bars boven de lage opdruksteunen. Nummer drie op mijn lijstje is dan ook weggelegd voor deze hoge calisthenics push up bars.

Doordat de baren niet op de grond staan, kan je een heel andere houding aannemen. Het idee blijft echter nog steeds hetzelfde: jij duwt jezelf op om zo je spieren te trainen.

Wel is het belangrijk te weten dat deze push up bars veel meer mogelijkheden bieden dan de kleine steuntjes. Ideaal voor een uitgebreide training dus en al zeker voor mensen die al langer met fitness bezig zijn.




3. Tunturi Opdruksteunen

voorligsteun

Ook het gekende merk Tunturi heeft zijn eigen opdruksteunen. Ze zien er misschien wel iets minder fancy uit dan deze van Perfect Fitness, maar uiteindelijk doen ze wel wat ze moeten doen.

Bovendien is Tunturi een vrij bekend merk binnen de fitnesswereld, dus misschien zijn er wel fans die liever voor een Tunturi product kiezen dan voor een minder bekend merk.

De steunen zijn eenvoudig te gebruiken en ze staan stabiel op de grond. Daardoor zijn ze geschikt voor sporters op ieder niveau. Verder is de prijs ook zeker bij de laagste op de markt, dus dat is vast mooi meegenomen.




4. Avento Push-up Grips

avento_push-up_grips

De laatsten zullen de eersten zijn, en in zekere zin klopt dat ook wel. De vijfde plaats op onze lijst is voor deze Avento opdruksteunen.

Ze staan dan misschien wel op de vierde plaats, maar daarmee zijn ze zeker niet minderwaardig. Wat de laagste prijzen betreft, staan ze zelfs op de eerste plaats.

Deze steunen voelen misschien iets minder stevig aan dan de duurdere modellen, maar ze zijn prima te gebruiken.

Zeker voor beginners, zou ik deze push up grips durven aan te raden. Bovendien zien ze er ook nog eens stoer uit, dus zeker de moeite waard om even te bekijken.




5. AWEMOZ Push Up Bord

board-sfeer

Niet zomaar opdruksteunen, maar wel een heel opdrukbord met vele trainingsmogelijkheden. Hoe kan het ook anders, dit product van het merk Awemoz heeft de eerste plaats op onze toplijst te pakken.

Door middel van het bord kies je zelf hoe je jouw work-out indeelt. Bovendien kan je er verschillende spiergroepen van het bovenlichaam mee trainen. De verschillende kleurcodes op het bord geven zelfs netjes aan welke spieren je precies gaat trainen op een bepaalde stand.

Dit alles komt ook nog eens tegen een zeer interessante prijs. Dat is waarom dit push up bord voor mij de beste verhouding heeft tussen prijs en kwaliteit! Bekijk het zeker zelf even.




Wat zijn push up bars?

doorzakken-opdrukken

Push up bars zijn een erg simpel trainingsmiddel dat gebruikt wordt om mee push ups en varianten daarvan mee te maken.

Ze zijn erg populair om thuis of buiten te gebruiken dankzij het compacte formaat en de relatief lage prijs.

De push-up bars worden ook vaak opdruksteunen genoemd. Hier wordt exact hetzelfde mee bedoeld maar kan nog wel eens voor verwarring zorgen.

De verschillende soorten opdruksteunen vergeleken

Hoewel het zo’n simpel trainingshulpje lijkt zijn er verschillende soorten van te verkrijgen.

De ene push up bar is de andere niet en er zitten aanzienlijke verschillen tussen. Hieronder worden de verschillende varianten toegelicht:

De push-up stands

voorligsteun

Dit is de meest voorkomende variant van de opdruksteunen: de zogenoemde stands. Dit kun je zien als de traditionele bars.

Ook deze heb je weer in verschillende soorten en maten. Zo zijn er verschillende hoogtes en ook erg veel verschillende merken die dit soort push-up bars aanbieden.




Ronde push up bars

ronde-pushup-bar

Dan de ronde push up bars. Deze komen over het algemeen wat minder vaak voor. Sommige mensen geven hier de voorkeur aan omdat het iets stabieler staat tijdens het opdrukken.

Een nadeel kan zijn dat deze vaak iets minder hoog zijn dan de stands. Qua prijs zit er weinig verschil tussen.

Sommige van deze ronde bars die kunnen roteren, zodat je armen op een natuurlijk manier meedraaien tijdens het opdrukken.




Parallettes

paralettes

Parallettes zijn multifunctionele push up bars die naast opdrukken voor nog veel meer andere soorten oefeningen gebruikt kunnen worden.

Vaak zijn ze wat steviger dan de normale push up bars en heb je er meer grip mee.

Ze kunnen worden gebruikt bij verschillende bodyweight oefeningen. Deze bars worden bijvoorbeeld gebruikt bij turnoefeningen zoals de handstand(push up) en calisthenics trainingen.




Push-up board

push-up-board

Het push-up board is een erg populair trainingsmiddel waarmee je kunt opdrukken.

De push-up bars kun je er op verschillende standen in bevestigen. Je kunt dus trainen vanuit verschillende hoeken zodat je vrijwel elke spier in je bovenlichaam kunt aanspreken.

Een groot voordeel van het board is dat je ultieme stabiliteit hebt en dat je de steunen nauwkeurig evenredig naast elkaar hebt liggen. Wel is het board over het algemeen wat duurder.




Voordelen van push up bars ✅

Hieronder alle voordelen die de bars met zich meebrengen:

✔ Voorkom pijn aan pols(en)

Ervaar jij wel eens pijn aan je polsen tijdens opdrukken? De kans is groot dat dit komt door de hoek waarin je polsen zich bevinden wanneer jij een push up maakt op de grond.

Als je gebruik maakt van push up bars dan zullen je polsen minder ver buigen en worden ze minder belast.

Ook als jij nu nog geen pijn aan je polsen hebt dan is het aangeraden om de bars gebruiken om dit te voorkomen.

✔ Betere stretch

Doordat je verder kunt doorzaken tijdens het opdrukken heb je een betere stretch op je borstspieren.

Dit komt omdat de beweging groter wordt dan wanneer er een push up wordt gedaan op de grond. Hoe beter de stretch is, hoe meer spiergroei.

✔ Makkelijk meenemen

Dit voordeel mag voor zich spreken. Je kunt de bars overal eenvoudig mee naar toenemen.

Dit komt goed van pas wanneer je ervan houdt om buiten te trainen met mooi weer, of wanneer je ze graag meenemt op vakantie om te kunnen blijven trainen wanneer je geen gym tot je beschikking hebt.

De steunen wegen erg licht en zijn compact van formaat. Bovendien zijn ze niet breekbaar en stop je ze dus gemakkelijker in je (sport)tas.

✔ Goedkoop

Vergelijk de opdruksteunen eens met ander krachttraining materiaal en je zult beamen dat de bars zeer goedkoop zijn om aan te schaffen.

Zeker gezien het feit dat je er erg effectief mee kunt trainen en de mobiliteit van de tools.

Er zit wel wat verschil in de prijzen, maar over het algemeen zijn de bars spot goedkoop.

Push up bars kopen: waar op letten?

Als je opdruksteunen gaat kopen zul je met een aantal zaken rekening moeten houden om een goede aankoop te doen:

Hoogte

De hoogte van de push up bars lijkt misschien slechts een detail, maar dat is het niet.

Dit bepaald namelijk de effectiviteit van je push ups. Hoe hoger de bar namelijk is, hoe dieper jij kunt doorzakken en dus een grotere beweging (range of motion) kunt maken.

Hierdoor heb je een betere stretch op je borstspieren en zul je effectiever kracht ontwikkelen en spiergroei realiseren.

Wanneer je nog een beginner bent is de hoogte van minder groot belang, maar wanneer jij al een tijdje traint kun je het best kiezen voor push up bars met een hoogte waarbij je goed door kunt zakken.

Grip op de grond & handen

push-up-bar

Wat betreft de grip zijn er twee dingen waarmee je rekening moet houden. Allereerst de grip van de onderkant van de push up bar.

De bar moet namelijk genoeg grip met op de ondergrond hebben om stevig te kunnen blijven staan. Dit is niet alleen noodzakelijk voor de veiligheid, maar het zorgt er ook nog eens voor dat je beter kunt trainen.

Het is natuurlijk niet zo fijn trainen wanneer de bar constant verschuift tijdens het opdrukken.

Ten tweede moet je voldoende grip op het handvat hebben. Dit kun je natuurlijk niet voelen wanneer je het online besteld, maar vaak kun je aan het soort materiaal wel zien of het jou voldoende grip biedt of niet.

Vaak is de bovenkant bijvoorbeeld voorzien van een speciale foamlaag voor ultieme gripkracht.

Wanneer je geen grip op de push up bar hebt dan zullen je er minder goed mee kunnen trainen en het is allerminst comfortabel.

Soort

Je hebt zojuist de verschillende soorten push up bars kunnen bekijken. Het is aan jou voor welke variant je kiest.

Dit hangt bijvoorbeeld af van jouw budget en waarvoor je de push up bars gebruikt. Gebruik je de push up bars alleen af en toe om een aantal keer mee op te drukken?

Dan heb je aan de ”normale” bars genoeg en hoeven deze ook niet veel te kosten.

Ben je echter een ervaren krachtsporter die buiten body weight trainingen wilt doen en de bars ook nodig heeft voor meerdere oefeningen?

Dan zijn de parallettes of het push up board weer aangeraden om te gebruiken.

Push up bars kopen

Je weet nu waar je op moet letten bij de aanschaf. Bekijk en vergelijk het beste aanbod hieronder:

Bol.comGa naar aanbod >
Fitwinkel.nlGa naar aanbod >
Gorillasports.nlGa naar aanbod >
Decathlon.nlGa naar aanbod >

Trainen met push up bars

opdrukken-op-steunen

Vanzelfsprekend dienen de bars om te gebruiken tijdens het maken van push ups. Maar er zijn meerdere varianten van push ups die je ermee kunt doen.

Smal of breed

Zo kun je bijvoorbeeld variëren met de breedte waarop jij je handen plaatst. Zet je de push up bars dicht bij elkaar of juist wat verder uit elkaar? Dit maakt een groot verschil in je training.

Als je de bars verder uit elkaar zet dan zul je bijvoorbeeld meer focus leggen op de buitenkant van je borstspieren en minder op de triceps.

Zet je de steunen juist dicht bij elkaar? Dan verleg je de focus naar de binnenkant van je borstspieren en je triceps. In beide gevallen worden ook je schouders meegetraind.

Decline en incline

Naast de breedte kun je nog meer variaties toepassen. Zo kun je bijvoorbeeld decline push ups maken met de bars. Decline betekend schuin naar beneden.

Leg je voeten neer op een bank, stoel of een andere verhoging en doe vervolgens de push ups zoals je gewend bent.

Hoe schuin je deze hoek maakt is aan jou. Hoe hoger jij je benen legt, hoe meer je schouders getraint zullen worden. Dit is een goede oefening wanneer je een handstand push up wilt leren.

Bij incline push ups is het weer net andersom. Je legt jouw handen op een verhoging neer en laat je voeten op de grond staan.

In combinatie met push up bars is deze oefening wat minder geschikt om uit te voeren en deze kun je dan ook het best zonder de bars doen.



Relevante onderwerpen:

Pull up bar

Dip bar

Opdrukken schema

Help, ik kan geen push ups

Categorieën: MateriaalTraining

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.