Bodypump: wat is het & wat is het effect?

Laatst bijgewerkt door Casper op augustus 18, 2021

bodypump
bodypump

Bodypump is een trainingsvorm dat vaak als groepsles wordt gegeven in sportscholen.

Ben je benieuwd naar wat deze manier van trainen precies inhoudt, of twijfel je nog of het wel wat voor jou is? In dit artikel lees je werkelijk alles over bodypump wat je moet weten!

Bodypump workout

Door de jaren heen zijn er allerlei verschillende sport- en fitness programma’s ontwikkeld. Sommige van deze workouts dien je zelf uit te voeren, terwijl sommige workouts juist met een gehele groep uitgevoerd worden.

Dat laatste is het geval bij bodypump; deze workout staat namelijk bekend als een groepsfitness programma.

In dit artikel vertellen we jou graag alles wat met bodypump te maken heeft. Deze workout is namelijk in ons land behoorlijk populair te noemen.

Tegenwoordig worden de bodypump lessen op honderden locaties in ons land gegeven. Bij de plaatselijke sportschool is de kans dus ook groot dat je een bodypump les kunt gaan volgen!

Wat is bodypump?

De Nieuw-Zeelander Leslie Mills deed in 1958 en in 1972 mee aan de Olympische Spelen.

Voor die tijd had hij echter al zijn eerste gym in Nieuw-Zeeland geopend; Les Mills World of Fitness’. Al snel wist hij flinke naam in Nieuw-Zeeland te maken, waardoor hij meer en meer sportscholen wist te openen.

Daar bleef het echter niet bij; hij ging ook aan de slag met het ontwikkelen van eigen trainingsprogramma’s.

De bodypump is daar het meest bekende voorbeeld van geworden; de familie Mills heeft dit trainingsprogramma eigenlijk over de gehele wereld bekend weten te maken.

sporten-met-stang

Bij bodypump ben je met meerdere mensen tegelijkertijd aan het sporten. Het gaat er daarbij om dat de mensen én de spieren tot het uiterste gedreven worden.

Een bodypump les duurt bijvoorbeeld in totaal 60 minuten. Tijdens deze 60 minuten ben je continu actief met een barbell.

Een barbell is een stang met aan de zijkant twee gewichten; deze gewichten zitten in sommige gevallen vast, maar in sommige gevallen kan je de gewichten ook vervangen. Daardoor ben je altijd in staat om een barbell te gebruiken die qua gewicht aansluit op jouw kracht.

In veel gevallen wordt er gebruik gemaakt van ‘bodypump stangen’, dit is te vergelijken met een barbell, maar is speciaal ontworpen voor Bodypump trainingen.

Wat je met deze barbell doet? Nou, je voert eigenlijk allerlei verschillende oefeningen achter elkaar uit. Deze oefeningen zorgen ervoor dat je – tijdens een bodypump training – alle spiergroepen traint.

De schouders, de borst, de benen, de buik en de rug worden bijvoorbeeld allemaal getraind met bodypump. Over het algemeen ziet een bodypump training er als volgt uit:

Warming up

Je begint, samen met de andere mensen, met een warming up. Tijdens deze warming up warm je jouw spieren op, waardoor je tijdens de workout zelf volle bak kunt gaan.

Workout

Tijdens deze workout heb je de barbell in jouw handen, waarbij je de oefeningen opvolgt die door de instructeur voorgedaan worden.

In onderstaande video vind je meer informatie over deze oefeningen.

Cooling down

Na afloop van de workout doe je nog rek- en strekoefeningen, waardoor je de kans op spierpijn en blessures weet te verkleinen.

Bodypump training: Video en uitleg

Zoals je in bovenstaande video al kunt zien, is een bodypump les onwijs leuk om te volgen. Dit komt onder meer doordat je alle oefeningen op muziek uitvoert.

Deze muziek vormt eigenlijk de basis van de training én weet alle deelnemers te motiveren. Het volgen van een bodypump les is namelijk alles behalve makkelijk te noemen.

Je moet echt hard aan de bak en je moet behoorlijk veel inzet en doorzettingsvermogen op weten te brengen.

Ondertussen word je ook nog opgejut door de instructeur en wil je niet achterblijven bij de andere deelnemers van de bodypump les.

TIP: Gespierder of droger worden en onnodige fouten voorkomen? Download een van deze Gratis Kick-starts >>

Voor wie is bodypump geschikt?

Lijkt het jou wel wat om met bodypump aan de slag te gaan? Lijkt het jou heerlijk om jezelf uit te dagen, om jezelf uit te putten en om op een goede manier aan jouw kracht, conditie en uithoudingsvermogen te werken?

Dan klikt bodypump op papier als de meest ideale workout, maar is dat het ook wel?

dame-bodypump-stang

Ja, eigenlijk wel. Het is namelijk zo dat bodypump voor zowel mannen als voor vrouwen een ideale workout is.

Daarbovenop komt ook nog eens dat jouw huidige kracht geen rol van betekenis speelt; de barbell is immers in allerlei verschillende gewichten en varianten in een sportschool te vinden.

Als je net begint, kan je bijvoorbeeld voor een barbell van 2 kilo kiezen. Ben je al langere tijd lekker aan het trainen? Dan kan je continu het gewicht van de barbell verhogen tot aan maximaal een kilo of 30.

Voor wie is bodypump niet geschikt?

Alleen als je gezondheidsklachten hebt, is het zaak om op te passen met bodypump. Deze workout is namelijk vrij intensief te noemen, waarbij jouw lichaam behoorlijk zwaar belast wordt.

Mocht je bijvoorbeeld recent een blessure hebben gehad, is het niet verstandig om direct met bodypump te beginnen.

Dat is ook het geval als je een medische aandoening hebt; ook in dat geval is het niet verstandig om direct volle bak met een bodypump workout aan de slag te gaan.

Overigens is het wel zo dat je de bodypump workout ook prima op jouw eigen lichaam af kunt stemmen. Voor het volgen van een bodypump les hoef je namelijk niet meer per sé naar een sportschool.

Als je de juiste attributen hiervoor in huis haalt, kan je ook prima vanuit jouw huis de bodypump workout gaan volgen. Wat je hiervoor nodig hebt lees je later in dit artikel.

De voordelen en nadelen van bodypump

bodypump-training

Vanuit Nieuw-Zeeland heeft bodypump zich eigenlijk als een olievlek over de gehele wereld weten te verspreiden.

Ook in ons land is deze workout behoorlijk populair geworden; iets wat volledig te danken is aan alle voordelen van deze workout.

Graag zetten wij de belangrijkste voordelen van bodypump voor jou op een rijtje:

  • Je traint met bodypump jouw conditie
  • Je traint met bodypump jouw uithoudingsvermogen
  • Bodypump is een goede manier om kracht te ontwikkelen
  • Je spreekt met bodypump al jouw spiergroepen aan
  • Je weet met bodypump relatief veel en snel vet te verbranden
  • Het gewicht van de barbell kun je zelf bepalen
  • Er wordt samen gesport; dat wordt door veel mensen als een extra leuk voordeel ervaren
  • Je hoeft alleen maar de bewegingen van de instructeur op te volgen; je krijgt eigenlijk continu voorgedaan wat je moet doen

Mede vanwege bovenstaande voordelen kiezen onwijs veel mensen tegenwoordig voor bodypump. Dat geldt voor zowel mannen als voor vrouwen; ook de leeftijd speelt eigenlijk geen rol bij bodypump.

Wat zijn de voornaamste nadelen?

Brengt deze intensieve workout dan ook nog nadelen met zich mee? Ja, toch wel enkele nadelen waar je rekening mee moet houden:

  • De kans bestaat dat je de oefeningen verkeerd uitgevoerd; eigenlijk is het wenselijk dat je één op één coaching hebt tijdens een bodypump workout
  • Je kunt last hebben van groepsdruk; je bent immers met meerdere mensen tegelijkertijd aan het trainen
  • De training is niet volledig op maat

Al met al wegen de voordelen van bodypump dus véél zwaarder dan de nadelen.

Heb je ook interesse om met bodypump aan de slag te gaan? Dan weet je in ieder geval dat je van de nodige voordelen gaat profiteren!

Wat is het daadwerkelijke effect?

Allemaal leuk en aardig, maar wat voor resultaten kan ik nou exact verwachten?

Wat is het effect van bodypump en kan ik ermee afvallen?

Het is een vraag die veel mensen stellen, en begrijpelijk. Voordat je ergens bloed, zweet en tranen in gaat steken wil je wel het resultaat voor ogen hebben.

Het is lastig om een werkelijk voor- en na resultaat te laten zien, aangezien je nooit zeker weet of dit effect door bodypump alleen teweeg gebracht is.

Ook voeding en mogelijk andere workouts spelen hier namelijk een rol in. Dat je kunt afvallen door bodypump is in ieder geval zeker.

Op basis van onze ervaringen en ervaringen van anderen kunnen we namelijk vaststellen dat het calorieverbruik enorm hoog ligt.

Wat heb je nodig en hoe kun je beginnen?

vrouw-doet-bodypump

Heb je interesse om met bodypump aan de slag te gaan? Dan moet je eerst een keuze gaan maken; ga je de lessen bij de sportschool volgen of ga je de lessen vanuit huis volgen?

Als je de lessen bij de sportschool gaat volgen, heb je eigenlijk maar twee dingen nodig.

Je moet een abonnement voor de sportschool hebben én je moet je aanmelden voor de bodypump lessen. Als je dat gedaan hebt, kan je op het afgesproken tijdstip de bodypump les gaan volgen.

Wil je liever vanuit huis sporten?

Dan moet je eigenlijk meerdere attributen kopen; een (bodypump) barbell en een aerobic step zijn sowieso onmisbaar.

Als je zelf wilt beginnen is het aangeraden om een bodypump set te kopen, welke bestaat uit meerdere barbells en halterschijven.

Verder is het wenselijk dat je een muziekspeler hebt en dat je ook nog een spiegel hebt.

De muziek is eigenlijk onmisbaar bij een bodypump training, terwijl de spiegel ervoor zorgt dat je continu kunt kijken of je de oefeningen goed uitvoert.

Al met al is het ‘makkelijker’ om de bodypump lessen bij een sportschool te gaan volgen, maar dan moet je wel eerst een abonnement afsluiten.

Ongeacht waar je voor kiest; bodypump is een heerlijke, intensieve en uitdagende workout!

Tot slot

Ik hoop dat ik je met dit artikel voldoende heb geïnformeerd over bodypump.

Heb je nog vragen over dit onderwerp? Dan kun je gerust een reactie achterlaten onder dit artikel!

Direct goed beginnen?

Behaal je fysieke doel en voorkom cruciale fouten! Klik op een knop hieronder om de gratis kick-start te downloaden.

Wat is jouw doel?



💡 Misschien vind je dit ook interessant:

Categorieën: Training

2 reacties

Tietsje van Gelder · mei 14, 2021 op 12:33 pm

Ik doe zelf aan bodypump en merk dat ik steeds sterker wordt en meer gewicht aan de stang kan ‘hangen’. Wat ik wel lastig vind is dat de stapjes voor meer gewicht best groot zijn op de sportschool. Het kleinste gewicht is 1.25 kg. Als je dan dus iets meer wilt proberen, heb je direct 2.5 kg meer aan je stang, dat is best veel. In veel gevallen is het het dubbele gewicht, zeker als je begint met pump. Ik heb nu geïnvesteerd in een eigen set en heb zelfs losse schijven kunnen bemachtigen. Hierdoor kan ik in stapjes van 500 gram per schijf omhoog. Want ik heb wel gemerkt dat het belangrijker is om de oefening goed en beheerst uit te kunnen voeren (en dan (dus) meestal met wat minder gewicht) dan dat je te zwaar traint en gaat ‘zwabberen’ omdat het eigenlijk te zwaar is.

    Casper · mei 14, 2021 op 2:35 pm

    Hey Tietsje, goed om te horen dat je het zo serieus aanpakt! Een goede techniek en houding is inderdaad enorm belangrijk. Zowel om blessures te voorkomen als voor de effectiviteit.

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *