Beginnen met Fitness? Zo Start je Direct Goed! (tips voor beginners)

Laatst bijgewerkt door Casper op oktober 10, 2022

beginnen-met-fitness
beginnen-met-fitness

Beginnen met fitness? Dan ben je hier op de juiste pagina belandt. In dit artikel gaan we het namelijk hebben over hoe jij het beste kunt beginnen met fitness en wat daar allemaal bij komt kijken.

We gaan het hebben over fouten die jij kunt voorkomen als groentje in de sportschool.. En je vindt 14 tips voor beginners die jou direct goed op weg helpen!

Beginnen met fitness, wat komt daar bij kijken?

Als beginner kan het misschien nog ietwat onwennig of zelfs eng zijn om de sportschool te moeten betreden. Je voelt je net zoals een vis op het droge en je hebt misschien geen idee waar je moet beginnen.

Je bent niet de enige die geen idee heeft hoe je het beste kunt beginnen met fitness.

Geen zorgen. Na het lezen van mijn tips kun je direct goed aan de slag! En voor je het weet ben je een doorgewinterde fitnesser!

Waarom zou je beginnen met fitnessen?

fitness-training

Als het goed is heb jij een goede reden waarom je graag wilt beginnen met fitnessen. Dit kunnen meerdere redenen zijn.

Het kan bijvoorbeeld zijn dat je gezonder wilt leven. Of wat gewicht kwijt wilt raken. Maar het kan ook zo zijn dat je wilt beginnen met krachttraining en echt sterker en gespierder wilt worden.

Misschien zoek je wel een nieuwe hobby of bezigheid. Ook dan kan fitness veel voor jou brengen!

Voordelen van fitnessen

Het mag wel duidelijk zijn dat fitness ”goed voor je is”. Maar wat zijn hier nu de daadwerkelijke voordelen van?

Allereerst is fitness erg goed voor je mentale gesteldheid. Tijdens een training kun jij je hoofd even leeg maken en tot jezelf komen. Dit is voor veel mensen een goede reden om te beginnen met fitness.

Daarnaast kun je met fitness zoals gezegd werken aan je fysieke doel(en). Of je nu een betere conditie wilt, of meer kracht wilt opbouwen; beginnen met fitness maakt het allemaal mogelijk.

Zijn er ook nadelen van starten met fitnessen?

Eigenlijk zijn er weinig nadelen van fitness. Het biedt je vrijwel alleen maar goede dingen.

Maar als we dan toch een nadeel moeten benoemen is het waarschijnlijk de overvloed van informatie die er over dit onderwerp te vinden is.

Als je zoekt op ”beginnen met fitness” kom je zoveel informatie tegen, dat je af en toe door de bomen het bos niet meer kunt zien.

Daarnaast zijn er ook veel tegenstrijdige adviezen in de fitnesswereld. En heerst er rondom veel onderwerpen nog veel onduidelijkheid.

Mede hierdoor kan het als beginner nog wel eens lastig zijn om echt goed te kunnen beginnen met fitness, met het juiste advies.

Wat is jouw doel?

Maak een keus hieronder en ontvang direct een GRATIS Kick-start!



Goed beginnen met Fitness met deze tips!

In de onderstaande tips kom je erachter wat nou écht belangrijk is als beginner én welke valkuilen er zijn.

Ik raad je aan om de tips goed door te nemen, zodat je direct goed van start kunt gaan.

1. Wacht niet te lang en begin direct

beginnende-fitnesser

Je zal niet de eerste zijn die graag wilt beginnen met fitness, maar dit plan niet doorzet. Het plan verdwijnt namelijk in de spreekwoordelijke ijskast en er komt niks meer van je goede voornemens terecht.

Hoe dit komt of waar dit aan ligt? Meestal komt het omdat men té lang wacht met beginnen. Na verloop van tijd raakt je goede idee dan weer in de vergetenheid.

Ik raad je dan ook aan om direct te starten. Het liefst direct na het lezen van dit artikel!

2. Stel een doel

De tweede tip die ik je op het hart wil drukken is om jezelf een doel te stellen. Maak dit doel dan ook zo concreet mogelijk.

Als je een betere conditie op wilt bouwen, kan het bijvoorbeeld zijn dat je een bepaalde afstand in een x aantal minuten wilt rennen. Als je aan krachttraining doet, kunnen het bepaalde gewichten zijn die je wilt tillen.

Maar je kan natuurlijk ook jouw ideale gewicht nastreven. Of een bepaalde armomtrek als je meer spieren wilt opbouwen.

Als je hebt besloten wat je doel is, bepaal dan in welk tijdsbestek jij je doel wilt behalen.

Dit zal je helpen om gemotiveerd te worden en vooral ook te blijven. Het is uiteraard wel belangrijk dat je realistisch blijft in de doelen die je stelt.

Een strakke buik in 4 weken is bijvoorbeeld meestal niet echt realistisch.

3. Word lid van een sportschool of ga thuis trainen

thuis-sporten-training

Wil je liever (nog) niet naar een sportschool toe? Omdat je bijvoorbeeld liever in je eigen vertrouwde omgeving begint met fitness? Of omdat je het liefst traint zonder mensen om je heen?

Het kan ook zo zijn dat je wilt beginnen met een bepaald trainingsschema waarvoor je helemaal niet naar een sportschool hoeft.

Het is gelukkig goed mogelijk om thuis te fitnessen. Dit kun je doen met je eigen lichaamsgewicht, maar er zijn ook genoeg fitnessapparaten voor thuis.

Met de juiste apparatuur kun je prima thuis trainen. Als je het écht serieus wilt aanpakken zou je zelfs je eigen fitnessruimte in huis kunnen inrichten.

4. Combineer krachttraining en cardiofitness

cardio

Waarschijnlijk heb jij als fitness beginner wel al een voorkeur of je wilt beginnen met krachttraining, of dat je wilt beginnen met cardiofitness.

Dit hangt natuurlijk af van wat jij het leukste vindt en wat jouw fysieke doelstellingen zijn.

Echter raad ik je aan om beide te combineren met elkaar. Natuurlijk zul je meer krachttraining dan cardio doen als je doel is om kracht op te bouwen. Maar toch is het raadzaam om iets van cardio ernaast te doen voor je conditie en algemene gezondheid.

Ook als je van plan bent om voornamelijk cardio te gaan doen, is het verstandig om er ook iets van krachttraining naast te gaan doen.

5. Focus je niet te veel op het gewicht

Deze tip is voornamelijk van toepassing als jij als beginnende fitnesser met gewichten gaat trainen. De fout die veel beginners maken is dan ook om té veel bezig te zijn met het gewicht dat je tilt.

Vaak wordt er gedacht dat hoe zwaarder het gewicht is, hoe beter en effectiever jouw training zal zijn..

Dit is echter een grote misvatting. Ook met een lichter gewicht kan je namelijk heel goed trainen.

Daarnaast kun je met een licht gewicht jezelf veel beter focussen op de techniek. Wanneer je net begonnen bent met fitness is dit erg belangrijk. Waarover meer in de volgende tip.

6. Leer de oefeningen goed aan

Beginnen met fitnessen kan nog wel eens lastig zijn omdat de oefeningen wat onwennig aanvoelen. Misschien weet je niet hoe bepaalde oefeningen moeten. Of beheers je de juiste techniek nog niet helemaal.

Het is daarom aangeraden om echt de nodige tijd en energie in het aanleren van de oefening te steken. Op deze manier kan je goed van start gaan.

Het zou namelijk heel zonde zijn als je net begint met fitness en direct een blessure oploopt. Door een verkeerde uitvoering van een oefening.

Wat ook kan bijdragen aan het voorkomen van blessures, is een goede warming-up. Hier lees je meer over in de volgende tip.

7. Doe altijd een goede warming-up

Ik raad je aan om jouw training altijd te beginnen door goed op te warmen. Zorg er voor dat je spieren warm zijn voordat je jouw lichaam zwaarder gaat belasten.

Een rustige opbouw in je training zorgt voor betere prestaties. Daardoor heb je ook aanzienlijk minder kans op blessures en pijntjes. Doe hier dus je voordeel mee!

8. Volg een voedings en trainingsschema

Als je de beste resultaten wilt behalen is het aangeraden om met een trainingsschema te gaan trainen.

Als beginner is dit weliswaar van nét wat minder groot belang dan voor iemand die al langere tijd aan fitness doet.

Wanneer je pas net begonnen bent zul je namelijk vaak direct veel resultaat kunnen boeken. Dit worden ook wel de ”newbie gains” genoemd.

Toch kun je het beste met een vast trainingsschema werken. Dit zorgt namelijk voor een vaste routine en voorkomt daarnaast dat je ”maar wat doet” in de sportschool.

Een goed trainingsschema voor beginners, om kracht en spiermassa op te bouwen is bijvoorbeeld het Stronglift 5×5 schema.

Naast training speelt voeding ook een prominente rol als fitness beginneling. Zorg daarom ook dat je een voedingsschema volgt. Of in elk geval in de juiste verhoudingen eet.

9. Zorg dat je voldoende eiwitten eet

Over voeding gesproken.. Een absolute must voor beginners is het consumeren van voldoende eiwitten.

Mocht je een voedingsschema nog een te grote stap vinden, dan raad ik je in ieder geval aan om genoeg eiwitten te eten.

Eiwitten zijn namelijk de bouwstof van ons lichaam en zorgen voor spierherstel en spieropbouw.

Overigens zul je dit ook weer niet moeten overdrijven. Er zijn namelijk ook veel fitness beginners die dit advies té letterlijk nemen en véél te veel eiwitten eten.

Houd als richtlijn zo’n 2 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht aan. Op deze manier zit je zeker goed.

10. Neem genoeg rust

Bij fitness voor beginners is rust één van de sleutels tot succes. Voeding, training en rust zijn dan ook de 3 belangrijkste aspecten voor iedere beginneling.

Hiermee wordt er bedoeld dat je voldoende rust houdt tussen het trainen van dezelfde spiergroepen.

Cardio kun je in principe wel iedere dag doen. Áls je voldoende rekening houdt met de belasting.

Maar bij krachttraining is het gewenst om minimaal 48 uur rust te houden tussen het trainen van dezelfde spiergroepen. Niet iedere dag is dus chest day. En ook niet iedere dag leg day. 😉

11. Meet je progressie en blijf progressie boeken

Bij de 2e tip vertelde ik je al dat het belangrijk is om een doel te stellen voor jezelf als je wilt beginnen met fitness.

Maar het is natuurlijk ook belangrijk om je progressie te meten. Zodat je weet of je goed op weg bent om jouw doel te behalen.

Door je progressie goed bij te houden kun je eventuele achteruitgang of stilstand gauw genoeg onderkennen.

Als je gedurende een lange tijd geen progressie boekt, dan kun je er vanuit gaan dat je iets fout doet.

Daarnaast is het voor beginners van fitness belangrijk om constant vooruitgang te blijven boeken.

Probeer iedere training, of iedere week, weer wat sterker of sneller te worden dan de training of de week daarvoor. Bedenk dat stilstand vaak achteruitgang is bij fitness.

12. Train al je spiergroepen voor maximaal resultaat

Het kan als nieuwkomer in de gym heel verleidelijk zijn om niet alle spiergroepen te trainen. Maar alleen de spiergroepen die jij het leukste vind om te trainen.

Onder mannen zijn dat bijvoorbeeld vaak de biceps en de borstspieren. En onder vrouwen zijn dit vaak de bilspieren.

Een valkuil voor veel beginners van fitness is dan ook dat niet álle spiergroepen getraind worden. Of dat de spiergroepen niet gelijkmatig worden aangepakt.

Mede hierom is het aangeraden om een trainingsschema te volgen, zoals ik in tip 8 aan aanhaalde.

13. Focus jezelf vooral op de compound oefeningen

deadlift-stronglifts

Nog een gouden fitness tip voor beginners is om jezelf in het begin echt vooral te focussen op de compound oefeningen. En niet op de isolatie oefeningen.

Voor het geval je niet weet wat het verschil is tussen deze twee: Compound oefeningen zijn bewegingen waarmee je meerdere spiergroepen tegelijk aanspreekt. Hierbij moet je bijvoorbeeld denken aan bankdrukken. Waarbij je zowel je borst, schouders en triceps traint.

Isolatie oefeningen zijn bewegingen waarbij er slechts één bepaalde spiergroep wordt aangesproken.

Als een fitness beginner (en ook als gevorderde) boek je veel betere resultaten door je vooral te focussen op de compound oefeningen. De isolatie oefeningen moet je dan ook meer zien als aanvulling hierop.

14. Lees jezelf goed in

Dan zijn we alweer aangekomen bij de laatste tip. En dat is om jezelf van te voren goed in te lezen. Zoek bijvoorbeeld uit wat het beste trainingsschema is en hoe je de oefeningen goed uitvoert.

Ook voeding is zoals ik eerder al aangaf belangrijk voor fitness beginners en hier dien je jezelf dan ook goed over in te lezen.

Hiermee voorkom je cruciale fouten tijdens het fitnessen en ga jij je doelen stukken sneller behalen.

Wil jij je als beginnende fitnesser goed inlezen? Lees dan een van onze gratis E-books!

Fitness oefeningen voor beginners (mannen en vrouwen)

Er zijn veel verschillende fitness oefeningen. Het kan daarom wel eens lastig zijn om te bepalen wat nou daadwerkelijk de beste oefeningen zijn om mee te starten in de sportschool of thuis.

Hieronder vind je goede oefeningen die een must zijn voor iedereen die nieuw is in de sportschool of pas begonnen is met thuis trainen:

Slotwoord

Zoals je hebt kunnen lezen komt er best wat kijken bij fitness voor beginners. Met dit artikel heb ik je in ieder geval goed op weg geholpen. Nu is het tijd om aan de slag te gaan!

Heb je nog vragen over fitness voor beginners? Laat dan even een reactie achter onder dit artikel!

Wat is jouw doel?

Maak een keus hieronder en ontvang direct een GRATIS Kick-start!




💡 Misschien vind je dit ook interessant:

Categorieën: Training

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.