Trainingsschema strak lichaam vrouw

Gepubliceerd door Casper op

trainingsschema-strak-lichaam-vrouw
trainingsschema-strak-lichaam-vrouw

Wat is een goed trainingsschema voor een strak lichaam als vrouw? In dit artikel gaan we het hebben over de verschillende schema’s om uit te kiezen.

Daarnaast bespreken we hoe vaak je moet sporten voor een strak lichaam en wat hét beste trainingsschema is!

Table Of Contents

Trainingsschema’s voor een strakker lichaam als vrouw

Als vrouw een strakker lichaam krijgen is nog niet zo gemakkelijk. Maar met de juiste voeding en training is dat zeker goed mogelijk.

Wanneer je voeding goed op orde is, is het tijd om een goed trainingsschema te gaan volgen.

Maar wat is nou eigenlijk een goed schema? Welke keuze heb je hierin en wat is belangrijk om op te letten?

In dit artikel bespreken we allereerst de verschillende schema’s om uit te kiezen.

Vervolgens bespreken we wat het beste schema voor vrouwen is om een strak lichaam te trainen.

Ook bespreken we wat er nog meer bij komt kijken en beantwoorden we alle relevante vragen die jij nu wellicht nog hebt! Lees snel verder:

fitness-programma-slank-lichaam

TIP: Direct goed beginnen? Download dan de Droog Trainen Kick-start voor vrouwen!

Uit welke trainingsschema’s kun je kiezen?

Laten we beginnen met de verschillende schema’s om uit te kiezen. Want dat zijn er nogal wat.

Hieronder vind je dan ook alleen de 3 populairste en effectiefste schema’s onder vrouwen die zich richten op een strakker lichaam.

BBB-trainingsschema

Het BBB-schema is zonder enige twijfel hét populairste schema onder de dames die een strakker lichaam willen ontwikkelen.

Wanneer de zomer in aantocht is stromen de sportscholen weer vol om de zogenoemde summer body te gaan kweken.

Een schema waar vaak voor wordt gekozen is dan ook het BBB-schema, wat staat voor buik-benen-billen.

De buikspieren, beenspieren en bilspieren zijn onder vrouwen veruit de populairste spiergroepen om te trainen.

Wanneer vrouwen het hebben over een strak lichaam, wordt er dan ook meestal een strakke buik, strakke benen én strakke billen bedoeld.

Toch zijn wij van mening dat dit niet het beste schema is voor dames die een strakker lichaam willen. Je richt je hierbij namelijk op slechts 3 spiergroepen.

Wanneer je je hele lichaam traint, zijn de trainingen veel effectiever. Je verbrandt dan meer calorieën en houdt je lichaam beter in balans.

Full body schema

Onze voorkeur gaat dan ook uit naar een full body schema. De meeste vrouwen volgen klakkeloos het BBB-schema om een strak lichaam te bereiken.

Toch kun je met het full body schema minstens zulke goede resultaten behalen. Ook hiermee ontwikkel je namelijk een strakke buik, billen en benen.

En daarnaast train je ook nog eens je bovenlichaam. Toch zien veel vrouwen af van dit schema, vaak uit angst om een gespierd bovenlichaam te krijgen.

Wees echter niet bang. Gespierde armen zal je niet van de ene op de andere dag krijgen.

Veel spiermassa opbouwen als vrouw gaat dan ook niet zo snel. Echter is het voor een strak lichaam wel belangrijk om al je spiergroepen aan te pakken. Dus ook je armen en schouders!

Met een full body schema train je meestal 2 of 3 keer per week. In één training pak je dan alle spiergroepen aan met verschillende oefeningen.

Dit schema is ideaal voor vrouwen die een strak lichaam willen, maar die wat minder tijd hebben.

Push pull (legs) schema

Ten slotte kun je kiezen voor het push pull (legs) trainingsschema. Ook bij dit schema train je alle spiergroepen.

Jouw trainingsdagen bestaan hierbij uit ”pull dagen” en ”push dagen”. Eventueel kun je kiezen om aparte ”benen dagen” in het schema te implementeren.

Op de pull dagen doe je oefeningen waarbij je het gewicht naar jou toe beweegt.

En op de push dagen doe je de oefeningen waarbij je het gewicht van je af duwt.

Ook het Push Pull schema is een prima schema voor dames die strakker voor de dag willen komen.

Belangrijk: cardio vs krachttraining

dames-schema-strakker-lichaam

Wat we belangrijk vinden om nog even te bespreken, is de verhouding tussen cardio en krachttraining.

Bovenstaande schema’s zijn met name gebaseerd op krachttraining.

Trainen met gewichten, machines en je eigen lichaamsgewicht zorgt nog altijd voor de beste resultaten. Tenminste, als jij een strakker lichaam wilt.

Waarom krachttraining de beste keuze is? Omdat je daarmee ten eerste veel calorieën verbrandt en ten tweede betere vormen in jouw lichaam mee weet te krijgen.

Wil je bijvoorbeeld rondere billen ontwikkelen? Dan mogen de bilspieroefeningen niet ontbreken.

Maar hoe zit het dan met cardio? Is cardio zinloos in een trainingsschema voor vrouwen die een strak lichaam willen?

Nee, ook cardio verdient zeker een plekje in jouw schema. Zeker als jij traint om overtollig vet kwijt te raken is het raadzaam cardio erbij te doen.

Echter dient de focus te liggen op krachttraining. Begin daar daarom ook altijd mee, zodat je hier nog voldoende kracht voor hebt.

Beste schema voor strakker lichaam als vrouw?

Je hebt zojuist 3 verschillende trainingsschema’s gezien, waarmee vrouwen een strak lichaam kunnen trainen.

Wellicht vraag jij je af welk schema nou het beste is? Goede vraag, je bent niet de enige vrouw die zich dat afvraagt.

Zoals je hebt kunnen lezen geniet het BBB-schema in elk geval niet de voorkeur. Dit omdat je hiermee niet elke spiergroep in je lichaam traint.

De beste opties zijn dan ook het full body schema of het Push Pull (Legs) schema.

Heb je minder tijd en wil je 2 of 3 keer per week trainen? Dan raden wij aan om een full body schema te gaan volgen.

Heb je meer tijd en wil je 4-6 keer per week trainen? Volg dan het Push Pull (Legs) schema!

Hoe vaak sporten voor een strak lichaam?

We krijgen vaak de vraag hoe vaak je nou eigenlijk moet sporten voor een strakker lichaam.

Veel vrouwen zoeken naar de ideale trainingsfrequentie. Moet je nou écht elke dag sporten, of is 2 keer per week voldoende?

armen-trainen-dames

Zoals je hebt kunnen lezen zijn er schema’s waarbij je vaker moet sporten en schema’s voor vrouwen met minder tijd.

Je hoeft dus zeker niet iedere dag te sporten als jij een strak lichaam wilt trainen. Echter is 1 keer per week ook weer te weinig.

Om je een beeld te geven van de ideale frequentie, deze ligt tussen de 2-6 keer per week.

Voor beginners voldoet 2 tot 4 keer per week sporten meestal om een strakker lichaam te krijgen.

Ben je gevorderd en geniet je van het trainen? Dan kun je prima 6 keer per week sporten. Probeer in elk geval altijd minimaal 1 rustdag in de week te nemen.

TIP: Direct goed beginnen? Download dan de Droog Trainen Kick-start voor vrouwen!

Hoe lang moet ik het schema volgen voor een strakker lichaam?

Een andere vraag die we vaak krijgen van vrouwen is hoe lang je een bepaald schema nu precies moet volgen.

Stel je hebt het perfecte trainingsschema gevonden om een strak lichaam te ontwikkelen..

Hoe lang kun je dat schema dan maximaal volgen zónder dat het resultaat stagneert?

gym-schema-strak-lichaam

In theorie zou je een schema onbeperkt kunnen aanhouden. Zolang je de oefening maar steeds zwaarder maakt, door middel van het gewicht te verhogen of het aantal herhalingen.

Hierdoor blijf je steeds sterker worden en vindt er supercompensatie plaats, wat zorgt voor spieropbouw.

In de praktijk blijkt echter dat de progressie na een week of 8-12 begint te stagneren. Wanneer je merkt dat je nog weinig progressie boekt, is het zaak om je schema wat te veranderen.

Vaak zijn kleine aanpassingen, zoals de volgorde van je oefeningen veranderen, al genoeg om progressie te blijven boeken.

Zelf een schema maken of laten maken?

Je kunt er voor kiezen om een schema te laten maken, maar je kunt ook zelf je trainingsschema samenstellen.

Heb je (nog) geen verstand van het opstellen van trainingsschema’s?

Bekijk dan eens het droog trainen protocol voor vrouwen.

Hierin leer je alles over trainen en eten voor een strakker lichaam, inclusief schema’s en uitleg.

Thuis of in de gym trainen?

In de sportschool heb je nog altijd de meeste trainingsmogelijkheden. Er zijn hier genoeg gewichten, apparaten en andere materialen om goed uit de voeten te kunnen.

Maar ben jij iemand die liever thuis traint? Ook dat is goed mogelijk! Bekijk hier alles over thuis krachttraining voor vrouwen.

Waarom een schema volgen voor een strak lichaam?

strak-lichaam-vrouw

Waarom is het eigenlijk een goed idee om een schema te volgen voor een strak lichaam als vrouw?

Laten we vooropstellen dat het volgen van een schema niet per se noodzaak is.

Ook zonder een schema kun je namelijk prima resultaten behalen.

Toch geven veel vrouwen de voorkeur aan een trainingsschema, aangezien je hierdoor meer structuur hebt en vaak ook sneller progressie kunt boeken.

Je kunt je lichaam goed gedoseerd trainen en de kans op overbelasting is minder groot.

Wij raden vrouwen die een strakker lichaam willen trainen daarom altijd aan om een schema te volgen.

Alleen een trainingsschema is niet genoeg

Zoals we in het begin al vertelden, is alleen training niet voldoende om een strakker lichaam te ontwikkelen.

Nog belangrijker is namelijk je voeding. Jouw voedingspatroon zal voor een groot deel je resultaten bepalen.

Wil je een strak lichaam? Dan zul je er een goed voedingspatroon op na moeten laten.

Eten en trainen met als doel vet verliezen en spieren zoveel mogelijk behouden, noemen we droog trainen.

Droog trainen kan nog wel eens lastig zijn als je niet weet waar je op moet letten en als je niet weet in welke verhoudingen je moet eten.

Als je graag snelle en effectieve resultaten wilt behalen, raden we je daarom aan de Droog Trainen Kick-start te downloaden.

Hierin ontdek je welke fouten je moet vermijden en hoe jij moet gaan eten voor een strakker lichaam:

Tijdelijk Gratis: de Droog Trainen Kick-start voor Vrouwen!

Klik hieronder en claim direct je Gratis Download:

cover-droogtrainen-kickstart-vrouw









Categorieën: Training

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *