Snel afvallen als vrouw? Dit is wat je moet weten

Laatst bijgewerkt door Casper op mei 13, 2021

snel-afvallen-vrouw
snel-afvallen-vrouw

Snel afvallen als vrouw, kan dat wel? Als je de reclames op tv en het internet mag geloven, kun je heel snel afvallen op diverse manieren.

Er worden beloftes gedaan waarbij je mag rekenen op een gewichtsverlies van 5 tot 10 kilo binnen een maand.

Dit is echter te mooi om waar te zijn. En vaak niet gezond ook. Maar hoe kan het dan wel?

Hoe snel kan een vrouw op een gezonde manier afvallen?

Het Voedingscentrum geeft als richtlijn dat het beter is om met kleine stappen te werken aan een gezond eetpatroon en leefstijl.

Om af te vallen en het gewenste gewicht in stand te houden, is het belangrijk dat dit persoonlijk ook haalbaar is.

Hoeveel kan een vrouw afvallen op een gezonde manier? Volgens het Voedingscentrum is het voor vrouwen met een gezond gewicht raadzaam om niet meer dan 0,5 kilo per week af te vallen.

Je eet dan ongeveer 20 procent minder dan je energiebehoefte (= het aantal calorieën dat je normaal per dag eet).

Vrouwen met een flink overgewicht (obesitas) vallen daarmee echter in de eerste weken vaak sneller af.

In het begin kunnen wel resultaten van 1 kilo per week voorkomen, maar na verloop van tijd gaat het wat minder hard. 0,3 tot 0,5 kilo gewichtsverlies is dan normaal.

Nadelen te snel afvallen vrouw:

Te snel afvallen is niet wenselijk voor de gezondheid.

Er zijn drie belangrijke redenen waarom te snel afvallen niet alleen ongezond, maar ook onverstandig is:

1. Het jojo-effect

snel-vetverlies-vrouwen

Wie snel het streefgewicht heeft weten te bereiken, heeft daar waarschijnlijk heel veel discipline voor weten op te brengen.

Het is echter voor de meesten van ons heel lastig om die discipline op de lange termijn vol te houden.

Je hebt je lichaam een bepaalde periode uitgehongerd en deze is als het ware in de verdediging gegaan.

Het kan dan voorkomen, dat je op een gegeven moment met (steeds) minder eten, toch telkens (weer) wat aankomt.

Het is daarom beter om voor een duurzame verandering te gaan. Kies dan ook voor een leefstijl met lekkere, gezonde voeding en manieren om meer te bewegen. Daarmee houd je het veel langer vol.

2. Tekort aan (belangrijke) voedingstoffen

Langere tijd een caloriebeperkt dieet te volgen, kan ervoor zorgen dat je op den duur te weinig belangrijke voedingstoffen (vitamines, mineralen, vezels) binnenkrijgt.

Inname van te weinig voedingstoffen kan in allerlei gezondheidsklachten resulteren.

Ga bij voorkeur niet onder de 1500 kcal per dag zitten, aldus het Voedingscentrum.

Heb je het idee dat je (te) weinig voedingsstoffen binnenkrijgt, dan kun je deze eventueel aanvullen met multivitaminen.

3. Minder goed herstel na sport en mindere sportprestaties

Kies je voor een dieet met méér dan 30 procent minder calorie inname, dan zul je dat merken aan je sportprestaties.

Een tekort aan energie en voedingstoffen gaat ten koste van het herstelvermogen van de spieren.

Zorg er in ieder geval ook voor dat je voldoende eiwitten en koolhydraten eet, zeker als je aan krachttraining doet.

Hoe kan een vrouw wél snel afvallen?

Het Voedingscentrum heeft hierop eigenlijk een heel eenvoudig antwoord: eet iets minder, kies voor gezondere voeding, zorg voor variatie én voor meer beweging.

Als je gezond bent en geen medische klachten hebt, kun je het beste niet meer dan 500 calorieën per dag van je normale energiebehoefte schrappen. Daarmee val je ongeveer 0,5 kilo per week af.

Heb je medische klachten, vraag dan eerst om advies aan je huisarts, diëtist of voedingsdeskundige.

snel-gewichtsverlies-vrouw

Kies uitsluitend voor gezonde producten. Stel zelf je maaltijden samen met verse ingrediënten.

Kijk eens in de Afslank Receptenbijbel voor vele recepten waarmee je een gezond ontbijt, een goede lunch en verantwoorde avondmaaltijd maakt.

Kies voor beweging of sport die bij jou past. Hou je niet van de sportschool? Dan zijn danslessen (bijvoorbeeld Zumba) misschien meer wat voor jou.

Je aansluiten bij een afslankclub kan ook helpen voor extra motivatie en ondersteuning.

Dieetmogelijkheden voor snel afvallen vrouw

Wil je snel afvallen? Kies dan een dieet dat bij jou past. Er zijn verschillende mogelijkheden om af te vallen.

Hieronder staan de op dit moment 2 meest populaire manieren om snel af te vallen voor de vrouw.

Snel afvallen vrouw met Intermittent fasting (of vastendieet)

succesvol-afval-programma

Intermittent fasting is een vorm van afwisselend vasten. Je eet een bepaalde periode (van een aantal uur tot een dag) daarbij niet.

Dit heeft tot gevolg dat je gemakkelijker minder calorieën binnenkrijgt dan je gebruikt.

Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je daarbij kiest voor gezonde producten op de momenten dat je mag eten.

Voorbeelden intermittent fasting

Bekende voorbeelden zijn om de dag vasten en periodiek vasten.

Als je kiest voor om de dag vasten, dan eet je de ene dag heel weinig (niet meer dan 25% van je energiebehoefte) en de andere dag eet je wat je normaal eet.

Je kunt ook 2 dagen per week zo weinig eten en de andere 5 dagen normaal.

Dit heet periodiek vasten. Ook kun je kiezen om bijvoorbeeld vanaf 20.00 uur niets meer te eten tot de volgende dag 12.00 uur (16/8 intermittent fasting). Je eet dan 2-4 maaltijden per dag.

Werkt intermittent fasting?

Intermittent fasting werkt zolang je in totaal minder calorieën eet dan je verbrandt.

Er is nog niet veel bekend over de langetermijneffecten van intermittent fasting.

Het is wel belangrijk om ervoor te zorgen dat je voldoende voedingstoffen binnenkrijgt op de dagen waarop je normaal eet

Je zou dit kunnen bijhouden met een app, of online op de website van het Voedingscentrum.

Snel afvallen vrouw met koolhydraatarme- of beperkte voeding

Bij een koolhydraatbeperkt dieet schrap je zoveel mogelijk koolhydraten uit je voeding.

Dit zijn de producten die veel suiker en zetmeel bevatten. Je hoeft bij dit dieet geen calorieën te tellen.

Voor het samenstellen van je maaltijden kies je bijvoorbeeld uit:

  • Verse groente (wat en zoveel je maar wilt)
  • Kruiden en specerijen
  • Natuurlijke vetten (maximaal 3 porties per dag)
  • Noten-zaden-pitten (maximaal 1 handje per dag)
  • Biologische scharreleieren (maximaal 2 per dag)
  • Gras gevoerd vlees, vette vis (maximaal 3 per week) of vleesvervangers (puur om vlees te vervangen)
  • Griekse yoghurt of kwark (maximaal 3 per week)
  • Geitenkaas of feta (maximaal 1 keer per week)

Je mag daarbij zoveel water en thee en versgeperste groentesap drinken als je wilt. Daarnaast mag je 2 koppen koffie per dag drinken.

Werkt het koolhydraatbeperkte dieet?

Uit vele onderzoeken blijkt dat het koolhydraatbeperkte dieet inderdaad snel helpt bij afname van de vetmassa. Niet voor niets is het dieet uitermate populair onder veel vrouwen.

Het Voedingscentrum is kritisch en gaat mee met het minderen van koolhydraatrijke voeding als koek, gebak, snoep en frisdrank.

Het centrum hecht echter grote waarde aan de energie die het lichaam zou moeten halen uit koolhydraten en adviseert alsnog te kiezen voor de volkoren varianten van brood, pasta en rijst.

Elk dieet werkt!

Eigenlijk werkt elk dieet, zolang je minder calorieën eet dan je verbrandt. Ook met de twee hierboven beschreven diëten blijkt dat je er minder calorieën naar binnen krijgt.

Intermittent fasting werkt zolang je in totaal minder calorieën eet over een periode dan je normaal zou eten.

Volg je het koolhydraatarme- of beperkte dieet, dan vervang je calorierijke producten als brood, pasta en aardappelen voor minder calorierijke producten zoals groenten en eiwitrijke voedingsmiddelen.

Die eiwitten zorgen ook voor een langer verzadigd gevoel, waardoor je automatisch minder calorieën eet.

Het maakt in feite dus niet zoveel uit met welk dieet je snel afvalt.

Zolang je het met gezonde producten doet en voldoende voedingstoffen binnenkrijgt, zul je met een goed gevoel, op een gezonde manier vele kilo’s relatief snel kunnen kwijtraken.

Verbrand overtollig vet met de vetverlies Kick-start

Wil je direct goed van start gaan en onnodige fouten tijdens het afvallen voorkomen?

Er bestaan helaas een hoop hardnekkige mythes en fabeltjes over gewichtsverlies. Hierdoor kan het lastig zijn om over de beste informatie te beschikken.

We schreven daarom een eBook, welke jij gratis kunt downloaden.

Met de ”succesvol vet verliezen Kick-start” begin jij direct goed en voorkom je dat jouw gewichtsverlies stagneert.

In de Kick-start ontdek je:

  1. De 8 meest gemaakte fouten bij het afvallen
  2. In welke verhoudingen je moet eten voor vetverlies
  3. Inspiratie voor voeding tijdens het afvallen

Tijdelijk Gratis: de Vetverlies Kick-start

Ontdek hoe jij effectief en blijvend vet verliest. Claim direct je gratis download:

vetverlies-kick-start-cover-transparant








💡 Misschien vind je dit ook interessant:

Categorieën: Afvallen

0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *