Afvallen met intermittent fasting | Hoeveel kg | Ervaring & Resultaten

Laatst bijgewerkt door Casper op juli 30, 2021

intermittent-fasting-afvallen

Afvallen met intermittent fasting is een afvalmethode die steeds populairder wordt. In dit artikel lees je alles over vet verliezen met intermittent fasting.

Wat voor resultaten kan het jou opleveren? Aan hoeveel kilo afvallen moet je dan denken?

Ik vertel je niet alleen over de verwachte resultaten, maar ik zal ook iets over mijn persoonlijke ervaringen vertellen.

Tot slot vind je 5 bonus tips, die jou tot nog betere resultaten zullen lijden! Lees dus vooral snel verder!

Gaan intermittent fasting & afvallen hand in hand samen?

Intermittent fasting, ook wel periodiek vasten genoemd, was tot enige tijd geleden een relatief onbekend begrip. Tegenwoordig is het echter een van de bekendere afvalmethodes.

intermittent-fasting-afvallen

Hoe dat komt? Goede vraag, waarschijnlijk is het te danken aan de goede resultaten die ermee behaald worden.

Veel mensen hebben goede ervaringen met afvallen dankzij intermittent fasting. Daardoor verspreid deze methode zich als een lopend vuurtje.

In de rest van dit artikel kom je erachter hoe ook jij kunt gaan afvallen met intermittent fasting. En ook kom je erachter wat voor resultaten jij kunt verwachten.

Wat is intermittent fasting? (In het kort)

Voordat we gaan beginnen wil ik nog even kort uitleggen wat intermittent fasting precies is.

Als jij dit artikel leest ga ik er eigenlijk al vanuit dat jij hier van op de hoogte bent.

Echter wil ik zeker weten dat jij weet waar ik het over heb, wanneer ik spreek over het begrip intermittent fasting.

Zoals gezegd wordt het dus ook wel periodiek vasten genoemd, wat eigenlijk een vrije vertaling van het Engels naar het Nederlands is.

Dit is tevens een allesomvattende omschrijving van de afvalmethode. Intermittent fasting betekent namelijk niets meer dan vasten gedurende bepaalde periodes.

Hierbij stel je voor jezelf vast in welke periode van de dag je niet mag eten en welke wel.

De duur van deze periodes kan verschillen. Zo kun je er voor kiezen om 1 dag te vasten gevolgd door 1 dag eten.

De meest voorkomende variant die wordt gebruikt om af te vallen is echter de 16/8 methode.

Hierbij vast je voor 16 uur en heb je vervolgens een periode dat je mag eten van 8 uur.

Intermittent fasting afvallen resultaten

Goed, je weet nu wat intermittent fasting is. Als jij dit artikel leest dan wil je hier ook mee gaan afvallen.

Voordat je hiermee begint, is het fijn om te weten wat voor resultaten je kunt verwachten.

Let wel, het is niet makkelijk om resultaten van te voren in te schatten. Dit hangt namelijk van veel dingen af.

Zo is bijvoorbeeld jouw huidige gewicht van invloed, maar ook hoeveel je gaat eten.

intermittent-fasting-15-kg-afvallen

Daarnaast kun je er voor kiezen om intermittent fasting met een bepaald dieet te combineren, wat ook invloed kan hebben op je resultaten.

En natuurlijk mogen we niet vergeten dat ieder lichaam anders is en dus ook het metabolisme sterk per persoon kan verschillen.

Ik snap echter goed dat het fijn is om enige vorm van indicatie te krijgen. Hoeveel kg kun je nu afvallen met intermittent fasting?

Wat voor resultaten kan je verwachten..? Hierover vertel ik je hieronder meer.

Hoeveel kilo afvallen?

hoe-val-je-snel-af

Bij afvallen worden de resultaten meestal aangegeven in het aantal kilo’s. Let op dat het aantal kilo’s niet altijd allesbepalend is.

Het is bijvoorbeeld ook belangrijk om te weten hoelang het heeft geduurd om je streefgewicht te bereiken.

En als je aan krachttraining doet, kun je aangekomen zijn in spiermassa, terwijl je wel vet verloren hebt. Ook dat kan van invloed zijn op jouw gewicht.

Kortom, staar je niet teveel blind op de kilo’s die je kunt afvallen met intermittent fasting.

Dat gezegd hebbende, hoeveel kun je nu eigenlijk afvallen met intermittent fasting?

Eigenlijk kun je zoveel afvallen als je maar wilt, net zoals voor elk ander dieet en methode geldt.

Als jij je maar aan het plan houdt, zullen de kilo’s eraf gaan vliegen.

Stagneert het afvallen, of lukt het je niet om het afvallen vol te houden? Dan is het uiteraard zaak om wat te gaan veranderen in je eetpatroon.

Misschien moet je minder of anders gaan eten. Of misschien is intermittent fasting dan toch niet zo geschikt voor jou.

15 kg afvallen met intermittent fasting

Je kunt met intermittent fasting afvallen. Dat mag ondertussen wel duidelijk zijn.

Zoals ik je verteld heb, is het ook mogelijk om veel af te vallen met deze methode, zolang je niet ”vals speelt” zijn er goede resultaten mogelijk.

Voor veel mensen is het bijvoorbeeld het ultieme doel om 15 kg af te vallen.

We krijgen dan ook vaak de vraag of 15 kg afvallen met intermittent fasting mogelijk is.

Zoals we net eigenlijk hebben uitgelegd is dat dus prima mogelijk. Let wel op dat je weet hoeveel calorieën je mag eten en dat jij je hier ook echt aan houdt.

Meer informatie over je energiebehoefte en de verdeling van je calorieën, kun je vinden in de Vetverlies Kick-start.

Snel afvallen

Snel afvallen is een groot begrip. Voor de ene persoon zal 0,5 kg per week snel zijn.

Terwijl de ander daar geen genoegen mee neemt en minimaal 2 kg per week wilt afvallen.

De resultaten en ervaringen van mensen op bijvoorbeeld forums wijzen uit dat snel afvallen met intermittent fasting goed mogelijk is.

Echter is het niet verstandig om té snel te willen gaan. Wij adviseren zelf om de richtlijnen van het Voedingscentrum aan te houden, wat neerkomt op 0,5 tot 1 kg per week.

Indien je momenteel (zwaar) overgewicht hebt, kan het in sommige gevallen niet veel kwaad om iets sneller af te vallen.

Intermittent fasting afvallen: mijn ervaringen

Zoals belooft zal ik nog wat vertellen over mijn persoonlijke ervaring met intermittent fasting voor het afvallen.

Ik heb zelf een tijd lang intermittent fasting gedaan tijdens het droog trainen, wat mij erg goed bevallen is.

Het afvallen ging me namelijk een stuk makkelijker af dan normaal.

Hoe dat kwam? Vooral doordat je tijdens de periodes dat je mag eten veel grotere maaltijden kunt eten dan normaal.

Ik heb zelf gekozen voor intermittent fasting waarbij ik 16 uur ging vasten en 8 uur kon eten. Oftewel het 16/8 dieet.

Ik heb meerdere tijdsvakken uitgeprobeerd. Met de eetperiode van 12:00-20:00 heb ik uiteindelijk de beste ervaringen overgehouden. Maar dit zal natuurlijk per persoon verschillen.

Ik moet eerlijk bekennen dat mijn ervaringen in het begin niet zo goed waren. Net zoals vele anderen dat zo ervaren in het begin.

Het is namelijk even wennen voor je lichaam en je moet jezelf constant inhouden.

Als je echter eenmaal doorhebt welke tijden voor jou het beste werken, zal je al snel goede resultaten ervaren.

Of ik zonder intermittent fasting uiteindelijk dezelfde resultaten had kunnen behalen? Ik denk het wel. Echter was het dan wel een stuk lastiger geworden.

Helpt intermittent fasting om sneller af te vallen dan normaal?

Je vraagt je wellicht af of afvallen met intermittent fasting nou echt zoveel effectiever is als een andere methode.

Wordt de vetverbranding bijvoorbeeld versneld? Of is het vooral het mentale aspect dat een grote rol speelt?

Naar mijn mening speelt het mentale aspect in elk geval een (grote) rol tijdens het afvallen.

Naar mijn ervaring is een dieet makkelijker vol te houden als je periodiek vast.

Of het de vetverbranding ook daadwerkelijk stimuleert? Volgens de wetenschap zorgt vasten voor een snellere vetverbranding.

Dat is met name te wijten door de verhoogde aanmaak van groeihormoon (bron).

Bovendien is het ook bewezen dat de insuline af kan nemen door het vasten (bron). En hoe lager je insuline is, hoe sneller je doorgaans afvalt.


5 extra tips voor meer resultaat

Tot slot wil ik je graag extra tips meegeven om maximaal resultaat te behalen met afvallen door middel van intermittent fasting.

1. Houdt vaste eettijden aan & bedenk je maaltijden van te voren

resultaten-periodiek-vasten

Bedenk van te voren alvast wat je gaat eten en op welke tijdstippen. Dit zorgt voor een goede routine en zorgt ervoor dat je exact weet waar je aan toe bent.

Je lichaam zal bovendien gaan wennen aan de vaste tijdstippen, waardoor het vasten makkelijker wordt om vol te houden.

Eventueel kun je al jouw maaltijden een dag van te voren alvast invoeren in een intermittent fasting app, of een andere dieet app.

2. Calorieloze drankjes die de honger stillen

intermittent-fasting-ervaringen-afvallen

Het is aangeraden om veel water te drinken als je met intermittent fasting wilt afvallen.

Echter kunnen calorieloze drankjes jou er op bepaalde momenten dat je het even zwaar hebt doorheen slepen.

Zo kun je bijvoorbeeld koffie drinken, wat tevens bijdraagt aan een sneller metabolisme dankzij de cafeïne.

Bovendien geeft de cafeïne jou ook wat extra energie, wat je wellicht wel kunt gebruiken tijdens het vasten.

Ook andere zero drankjes kunnen een goede uitkomst bieden. Let er wel op dat je dit met mate doet, aangezien dit soort drankjes vaak niet de gezondste dranken zijn.

3. Kies een intermittent fasting methode die het best bij jou past

Zoals ik al aangaf, heb ik zelf de beste ervaringen met 16/8 intermittent fasting. En in het bijzonder mijn ”eetperiode” tussen 12:00 en 20:00.

Echter wilt dat niet zeggen dat deze vorm van intermittent fasting voor iedereen het beste werkt.

Er zijn verschillende manieren van intermittent fasting. Zo kun je bijvoorbeeld ook kiezen voor:

  • 5:2 fasting: 2 dagen vasten, 5 dagen eten
  • 24 hour fasting: 24 uur aaneengesloten vasten per week

En zo zijn er nog een paar varianten. Echter is de 16/8 variant voor de meeste beginners aan te raden.

4. Eiwitten bij de laatste maaltijd

Om spierverlies zoveel mogelijk tegen te gaan, raden we aan om bij je laatste maaltijd een goede dosis eiwitten te eten.

Probeer bij je laatste maaltijd minimaal 40 gram eiwitten binnen te krijgen, zodat je lichaam daar op kan teren.

De laatste maaltijd is idealiter tevens je grootste maaltijd. Spierverlies wil je zoveel mogelijk voorkomen, omdat spiermassa zorgt voor een sneller metabolisme.

5. Beheers de principes voor vetverlies

Tot slot raden we je aan om goed op de hoogte te zijn van de principes van effectief vetverlies.

Er zijn namelijk een aantal cruciale fouten die jij kunt maken, waardoor het afvallen zal stagneren of niet zal lukken.

Een absolute aanrader is dan ook om de Vetverlies Kick-start te downloaden.

Hierin ontdek je hoe jij effectief én blijvend vet verliest. Zónder jojo-effect.

Ook ontdek je de 8 meest gemaakte fouten tijdens het afvallen:

Tijdelijk Gratis: de Vetverlies Kick-start

Ontdek hoe jij effectief en blijvend vet verliest. Claim direct je gratis download:

vetverlies-kick-start-cover-transparant







💡 Misschien vind je dit ook interessant:

Categorieën: Afvallen

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *