Kun je 1 kg per week afvallen? En is het verstandig?!

Laatst bijgewerkt door Joni op november 15, 2022

1 KG per week afvallen
1 KG per week afvallen

Opmerken dat je bent aangekomen, dat komt vaak te laat. ‘Ineens’ lijk je veel zwaarder te zijn, wanneer je op een dag in de spiegel kijkt.

De kilo’s zijn er ongemerkt bijgekomen en dat kan best even schrikken zijn.

En het komt ook helemaal niet goed uit.. Je hebt namelijk volgende week een feestje waarvoor je er op je best wilde uitzien!

Wat nu?!

Zo snel mogelijk op dieet gaan en proberen 1 kg per week af te vallen!

Of dat echt mogelijk is en of het gezond is? Dat vertellen we je graag.

Is 1 kg per week afvallen mogelijk?

passend-dieet

Kan je echt 1 kg per week afvallen? De meningen zijn hierover verdeeld. Dat komt voornamelijk omdat het ligt aan je situatie en het moment. 

Ben je al een tijd bezig met gezonde voeding en sporten? Dan is de kans klein dat jij zomaar 1 kg zal afvallen in een week.

Heb je echter een lange tijd niets aan je gezondheid gedaan? Dan kan een weekmenu in combinatie met een sportschema wel veel uithalen in de eerste week.

Naast vet, verlies je aan het begin van het afvalproces namelijk ook veel vocht. Dat kan inderdaad oplopen tot 1 kg per week, als je op de weegschaal gaat staan.

In andere gevallen is het een stuk lastiger om 1 kg per week af te vallen.

Maar is het ook gezond?

Die 1 kg per week afvallen, omdat je in je eerste week van het afvallen zit? Dat is veilig en helemaal prima.

Maar op een ander (later) moment is het niet gezond. Het zou namelijk betekenen dat jij je gezonde levensstijl (met waarschijnlijk weinig calorieën) nog strenger maakt. 

Onthoud dat je lichaam voldoende voedingsstoffen nodig heeft om goed te functioneren. Daarom moet je wel gezond en genoeg eten.

Je kunt veel beter wat langer de tijd nemen. Net zoals je niet je lovehandles weg krijgt in een week, kun je ook niet zomaar 1 kg aan vet verliezen in die periode. 

In elk geval niet op een gezonde manier. Het is dus niet verstandig.

Wat is een goede snelheid met afvallen?

Dus wat is dan een goede snelheid met afvallen? 

Ondanks dat jij in totaal graag 3 kg wilt afvallen of zelfs 5 kilo zou willen afvallen in 1 week, geven wij een ander advies.

Houd het liever bij 0,5 kilo per week afvallen. 

Dat is al vrij veel, maar wel een veilige hoeveelheid. Je hoeft er namelijk geen extreme dingen voor te doen of ontzettend veel voor te laten. 

Door de tijd te nemen voor het afvallen, maak je aanspraak op je vetreserves als energiebron. En dat is wat je wilt!

Onze conclusie is dan ook: 1 kg of meer per week afvallen, is simpelweg te veel. 

Zoveel calorieën moet je verbranden

Hardlopen afvallen leefstijl

Even ter illustratie. Als je 1 kg per week afvallen wilt, dan moet je weten hoeveel calorieën je daarbij mag eten. Of beter gezegd: hoeveel je er moet schrappen uit je weekmenu.

Je moet maar liefst 7.000 calorieën per week verbranden als 1 kg per week wilt afvallen. Dat zijn 1.000 calorieën per dag. De slimste manier om dit te doen?

Schrap 500 calorieën uit voeding en kom in beweging om die andere 500 calorieën te verbranden.

Houd er rekening mee dat je – wanneer je fanatieker sport – meer voedingsstoffen en energie nodig hebt. Ga je daarentegen juist minder eten? Dan kan je lichaam in opstand komen. Logisch ook!

We weten dat je je niet beter zal voelen door zo extreem aan de slag te gaan. 

Daarom is 0,5 kilo per week afvallen beter. Daarvoor hoef je slechts de helft aan calorieën te verbranden. 

Wil je 500 calorieën per dag verbranden? Dan hoef je niet zo extreem veel extra te sporten of minder te eten. Je moet alleen wat slimmere (gezondere) keuzes leren maken!

Hoelang mag je dit doen?

kant-en-klaar-dieet-schema

Ga je zelf aan de slag of laat je een professional een schema voor je maken? Met een voedingsschema en/of trainingsschema ga je immers effectiever te werk. Ook is de kans groter dat je gemotiveerd blijft wanneer iemand je helpt. 

Maar hoe lang mag je zo’n schema volhouden om 0,5 kilo per week af te vallen? In principe is dit een veilige methode die je mag blijven volgen totdat je je doel hebt bereikt.

Als het vol te houden is, natuurlijk. Zo niet, dan geeft je lichaam dit snel genoeg aan. 

Luister naar die signalen en probeer niet koste wat kost door te zetten. Je gezondheid is nog altijd belangrijker dan je wens om een bepaald streefgewicht te hebben. 

Bovendien ziet niemand het getal op de weegschaal, behalve jij. Maak je er daarom niet te druk over.

Hoeveel calorieën mag je dan per dag?

Je weet nu hoeveel calorieën je per dag moet verbranden om je doel te behalen. Dat zijn er zo’n 500. 

Maar wat zegt dat over de hoeveelheid die je er wél mag eten en drinken?

De gemiddelde calorie-inname van mannen is 2.500 per dag. Voor vrouwen staat het gemiddelde aantal op 2.000 calorieën. 

Dat betekent dat je als man rond de 2.000 calorieën per dag moet zitten en als vrouw rond de 1.500 calorieën per dag. Als je je doel wilt behalen, ten minste!

Natuurlijk heeft de mate van beweging hier ook invloed op. Als jij een beroep hebt waarbij je veel in beweging bent, dan verbrand je standaard al meer dan iemand met een kantoorbaan.

Het is daarom slechts een algemeen advies.

1 kg per week afvallen: Ervaringen & Tips

Beginner schema afvallen fitness

Uit ervaringen van mensen die gaan afvallen, blijkt dat een heel streng dieet niet werkt. Sterker nog: na afloop komen mensen dubbel zo hard aan in gewicht. 

Hoe strenger je voor jezelf bent, hoe minder makkelijk het vol te houden is. Dat kunnen we hieruit concluderen.

Daarom is het beter om het wat rustiger aan te doen. Neem je tijd om af te vallen. De kilo’s zaten er niet in een paar dagen aan. Probeer ze daarom ook niet in een paar dagen of in 1 week kwijt te raken.

Het is veel beter om geleidelijk af te vallen. Zo went je lichaam aan je nieuwe calorie-inname en aan je veranderde bewegingsintensiteit. 

Bovendien is het helemaal niet leuk om jezelf van alles te moeten ontzeggen. Alleen maar zodat jij zo snel mogelijk weer in die ene spijkerbroek past.

Tijdelijk Gratis: de Vetverlies Kick-start

Ontdek hoe jij effectief en blijvend vet verliest. Claim direct je gratis download:

vetverlies-kick-start-cover-transparant





Veelgestelde vragen

Waarom val je niet altijd af met minder calorieën?

Het aantal calorieën dat je op een dag eet, heeft niet altijd invloed op je gewicht. Je kunt 1.500 calorieën of zelfs minder per dag eten en toch niet afvallen. Hoe dat komt? Je gewicht schommelt nu eenmaal van dag tot dag. Misschien val je wel af in vet, maar houd je momenteel meer vocht vast. Dan lijk je op de weegschaal geen vooruitgang te boeken (of zelfs alleen achteruitgang). Maar in werkelijkheid wordt je lichaam wel degelijk gezonder. Houd gewoon vol en laat je op zulke momenten niet ontmoedigen door de weegschaal!

Hoe voorkom je het jojo-effect met afvallen?

Als je te snel afvalt, gaat je gewicht schommelen. Dat noemen we het jojo-effect. Je lichaam wil namelijk graag in evenwicht blijven. Het zal om extra eten blijven vragen wanneer jij super streng gaat diëten. Elke kilo die je verliest, kom je daardoor net zo snel weer aan door eetbuien en snackmomenten die uit de hand lopen. Door op een rustig tempo af te vallen (dus liever niet 1 kg per week afvallen, maar 0,5 kg), voorkom je het jojo-effect. Je lichaam kan dan langzaamaan wennen aan je nieuwe leefstijl en gewicht. De kans dat je je nieuwe gewicht vervolgens vast kunt houden, is dan veel groter.



💡 Misschien vind je dit ook interessant:

Categorieën: Afvallen

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.