Kan ik 2 kilo per week afvallen?

Wanneer je besluit om af te vallen, wil je natuurlijk het liefst zo snel mogelijk resultaat zien.

We stellen ons wekelijkse momenten voor op de weegschaal, waar de kilo’s er vanaf vliegen tot wel 2 kilo per week.

Maar hoeveel kilo per week kun je eigenlijk afvallen, zonder dat het schadelijk is voor je gezondheid? En niet minder belangrijk, blijven die kilo’s er dan ook af? 

Dit artikel legt je uit of 2 kilo per week afvallen haalbaar is, hoe je op een gezonde manier vet verliest en waarom dat zo belangrijk is.

Hoe werkt je metabolisme?

Om duidelijk te maken lichaam hoe je vet verliest, is het belangrijk om te weten hoe je metabolisme, oftewel je energieverbruik in je lichaam werkt.

Je lichaam heeft energie nodig om te kunnen functioneren. Denk daarbij aan energie om te bewegen, je lichaamstemperatuur op peil te houden, maar ook om je hart te laten kloppen en je hersenen te gebruiken.

Deze energie krijgen we binnen in de vorm van calorieën via je voeding.

Crashdiëten

Als we snel af willen vallen, betekent dit dat je jezelf een groot aantal calorieën per dag ontzegt. Dit wordt ook wel ‘crash diëten’ genoemd.

Wanneer je weinig calorieën binnenkrijgt, gaat je lichaam echter in een zogeheten bewaarstand. Deze bewaarstand houdt in dat het je vetreserves juist bewaart en in plaats daarvan energie probeert te halen uit eiwitten, door je spieren af te breken.

En die spieren willen we juist behouden. Kortom, met een crashdieet verliezen we dus amper vet.

Waarom je niet 2 kilo per week af zou moeten vallen

Wie voor een bepaald feestje of ander gelegenheid snel wilt afvallen, zal heus snel gewicht kunnen verliezen.

Besef je dat je aan zo een crashdieet heel veel nadelen zitten en je inlevert op je eigen gezondheid.

Verlies van spiermassa

Spieren verbruiken veel energie. Wanneer je een laag aantal calorieën binnenkrijgt, zal je lichaam dus als eerste spierweefsel af gaan breken om energie te besparen (1).

Het behoud van spieren is juist belangrijk als je op de lange termijn gewicht wilt verliezen en op gewicht wilt blijven.

Hoe meer spieren je hebt, des te meer je namelijk verbrandt. Een crashdieet helpt daar overduidelijk niet bij.

Je krijgt niet voldoende voedingsstoffen binnen

Als je te weinig eet, ontzeg je jezelf een hoop voedingsstoffen. Dit zorgt er op de lange termijn voor dat je niet voldoende vitamines en bouwstoffen voor je lichaam binnenkrijgt.

Ook dan gaat het lichaam je spieren afbreken, terwijl we natuurlijk willen dat we vet verliezen. 

Verder heeft het ook nog andere gevolgen, zoals:

  • je haar wordt dunner
  • je immuunsysteem verslechterd, dus je wordt sneller ziek
  • je stoelgang wordt onregelmatig

Je komt snel weer aan

Omdat je weinig energie binnenkrijgt, vertraagt je metabolisme. Je lichaam gaat hierdoor zuiniger om met de voeding die het binnenkrijgt.

Wanneer je na een crash dieet weer normaal gaat eten, blijft je lichaam nog steeds in deze bewaarstand. Dat betekent dat je lichaam deze energie zal opslaan en je dus weer aan zult komen (2).

Je voelt je minder goed

Minder energie binnenkrijgen, betekent dat je zelf ook minder energie hebt. Dit zorgt ervoor dat je je minder goed zult voelen en last kunt krijgen van (3):

  • vermoeidheid
  • duizeligheid
  • snel geïrriteerd
  • hongergevoel

Weinig energie in combinatie met honger houdt weinig wilskracht over om je aan je dieet te houden. Met als gevolg dat je jezelf volledig laat gaan en juist gaat overeten.

Hoeveel kun je dan wel per week afvallen?

Te snel gewicht verliezen is dus ongezond en is ook geen garantie dat je op gewicht blijft. Maar over hoeveel kilo hebben we het dan precies?

Volgens dr Konstantinos Spaniolas (4) is 1 procent van je lichaamsgewicht een gezonde manier van afvallen. Verlies je meer dan 1 procent, dan is de kans groot dat je spieren verliest in plaats van vet.

Wat een gezond aantal kilo’s per week is om af te vallen, hangt dus af van je eigen gewicht. Hoe hoger je gewicht, des te meer lichaamsvet je in het begin zult verliezen (5)

Weeg jij bijvoorbeeld 100 kilo? Dan zul je in het begin dus 1 kilo per week af kunnen vallen, en daarna minder dan 1 kilo per week.

Dit klinkt als een langzaam proces, maar onthoud dat je op deze manier echt vet verliest en de kans groter is dat je op gewicht blijft.

Het duurt dus wat langer voordat je je einddoel behaalt, maar je beloont jezelf ermee door de kans te vergroten dat je op dat streefgewicht blijft.

De eerste weken gaan snel!

Gelukkig ook nog goed nieuws, want in de eerste weken van een gezond dieet zal je waarschijnlijk een mooie start maken.

In het begin van je dieet zul je namelijk veel vocht wat je normaliter vasthoudt gaan verliezen.

Die 2 kilo per week? Die zul je dus misschien wel in het begin behalen!

Het gaat hier nog niet om vetverlies, maar het is een mooie kickstart en motivatie naar een gezonder leven en een gezonder gewicht.

Volhouden met een gezond dieet

Kortom, zoals hierboven beschreven is snel gewicht verliezen ongezond en is de kans groot dat je ook weer snel aankomt.

Daarnaast zul je wel gewicht verliezen, maar geen vet. Die 2 kilo per week? Die is (op de eerste weken na) helaas te mooi om waar te zijn.

Op een gezonde manier afvallen kost dus tijd, maar op de lange termijn zul je jezelf dankbaar zijn.

Een goed schema volgen

Zoals wij altijd zeggen; een goed schema is het halve werk. 2 kilo per week afvallen met een goed en uitgebalanceerd schema is doorgaans zoals je hebt kunnen lezen net te hoog gegrepen.

Echter kun je wel 1 tot 1,5 kilo per week verliezen door een schema te volgen. Dit kan bijvoorbeeld zijn een weekmenu, of een bepaald caloriedoel.

Het beste is om zelf een schema te maken, aangezien je op die manier ontdekt hoeveel calorieën je het beste kunt eten om af te vallen.

Wil je weten hoe je zo’n schema kunt maken? En hoe je gezond, effectief én blijvend afvalt? Download dan even de Gratis Vetverlies Kickstart:

Tijdelijk Gratis: de Vetverlies Kick-start

Ontdek hoe jij effectief en blijvend vet verliest. Claim direct je gratis download:

vetverlies-kick-start-cover-transparant








💡 Misschien vind je dit ook interessant: