Afvallen: waar zie je het eerst & wanneer zie je verschil?

Laatst bijgewerkt door Casper op mei 16, 2021

afvallen-waar-zie-je-het-eerst
afvallen-waar-zie-je-het-eerst

Ben je bezig met afvallen of sta je op het punt van beginnen? Een goede voorbereiding is het halve werk.

Daarom is het verstandig om exact te weten waar je aan toe bent tijdens gewichtsverlies.

In dit artikel bespreken we waar je het eerst resultaat ziet tijdens het afvallen.

Ook behandelen we nog meer gerelateerde veelgestelde vragen die handig zijn om te weten.

Waar zie je het eerst resultaat tijdens het afvallen?

Tijdens het afvallen ziet iedereen ergens anders als eerst resultaat. Het is voornamelijk genetisch bepaald waar jij als eerste vet verliest.

Bij de ene persoon zijn dit bijvoorbeeld de armen, terwijl de ander persoon als eerst zijn of haar buikvet kwijtraakt.

Heb je zelf in de hand op welke plek je eerst vet verliest?

Nu vraag jij je wellicht af of je zelf kunt bepalen waar jij het vet als eerst kwijtraakt.

Heb jij hier zelf invloed op of niet?

Hoewel het nog altijd één van de meest hardnekkige fabels is in de gezondheidsindustrie, is plaatselijk vetverlies niet mogelijk.

Buikspieroefeningen helpen jou niet met het plaatselijk verbranden van buikvet, evenals armspieroefeningen jou niet per definitie slankere armen bezorgen.

Op het moment dat een supplement beweert extra buikvet te verbranden, moet je daarom ook vraagtekens zetten bij de betrouwbaarheid van dit supplement.

Ik ben afgevallen maar zie nog geen verschil

Ben je onlangs afgevallen, maar zie je nog altijd geen verschil? Dit kan meerdere redenen hebben. Zoals gezegd hangt het er dus vanaf waar jij je vet verloren bent.

Als jij de resultaten meet aan de hand van jouw buikomtrek, kan het bijvoorbeeld zomaar zijn dat je wel vet verloren bent, maar niet op je buik.

Ook kan het zijn dat je simpelweg te weinig afgevallen bent om daadwerkelijk een verschil te kunnen zien. In dit geval is het zaak om door te gaan waar je mee bezig bent en geduld te blijven houden.

Daarnaast is het verstandig om jezelf te blijven wegen en/of je vetpercentage te (laten) meten. Aan de hand daarvan kun jij zien of je progressie blijft boeken, of niet.

Bij hoeveel kilo afvallen zie je verschil?

Vanaf zo’n 5 kilo kun je een duidelijk verschil zien. Met kleding aan is dit vaak nog wat meer. Ook hangt het er vanaf op welke plek jij vet verloren bent.

Bovendien verschilt dit ook nog eens per persoon, aangezien je lichaamsbouw hier een grote rol in speelt. Er zijn zelfs mensen die 10 kg zijn afgevallen en waarbij nauwelijks verschil gezien wordt.

Als je jezelf iedere dag in de spiegel bekijkt is het overigens lastig om verschil te merken. In dat geval kun je het beste voor- en na foto’s maken en achteraf met elkaar vergelijken.

Waar val je het meest van af?

Het meest val je af van een goed uitgebalanceerd dieet en een gezonde levensstijl, in combinatie met voldoende training.

Voeding is het allerbelangrijkst wanneer jij effectief wilt afvallen. Snel afvallen zonder een dieet is bijvoorbeeld lastiger dan afvallen zonder te sporten.

Qua training kun je het beste kiezen voor cardio trainingen op hoge intensiteit in combinatie met krachttraining. Het is belangrijk om genoeg spiermassa te behouden tijdens het afvallen, aangezien je spieren veel energie verbruiken.

Dat is ook direct de reden waarom het aangeraden is om je eiwitconsumptie hoog te houden tijdens het diëten. Voor welk dieet je het beste kunt kiezen, verschilt per persoon.

Er zijn namelijk meerdere diëten die goed werken en dit is dan ook maatwerk. Ontdek hier welk dieet het beste bij jou past.

Waarom val je de eerste week veel af?

In de eerste week val je doorgaans meer af aangezien je relatief veel vocht kwijtraakt gedurende deze periode. Dit komt door de verandering in je voedingspatroon.

Echter is het vetverlies in de eerste week vaak nog minimaal. Het is daarom belangrijk om niet al te veel te kijken naar de korte termijn resultaten. Meestal kun je pas na enkele weken zeggen of je daadwerkelijk goed op weg bent.

Vaak zorgt deze snelle start in gewichtsverlies wel voor een goede boost aan motivatie. Laat jezelf echter niet uit het veld slaan als het afvallen stagneert na enkele weken. Dit is namelijk normaal en hier kun je niets aan doen.

Op het moment dat je helemaal niet meer afvalt is het verstandig om je dagelijkse calorie inname te verlagen, of meer te gaan sporten.

Hoe merk je dat je afvalt?

Aan de volgende kenmerken merk jij dat je afvalt:

  • Weegschaal geeft minder gewicht aan
  • Kleding gaat losser zitten
  • Lager vetpercentage
  • Je ziet het in de spiegel of op foto’s
  • Je voelt je energieker

Hoeveel kilo is een kledingmaat?

Gemiddeld is 5 kilo een kledingmaat. Echter kan dit per persoon verschillen op basis van je geslacht, leeftijd en lichaamsbouw. De verschillen variëren doorgaans van 4 tot zo’n 8 kilo.

Direct goed beginnen met afvallen? Download dan direct de Gratis Vetverlies Kickstart hieronder:

Tijdelijk Gratis: de Vetverlies Kick-start

Ontdek hoe jij effectief en blijvend vet verliest. Claim direct je gratis download:

vetverlies-kick-start-cover-transparant







💡 Misschien vind je dit ook interessant:

Categorieën: Afvallen

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *