Buikomvang verminderen & meten (mannen & vrouwen)

Laatst bijgewerkt door Casper op mei 14, 2021

buikomvang-verminderen
buikomvang-verminderen

Wil jij je buikomvang verminderen? Dan raden we je aan dit artikel eens goed door te lezen.

We bespreken waarom het verstandig is om op de hoogte te zijn van je buikomtrek, wat een gezonde omtrek is én hoe jij je buikomvang effectief kunt verminderen.

Lees dus snel verder en ontdek alles wat je moet weten voor een gezonde omvang van je buik!

Wat zegt je buikomvang?

Lang werd aangenomen dat de weegschaal en de bijbehorende BMI-berekening (Body Mass Index) de goede tools zijn om te bepalen of jouw gewicht binnen de marges valt.

Omdat men er ondertussen achter is gekomen dat de verhouding tussen de spier- en vetmassa voor een afwijkend gewicht en dus ook BMI kan zorgen, wordt nu meer en meer rekening gehouden met de buikomvang.

Dit komt omdat vooral het vet in de buikholte (het visceraal vet), en dus tussen en rond de organen, de oorzaak kan zijn van tal van aandoeningen.

Een goede reden dus om je buikomvang eens op te meten en zo te bepalen of je binnen de gezonde waarden blijft.

buikomvang-vrouw

Een gezonde buikomtrek

Zoals net gezegd wordt vandaag de dag steeds meer gekeken naar de buikomvang in plaats van naar het BMI-cijfer.

Wat betreft BMI, weten we allemaal dat dit tussen de 20 en 25 moet zijn om als gezond aanzien te worden.

Op welke cijfers de buikomvang wordt gebaseerd, is een veel minder bekend gegeven.

Hier wordt, net zoals bij het BMI, een onderscheid gemaakt tussen vrouwen en mannen.

De cijfers die hieronder meegegeven worden, zijn enkel van toepassing voor volwassenen en dus niet voor kinderen.

Vrouwen

  • Voor vrouwen is een gezonde buikomvang tussen de 80 en 89 cm.
  • Minder dan 80 cm wordt als te laag gezien, meer dan 89 als te hoog.

Mannen

  • Voor mannen kunnen we 94 tot 99 cm als gezond markeren.
  • Minder dan 94 cm is in principe te laag, meer dan 99 te hoog.

Effectief en snel afvallen? Download de Vetverlies Kickstart >>

Hoe je jouw buikomtrek het beste kan meten

afgevallen-verbaasd

Meten is weten, hoor je wel eens en dat klopt ook in het geval van buikvet.

Je kunt jouw buikomtrek gemakkelijk en snel zelf meten met behulp van een eenvoudig meetlint.

Hierbij is belangrijk dat je op het juiste punt meet en dat is in het midden van het onderste rib en de bovenkant van het bekken, precies ter hoogte van de navel.

Neem ook steeds ditzelfde punt zeer nauwkeurig zodat je de evolutie die je maakt kunt opvolgen.

Eenmaal je aan de slag gaat om je buikomvang te verminderen, zal de progressie je moed en motivatie geven om door te gaan.

Je zult namelijk niet onmiddellijk zelf een verschil zien, maar het aantal centimeter op het meetlint zullen je vast en zeker kunnen overtuigen om door te zetten.

Voor een makkelijke meting zijn meetlinten verkrijgbaar die zichzelf aanspannen.

Dit biedt het grote voordeel dat je altijd onder dezelfde spanning meet voor betrouwbare resultaten.

Welke risico’s loop je met een te grote buikomvang?

Vaak hoor je mensen klagen over dat buikje dat er doorheen de jaren niet minder op geworden is.

Meestal gaat het dan over het beeld dat de spiegel toont en het beeld dat andere mensen krijgen, of over bijvoorbeeld leuke kleding die niet meer past.

Toch houdt het hebben van teveel buikvet veel meer risico’s in dan enkel de esthetische, en daar zijn helaas weinig mensen zich van bewust.

Hier moet een indeling gemaakt worden in twee types buikvet, namelijk het onderhuidse buikvet en het visceraal buikvet.

Het onderhuidse buikvet is hetgeen dat we kunnen vastpakken, ook wel de love handles of knuffelkussentjes genoemd.

Deze eerste soort buikvet is op zich vrij onschuldig omdat het zich, zoals de naam zegt, net onder de huid bevindt en vrijwel geen invloed heeft op de organen.

Een heel ander verhaal wordt het als we het hebben over het visceraal vet.

Dit is namelijk het vet dat zich tussen en rond vitale organen nestelt. Teveel visceraal vet brengt wel gevaren met zich mee.

Onderzoek wees uit dat cardio-vasculaire problemen, diabetes type 2 en bepaalde kankers rechtstreeks gelinkt kunnen worden aan een teveel aan visceraal vet.

Redenen genoeg dus om je buikomvang te verminderen en een gezonde en evenwichtige levensstijl aan te houden.

Lees hierna: Mijn buik wordt steeds dikker, wat nu?

Ook jij kan je buikomvang verminderen

Het is perfect mogelijk om je buikomvang te verminderen, maar snel en makkelijk gaat dit niet.

Je mag hier geen spectaculair resultaat van verwachten, in die zin dat je in enkele weken niet al je overtollige centimeters zal kwijt raken.

Op de weegschaal heb je dit soms wel, maar dan ben je vooral vocht kwijt, wat zich direct laat vertalen in een lager getal.

Maar zoals met alles geldt; de aanhouder wint. En dat is met je buikomvang verminderen niet anders.

Met gezonde voeding en voldoende beweging bereik je echt wel die gezonde waardes en een betere algemene gezondheid, wat leidt tot minder risico’s op aandoeningen.

buikomtrek-meten

De juiste voeding om je buikomvang te verminderen

Bij buikvet verminderen draait het niet enkel en alleen om een calorietekort te creëren.

Je zult al wel gemerkt hebben dat je bijvoorbeeld makkelijk enkele kilo’s verliest maar dat dat buikje toch blijft.

Buikvet is inderdaad hardnekkig en het is vaak het laatste en lastigste loodje in de hele strijd.

Waar je bij een klassiek dieet die gericht is op kilo’s verliezen vaak een groot calorietekort creëert, komt het er hier vooral op aan om niet té laag in calorieën te gaan.

Doe je dit wel, dan zal je lichaam na een tijd reserves gaan opslaan, waaronder op de buik. En het is net dat wat je wilt vermijden.

Eet daarom evenwichtig en gezond, maar wel voldoende.
Enkele goede tips:

  • Beperk de inname van koolhydraten. De koolhydraten die je lichaam niet nodig heeft om energie uit te halen, zal het namelijk opslaan als vet.
  • Eet voldoende eiwitten. Dit zorgt ervoor dat je steeds een voldaan gevoel hebt en niet tussendoor naar ongezonde snacks grijpt.
  • Maak voor jezelf een eetschema op. Het zal je bewuster maken van wat je eet en je zult makkelijker aan verleidingen kunnen weerstaan.

Voldoende beweging om je buikomvang te verminderen

Meer bewegen wil niet zeggen dat je dagelijks uren in de gym moet doorbrengen, laat ons deze mythe alvast uit de wereld helpen.

Elke dag gedurende minstens 20 minuten oefeningen doen, zal al een wereld van verschil uitmaken. Onderzoek wees uit dat vooral vrouwen hier minder goed op scoren.

Je moet het jezelf hier ook niet te moeilijk willen maken. Heb je weinig tijd of motivatie om naar de sportschool te gaan, plan dan dagelijks je oefeningen thuis in.

Op het net vind je tal van leuke workouts die je thuis kunt doen en waarvoor je geen specifiek materiaal nodig hebt.

Een combinatie van cardio en kracht in je oefeningen zorgt voor het beste resultaat om je buikomvang te verminderen.

Binnen de cardiotrainingen kies je best voor oefeningen aan een hoge intensiteit, de zogenaamde HIT-trainingen.

Korte, krachtige en explosieve oefeningen die je lichaam in staat stellen veel energie op korte tijd te verbruiken.

Bij de oefeningen in de krachttraining komt het erop aan om zoveel mogelijk spiergroepen aan het werk te zetten.

Zo verhoog je de spiermassa en zal de vetmassa verminderen.

En voor de vrouwen, je krijgt heus geen onvrouwelijk lichaam van elke dag een kleine krachttraining in te bouwen.

Voldoende slaap en minder stress om je buikomvang te verminderen

Voldoende slapen en het vermijden van stress zijn zaken waar je misschien niet direct aan zult denken als het erom gaat je buikomvang te verminderen, maar ze hebben wel degelijk een grote invloed.

Bij verhoogde stress gaat je lichaam cortisol aanmaken, een stresshormoon dat de eetlust stimuleert en de vetopslag in de buik bevordert.

Als je slaapt, maakt je lichaam leptine aan. Leptine is een hormoon dat zorgt voor het reguleren van de stofwisseling.

Een goede en snelle stofwisseling is belangrijk om je buikomvang te verminderen, dus voldoende slaap is absoluut nodig.

Aan de slag


Wil je weten of je buikomtrek gezond is of dat je toch wel gezondheidsrisico’s zou kunnen lopen?

Met de tips hierboven kun je niet alleen heel eenvoudig je buikomtrek meten, je kunt ook direct aan de slag om die buikomvang te verminderen.

Laat je niet ontmoedigen en hou vol, je zult later dankbaar zijn dat je hierdoor bepaalde gezondheidsrisico’s hebt kunnen vermijden.

Je buikomtrek verkleinen zal je zoveel meer voordelen geven dan enkel het beeld in de spiegel.

Direct goed beginnen en onnodige fouten voorkomen? Download dan onze gratis afvallen Kick-start:

Tijdelijk Gratis: de Vetverlies Kick-start

Ontdek hoe jij effectief en blijvend vet verliest. Claim direct je gratis download:

vetverlies-kick-start-cover-transparant








💡 Misschien vind je dit ook interessant:

Categorieën: Afvallen

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.