Waar word je dik van?

Laatst bijgewerkt door Casper op januari 12, 2022

waar-word-je-dik-van
waar-word-je-dik-van

Waar word je dik van? Het is iets wat veel mensen zich afvragen. Er bestaan veel verschillende adviezen, meningen en fabels over dit onderwerp.

Over de vraag ”waar word je dik van?” lijkt dan ook iedereen weer een eigen mening te hebben.

Dit komt deels door de enorme hoeveelheid geruchten en fabels die bestaan omtrent dit onderwerp.

Aan de andere kant verschilt het per persoon waar je dik van zult worden. Echter zijn er een aantal dingen die voor elk persoon hetzelfde zullen zijn.

In dit artikel vertellen we jou welke 11 dingen jou het dikste kunnen maken. We hopen hiermee jouw vraag ”waar word je dik van?” zo goed mogelijk te beantwoorden.

1. Stilzitten

stilzitten

Als er één ding is waar je dik van kan worden, dan is het wel stilzitten. Voor het geval jij aan het zitten bent terwijl je dit leest, blijf gerust zitten.

Van ”even zitten” zul je namelijk niet direct in vet aankomen. Maar van overmatig stilzitten daarentegen kun je wel degelijk al snel veel overtollig vet krijgen.

Al helemaal wanneer jij een kantoorbaan hebt, is het al snel oppassen geblazen. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat we in Nederland té veel stilzitten.

Dit is dan ook één van de meest voorkomende dikmakers. De oplossing? Simpelweg meer gaan bewegen.

2. Meer calorieën eten dan je nodig hebt

vet-percentage

Dik worden komt vaak doordat er te veel gegeten wordt, meer dan je lichaam nodig heeft.

Iedereen heeft een bepaalde caloriebehoefte. Deze behoefte is gebaseerd op meerdere factoren, zoals bijvoorbeeld jouw lichaamsbeweging, gewicht en leeftijd.

Deze energiebehoefte verteld jou hoeveel calorieën je nodig hebt om op gewicht te blijven.

Wanneer je méér dan jouw behoefte eet, weet je lichaam wel raad met die overtollige calorieën.

Die worden namelijk opgeslagen als reserves, in de vorm van lichaamsvet.

Nu is het gezond om wat reserves te hebben. Echter kan dit je na verloop van tijd dik gaan maken.

Het is dus zaak om onder je caloriebehoefte te gaan eten als je gewicht kwijt wilt raken.

3. Te veel suikers

suiker

Gelukkig is er tegenwoordig steeds meer bekend over het effect van suikers op je lichaam.

Suikers worden ook wel simpele of snelle koolhydraten genoemd. Wanneer je suiker eet kan jouw lichaam vrijwel direct een beroep doen op de energie die je ervan krijgt.

Echter, als jij niet direct daarna fysieke handelingen verricht, zal deze energie al snel worden opgeslagen als vetreserve, aangezien de vrijgekomen energie niet benut wordt.

Daarnaast brengt het overmatig eten van suiker nog meer negatieve gezondheidseffecten met zich mee.

Let er goed op dat óók fruit suikers bevat. Hoewel fruit zeker gezond is, zul je hier ook niet té veel van moeten eten. Ook van fruit kun je namelijk dik worden.

4. Te snel eten

snel-eten

Eet jij vaak snel, omdat je bijvoorbeeld haast hebt? Of misschien omdat je simpelweg grote honger hebt?

Wanneer je snel eet zal je minder snel verzadigd raken. Dit heeft weer als gevolg dat je sneller geneigd zult zijn om meer te gaan eten.

Misschien neem je nog wel een extra portie erbij, of een toetje terwijl dat niet in jouw dieet past.

Wanneer je ons de vraag stelt ”waar wordt je dik van?” dan hoort te snel eten zeker thuis in het rijtje met antwoorden.

5. Frisdrank drinken

koolhydraatarme-drank-lidl

Er is niks mis met af en toe een glas frisdrank. Zelfs elke dag 1 glas kan geen kwaad als je wilt afvallen. Zolang je genoeg beweegt én voldoende sport kun je prima afvallen én frisdrank drinken.

Toch wordt er hier vaak veel te veel van gedronken, waardoor het afvallen stagneert of mislukt.

Het ”probleem” van frisdrank is dat het jou weinig zuivere energie op zal leveren. Dit valt dan ook onder de noemer lege calorieën.

Het bevat veel calorieën en bestaat nagenoeg enkel uit suikers. Het beste alternatief hiervoor is om water te drinken tijdens het afvallen.

Water bevat namelijk geen calorieën en geeft je direct een gevuld gevoel, wat goed van pas komt als je wilt afvallen.

6. Een slechte nachtrust

slechte-nachtrust

Wist je dat een slechte nachtrust ook een dikmaker kan zijn? Deze dikmakers zou je wellicht niet verwachten in het lijstje met dingen waar je dik van wordt.

Toch kan onvoldoende, of slechte kwaliteit slaap leiden tot het aanzetten van overtollig vet.

Hoe dat komt? Allereerst omdat dit jouw stressniveau kan verhogen. Door het hogere stressniveau maak je meer cortisol aan, wat gewichtstoename als gevolg kan hebben.

Bovendien vinden de meeste vetverbrandende processen in je lichaam plaats tijdens jouw nachtrust.

Nu zal je van een paar slechte nachten gelukkig niet direct dik worden..

Maar houd er wel rekening mee dat dit op de langere termijn zeker een invloed kan hebben op je gewicht en je zelfs dik kan maken.

7. Ongezonde tussendoortjes

snel-gewichtsverlies-vrouw

Wil jij het afvallen volhouden? Dan helpt het voor veel mensen om hun voeding te verspreiden over meerdere maaltijden.

Veel mensen vinden het bijvoorbeeld fijn om 6, of zelfs meer, maaltijden per dag te eten.

Vaak wordt er dan ook gekozen om te kiezen voor tussendoortjes. Echter zijn dit helaas vaak ongezonde tussendoortjes, met bijvoorbeeld veel suikers.

Als jij jezelf de vraag stelt waar je dik van wordt en je eet regelmatig tussendoortjes met veel suiker, dan mag het antwoord duidelijk zijn.

De kans is dan namelijk groot dat de tussendoortjes één van de dikmakers zijn.

8. Met honger naar de supermarkt

kwark-yoghurt

Ben jij verantwoordelijk voor de boodschappen? In dat geval is het nooit verstandig om met honger naar de supermarkt te gaan.

Het klinkt wellicht wat raar als we zeggen dat boodschappen doen een dikmaker is.

Je hoeft dan ook niet per direct dik te worden van boodschappen doen. Echter is dit wel het moment waar het kwaad vaak geschied wordt.

Zeker wanneer jij boodschappen gaat doen met een lege maag, is de kans vele malen groter dat jij sneller geneigd zult zijn om ongezonde dingen in je boodschappenmandje te leggen.

De volgende keer eerst een goede maaltijd eten voordat je boodschappen gaat doen dus!

9. Onvoldoende vitamines binnenkrijgen

juicing

Waar wordt je dik van? Van vitamines in elk geval niet. Sterker nog, vitamines kunnen je zelfs helpen om overgewicht te bestrijden.

Het is altijd een goed idee om voedingsmiddelen te eten die veel vitamines bevatten. Hierbij moet je denken aan pel noten, groente en fruit.

Merk je dat je niet genoeg vitamines binnenkrijgt vanuit je voeding? Dan is het verstandig om vitaminepillen erbij te slikken.

Hierdoor zul je energieker en beter in je vel gaan zitten, waardoor je minder snel dik zult worden.

10. Alcohol

stoppen-met-alcohol

Als mensen ons de vraag ”waar word je dik van?” stellen, vragen we vaak direct hoeveel glazen alcohol er per week gedronken worden.

Alcohol is namelijk één van de grootste dikmakers die er zijn. Veel mensen hechten hier echter waarde aan en willen hier geen afstand van doen.

Nu kan een glas alcohol op z’n tijd niet direct kwaad. En een paar glazen ook niet direct.

Toch is het goed om jezelf te beseffen dat alcohol wel degelijk een van de grootste dikmakers is.

Als jij steeds dikker wordt, is het wellicht een goed idee om te minderen met alcohol.

Of er misschien zelfs (tijdelijk) helemaal mee te stoppen. Stoppen met alcohol verminderd namelijk (buik)vet.

11. Het jojo effect

aankomen-vrouw-lukt-niet

Dan de laatste en tevens de grootste dikmaker, het jojo effect. Wat dit precies is?

Het is ondertussen een welbekend begrip wanneer het over afvallen gaat. Hiermee bedoelen we de kilo’s die er keihard weer aanvliegen nadat iemand in een korte tijd snel is afgevallen.

Wanneer er bijvoorbeeld een crashdieet gevolgd wordt, kun je soms wel 5 kilo in een week verliezen.

Echter mag je maar zulke beperkte hoeveelheden eten wanneer je een dergelijk dieet volgt, dat het niet voor langere tijd vol te houden is.

Vaak zien we dan ook dat wanneer men stopt met het dieet, of weer wat meer gaat eten, het jojo effect optreedt en de kilo’s er weer bijkomen.

Als je ons zou vragen waar je nu écht dik van wordt, dan luidt het antwoord in veel gevallen dan ook het jojo effect.

Waar word je dik van? Dit is het belangrijkste

We hopen je met bovenstaande 11 dikmakers een idee te hebben gegeven waar je dik van wordt.

Ook hopen we dat we jouw vraag ”waar word je dik van?” hebben beantwoord.

Zoals je hebt kunnen lezen zijn er dus meerdere dikmakers om rekening mee te houden.

Wanneer je hiermee rekening houdt, is de kans groot dat jij niet zo snel dik zult worden.

Het belangrijkste is in grote lijnen om:

  • Gevarieerd en gezond te eten
  • Veel stilzitten te voorkomen
  • Veelgemaakte fouten te voorkomen

Voorkom deze 8 fouten

Ben je momenteel wat dikker geworden en wil je gaan afvallen? Of wil jij voorkomen dat je te dik wordt?

Dan is het verstandig om allereerst rekening te houden met de dikmakers die op de loer liggen.

Maar daarnaast is het ook belangrijk om niet in een van de vele mythes of fabeltjes te trappen.

In de Vetverlies Kick-start vind je de 8 meest gemaakte fouten en ontdek je alle basisprincipes voor duurzaam vetverlies:

Tijdelijk Gratis: de Vetverlies Kick-start

Ontdek hoe jij effectief en blijvend vet verliest. Claim direct je gratis download:

vetverlies-kick-start-cover-transparant




💡 Misschien vind je dit ook interessant:

Categorieën: Afvallen

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.