Word je dik van kaas & welke soorten zijn het beste voor de lijn?

Gepubliceerd door Casper op

word-je-dik-van-kaas
word-je-dik-van-kaas

Bijna elke Nederlander eet wel eens kaas, is het niet op brood dan wel bij een borrel. Kaas wordt niet alleen los gegeten, het zit ook in heel veel gerechten. Lasagne, pasta carbonara en kaasfondue zijn zomaar een paar gerechten.

Het mag wel duidelijk zijn dat kaas een geliefd voedingsmiddel is. Veel mensen vragen zich echter af of je door het eten van kaas dik wordt.

In dit artikel wordt duidelijk of je daadwerkelijk dik van kaas wordt en lichten we dit antwoord nader toe. Daarnaast ontdek je welke kaas je nou het beste kunt eten als je wilt afvallen.

Table Of Contents

Word je dik van kaas?

Van kaas eten wordt je niet direct dik. Kaas is over het algemeen redelijk vet, maar heeft ook een aantal voordelen voor de gezondheid. Het bevat veel eiwitten, wat weer goed is voor spieropbouw en spierherstel.

Hoe langer de kaas gerijpt heeft des te vetter de kaas is. Dus kies je voor oude kaas dan bevat de kaas veel vet en meer zout dan bij jonge kaas. Kies je voor een jonge kaas, dan bevat de kaas minder vet en zout. Dit is dus weer wat gezonder.

Toelichting

Op een pak kaas staat altijd een getal, dit laat zien hoeveel vet er in de kaas zit. Hoe kleiner het getal, des te minder vet zit er in de kaas.

Nu zijn er ook veel verschillende merken kaas, maar de verschillen in calorieën tussen Goudse kaas 48+ en Leerdammer 48+ zijn verwaarloosbaar.

Het echte verschil zit hem in de rijptijd en het vetgehalte. 100 gram 20+ jonge kaas bevat 247 calorieën en 100 gram 48+ oude kaas rond de 420 calorieën.

Echter zijn dit wel de 2 uiterste vormen van kaas, maar dit geeft je wel inzicht in de calorieën die je kan besparen door een bewuste keus te maken.

Door een bewuste keuze te maken met kaas dat dus een hoop calorieën besparen. Kies je voor een oude kaas 48+ dan heb je grotere kans om dik te worden, maar eet je dit af en toe dan is er niks aan de hand.

Afvallen met welke kaas?

Als je wilt afvallen, maar toch op zijn tijd wilt genieten van een plakje kaas dan heb je inmiddels begrepen dat 48+ oude kaas niet de beste optie is. Maar afvallen met welke kaas dan wel?

Oude kaas bevat nu eenmaal meer calorieën, omdat het door zijn rijptijd meer vet heeft. Is oude kaas echt je favoriet dan kan je het best kiezen voor 10+ of 20+ oude kaas, want dit scheelt al enorm in het aantal calorieën.

Een hele gezonde optie voor als je wilt afvallen is Hüttenkäse. Dit is een hele jonge kaassoort en bevat van alle soorten kazen het minste vet.

hüttenkäse-noten

Naast dat kaas vet is bevat het ook gezonde stoffen. Kaas zit bijvoorbeeld vol met calcium en vitamine B12. Deze stoffen zijn essentieel voor een gezonde levensstijl.

Het eten van kaas heeft voor mensen met diabetes 2 ook een positief effect. Het is namelijk gebleken dat mensen met diabetes 2 die kaas eten wel 46% minder last hadden van hun diabetes.

Dit komt door het vetzuur dat in kaas is verwerkt. Hierdoor verlaagt je insulineniveau en stabiliseert je bloedsuikerspiegel. Dit wil overigens niet zeggen dat wanneer je diabetes 2 hebt, je ineens heel veel kaas moet gaan eten.

Dus wat is het concrete antwoord op afvallen met welke kaas? Kies voor een kaas met een laag vetgehalte of een jonge kaas.

Wil je echt weinig calorieën binnen krijgen door middel van kaas, ga dan voor een jonge kaas een laag vetgehalte, zoals Hüttenkäse.

Tijdelijk Gratis: de Vetverlies Kick-start

Ontdek hoe jij effectief en blijvend vet verliest. Claim direct je gratis download:

vetverlies-kick-start-cover-transparant






💡 Misschien vind je dit ook interessant:

Categorieën: Voeding

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *