3 kg afvallen? Zó doe je dat!

3 kilo afvallen

Wil jij op een gezonde en efficiënte manier 3 kilo afvallen? Lees dan snel verder. Hieronder is een handig stappenplan opgesteld om 3 kilo af te vallen. Ook zijn er tips te vinden om het resultaat ook écht te behouden.

Stappenplan voor 3 kilo afvallen

Stap 1: Stel een realistisch doel

Om te beginnen is het belangrijk dat je een haalbaar doel stelt. Drie kilo afvallen in drie dagen is natuurlijk een onmogelijke zaak.

Vanaf een kilo in een week zou je kunnen zeggen dat het haalbaar en op een gezonde manier zou kunnen voor iedereen. In 2 weken tijd zou je dus al op een gezonde manier 2 kilo vet kwijt kunnen raken.

Stap 2: Bepaal hoeveel calorieën je per dag nodig hebt

Om te bepalen hoeveel calorieën je per dag mag eten om precies op hetzelfde gewicht te blijven is het belangrijk om je BMR te berekenen.

Om je BMR te berekenen kan je op internet een soort rekenmachine vinden waar die dit berekend. Met gegevens over lengte, gewicht, geslacht, leeftijd, omvang en activiteitslevel berekend deze rekenmachine de BMR.

Hiermee kan jij straks berekenen hoeveel calorieën te verbranden voor 3 kilo afvallen.

Stap 3: Bepaal in hoeveel tijd 3 kilo afvallen

Een dieet volgen op een gezonde manier zorgt voor blijvend resultaat. In 1 dag 3 kilo afvallen is dus zeker geen realistisch doel.

Om 1 kilo af te vallen moet je 7000 calorieën extra verbranden. Wil jij in 3 weken drie kilo afvallen? Dan moet je dus 1000 calorieën per dag minder binnenkrijgen, of meer verbranden.

Wil je 3 kilo afvallen in 3 maanden tijd dan moet je in 1 maand tijd 7000 calorieën minder binnenkrijgen, of extra verbranden.

Stap 4: Aan de slag

Om te beginnen is het belangrijk dat je het dieet niet steeds uitstelt. Van uitstel komt meestal namelijk afstel.

Begin dus direct met 3 kilo afvallen. Maar wat zijn de nou precies de stappen? Nadat je je BMR bepaald heb en je hebt bepaald hoeveel je wilt afvallen in hoeveel tijd is er natuurlijk een aanpak nodig.

Onderstaand staan een aantal handige tips:

1. Vermijdt bewerkt voedsel

In de supermarkt zijn de meeste producten bewerkt en zitten er veel suikers en verkeerde vetten in producten.

Om deze te vermijden kan je het best de voorverpakte producten vervangen met verse producten. Denk hier bijvoorbeeld aan een kant en klaar maaltijd, maak zo een maaltijd liever zelf.

Mocht je daar echt geen tijd voor hebben koop dat zo een maaltijd van de vers afdeling.

2. Doorbreek gewoontes

Om te beginnen is het verstandig om bepaalde gewoontes te doorbreken. Zo is het verstandig om na acht of negen uur ’s avonds niet meer te eten.

Deze tijd is afhankelijk van je bedtijd. Ben je een avondmens en ga je vaak laat naar bed, dan is vanaf negen uur een mooie tijd om niet meer te eten.

Lig je vaak op tijd in bed dan is acht uur een betere tijd om aan te houden.

Daarnaast kan je ook kleine gewoontes doorbreken. Neem je standaard iets lekkers bij je koffie of thee, laat dat vanaf nu dan achterwege.

Doe je met de auto boodschappen of bestel je deze, probeer dit dan vaker lopend of met de fiets te doen.

Bedenk dat het aanpassen van je levensstijl een blijvend resultaat zal opleveren.

4. Veel drinken

Om te beginnen is het natuurlijk belangrijk om genoeg vocht in je lichaam te hebben. Naast dat vocht het vet in je lichaam afvoert, geeft het ook nog is een gevuld gevoel.

Drink niks met suikers, maar ga voor kruidenthee, water of spa rood. Naast drinken met suikers is alcohol ook een grote boosdoener, laat dat vooral staan.

5. Beweging

Elk pondje komt door het mondje is natuurlijk een erg bekende uitspraak. Dit is natuurlijk waar, maar je kan natuurlijk wel wat meer binnenkrijgen als je meer beweegt.

Voor je BMR wordt de hoeveelheid die je beweegt meegenomen. Als jij ervoor zorgt dat je meer beweegt kan je ook meer eten om alsnog het zelfde af te vallen.

Stap 5: Het is gelukt en nu?

Het is je gelukt, gefeliciteerd! Maar let op, dit is misschien wel het meest gevaarlijke punt.

Om blijvend resultaat te behouden, is het belangrijk dat je niet terugvalt in je oude gewoontes.

Zorg ervoor dat je vanaf nu je BMR gelijkt behoudt met je calorie inname en beweging.

Extra tips & direct goed van start

In de beginfase zal het afvallen waarschijnlijk snel gaan. Dit komt doordat je eerst vocht verliest. Dit kan wel ongeveer 2 kilo zijn.

Daarnaast kan het ook soms zijn dat je de ene dag weer iets zwaarder bent. Dit heeft vaak ook te maken met vocht vasthouden.

Word je bijvoorbeeld bijna ongesteld, dan houd je vaak meer vocht vast. Maar ook als je wat meer zout hebt binnengekregen kan dit het geval zijn.

Daarom is het verstandig om niet elke dag op de weegschaal te staan, maar dit één keer per week op een vast tijdstip in de ochtend te doen.

Ook zijn er apps waarbij je precies kan bijhouden hoeveel je binnenkrijgt. Als je het echt goed je beweging wilt behouden raad ik een Fitbit, Apple watch, of een ander sporthorloge die dit realistisch kan bijhouden aan.

Wil je direct goed beginnen met snel én duurzaam 3 kilo afvallen? En wil je daarbij ook concrete tips voor een eetschema? Download dan even de Vetverlies Kickstart:

Tijdelijk Gratis: de Vetverlies Kick-start

Ontdek hoe jij effectief en blijvend vet verliest. Claim direct je gratis download:

vetverlies-kick-start-cover-transparant






💡 Misschien vind je dit ook interessant: