Blijvend 7 kilo afvallen? Zó doe je dat

7 kilo afvallen

Vrijwel elke vrouw, hoe slank ook, vindt minimaal één keer in haar leven dat er wel wat kilootjes af mogen en werkt daaraan.

Ook voor veel mannen is de volgende dag een paar kilo lichter opstaan een droom. Helaas, 7 kilo afvallen doe je niet in één nacht.

Ook 7 kilo afvallen in 1 week of in 2 weken is alles behalve gezond. Je lichaam zorgt er in dat geval namelijk voor dat het er binnen de kortste keren weer aan zit.

7 kilo afvallen in 1 maand lukt als je er echt veel moeite voor doet. Moeite als in: leven in een regime van heel veel sporten en vrijwel niets eten. Gezond afvallen vraagt wat geduld.

7 kilo afvallen in 2 maanden is met goede motivatie zeker haalbaar.

Echter, idealiter zou je 100 gram per dag afvallen, dus dit artikel is gericht op 7 kilo afvallen in 10 weken.

Uitdagend, maar vol te houden, en die kilootjes komen vrij zeker niet meer terug!

Hoeveel calorieën moeten eraf?

Voor elke 7000 kilocalorieën die je meer binnenkrijgt dan verbrandt, kom je 1 kilo aan. Om in 1 week 1 kilo af te vallen, zou je dus 7000 kcal minder moeten eten en net zoveel bewegen als je al deed.

Een vrouw heeft 2000 kcal per dag nodig om op gewicht te blijven. Haal je er 1000 af, zou je slechts 1000 kcal per dag mogen eten en drinken. Dat noemen we een crashdieet en is uiterst ongezond.

Bovendien, als je het doet, gaat je lichaam in de overlevingsstand. Je lichaam gaat heel zuinig om met de beschikbare voeding en zal geen vet willen verbanden. Dit gebeurt de eerste weken wel, maar daarna staat je gewichtsverlies stil.

De oplossing is simpel: bewegen! In hongersnood sport je niet, dat weet je lichaam ook. Door beter te eten én beter te bewegen val je het meest af, blijvend!

Met een tempo van 7 kilo afvallen in 10 weken tijd, zul je 49.000 kcal meer moeten verbranden dan er binnen komen. Dit komt neer op een calorietekort 700 kcal per dag.

7 kg afvallen met bewegen

Wil je 7 kilo afvallen in 10 weken tijd en daarbij niets veranderen in je dieet? Dat kan! Maar dan moet je wel flink gaan bewegen.

Daarvoor kun je natuurlijk gaan fitnessen, maar dat hoeft zeker niet. Per kilo lichaamsgewicht verbrand je namelijk met normale fitness 4 kcal per uur, en met zware fitness 9.

Maak je een wandeling à 5 kilometer per uur, verbrandt je ook 4 kcal per kilo. Fietsen à 20 kilometer per uur laat je per kilo 8 kcal verbranden.

Heerlijk buiten, het voelt een stuk minder vermoeiend dan de sportschool en het is ook nog eens gratis. Om die 700 kcal per dag extra te verbranden zul je afhankelijk van je gewicht een bepaald aantal minuten moeten bewegen.

Weeg je nu 80 kg, verbrand je met wandelen 320 kcal per uur en zul je 2 uur en 10 minuten moeten wandelen. Als je 100 kg weegt, is het maar 1 uur en 45 minuten.

Weeg je 120 kg? Dan is anderhalf uur al genoeg. Voor fietsen is het de helft. Uiteraard kun je dit combineren en hoef je het niet in één keer te doen, je kunt ook kiezen voor een aantal langere wandelingen.

Let er wel op dat deze beweging bovenop de beweging die je al deed komt, je wil tenslotte extra kcal verbranden.

7 kilo afvallen met voeding

Weet je ook zo snel niet waar je de tijd vandaan moet halen om te wandelen of fietsen? Of kun je het, zeker in het begin, nog niet zo lang volhouden?

Geen probleem, ook in je voeding is vast winst te behalen! Dit is wel lastiger, daar lang niet iedereen hetzelfde eet.

Een goed gevulde maag voorkomt hongerklop, dus zorg dat je veel drinkt. Water, koffie, thee, allemaal prima zolang er geen suiker of andere toevoegingen in zitten.

Een zoetje in de koffie of thee kan best, evenals een schijfje sinaasappel, takje munt of lint komkommer in je water. Als je frisdrank heel erg mist, is koolzuurhoudend water met (of zonder) een smaakje een prima vervanger.

Maar alleen met drinken kom je er niet, al scheelt een 33cl blik cola je wel 135 kcal. Helemaal prima als je 2,4 liter suikerhoudende frisdrank per dag drinkt en in één klap vervangt door iets zonder calorieën, maar waarschijnlijk is dat niet zo.

Maak daarom lekker vaak soep! Gooi er zoveel groente in als je wilt en doe rustig aan met vermicelli en room.

Beslis voor jezelf wat je het makkelijkst kunt laten staan aan voeding en zoek daarvoor een alternatief met minder calorieën.

Zo mag je best nog chocolade, maar compenseer je het met iets anders.

De ideale combinatie

7 kilo afvallen in 10 weken, prima mogelijk. Met beweging én een aanpassing in je voeding. Verdiep je even goed in wat voor jou het fijnst voelt, dan hou je het makkelijker vol.

En voor je het weet zijn die 10 weken om, wie weet bereik je je doel wel sneller.

Wil je direct een goede start maken? Download dan de gratis Vetverlies Kickstart:

Tijdelijk Gratis: de Vetverlies Kick-start

Ontdek hoe jij effectief en blijvend vet verliest. Claim direct je gratis download:

vetverlies-kick-start-cover-transparant





💡 Misschien vind je dit ook interessant: