Buikvet verbranden met fietsen

Gepubliceerd door Casper op

buikvet-verbranden-fietsen

Hoewel afvallen altijd een uitdaging is, lijkt van buikvet afkomen soms een onmogelijke taak.

Toch is het zeker niet onmogelijk. Een goede work-out is samen met voldoende bewegen de sleutel tot het verbranden van vet, dus ook buikvet.

Misschien wil je je lichaamsbeweging graag invullen door op de fiets te stappen.

Is buikvet verbranden door te fietsen een effectieve methode? Je ontdekt het in dit artikel!

Table Of Contents

Buikvet verbranden fietsen: werkt het?

buikvet-verbranden-fietsen

Allereerst is het belangrijk om je te realiseren dat plaatselijk afvallen met geen enkele vorm van lichamelijke oefening mogelijk is.

Of je nu buikspieroefeningen of armspieroefeningen doet, gaat zwemmen of gaat fietsen, het vet dat je verbrandt is nooit plaatselijk.

Buikspieroefeningen helpen je wel om sterkere buikspieren te krijgen, waardoor je een strakkere buik kunt krijgen.

Maar om die strakke buik te kunnen zien, zul je eerst voldoende vet moeten verbranden.

Hoewel gericht buikvet verbranden met fietsen dus niet mogelijk is, is het wél een uitstekende manier om vet om te zetten in energie en dus om af te vallen.

Als je regelmatig fietst en gezond en met mate eet, is buikvet verbranden met fietsen zeker mogelijk.

Waarom kiezen voor fietsen voor het afvallen bij je buik?

Waarom zou je eigenlijk gaan fietsen om buikvet te verminderen? Hieronder vind je goede redenen.

Een lage drempel

Net zoals joggen is fietsen een sport die je kunt beoefenen zonder eerst een hoge drempel over te moeten.

Er is geen noodzaak voor het aanschaffen van dure apparaten (tenzij je plant een hometrainer in huis te halen).

En je hoeft ook geen sportschoolabonnement te nemen, of een tienrittenkaart bij het zwembad te kopen.

Je stapt op de fiets en je gaat! Fietsen om afvallen bij je buik te stimuleren, heeft bovendien een streepje voor op hardlopen: de kans op blessures is zeer laag.

Waar je bij het hardlopen klachten kunt krijgen van enkels, knieën en heupen – die kans is zelfs extra hoog als je te zwaar bent – belast je je gewrichten niet tijdens het fietsen.

Het is dus echt een sport voor (bijna) iedereen.

Verlaag je stress

Wanneer je gestrest bent, maakt je lichaam cortisol aan en dit hormoon laat je sneller aankomen.

Als je dan ook nog een ”stresseter” bent, wordt het vrijwel onmogelijk om af te vallen.

Je wilt dus je stress verlagen. Dat is niet alleen goed voor het kwijtraken van kilo’s, maar het is natuurlijk ook veel beter voor je gemoedsrust.

Laat fietsen nu net de sport zijn die je kan helpen met stress af te rekenen.

Nu is eigenlijk iedere sport wel goed om jezelf tot rust te brengen, maar fietsen is extra kalmerend door de bewegingen die je maakt.

Versterk het kalmerende effect van fietsen door lekker naar het park of het bos te gaan.

De natuur heeft een bewezen ontspannen effect op ons. Een halfuurtje per dag naar buiten kan je cortisolniveau al een heel stuk verlagen.

Lekker met de fiets eropuit dus, want dan zul je zien dat met fietsen afvallen bij je buik een stuk makkelijker wordt!

fietsen-afvallen-buik

Stimuleer je spijsvertering

Een andere reden waarom buikvet verbranden met fietsen effectief is, is het effect van fietsen op je spijsvertering.

Wanneer je fietst, is vrijwel je hele lichaam in beweging en dat is goed voor je spijsvertering.

Het stimuleert je stoelgang en hierdoor verbrand je niet enkel meer vet, maar het helpt je ook om voedingsstoffen op te nemen in je lichaam.

Beide effecten zijn cruciaal, wanneer je je doelen wilt behalen.

Fietsen en afvallen buik: hoe snel gaat dat?

Hoeveel je afvalt van fietsen, is natuurlijk van ontzettend veel factoren afhankelijk.

Niet alleen de tijdsduur, de snelheid en weerstand tellen mee, maar ook je leeftijd, gewicht, geslacht en je voedingsschema hebben invloed op je resultaten.

Het is dus lastig te zeggen hoeveel je moet fietsen om afvallen bij je buik mogelijk te maken. Toch geven we je graag een schatting.

Dit verbrand je met een uur fietsen

Weeg je circa 60 kg? Dan zul je waarschijnlijk ongeveer 450 calorieën verbranden, wanneer je een snelheid aanhoudt van 20 – 22 km/h.

Als je tien kilo meer weegt, verbrand je met dezelfde work-out 552 calorieën.

Als de wijzer van de weegschaal op de 80 staat, raak je rond de 660 calorieën kwijt en bij een gewicht van 90 kg gaat het om circa 770 calorieën.

Logischerwijs raak je minder calorieën kwijt, wanneer je langzamer fietst. Zo verbrand je bij een snelheid van 15 km/h al ongeveer de helft minder.

Buikvet verbranden fietsen: meten is weten

De net besproken cijfers zijn natuurlijk enkel een schatting en er zijn veel factoren die meespelen bij het buikvet verbranden fietsen.

Wil je precies weten hoe succesvol jouw workout was? Schaf dan een sporthorloge aan.

Hier voer je alle gegevens in die nodig zijn om je een preciezer getal te geven en kun jij doelgerichter je buikvet verbranden met fietsen.

Hoe snel moet ik fietsen?

Het lijkt een logische redenatie: hoe sneller je fietst, hoe meer calorieën je verbrandt, des te meer vet je kwijtraakt.

Heel snel fietsen is echter helemaal niet nodig. Sterker nog, dit zou je afvalproces enigszins in de weg kunnen staan.

Hoe sneller je fietst, hoe hoger je hartslag is. Je wilt ongeveer 50 slagen onder je maximale hartslag per minuut zitten om buikvet te verbranden met fietsen.

Fiets je te snel, dan ga je daaroverheen. Je werkt dan wel aan je conditie, maar je zult minder vet verbranden.

Je maximale hartslag kun je inschatten door je leeftijd af te trekken van het getal 220.

Als je je maximale hartslag precies wilt weten, zodat je je workouts beter kunt afstemmen op je hartslag, kun je het beste een personal trainer om advies vragen.

Welke vorm fietsen voor afvallen buik?

Ben je gemotiveerd om je buikvet te verbranden met fietsen? Dat is mooi!

Misschien vraag je je alleen nog af welke vorm van fietsen je moet kiezen.

Ga je mountainbiken, wielrennen, elektrisch fietsen of stap je op de hometrainer?

De hometrainer

hometrainer-voor-afvallen

In principe maakt het niet heel veel uit welke vorm van fietsen je wilt oppakken, wanneer buikvet verbranden met fietsen het doel is.

Een hometrainer is wel zeer geschikt, omdat je de weerstand makkelijk kunt aanpassen en de workout dus zo zwaar kunt maken als je zelf wilt.

Je kunt er hierdoor ook makkelijk HIIT (High intensity interval training) mee doen – een zeer geschikte trainingsmethode die je zal helpen met het buikvet verbranden met fietsen.

Het nadeel is dat je niet lekker in een groene omgeving kunt gaan fietsen, waardoor het wellicht iets minder rustgevend is.

Klik hieronder om de beste hometrainers te bekijken:



Spinning

spinning-buikvet-verliezen

Spinning is ook een hele goede manier om van je buikvet af te komen. Net zoals bij de hometrainer, train je met spinning ook binnen.

Het grote verschil is het apparaat waar je op fietst. Een spinningfiets is namelijk een ander soort apparaat dan de hometrainer.

Hierop zit je in een wat sportievere houding en ook is het geschikter om te trainen op hogere intensiteit.

Spinning en afvallen gaan hand in hand samen, dat is ondertussen wel duidelijk.

Wil je graag thuis gaan spinnen? Klik dan hieronder voor de beste spinningbikes:



Mountainbike en wielrennen

fietsen-afvallen

Bij mountainbiken verandert de weerstand natuurlijk ook regelmatig, omdat je misschien een stukje door muller zand fietst, of heuvelachtige paden opzoekt.

Buikvet verbranden met fietsen op crosspaden is dus ook zeer effectief.

Bij wielrennen hoef je niet veel weerstand van de ondergrond te verwachten, maar bruggen beklimmen levert ook extra verbrande calorieën op.

Bovendien kun je zelf je snelheid aanpassen, waardoor je de zwaarte van je training en dus het buikvet verbranden door te fietsen in de hand hebt.

Elektrisch fietsen en afvallen buik

De elektrische fiets is misschien niet de beste keus, tenzij je de ondersteuning echt nodig hebt.

Echter, hoe hoger de ondersteuningsstand, hoe langer buikvet verbranden met fietsen duurt.


💡 Misschien vind je dit ook interessant:

Categorieën: Afvallen

2 reacties

José Baan · februari 11, 2021 op 9:52 pm

Ik heb het spinning herontdekt. Nu op een hometrainer thuis. Dank voor de duidelijke uiteenzetting. Zo’n 10 jaar geleden heb ik bij een sportschool gespind, maar ben de schema’s vergeten. Kunt u suggesties geven voor een schema? Ik doe nu. 5 min infietsen, 5 min 30 km per uur, 5 min 20 km, dan zwaar, dan weer 20 km licht dit steeds afwisselend.

    Casper · februari 12, 2021 op 6:05 am

    Hi José, goed om te horen! In dit artikel vind je een voorbeeld van een spinning schema. Je kunt hier ook een app voor gebruiken zoals Cyclemasters.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *