Afvallen bij je buik met hardlopen

Laatst bijgewerkt door Casper op februari 18, 2021

hardlopen-afvallen-buik
hardlopen-afvallen-buik

Door te beginnen met hardlopen kun je afvallen bij je buik op een zeer efficiënte manier.

Maar wat doet hardlopen precies met je buik? En hoe lang moet je hardlopen om de vetverbranding van je buik te optimaliseren?

Hoe effectief hardlopen ook is om het afvallen van je buik te stimuleren, er zijn ook enkele valkuilen.

In dit artikel vertellen wij jou alle do`s en don’ts wat betreft het hardlopen om te gaan afvallen bij je buik.

Hardlopen voor de vetverbranding van je buik

Er bestaat een groot misverstand over wat hardlopen doet met het afvallen van je buik.

Veel mensen denken dat wat het looptempo betreft, dat harder lopen altijd beter is.

Het eerste goede nieuws wat wij kunnen vertellen, is dat dit gelukkig niet waar is.

Bij zware fysieke inspanningen zoals intensieve hardloopsessies haalt jouw lichaam de energie uit koolhydraten en suikers. En dus niet direct uit de vetreserves.

Deze intensieve hardloopsessies zorgen wel voor een betere conditie. Hartstikke mooi natuurlijk.

Maar dit artikel lees je omdat je geïnteresseerd bent hoe je moet hardlopen om te gaan afvallen bij je buik.

Het is juist dat bij hardlopen op een lager tempo, jouw lichaam de energie hiervoor uit vetcellen haalt.

Dat is goed nieuws voor mensen die geen of weinig conditie hebben.
Deze efficiënte manier van hardlopen om het afvallen van je buik te bewerkstelligen, heeft nog een voordeel.

Hardlopen op een lager tempo kun je namelijk langer volhouden. Hierdoor verbrand je nog meer vetcellen.

Hoe lang moet je hardlopen voor vetverbranding van je buik?

Het tempo waarin je hardloopt is dus ontzettend belangrijk. Zorg dat het wel een looptempo is en geen wandeltempo.

Buikvet verliezen met wandelen is lang niet zo effectief als het verliezen van buikvet door hardlopen.

Hoe lang je moet hardlopen voor het beste resultaat, is afhankelijk van je hartslag.

Als je gaat hardlopen voor het afvallen van je buik, zorg dan dat je in een tempo loopt waarbij de vetbranding van je lichaam optimaal is. Om dit looptempo te bereiken, doe je het volgende:

Zorg dat je hartslag 45 à 50 hartslagen onder je maximum hartslag zit. De stelregel om jouw maximum hartslag te berekenen is 220 – je leeftijd.

Ben je bijvoorbeeld 50 jaar oud, dan is jouw maximum hartslag 170. Als je gaat hardlopen, zorg dan dat je hartslag tussen 120 – 125 slagen per minuut blijft.

Met een horloge met hartslagmeter of een app op je smartphone kun je jouw hartslag meten tijdens het hardlopen.

Je kan zelf ook je hartslag meten, door twee vingers aan je pols te houden en gedurende 10 seconden jouw hartslagen te tellen. Vermenigvuldig dit met 6 en je weet wat je hartslag per minuut is.

Voordelen van hardlopen voor afvallen bij je buik

buikvet-verliezen-buik

Hardlopen heeft vele voordelen:

  • Je bepaalt zelf wanneer je gaat hardlopen
    en bent niet gebonden aan vaste tijden. Je kan je eigen tijdschema bepalen wanneer jou dat het beste uitkomt.

  • Hardlopen is één van de meest effectiefste manieren om calorieën te verbranden. En daar doe je het allemaal voor. Dit stimuleert namelijk de verbranding van (buik)vet.

  • Hardlopen geeft relatief snel resultaat. Binnen enkele weken is de vetbranding van je buik al op de goede weg.

  • Als je gaat hardlopen, maakt je lichaam endorfine aan. Dit natuurlijke stofje wat jouw hersenen aanmaken, geeft je een gelukzalig gevoel.

  • Een geweldige bijkomstigheid van hardlopen is dat je conditie gelijk zal gaan verbeteren.


Nadelen van hardlopen om buikvet te verliezen

Naast de voordelen van hardlopen om het afvallen van je buik te bevorderen, zijn er ook enkele nadelen.

De volgende valkuilen komen veel voor, het is daarom van belang dat je jezelf hier goed op voorbereid.

Het krijgen van blessures

De grootste valkuil is dat je met een ongetraind lichaam gelijk intensief gaat hardlopen.

Hiermee neemt de kans op een (ernstige) blessure fors toe. Blessures die aan hardlopen gerelateerd zijn, kunnen dikwijls een lange periode van herstel vergen.

Knieblessures en enkelblessures hebben vaak weken of zelfs maanden te tijd nodig om te herstellen.

Tegen de tijd dat je weer voluit kan hardlopen, is het maar de vraag of je nog de motivatie kan opbrengen om weer te beginnen.

Het vergt zelfdiscipline

Voor de een is zelfstandig sporten heerlijk, voor de ander vergt het veel discipline om zich aan de voorgestelde doelen te houden.

Het regent een beetje. Er is een leuke serie op. Voor je het weet verzin je allerlei redenen om juist niet te gaan hardlopen.

Kan demotiverend werken als je geen resultaat ziet

Als je al weken en weken aan het hardlopen bent zonder dat je resultaat ziet, kan je het bijltje erbij neer gaan gooien.


Terwijl het heel goed mogelijk is dat er wel degelijk resultaat is, maar jij die niet ziet, omdat je jezelf nu dagelijks nog nauwkeuriger in de spiegel bekijkt.

Tips als je gaat hardlopen voor het afvallen aan je buik

Om deze veelvoorkomende valkuilen te vermijden, volgen hier enkele handige tips.

Zorg voor goede kleding en schoenen

hardloopschoen-beste

Goede hardloopschoenen zijn ontzettend belangrijk als je gaat hardlopen. Je lichaam krijgt veel te verduren en je voeten en knieën vangen bij elke stap die je zet jouw lichaamsgewicht op.


Bij veel sportwinkels kun je een passend advies krijgen voor de juiste sportschoenen.

Je gaat dan een klein stukje hardlopen op de loopband, waarna zij door middel van cameratechniek kunnen zien welke schoenen het beste bij jou passen.

Ook kleding is belangrijk. Hardloopkleding moet comfortabel voelen en niet gaan schuren.

Hiervoor bieden hardloopbroekjes uitkomst. Voor vrouwen zijn sportbeha`s erg prettig.

Loop volgens een hardloopschema

Voorkom blessures en begin rustig aan. Op internet vind je gemakkelijk hardloopschema`s voor de beginnende hardlopers.

Hou er rekening mee dat veel hardloopschema`s zich specifiek richten op het verbeteren van de conditie van de hardloper, en niet op het verbraden van buikvet.

Lichaamshouding

Om blessures te voorkomen is het ook belangrijk dat je de juiste loophouding hebt tijdens het hardlopen.

Als je niet weet of je de juiste houding hebt, aarzel dan niet om een bezoek te brengen aan een fysiotherapeut.

Deze bekijkt jouw loophouding als je op de loopband gaat hardlopen en voorziet je van de juiste loopadviezen.

Warming-up en cooling down

Begin voordat je gaat hardlopen met een warming-up en eindig je hardloopsessie met een cooling down.

Door de warming-up worden je spieren rustig opgewarmd. De rek- en strekoefeningen maken je spieren soepel voordat je aan het echte werk gaat beginnen.

Nadat je klaar bent met hardlopen, loop je even rustig uit. Zo kunnen je spieren rustig afkoelen en voorkom je kramp.

Loop met anderen

Als je het moeilijk vindt om de discipline op te brengen om zelfstandig te gaan hardlopen, loop dan met iemand anders samen.

Dat kan met bekenden of met hardloopgroepen die doorgaans voor iedereen open staan om aan deel te nemen.

Andere sporten voor verbranden van buikvet

Behalve hardlopen zijn er nog genoeg andere sporten om uit te kiezen als je graag buikvet wilt verbranden.

In feite bevordert iedere bewegingsvorm het verbranden van buikvet. Zo kun je bijvoorbeeld buikvet verliezen met fietsen of met kracht oefeningen.

Ook zijn er fitnessapparaten die buikvet verbranden bevorderen.

Tijdelijk Gratis: de Vetverlies Kick-start

Ontdek hoe jij effectief en blijvend vet verliest. Claim direct je gratis download:

vetverlies-kick-start-cover-transparant





💡 Misschien vind je dit ook interessant:

Categorieën: Afvallen

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *