Hardlopen met een gewichtsvest – Voordelen en aandachtspunten

Laatst bijgewerkt door Casper op maart 26, 2022

vrouw-gewichtsvest

Je ziet steeds meer mensen hardlopen met een gewichtsvest om. Na het lezen van dit artikel weet jij waar je op moet letten en wat de beste gewichtsvesten zijn om mee hard te lopen.

Ben jij een fanatiek hardloper die zoekt naar een nieuwe manier om jezelf uit te dagen? Deze vesten bieden dan een goede mogelijkheid om jouw trainingen te verzwaren.

Verschillende studies bewijzen dat hardlopen met een gewichtsvest er voor kan zorgen dat je sneller conditie opbouwt. Daarnaast zal door de intensiteit je hartslag een stuk hoger ligger dan normaal wat zorgt voor een hogere verbranding.

Hardlopen met een gewichtsvest

Als je wilt gaan trainen met een gewichtvest is het verstandig om dit heel rustig op te bouwen. Je zou er de eerste paar keren zelfs voor kunnen kiezen om een stuk te wandelen in plaats van joggen.

Zo kun je je gewrichten en pezen alvast laten wennen aan het extra gewicht dat je mee draagt. Als je merkt dat het geen pijntjes verooraakt kun je de afstand gaan opbouwen.

Het is normaal dat je in het begin wat spierpijn kunt gaan krijgen in je schouders en rug. Je lichaam moet namelijk nog even wennen aan het vest. Als je lichaam eenmaal gewend is, zou je er voor kunnen kiezen het gewicht wat te verhogen.

hardlopen-met-vest

Voor hardlopen raad ik aan om nooit meer dan 15 kg om je lichaam heen te dragen omdat de schokbelasting op je knieën anders te veel kan worden. En als je dan toch voor een zwaarder vest wilt gaan, loop dan korte afstanden.

Zodra je een tijdje met een vest om hebt getraind, en je besluit om weer eens zonder vest te gaan rennen zal je pas echt het resultaat gaan merken. Je zult jezelf erg licht voelen en lijkt allemaal een stuk makkelijker te gaan dan voorheen.

Hitte

Je zult tijdens het hardlopen al gauw genoeg merken dat je het erg warm zult gaan krijgen. Het gewichtsvest zit namelijk strak om je lichaam heen. Hou hier dus rekening mee, met name op warme zomerdagen.

Je kunt er anders altijd voor kiezen om te gaan joggen op een loopband in een koele omgeving.

Soorten gewichtsvesten

Er zijn verschillende type gewichtsvesten. Je vind vesten waarbij de gewichten als blokjes in het vest zitten, en vesten waarbij de gewichten als platen in ’t vest zitten.

hardloop-vest-boven

Persoonlijk vind ik platen veel fijner zitten. Meestal zit er dan 1 plaat voor en 1 achter, wat zorgt voor een goede balans. Ook voor je (onder)rug is dit veel beter omdat er dan geen onnodige spanning op komt te staan.

Sommige vesten doe je om als een soort van rugzak. Al het gewicht leunt dan op je rug. Als je een wat zwaarder vest gebruikt, van meer dan 10 kg dan zal ik niet voor deze variant kiezen.

Daarnaast kun je bij sommige gewichtsvesten de gewichten verwisselen, waardoor je dus je gewicht kunt verhogen of verlagen. Dit kan handig zijn omdat je dan maar 1 vest nodig hebt. Je kunt dan zelf het gewicht bepalen.

Er zijn ook tactische gewichts vesten. Dit zijn militaire vesten die kunnen worden gebruikt om mee te trainen. Voor hardlopen vind ik deze wat minder comfortabel zitten, omdat je wat minder bewegingsvrijheid hebt.

Geschikt voor beginners?

Ik snap dat het lopen met zo’n vest er best stoer uitziet, maar ik zou beginnende hardlopers niet direct aanraden om met zo’n vest te gaan lopen.

Ten eerste heb je ’t vest nog niet zo zeer nodig als beginner, aangezien je nog genoeg progressie kunt boeken zonder. Mocht je eigenwijs zijn en toch meteen willen beginnen, dan raad ik je aan om het langzaam op te bouwen.

Begin met een vest van 5 kg en kijk hoe dat aanvoelt. Bouw vervolgens op door de afstand die je loopt en vervolgens pas door een hoger gewicht in je vest.

Voordelen ✅

Welke voordelen biedt het (hard) lopen met een gewichtsvest allemaal?

  • Zorgt voor ijzersterke conditie
  • Effectiever trainen
  • Zorgt voor toename van spiermassa
  • Je traint je buik en rugspieren
  • Verhoogde hartslag, dus hogere verbranding

Gewichtsvest kopen?

Zoals je hebt kunnen lezen zijn er wel wat dingen waar je rekening mee moet houden bij een gewichtsvest voor het hardlopen. De volgende punten zijn belangrijk:

  • Hoeveel gewicht: gewichten variëren van 5 tot 30 kg. Hier zit dus veel verschil tussen. Bepaal dus goed met wat voor gewicht je begint. Bij twijfel begin je altijd met een lager gewicht.
  • Wat voor vest is het? Zit het gewicht verdeeld over je hele romp, of alleen op je rug?
  • platen of blokjes? Zijn de gewichten in ’t vest platen of blokjes? Platen zitten doorgaans wat beter.
  • Goed afstelbaar: Het is belangrijk dat het vest goed af te stellen is, zodat je deze strak om je lichaam kunt doen. Dit zorgt er voor dat ’t vest niet gaat bewegen tijdens het hardlopen, wat kan zorgen voor blessures. Doe het overigens niet té strak, je moet namelijk nog wel goed kunnen ademen.
  • Comfortabel: Het vest moet voor jou comfortabel zitten. Zorg er voor dat je nog voldoende bewegingsvrijheid hebt en dat het geen lichaamsdelen afknelt.
  • Kwaliteit: Uiteraard is het belangrijk dat ’t gewichtsvest van duurzame kwaliteit is.

Direct het huidige aanbod vergelijken? Klik dan op de knop hieronder:


Beste gewichtsvest voor hardlopen

Op basis van bovenstaande punten hebben we de beste hardloop gewichtsvesten voor je uitgezocht.

Hyper Wear Vest PRO/ Elite

Dit vest zit zo luchtig en comfortabel dat je amper merkt dat je extra gewicht met je meedraagt. Het gewicht is daarnaast evenredig verdeeld over de gehele romp en is speciaal gemaakt voor hardlopers die naar een volgend niveau willen gaan.

Hoewel de gewichten in het vest blokjes zijn in plaats van gewichtsplaten, is het perfect verdeeld waardoor je dus geen last zult gaan krijgen van je rug. Het is één van de weinige vesten die geoptimaliseerd is voor hardlopers.

Je hebt de Pro versie in het grijs en de Elite versie in ’t zwart. Beide vesten zijn te gebruiken voor zowel mannen als vrouwen.

Bekijk en vergelijk de prijzen via de knop hieronder:


Fitness met gewichtsvest

Naast het hardlopen kan ’t vest ook goed van pas komen tijdens krachttraining. Oefeningen met je eigen lichaamsgewicht kun je met behulp van het vest zwaarder maken.

Voor oefeningen als dips en pull-ups is het ook mogelijk om een dip belt te gebruiken. Maar voor andere oefeningen zoals planken en push-ups is een vest nodig om de oefeningen zwaarder te kunnen maken.

Naast fitness zie je de vesten ook vaak gebruikt worden bij calisthenics en crossfit. Bij krachtsport kun wat hoger gaan in gewicht dan met hardlopen.

Tot slot

Naast buiten hardlopen is het natuurlijk ook makkelijk om thuis te kunnen joggen op een loopband. Je hebt tegenwoordig veel loopbanden die geschikt zijn voor thuisgebruik.

Je leest hier meer over in onderstaande artikelen:

Misschien ook interessant:

Categorieën: MateriaalTraining

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.