Wat is een gezond gewicht als vrouw? (met tabel)

Laatst bijgewerkt door Joni op januari 15, 2023

Gezond gewicht als vrouw
Gezond gewicht als vrouw

Wat is een gezond gewicht als vrouw? Hoeveel mag je wegen op een bepaalde leeftijd? En hoe kun je je ideale gewicht berekenen?

Ben jij benieuwd naar je ideale gewicht en alles wat daarbij belangrijk is? Dat, en meer, lees je in dit artikel. 

Heb ik een gezond gewicht?

Hoe weet je nu of je een gezond gewicht hebt als vrouw?

Dat kun je heel gemakkelijk aflezen in onderstaande tabel. Daarin zie je niet per se het ideale gewicht per leeftijd, maar wel per lengte. Je lichaamslengte is namelijk de meest bepalende factor.

Zoals je kunt zien, is het gemiddelde gewicht van een vrouw van 50 jaar bepaald op basis van haar lengte. Zo zou je gemiddeld 58 tot 72kg moeten wegen bij een lengte van 1.70 meter.

Zoek in de tabel naar jouw lengte om te zien wat het ideale gewicht is in jouw situatie.

gezond-gewicht-vrouw-lichaamslengte


Gezond gewicht vrouw op basis van middelomtrek

Vrouw middelomtrek meten

Een andere manier om een gezond gewicht voor een vrouw te bepalen, is door te kijken naar lichamelijke vormen. De middelomtrek, bijvoorbeeld. 

Heb je een dikke buik als vrouw? Dan kan het zijn dat daar het meeste vet ophoopt. De rest van je lichaam kan dan redelijk slank zijn, maar rondom je buik ben je dan steviger.

In onderstaande tabel kun je zien of je een gewicht gewicht hebt op basis van jouw middelomtrek.

gezond-gewicht-dames-middelomtrek


Hoe bereken je een gezond gewicht?

Je ideaal gewicht berekenen, kan ook op basis van je BMI. Dit is de afkorting voor Body Mass Index. Het Voedingscentrum heeft een formule bedacht om een gezond gewicht voor een vrouw te berekenen. 

In die formule vul je in wat je leeftijd, lengte en gewicht zijn. Sinds kort is de formule aangepast. Je kunt nu ook je middelomtrek in centimeters invullen. Voorheen was dat niet het geval, waardoor je BMI niet altijd klopte. 

Sommige vrouwen vielen in de categorie overgewicht, terwijl zij niet per se te dik waren. 

Ben je benieuwd naar het antwoord op de vraag ‘hoeveel mag ik wegen?’, dan kun je bovenstaande tabellen gebruiken én je BMI berekenen

Al die gegevens samen geven je meer duidelijkheid.

BMI bepalen

BMI berekenen gezond gewicht vrouw

Wil je graag zelf je BMI uitrekenen? Zonder hulp van een online rekentool en de mogelijkheid om je buikomtrek in de berekening mee te nemen? 

Dan kun je een eenvoudige formule gebruiken. Je deelt je lichaamsgewicht door je lengte in het kwadraat (in meters).

Bijvoorbeeld: 70 kilo / (1,70 x 1,70 meter) = 24,22.

Waar moet je rekening mee houden?

Er zijn verschillende zaken om rekening mee te houden als je een gezond gewicht als vrouw wilt bepalen. 

Onderstaande factoren zijn in elk geval belangrijk. Maar weet dat het getal op de weegschaal of in een tabel/formule niet altijd alles zegt.

Spieren of vet

Spieren wegen meer dan vet. Daarom kun je op basis van enkel het BMI niet bepalen of iemand een gezond gewicht heeft. 

Een fanatieke bodybuilder heeft volgens die formule al snel overgewicht, terwijl hij of zij juist heel gezond en fit kan zijn. We adviseren daarom om ook je spierpercentage als vrouw te meten.

Lichaamsvorm 

Ook je lichaamsvorm telt mee. Bij een zandloperfiguur is het vet gelijkmatig verdeeld over het lichaam. Dat is gunstiger voor de gezondheid. 

Hoopt bij jou echter het meeste vet rond je middel op? Dan kan dat schadelijk zijn voor je organen. De meeste en belangrijkste organen bevinden zich namelijk ter hoogte van je buik/middel.

Juist daarom is de methode interessant waarbij ook de middelomtrek wordt meegenomen.

Hoe je je voelt

Vrouw afvallen voeding

Je kunt nog zo bezig zijn met het getal op de weegschaal of met je BMI, maar je gezondheid wordt ook bepaald door hoe je je voelt.

Als jij een paar kilo te zwaar bent, maar je hier ontzettend goed bij voelt, dan is er eigenlijk niet zoveel aan de hand.

Het is nog altijd beter dan alleen maar gefixeerd zijn op afslanken, voeding en bewegen, terwijl je ondertussen steeds ongelukkiger wordt.

Je kwaliteit van leven en je gezondheid worden namelijk ook bepaald door hoe je je voelt. Lekker in je vel zitten is hierbij van groot belang.

Waarom is een gezond gewicht belangrijk?

Heb je een gezond gewicht als vrouw, dan profiteer je daar op allerlei manieren van. Zo ben je vaak fitter, heb je meer energie en zie je er goed uit. Dat geeft je vervolgens weer extra zelfvertrouwen.

Ook is het voor je fysieke gezondheid belangrijk om een gezond gewicht te hebben. Hoe minder vet rondom je organen, hoe beter je lichaam kan functioneren

Daardoor zal je minder snel hart- en vaatziekten krijgen of andere kwalen oplopen.

Hoe bereik je een gezond gewicht als vrouw?

hardlopen-afvallen-buik

Wil je graag afvallen en het gemiddelde gewicht van een vrouw in Nederland van jouw leeftijd evenaren? Dan kun je bepaalde dingen doen om dat te bereiken.

Zo kun je allereerst gezonder gaan eten en meer gaan bewegen. Dat zijn al effectieve manieren om je buikomvang te verminderen.

Verder is het verstandig om op vaste tijden op te staan en naar bed te gaan, genoeg water te drinken op een dag en ook rustmomentjes in te plannen. 

Zoals je misschien weet, is stress namelijk een dikmaker. Je emotionele, fysieke en geestelijke gezondheid gaan hand in hand.

Besteed je aan alle drie voldoende aandacht? Dan neem je je gezondheid serieus en zal je beter in je vel zitten. Uiteindelijk leidt dat vanzelf tot een gezonder gewicht.

Wil je direct goed beginnen met afvallen? Claim dan direct je gratis Kick-start hieronder:

Tijdelijk Gratis: de Vetverlies Kick-start

Ontdek hoe jij effectief en blijvend vet verliest. Claim direct je gratis download:

vetverlies-kick-start-cover-transparant





Veelgestelde vragen

Wat is een gezond gewicht?

Een gezond gewicht is een gewicht waarbij de verhouding tussen spiermassa en vetmassa in balans is. Voor mannen is dit een ander gewicht dan voor vrouwen. Ook kan het per lichaamsvorm en leeftijd verschillen wat het meest ideale gewicht is. Er zijn verschillende manieren om een gezond gewicht te berekenen. In dit artikel vind je er drie methodes voor.

Hoe moet je je middelomtrek meten?

Voor de beste BMI berekening meet je ook je middelomtrek. Ga hiervoor rechtop staan, pak een meetlint maak de huid van je buik bloot. Meet tussen je onderste rib en de bovenkant van je bekken. Doe het meetlint nu om je lichaam en houd het niet te strak. Adem ontspannen in en uit en lees je middelomtrek op het meetlint af.


💡 Misschien vind je dit ook interessant:

Categorieën: Afvallen

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.