Dikke buik als vrouw? Zo krijg je een platte buik

Laatst bijgewerkt door Casper op februari 18, 2021

dikke-buik-vrouw
dikke-buik-vrouw

Ben je een vrouw met een ietwat dikke buik? En zou je het liefst een platte buik willen hebben?

Dan ben je hier op het goede adres. In dit artikel vind je namelijk alle informatie die je nodig hebt om jouw dikke buik te transformeren in een platte buik.

Je ontdekt wat de mogelijke oorzaken zijn en de oplossingen tegen een dikke buik als vrouw.

Bovendien krijg je aan het eind van dit artikel nog eens 5 concrete bonus tips die jij direct kunt gaan toepassen. Lees dus snel verder en ontdek alles wat je moet weten!

Dikke buik platter krijgen als vrouw

Het kan erg vervelend zijn voor vrouwen om hun buik alsmaar dikker te zien worden.

Misschien pas jij ondertussen de helft van je kledingkast niet meer en ben je ten einde raad.

Geen paniek, jij bent namelijk niet de enige vrouw die hier last van heeft. Bovendien is er goed nieuws, de oplossing is vaak namelijk dichterbij dan je denkt.

Voordat we naar de oplossingen kunnen gaan kijken, is het natuurlijk eerst zaak om te weten wat de mogelijke oorzaken kunnen zijn van jouw dikkere buik.

Dit gaan we dan ook bespreken in dit artikel. Maar voordat we het daarover gaan hebben, een korte uitleg over de zogenoemde ”buiktypes”.

Buiktype genetisch bepaald of niet?

Wellicht heb je er wel eens van gehoord, de buiktypes. Een buiktype is eigenlijk simpelweg een categorie waar het uiterlijk van jouw buik in onder te verdelen valt.

Deze types zijn er voor mannen en vrouwen. Echter zijn het vooral vrouwen die hier vaak mee bezig zijn.

Aan de hand van hoe jouw buik eruit ziet, zou je bijvoorbeeld een zogenoemd ”laag buikje” of ”stress buikje” hebben.

Maar hoe zinnig zijn dit soort buiktypes nou eigenlijk? Naar onze mening niet zinnig.

Natuurlijk is het grotendeels genetisch bepaald hoe jouw buik eruit ziet. Echter betekent dat niet dat het voor een bepaald buiktype niet mogelijk zou zijn om een platte buik te krijgen.

Elke gezonde vrouw kan namelijk een relatief platte buik krijgen, of je nu momenteel een ”dikke” buik hebt of niet.

Dat gezegd hebbende, gaan we snel verder naar de oorzaken.

Wat zijn de mogelijke oorzaken van een dikkere buik?

Als je een dikke buik hebt, kunnen daar meerdere oorzaken voor zijn. Deze oorzaken kunnen bij veel vrouwen nogal uiteen lopen.

Bij de een zal het probleem bijvoorbeeld te veel buikvet zijn. Terwijl de andere vrouw geen overtollig buikvet heeft, maar wel een te grote buikomvang.

Het is daarom belangrijk om er allereerst achter te komen wat bij jou de oorzaak is.

Ga dus na waar jij je in herkent, zodat je er mogelijk achter kunt komen waar het probleem kan liggen en wat een oplossing zou kunnen zijn:

Opgeblazen buik

Een veelvoorkomende oorzaak van een dikkere buik bij vrouwen, is een opgeblazen buik.

Merk je dat jouw buik in een korte tijd een stuk boller is gaan staan, zonder dat je daadwerkelijk in gewicht bent aangekomen?

last-van-buik

Dan is een opgeblazen buik mogelijk de oorzaak. Maar hoe ontstaat dit eigenlijk precies?

En misschien nog wel belangrijker, hoe kom je er vanaf? Hieronder vind je meer informatie:

Oorzaken

Zoals gezegd is een buik die opgeblazen is een probleem dat vaak voorkomt. Dit is natuurlijk alles behalve gewenst als jij een platte buik ambieert.

Het probleem is vaak te achterhalen in je voedingspatroon. Een oorzaak zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat je een minder goede spijsvertering hebt.

opgezwollen-buik-dame

Ook overmatige gasvorming is een veelvoorkomende oorzaak. Dit is vaak het gevolg van een voedselintolerantie.

Lactose-intolerantie is bijvoorbeeld een klacht waar veel vrouwen vroeg of laat mee te maken krijgen.

Enkele symptomen die zouden kunnen duiden op een opgeblazen buik, zijn gerommel in de buik en een dikke buik die harder aanvoelt dan normaal.

Ook roken, alcohol, bepaalde medicijnen en cafeïne zouden er voor kunnen zorgen dat je buik boller komt te staan.

Oplossingen

Herken jij jezelf in de bovenstaande tekst? Dan is er meestal niet veel reden voor paniek.

De oplossing voor een plattere buik is dan namelijk nabij. Vaak kun je met enkele aanpassingen in je leefstijl al zorgen dat je buik minder dik wordt.

Praktische tips zouden kunnen zijn om genoeg voeding te eten dat veel vezels bevat en meer water te drinken.

Verder is het verstandig om te minderen met cafeïne, mocht je bijvoorbeeld veel koffie drinken. Ook meer beweging zou je kunnen helpen om dit probleem te verhelpen.

Minder platte buik door het vasthouden van vocht

Je hebt vast wel eens iets gehoord over het vasthouden van vocht. Vocht kan niet alleen je gewicht beïnvloeden, maar ook je uiterlijk.

Veel vrouwen hebben namelijk te maken met een vochtophoping in de buik.

Het goede nieuws is dat je dan mogelijk niet hoeft te diëten voor een minder dikke buik.

Maar hoe kom je er dan wel vanaf? Hoe kom je weer aan die platte buik als jij vocht vasthoudt?

Oorzaken

De oorzaken voor vochtophopingen zijn eigenlijk vrij divers. Toch is de oorzaak in de meeste gevallen te herleiden naar de voeding.

Vooral voeding dat veel zout bevat, lijkt de boosdoener te zijn bij vrouwen met een dikke buik door vochtophoping.

Zoals je waarschijnlijk wel weet houdt zout vocht vast. Hoe meer zout je binnenkrijgt, hoe meer vocht je logischerwijs gaat vasthouden in je lichaam.

Vaak is dit dan direct terug te zien aan de buik.

Andere oorzaken zouden kunnen zijn: een verminderde nierfunctie, te hoge bloeddruk of het eten van te veel koolhydraten.

Koolhydraten binden zich namelijk met water. Kijk je dus in de spiegel na het eten van een koolhydraatrijke maaltijd? Dan is de kans groot dat je buik een stuk dikker oogt.

Eet je structueel te veel koolhydraten? Dan kun je blijvend vocht vasthouden en daardoor rondlopen met een dikkere buik.

Oplossingen

Hierboven heb je de oorzaken kunnen lezen. De oplossingen zijn eigenlijk simpelweg om het probleem van de oorzaken aan te pakken.

Zorg dat je geen overschot aan zout en koolhydraten binnenkrijgt.

Over de gewenste hoeveelheid koolhydraten per dag zullen we het later in dit artikel nog hebben.

De aanbevolen hoeveelheid zout ligt op 6 gram per dag, voor een volwassen vrouw.

platte-buik-vrouw

Verder kun je wederom water drinken. Water lijkt wel een oplossing voor alles..

Maar hoe zorgt water er nou weer voor dat ik minder vocht vasthoud? Dat klinkt namelijk niet erg logisch?

Simpel gezegd zorgt water ervoor dat je lichaamscellen niet in een zogenoemde vocht-spaarstand gaan.

Als je te weinig water drinkt, zal je lichaam namelijk een groot deel opslaan als reserve voorraad. Dit is ook vaak terug te zien in je buikomtrek.

Overtollig buikvet

De laatste oorzaak voor een dikke buik bij vrouwen is het hebben van overtollig buikvet.

Als dit het geval is, is er meestal sprake van een ongezond vetpercentage. De buik is een van de plekken waar het overtollige vet zich vaak gaat ophopen.

Hoe ontstaat dat buikvet toch? En hoe kom ik hier vanaf?

Oorzaken

Overtollig buikvet is eigenlijk het gevolg van exact dezelfde oorzaken als overgewicht in het algemeen.

De meest voorkomende redenen waarom veel vrouwen een dikke buik hebben door overtollig vet zijn:

  • Weinig beweging
  • Verkeerde en/of te veel voeding
  • Stress

Vrijwel altijd is een overschot aan buikvet te wijten aan 1 of meerdere van bovenstaande oorzaken.

Oplossingen

De oplossingen hiervoor zijn in theorie eigenlijk best simpel. De meeste vrouwen zullen in grote lijnen dan ook wel bekend zijn met de oplossingen.

We kennen ondertussen allemaal wel de welbekende (bijna cliché) adviezen, zoals:

  • Meer bewegen
  • Minder eten
  • Gezonder eten

Deze adviezen spreken allemaal voor zich. Toch vormen bovenstaande adviezen nog altijd de basis voor effectief vetverlies.

Wil je dus een platte buik? Dan zul je dit serieus moeten nemen. Toch blijkt het in de praktijk nog altijd vrij lastig te zijn.

Bovendien bestaan er veel fabeltjes rondom het verliezen van (buik)vet, wat het vaak lastiger kan maken.

Hieronder zullen we je daarom 5 concrete tips meegeven, die jij direct kunt gaan toepassen in de praktijk voor effectieve resultaten.

5 Concrete tips voor een plattere buik als vrouw

Ben je er al achter gekomen waarom jouw buik (te) dik is? Heb je last van een opgezette buik, overtollig buikvet, of komt het omdat je vocht vasthoudt?

Wat de oorzaak ook is, onderstaande tips kunnen elke vrouw helpen om een dikkere buik platter te krijgen.

Ook als je er nog niet achter bent wat nu precies de reden is van jouw dikke buik, kunnen onderstaande tips jou goed op weg helpen.

1. Voorkom ”loze” calorieën

De eerste tip tegen een dikke buik is om zogenoemde loze calorieën te voorkomen. Wat we hiermee bedoelen?

Hiermee bedoelen we eigenlijk calorieën die niet of nauwelijks een toegevoegde waarde leveren.

Loze calorieën bevatten geen gezonde voedingsstoffen en zorgen bovendien voor een lager energieniveau. Genoeg redenen om deze zoveel mogelijk te vermijden dus!

Dit soort calorieën vind je onder anderen terug in snoep, ongezonde snacks en alcohol.

snel-gewichtsverlies-vrouw

2. Krachttraining voor een betere houding en vetverlies

Krachttraining kan een hele waardevolle toevoeging zijn aan een dieet. Steeds meer vrouwen beginnen het nut van krachttraining in te zien.

Het helpt je namelijk niet alleen maar om spiermassa op te bouwen als vrouw.

Nee, het kan er ook voor zorgen dat je afvalt en een plattere buik krijgt.

summerbody-vrouw

Hoe dat komt? Omdat je door middel van krachttraining simpelweg meer calorieën verbrandt dan een gemiddelde cardio training.

Bovendien zorgt een hoger spierpercentage ervoor dat je verbranding hoger komt te liggen.

Ook wanneer je niet aan het trainen bent pluk je dus de vruchten van krachttraining.

De meest ideale strategie om van je dikke buik af te komen door middel van krachttraining, is door te gaan droog trainen.

Wat dit precies inhoudt is iets te veel om in dit artikel uit te leggen. Meer informatie daarover kun je lezen in dit artikel over droog trainen als vrouw.

3. Houd een eetdagboek bij

Ben jij je er volledig van bewust wat je op een dag zoal binnenkrijgt? Zo niet, dan kan het raadzaam zijn om een eetdagboek bij te houden.

Op die manier krijg je perfect inzicht in wat je eet. Bovendien kun je achterhalen hoeveel calorieën jij binnenkrijgt, of dat je misschien wel veel te veel koolhydraten eet.

Een eetdagboek bijhouden kun je tegenwoordig al eenvoudig doen met diverse apps.

calorieën-plan

4. Stress verminderen en genoeg slaap

Stress kan een grote invloed hebben op het krijgen van een dikke buik. Dit is vaak een bijkomende oorzaak, waar veel vrouwen zich niet bewust van zijn.

Stress kan komen door werk of andere privé omstandigheden. Voorkomen is altijd beter dan genezen. Ga stressvolle situaties daarom zoveel mogelijk uit de weg.

Daarnaast kan een goede nachtrust bijdragen aan het voorkomen van stress. Aanbevolen is om minimaal 7 uur kwalitatieve slaap per nacht te pakken.

5. Juiste verhouding eiwitten, koolhydraten en vetten

Houd in je eetdagboek ook goed de verhouding eiwitten, koolhydraten en vetten bij.

De ideale verhoudingen kunnen verschillen per dieet.

Het belangrijkste om een platte buik te krijgen, is in elk geval om voldoende eiwitten te eten en de hoeveelheid koolhydraten te beperken.

Wil je meer informatie hierover? Download dan gratis de Vetverlies Kick-start en ontdek de basisprincipes voor effectief vetverlies, inclusief de meest gemaakte fouten:

Tijdelijk Gratis: de Vetverlies Kick-start

Ontdek hoe jij effectief en blijvend vet verliest. Claim direct je gratis download:

vetverlies-kick-start-cover-transparant





Dikke buik vrouw: veelgestelde vragen

Heb je nog vragen of onduidelijkheden over een dikke buik als vrouw? Wellicht staat je vraag hieronder. Zo niet, laat dan even een reactie achter onder dit artikel.




💡 Misschien vind je dit ook interessant:

Categorieën: Afvallen

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *