Buikspieroefeningen met gewicht

Laatst bijgewerkt door Casper op juni 29, 2022

russian-twist

Ben je op zoek naar buikspieroefeningen met gewicht? Op deze pagina vind je de beste buikspieroefeningen met gewicht en daarnaast kom je er ook achter wat voor soort gewichten je kunt gebruiken om je buikspieroefeningen te verzwaren.

Waarom de buikspieren trainen met extra gewicht

Wanneer je regelmatig buikspieroefeningen doet, zul je op een goed moment waarschijnlijk op een punt komen dat je progressie stagneert. Dit kan meerdere oorzaken hebben.

Maar de meest voorkomende oorzaak is dat je de oefeningen niet meer kunt verzwaren. Vaak wordt er gekozen om simpelweg meer herhalingen te gaan maken.

Dat is tot een zeker punt een goede mogelijkheid om progressie te blijven boeken, maar op een goed moment zul je de oefeningen moeten verzwaren met gewichten, wil je je buikspieren sterker blijven maken.

De beste buikspieroefeningen met gewicht

Wil je jouw buikspieren gaan trainen met gewicht? Het is belangrijk dat je de juiste oefeningen uitzoekt. Hieronder vind je de beste buikspieroefeningen met gewicht:

Russian twist met gewicht

russian-twist

De russian twist is bij uitstek een oefening voor de schuine buikspieren. Je kunt de oefening liggend en staand uitvoeren. Meestal wordt er echter gekozen voor de liggende variant.

Als je deze oefening voor de eerste keer doet is het verstandig om te beginnen zonder gewicht. Zodra je de techniek onder de knie hebt kun je een gewicht vasthouden.

Het is de bedoeling dat je je benen en je bovenlichaam van de grond tilt en vervolgens je torso naar links en naar rechts toedraait.

Bekijk hier de volledige russian twist uitleg

V-ups met gewichten

weighted-v-up

De V-up is een oefening waarmee je alle buikspieren aan het werk zet. Het is de bedoeling dat je languit op de grond gaat liggen, met gestrekte armen en benen.

Vervolgens breng je jouw armen en benen omhoog, terwijl je ze beiden gestrekt houdt.

Deze oefening kan in het begin vrij zwaar zijn, maar als je de oefening eenmaal onder controle hebt kun je extra gewicht gaan toevoegen.

Bekijk hier de V-ups uitleg

Side bents met dumbbells

De side bents zijn een staande buikspieroefening, waarbij het de bedoeling is dat je een gewicht beethoudt in één hand.

Meestal wordt ervoor gekozen om een dumbbell of een kettlebell beet te houden, maar je kunt er ook een halterschijf voor gebruiken.

Vervolgens buig je met je torso de kant op waar je het gewicht beethoudt. Het voordeel van deze oefening, is dat je het uit kunt voeren met een vrij zwaar gewicht. Het is wel belangrijk dat je jouw rug recht houdt tijdens de uitvoering.


Ab crunch machine

ab-crunch-machine

De ab crunch machine ken je ongetwijfeld wel. Het is een machine die veelvuldig in de gyms te vinden is. Met deze machine kun je eenvoudig een bepaald gewicht instellen.

Meestal kun je dit doen door middel van een pin die je in een stapelgewicht steekt. Maar in sommige gevallen is het ook mogelijk om het gewicht te verzwaren met halterschijven.

Hoewel de ab crunch op de machine één van de betere buikspieroefeningen met gewicht is, moet je hiervoor wel naar de gym.

Je kunt natuurlijk ook zelf een ab crunch machine kopen, mocht je de ruimte er voor hebben, maar dat is wel een vrij forse investering.

Rotary torso machine

rotary-torso-body-solid

De rotary torso machine is ook zo’n buikspieren apparaat die je vaak terug zult zien in een fitnessruimte.

Meestal is dit apparaat te vinden naast de ab crunch machine. Echter zijn het wel twee totaal verschillende apparaten.

Met de rotary torso train je namelijk jouw schuine buikspieren. Nadat je het gewicht naar keuze hebt ingesteld, kun je jouw torso roteren naar links en naar rechts.

Het is een ideaal apparaat om op een veilige manier je buikspieren met een zwaar gewicht aan te kunnen pakken.

Planken met gewicht

De plank is nog altijd dé core oefening die niet mag ontbreken in het buikspierkwartier. Het is een statische buikspieroefening, waarvan er meerdere varianten zijn.

Zo heb je bijvoorbeeld de side plank en de reverse plank. Naast de keuze tussen meerdere varianten, kun je er ook voor kiezen om deze buikspieroefening met gewicht uit te voeren.

Hoe je dat doet? Meestal wordt dit gedaan door een halterschijf op je bovenlichaam te laten plaatsen.

Aangezien je dit niet zelf kunt doen in de plank positie, is het bij de weighted plank dus wel handig als er iemand bij is die je hiermee helpt.

Maar als er niemand is, kun je ook nog altijd zelf de halterschijf op je torso leggen, in het filmpje hieronder zie je daar een handig trucje voor:


Leg raises met enkelgewichten

leg-raise-buikspieroefening

De leg raises is weer zo’n effectieve buikspieroefening. Je kunt de oefening uitvoeren terwijl je hangt, bijvoorbeeld aan een pull-up bar.

Maar vaak wordt de oefening ook liggend uitgevoerd. Je ligt dan met je bovenlichaam plat op de grond met je benen gestrekt.

Je armen heb je idealiter langs je lichaam geplaatst, maar je kunt je handen ook onder je stuitje plaatsen.

Vervolgens zwaai je je benen omhoog in een gestrekte positie. Om de leg raises wat zwaarder te maken, kun je enkelgewichtjes om je enkels heendoen.

Met leg raises spreek je voornamelijk het onderste gedeelte van je buikspieren aan en is daarom een goede aanvulling op je buikspiertraining.

Wat voor soort gewichten kun je gebruiken voor buikspieroefeningen?

In de beste buikspieroefeningen met gewicht hierboven, heb je al enkele voorbeelden kunnen vinden van de soorten gewichten die gebruikt kunnen worden bij je training.

Hier kun je dan ook meerdere soorten materialen voor gebruiken. Wat voor soort gewichten je gebruikt, is vooral afhankelijk van de oefeningen die je doet.

Hieronder vind je alle soorten gewichten die je kunt gebruiken tijdens je buikspieroefeningen:

Dumbbells en kettlebells

dumbbells-action

Dumbbells en kettlebells behoren beide tot een van de meest functionele gewichten die er zijn.

Er zijn tal van oefeningen met dumbbells en kettlebell oefeningen te bedenken voor het gehele lichaam.

Het grote voordeel van deze trainingshulpjes is dan ook dat je ze breed in kunt zetten.

Dit is voordelig wanneer je besluit om dumbbells en kettlebells voor in huis te kopen, aangezien je ze dan voor meerdere soorten workouts kunt gebruiken.

Medicijnballen

buikspieroefening-gewichtbal

Medicijnballen zijn trainingsballen met een verzwaard gewicht. Ook deze tools worden multifunctioneel gebruikt en er zijn dan ook medicijnbal oefeningen voor het gehele lichaam te bedenken.

Toch zijn het veelal de buikspieroefeningen waar deze verzwaarde ballen het best tot hun recht komen.

Bij oefeningen zoals de Russian twist en de V-ups die je op deze pagina hebt kunnen vinden, worden de medicijnballen bijvoorbeeld veelvuldig gebruikt.

Halterschijven en halterstangen

plate-pivot

Bij halterschijven en halterstangen denk je al gauw aan gewichtheffen met zware gewichten.

Toch zijn de fitness stangen te gebruiken voor een breed scala aan oefeningen en dus ook voor buikspieroefeningen.

De russian twists kun je bijvoorbeeld uitvoeren met een halterstang in een fitness landmine.

En de halterschijven zou je weer kunnen gebruiken voor de weighted planks en side bents.

Ga naar de halterset koopgids >>

Gewichtsvesten

optrekken-met-gewichtsvest-om

Over de gewichtsvesten hebben we het tot nu toe niet gehad. De gewichtsvesten zijn nog een relatief nieuw trainingsmiddel dat veelal gebruikt wordt bij crossfit trainingen en bodyweight workouts, zoals bijvoorbeeld calisthenics.

Maar ook hardlopen met gewichtsvest raakt steeds meer in trek.

Het grote voordeel van zo’n vest, is dat je geen gewicht vast hoeft te houden tijdens het trainen.

Wat betreft buikspieroefenigen kun je het vest bijvoorbeeld aan doen om je crunches, sit-ups of planks te verzwaren.

Bekijk hier de beste gewichtsvesten >>

Enkelgewichten

Enkelgewichten zijn kleine en handige gewichtjes die goedkoop zijn in aanschaf. Ze worden vooral gebruikt voor bij het hardlopen en lenen zich ook uitstekend om buikspieroefeningen met gewicht mee te doen.

Met name bij de leg raises komen deze gewichtjes erg goed van pas.

Beste enkelgewichten bekijken >>

Weerstandsbanden

Weerstandsbanden zijn ideaal om oefeningen met je eigen lichaamsgewicht zwaarder te maken.

Wil je buikspieroefeningen met gewicht doen, zonder daar zwaar en lomp materiaal voor te gebruiken? Dan zijn weerstandsbanden een hele goede oplossing.

Met behulp van een weerstandsband kun je meerdere buikspieroefeningen zwaarder maken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan bicycle crunches en mountain climbers.

Ga naar beste weerstandsbanden >>

Buikspieren met gewicht trainen: hoeveel oefeningen?

Eerder in dit artikel hebben we de voordelen van buikspieroefeningen met gewicht al toegelicht.

Maar wat is nu de juiste balans in je buikspiertrainingen? Hoeveel oefeningen met gewicht zou je idealiter moeten doen ten opzichte van oefeningen zonder gewicht?

Het aantal oefeningen hangt met name af van hoevaak je jouw buikspieren per week traint en hoeveel reps en sets je maakt per oefening.

Als we er vanuit gaan dat je jouw buikspieren 3 keer per week traint, raden we aan om 3 buikspieroefeningen met gewicht te doen, waarvan minimaal 1 oefening waarmee je de schuine buikspieren aanspreekt.

Buikspieroefeningen met gewicht: Tot slot

In dit aritkel heb je de beste buikspieroefeningen met gewicht kunnen vinden en ook ben je erachter gekomen wat voor soort gewichten je allemaal kunt gebruiken voor je buikspiertraining.

Heb je nog vragen of aanvullingen over dit onderwerp of over een bepaalde oefening? Laat dan even een reactie achter onder dit bericht!

Tijdelijk Gratis: de Droog Trainen Kick-start

Klik hieronder om direct je Gratis download te claimen:

droogtrainen-cover-man-vrouw-covers
Categorieën: Training

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.