Kwark voor slapen: Hoe zit dat?

Laatst bijgewerkt door Casper op januari 9, 2021

kwark-voor-slapen
kwark-voor-slapen

Kwark voor het slapen gaan, als jij jezelf fanatiek bezig houdt met spieropbouw, afvallen, of welke vorm van sporten dan ook, is de kans groot dat je wel eens hebt gehoord dat kwark voor het slapen gaan bepaalde voordelen met zich meebrengt.

Wat de voordelen precies zijn en of het daadwerkelijk zo effectief is als zovaak wordt beweerd, dat vertellen we jou in dit artikel.

Is kwark eten voor het slapen gaan een goed idee?

Kijk eens in de koelkast van de gemiddelde sportschool fanaat of health freak en je zult ongetwijfeld meerdere bakken kwark zien staan.

Je zou dan ook bijna denken dat het samen met rijst kip en broccoli de favoriete maaltijd is voor de gemiddelde krachtsporter.

Maar waarom wordt kwark nou eigenlijk als hét ultieme krachtvoer gezien? En waarom dien je dat nu per sé (vlak) voor het slapen gaan te eten en bijvoorbeeld niet gedurende de dag?

Daarover vertellen we jou hieronder graag meer.

Waarom kwark eten voor het slapen?

kwark-koelkast

Kwark wordt meestal niet zozeer voor de nachtrust gegeten omdat men het zo lekker vindt. Het is namelijk meer uit functioneel belang dat men dit doet.

Wat dat functionele belang dan precies is? Hieronder vertellen we alle voordelen waar jij van kunt genieten als jij een portie kwark nuttigt voordat je naar bed gaat.

Kwark bevat enorm veel eiwitten

Om te beginnen bevat kwark enorm veel eiwitten, wat het proces van spieropbouw en/of spierbehoud alleen maar ten goede zal komen.

Eiwitten kun je namelijk zien als de bouwstenen van ons lichaam en zijn dan ook broodnodig om spieren op te bouwen en om goed te herstellen van je trainingen.

De meeste kwark soorten bevatten maar liefst 8-9 gram eiwit per 100 gram. Dit is een aanzienlijke hoeveelheid, wanneer je bedenkt dat een bak meestal 500 gram bevat.

In dat geval heb je dus direct een groot deel van je dagelijkse eiwitbehoefte binnen.

Máár, je hebt nu waarschijnlijk nog steeds geen duidelijk antwoord op je vraag.

Want waarom eet je kwark nou precies voor het slapen? Hieronder lichten we dat nader toe:

Langzame eiwitopname voor maximaal herstel

Dit is de voornaamste reden dat men kwark beschouwd als een echte fitness maaltijd voor de nachtrust. Het bevat namelijk zogenoemde caseïne eiwitten.

Dit zijn eiwitten die langzaam worden opgenomen door je lichaam. Hierdoor kan je lichaam langer op deze eiwitten teren.

Dit is net wat je nodig hebt voor het slapen gaan, aangezien je lichaam tijdens de nacht voor een langere tijd zonder eiwitten komt te zitten.

Juist tijdens de nacht zijn de eiwitten broodnodig, aangezien het meeste spierherstel en spiergroei plaatsvindt tijdens je slaap.

Aangezien je liever niet de wekker zet halverwege de nacht om je eiwitten te consumeren, wordt er dus vaak gekozen voor een inname van caseïne eiwitten.

Zo kunnen je spieren ‘s nachts dus goed herstellen van je trainingen en kan er maximale spiergroei plaatsvinden. Ook bevindt jij je hierdoor zo min mogelijk in de katabole fase.

Verzadigd gevoel

Een andere reden om kwark voor het slapen gaan te nuttigen is omdat het je een verzadigd gevoel geeft.

Het ligt relatief gezien vrij ”zwaar op de maag”. Dit is mede te danken aan de substantie en de hoeveelheid vocht die het bevat.

Daarnaast speelt ook het aminozuur tryptofaan een rol in het verzadigde gevoel.

Eet makkelijk weg

Kwark is vergeleken met veel andere voedingsmiddelen relatief snel weg te eten, waardoor het een geschikt voedingsmiddel is voor het slapen.

Wat daar ook nog eens bijkomt als voordeel, is dat het eigenlijk geen bereidingstijd nodig heeft.

Het enige wat je hoeft te doen is de bak kwark uit de koelkast halen en een lepel erbij te pakken.

Eventueel kun je je kwark nog wat op smaak brengen met verschillende ingrediënten, waar we het later in dit artikel ook nog over zullen gaan hebben.

Goedkope eiwitbron

Vergelijk kwark maar eens met de gemiddelde eiwitbron en je zult opmerken dat het relatief goedkoop is. Een bak van 500 gram kost vaak minder dan een euro.

Dat zijn dus bijna 50 gram eiwitten voor minder dan een euro. Wanneer je dit vergelijkt met andere populaire eiwitbronnen zoals bijvoorbeeld kip, eieren of tonijn, dan is kwark een goede eiwitrijke maaltijd op budget.

Dit speelt ook zeker een rol in de populariteit van kwark. Bij het eten voor spieropbouw kunnen de kosten namelijk toch al vrij snel hoog op gaan lopen.

Wat voor soort kwark eten voor het slapen?

magere-kwark-eten

Als jij al regelmatig kwark voor het slapen eet, of op een ander moment van de dag, dan weet je waarschijnlijk ook wel dat er meerdere soorten kwark zijn.

Zo heb je bijvoorbeeld magere, halfvolle en volle kwark. Maar welke soort is nu precies het beste om te eten voordat je gaat slapen?

Eigenlijk maakt dit vrijwel niks uit. Welk soort je eet zal nauwelijks invloed hebben op de snelheid van de eiwitopname.

Wel is het zo dat de eiwitten in volle kwark net wat langzamer opgenomen zullen worden dan dat bij magere kwark het geval is.

Dit komt mede doordat de volle variant meer vetten bevat. De combinatie van eiwitten en vetten zorgen voor een nóg langzamere opname van de eiwitten, waardoor je langer kunt profiteren van de anabole fase.

Dit is dus wel degelijk een voordeel, wel moet je bij de volle variant natuurlijk rekening houden met het feit dat ‘t meer calorieën bevat.

Tijdens het afvallen zal magere kwark dan ook een betere keuze zijn, terwijl volle kwark weer voordelen kan bieden bij spieropbouw.

Hoeveel kwark eten voor het slapen?

Hoeveel kwark moet je dan eigenlijk eten voor het slapen? Je hoort vaak dat er een hele bak van 500 gram wordt gegeten, terwijl anderen juist weer beweren dat je beter een halve bak kunt eten.

Dat tweede statement is overigens gebaseerd op de stelling dat je lichaam maar een beperkt aantal eiwitten per keer op kan nemen, waardoor het overschot eigenlijk nutteloos is.

Diverse wetenschappelijke onderzoeken tonen echter aan dat je lichaam wel degelijk in staat is om grotere hoeveelheden eiwitten op te kunnen nemen.

Toch is het niet aangeraden om té grote hoeveelheden eiwitten per maaltijd te eten, aangezien je deze het beste kunt spreiden over minimaal 4 maaltijden.

Hoeveel kwark je dan het beste kunt eten voor het slapen gaan? De aanbevolen hoeveelheid is om een portie van 250 gram tot 500 gram te nuttigen, zodat je in elk geval voldoende eiwitten binnen hebt voor de nachtrust.

Hoe laat moet ik mijn kwark eten?

Een vraag die ook enorm vaak terugkomt is rond welke tijd je de kwark het beste kunt eten.

Deze vraag valt helaas niet echt eenduidig te beantwoorden, aangezien er geen tijdstip is dat daadwerkelijk het beste is.

Daarnaast hangt het er natuurlijk ook vanaf hoelaat je gaat slapen. In een ideale situatie kun je de kwark het beste vlak voor het slapen gaan eten.

Om je toch een goede richtlijn mee te geven, kun je denken aan niet langer dan een uur voordat je gaat slapen.

Kwark voor het slapen eten voor spieropbouw én vetverlies?

Zoals we eerder al aangaven is kwark eten voor het slapen voordelig voor iedereen die wilt afvallen of spieren op wilt bouwen.

Hoe zit het met kwark overdag eten?

Is kwark dan bij uitstek een voedingsmiddel om voor het slapen te eten, of kun je het ook prima overdag nuttigen voor spieropbouw of vetverlies?

Je kunt kwark eigenlijk eten wanneer je maar wilt. Uiteindelijk zijn eiwitten gewoon eiwitten en zal het geen enorm verschil gaan maken uit welke bron je deze haalt.

Echter is het over het algemeen wel aanbevolen om zowel in de ochtend als ná je training zoveel mogelijk te kiezen voor snel opneembare eiwitten, en dus niet voor caseïne eiwitten. Bij voorkeur eet je op deze momenten dus geen kwark.

Tips om je kwark smakelijker te maken

cacaonibs-kwark

Eet je al regelmatig kwark voor het slapen gaan, of ben je van plan om dit te gaan doen na het lezen van dit artikel?

Wellicht zul je dan na een tijdje merken dat het lastiger wordt om iedere dag je kwark te eten.

Dit kan komen door de smaak die kan gaan vervelen. Kwark heeft van zichzelf een vrij overheersende smaak, waar nou eenmaal niet iedereen even veel van houdt.

Hoe je het dan goed op smaak kunt brengen? Dit kun je bijvoorbeeld doen met kaneel en/of gedroogd fruit.

Gedroogde abrikozen zijn bijvoorbeeld een goede aanrader. Ook hier zijn verschillende soorten van, lees goed de verpakking en let op de verborgen suikers.

Maar ook cacao nibs en kaneel zijn bijvoorbeeld goede en gezonde smaakmakers.

Als je eiwitpoeder hebt met een smaakje eraan, dan kun je dit overigens ook prima door je kwark heen mengen.

Tot slot zijn noten en lijnzaad populaire toevoegingen aan de kwark, aangezien deze (gezonde) vetten bevatten, welke de eiwitinname vertragen.

Wat zijn goede alternatieven?

Hou je niet zo van kwark, of hou je van afwisseling? In dat geval kun je kwark ook vervangen door andere voedingsmiddelen die veel caseïne eiwitten bevatten.

Zuivelproducten bevatten over het algemeen veel caseïne eiwitten en ook eieren zijn hier een goede bron voor.

Je kunt natuurlijk ook een caseïne shake drinken, wat óók een makkelijke en relatief goedkope eiwitbron is.

Heb je nog vragen omtrent dit onderwerp? Laat dan even een reactie achter onder dit artikel!

Direct goed beginnen?

Behaal je fysieke doel en voorkom cruciale fouten! Klik op een knop hieronder om de gratis kick-start te downloaden.

Wat is jouw doel?








💡 Misschien vind je dit ook interessant:

Categorieën: Voeding

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *