Rijst met kip en broccoli: de ideale Fitnessmaaltijd?

Gepubliceerd door Casper op

rijst-kip-broccoli
rijst-kip-broccoli

Rijst met kip en broccoli. Je ziet het zovaak voorbij komen bij fitness fanaten, bodybuilders of andere krachtsporters.

Maar wat maakt de combinatie rijst, kip en broccoli eigenlijk dé ideale fitnessmaaltijd voor zoveel fitnessbeoefenaars?

In dit artikel gaan we het hebben over deze beruchte fitnessmaaltijd en kom je erachter wat deze combinatie nou zo populair maakt.

Table Of Contents

Rijst met kip en groenten voor de fitness fanaten

Waarom kiezen zoveel fitness fanaten er eigenlijk voor om iedere dag weer rijst met kip en broccoli naar binnen te werken?

Je zou denken dat iedere dag dezelfde maaltijd op een goed moment gaat vervelen.

Toch zijn er meer dan genoeg fitnessers die hierbij zweren en het 3 tot 6 keer per dag eten. En dat 7 dagen per week.

Je zou dan ook bijna denken dat dit een magische combinatie is, dat je spieren als kool gaan groeien en dat dit superkrachten oproept.

Is deze combinatie echt zo goed voor je fitness doelen?

rijst-met-kip-broccoli

Maar is rijst met kip en broccoli wel echt zo goed om te eten als jij fanatiek aan fitness doet?

Laten we voorop stellen dat dit een prima maaltijd is en zowel de kip, als de rijst en de broccoli een goede bijdrage kunnen leveren aan jouw fysieke doelen.

Deze maaltijd bevat een goede portie koolhydraten, eiwitten, vitamines en mineralen. Vrijwel alles wat je nodig hebt voor een goede fitnessmaaltijd dus.

Het is dan ook niet heel gek dat deze combinatie zo immens populair is geworden. Echter zijn er nog meer dan genoeg soortgelijke maaltijden te bedenken die minstens net zo gezond zijn en dezelfde hoeveelheden eiwitten en koolhydraten bevatten.

Je hoeft dus niet per sé alleen maar rijst met kip en groenten te eten als bodybuilder of fanatiek fitnesser.

Maak het jezelf zo makkelijk mogelijk

Ik raad je aan om de rijst, kip en broccoli maaltijd niet klakkeloos over te nemen. Zeker als jij dit eigenlijk helemaal niet zo lekker vind is het niet verstandig om dit iedere dag weer te eten.

Ook als jij snel genoeg hebt van een bepaald soort voeding, is het niet aan te raden om elke dag weer rijst met kip naar binnen te moeten stouwen.

Ga in dit geval opzoek naar soortgelijke maaltijden die ook gezond, voedzaam én goed voor je fitness doelen zijn.

Later in dit artikel vind je goede mogelijkheden om de rijst met kip mee af te wisselen.

Waarom is de combinatie zo populair?

Je vraagt je wellicht af waarom deze combinatie dan zo populair is, als er toch meer dan genoeg andere goede fitnessmaaltijden te bedenken zijn?

Dit is met name te danken aan het feit dat veel beroemde bodybuilders dit eten/aten tijdens hun wedstrijdvoorbereidingen.

kip-met-broccoli

Beroemde bodybuilders of fitness influencers delen vaak hun maaltijden met hun volgers en vaak is dit rijst met kip en groenten.

Aangezien deze personen voor veel mensen hét grote voorbeeld zijn, worden de maaltijden één op één overgenomen.

Je kunt het ondertussen bijna als een hardnekkige mythe beschouwen dat rijst, kip en broccoli de allerbeste maaltijd is om spiermassa mee op te bouwen, of droog te trainen.

Rijst met kip om af te vallen

Rijst met kip is een goede combinatie om mee af te vallen. Wanneer je hier ook nog eens groenten aan toevoegd is het al helemaal een goede combinatie.

Voornamelijk om droog te trainen is het een goede maaltijd. Als je wilt afvallen met een ketogeen dieet zul je de rijst echter moeten laten voor wat het is.

Maar ook als je aan het droog trainen bent, zul je er rekening mee moeten houden dat je niet al te veel koolhydraten nuttigt.

Zowel de kip, de groenten, als de rijst zorgen voor een verzadigd en gevuld gevoel. Met name de kipfilet en de groenten bevatten weinig calorieën, waardoor het zeer geschikte voeding is om te eten voor vetverlies.

Door hete kruiden aan het gerecht toe te voegen zul je des te meer een gevuld gevoel krijgen.

TIP: wil jij een droog gespierd lichaam trainen? Download hier dan even Gratis de Droog Trainen Kick-start >>

Rijst met kip om aan te komen in spiermassa

Rijst met kip en broccoli wordt ook vaak genoeg gegeten om aan te komen in spiermassa.

De maaltijd bevat veel koolhydraten, welke je nodig hebt voor energie om zwaar te trainen. De kipfilet bevat eiwitten, welke je nodig hebt voor spierherstel en spieropbouw. En de groenten die je er eventueel aan toevoegt, voegen extra vitamines toe aan de maaltijd.

Rijst met kip wordt vaak gegeten tijdens een lean bulk. Tijdens het aankomen wordt er wat meer rijst gegeten dan tijdens het afvallen. De hoeveelheid kip blijft grotendeels hetzelfde.

Vul de maaltijd aan met gezonde vetten

noten-na-het-trainen

Rijst, kip en groenten als bodybuilding maaltijd heeft als nadeel dat deze maaltijd amper vetten bevat. Vetten zul je wel nodig hebben om spieren op te bouwen of om af te vallen.

Vul de maaltijd dan ook aan met onverzadigde vetten. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een ei of een handje noten erbij te eten.

De voedingsmiddelen onder de loep

Hieronder nemen we de 3 voedingsmiddelen van de ”gouden fitnessmaaltijd” onder de loep:

Rijst

Rijst zorgt zoals gezegd voor de koolhydraten in deze fitnessmaaltijd. De ”gezondste” rijstsoorten waar de meeste fitnessers en bodybuilders voor kiezen zijn zilvervlies of basmati rijst.

witte-rijst

Je kunt ook kiezen voor een mix van deze twee soorten rijst. Rijst bevat behalve koolhydraten ook een kleinere hoeveelheid eiwitten en is zeer laag in vetten.

Kip

De kip in de combinatie rijst, kip en broccoli bestaat uit magere kipfilet. Houd er rekening mee dat niet elke soort kipfilet dezelfde soort voedingswaarden heeft.

kipfilet

Je hebt bijvoorbeeld kippendijfilet, wat stukken hoger is in vetten en dus ook meer calorieën bevat.

Daarnaast zijn er nog veel meer ”kipsoorten”, zoals bijvoorbeeld kippenpootjes en kipnuggets. Dit soort vlees heeft minder goede voedingswaarden dan magere kipfilet.

Magere kipfilet heeft een hoog eiwitgehalte én is laag in vetten, waardoor het dus weinig calorieën bevat. In een fitnessmaaltijd wordt er daarom vrijwel altijd voor magere kipfilet gekozen.

Broccoli (of andere groenten)

Als groente wordt er meestal gekozen voor broccoli. Deze groente geeft je niet alleen een gevuld gevoel, maar zit ook nog eens boordevol met vitamines en mineralen.

broccoli

Het staat bekend als één van de gezondste groenten en dus een goede aanvulling op de fitnessmaaltijd met rijst en kip.

Maar je kunt natuurlijk ook prima kiezen voor een ander soort groente, zoals bijvoorbeeld sperziebonen.

Rijst, kip & broccoli: meal preppen

Wanneer men rijst, kip en broccoli eet als fitnessmaaltijd wordt er vaak gekozen om te ”meal preppen”. Je hebt hier ongetwijfeld wel eens van gehoord. Dit betekend eigenlijk niets meer dan je maaltijden voorbereiden.

Je kunt de maaltijd na het bereiden afwegen en in de juiste hoeveelheden in bakjes verdelen. De maaltijden kunnen voor één dag geprept worden, maar ook voor meerdere dagen.

Houd er bij het preppen van de rijst, kip en broccoli rekening mee dat het maximaal 3 dagen houdbaar is in de koelkast.

Wil je jouw maaltijden verder vooruit preppen? Dan kun je het in de vriezer bewaren.

Als je van plan bent om regelmatig deze fitnessmaaltijd te gaan eten, is het handig om over een rijstkoker te beschikken. Hiermee kun je in één keer grote hoeveelheden rijst klaarmaken.

Zorg voor wat variatie in je rijst met kip & broccoli fitnessmaaltijden

Om de rijst, kip & broccoli wat minder ”saai” te maken, is het verstandig om de variatie erin te houden. Je kunt dit op verschillende manieren doen.

Je kunt allereerst afwisselen met de groentesoort. Kies eens voor een ander soort groente dan broccoli bij de rijst met kip.

Daarnaast kun je afwisselen met de rijstsoort en kun je de rijst eventueel opbakken.

rijst-kip-gerecht

Ook is het mogelijk om saus en/of kruiden toe te voegen aan de maaltijd, of eventueel een ei eraan toe te voegen.

Met de kip kun je ook varieëren door het koken, bakken en grillen met elkaar af te wisselen.

Andere gezonde maaltijden om je fitness doelen mee te halen

Naast het klassieke rijst met kip en groenten, zijn er nog tal van andere goede en gezonde maaltijden te bedenken die gegeten kunnen worden om aan te komen in spiermassa of om droog te trainen.

Vervang de kip bijvoorbeeld eens met rundvlees of magere vis. Als vervanging voor rijst is quinoa een voedzame voedingsbron, dat vaak als ”superfood” wordt beschouwd.

Kortom: Er zijn meer dan genoeg andere voedingsbronnen om uit te kiezen. Wil je meer weten over voeding (en training) voor het opbouwen van spiermassa? Kies jouw trainingsdoel hieronder:

Direct goed beginnen?

Behaal je fysieke doel en voorkom cruciale fouten! Klik op een knop hieronder om de gratis kick-start te downloaden.

Wat is jouw doel?

Categorieën: Voeding

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *