Kettlebell oefeningen voor vrouwen – TOP 5

Laatst bijgewerkt door Casper op juni 8, 2021

kettlebell-deadlift

Kettlebell oefeningen worden onder vrouwen steeds populairder. In dit artikel worden de beste oefeningen uitgelegd waarna jij direct aan de slag kunt met jouw workout!

Kettlebells zijn ideaal voor functioneel trainen. Dit betekend dat je aan meerdere aspecten kunt werken in één training. Zo kun je werken aan je kracht, conditie én uithoudingsvermogen. Daarnaast kun je ook nog eens elke spiergroep in je lichaam aanspreken.

Je hoort vaak dat vrouwen bang zijn om ineens heel gespierd te worden als ze aan krachttraining gaan doen. Hier is echter niks van waar. Spiermassa opbouwen is een langzaam proces en je zal er dan ook niet ineens van de ene op de andere dag gespierd worden.

Kettlebells zijn een uitstekend middel waar vrouwen mee kunnen trainen om vet te verliezen, een strakker lichaam te behalen én om sterker te worden.

1. Kettlebell squat

De squat kennen we natuurlijk allemaal. Dit is dan ook één van de beste oefeningen die vrouwen kunnen doen voor de beenspieren.

Maar wist je dat je deze oefening ook met een kettlebell kunt uitvoeren? Je houdt de kettlebell dan beet voor het extra gewicht.

Klik hier voor de volledige uitleg van de kettlebell squat >>

2. Kettllebell deadlift

De deadlift is de meest complete oefening die je kunt doen met kettlebells. Dit is omdat je er de meeste spiergroepen tegelijk mee aanspreekt.

Je traint er je hamstrings, buik, rug en onderarmen mee. Daarnaast verbrandt je enorm veel calorieën met deze oefening en bouw je er kracht mee op. Vandaar dat de kettlebell deadlift erg geliefd is onder vrouwen.

Klik hier voor de volledige uitleg van de kettlebell deadlift >>

3. Kettlebell hip thrust

De hip thrust is een erg populaire krachtoefening voor vrouwen. Je traint hier je bilspieren, hamstrings en onderrug mee.

Het is ook mogelijk om de oefening uit te voeren zonder gewicht, maar om de oefening zwaarder en effectiever te maken kun je gewicht toevoegen met een kettlebell.

Ook kan de hip thrust uitgevoerd worden met een hip thrust machine. Je kunt er voor kiezen om je schouders op een verhoging te laten leunen of op de grond.

Hieronder zie je een voorbeeld van de uitvoering:


Lees ook: Welk gewicht kettlebell als vrouw?

4. Kettlebell swing

De kettlebell swing is wederom een goede full body oefening. Belangrijk is dat je tijdens de swing je buikspieren aangespannen houdt.

Zet je voeten stevig neer en zoek een niet al te zwaar gewicht uit. Blijf de controle houden over het gewicht en bouw de intensiteit rustig op.



Lees ook: Thuis krachttraining vrouwen >>

5. Kettlebell shoulder press

Dit is een oefening waarmee je kracht kunt ontwikkelen in het bovenlichaam, want ook dat mag niet overgeslagen worden bij vrouwen.

Met name de schouders en de triceps worden hiermee getraind.

Je kunt de shoulder press uitvoeren met één kettlebell of met twee tegelijk.


Kettlebell oefeningen voor vrouwen thuis

Wil je thuis aan de slag met kettlebell oefeningen? Een nadeel is dat je voor elke oefening weer een ander gewicht nodig hebt. Zo zul je bij de squat een groter gewicht nodig hebben dan bij de shoulder press.

Een goede oplossing hiervoor is de verstelbare kettlebell. Dit is één kettlebell waarmee jij het gewicht kunt instellen naar jouw wens. Daarnaast scheelt je dit ook ruimte, tijd en geld.

Klik hier voor meer goede kettlebell oefeningen >>



💡 Misschien vind je dit ook interessant:

Categorieën: Training

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.