Conditie opbouwen Zonder hardlopen? 8 Tips

Laatst bijgewerkt door Casper op september 21, 2022

conditie-opbouwen-zonder-hardlopen

Wil jij graag een ijzersterke conditie opbouwen, maar heb je een hekel aan hardlopen?

Dan heb ik heb goed nieuws voor je: Je bent namelijk niet de enige.

Na het lezen van dit artikel weet jij hoe je een goede conditie opbouwt zonder te hoeven hardlopen.

Conditie opbouwen zonder hardlopen, hoe dan?

Veel mensen die beweren dat je persé moet hardlopen om aan jouw conditie te werken. Hier is echter niks van waar. Er zijn talloze manieren om aan je conditie te werken.

Er zijn zelfs manieren die veel minder inspannend zijn. Én er zijn manieren die veel efficienter zijn. Hieronder vind je de beste mogelijkheden:

1. Zwemmen

Zwemmen is een erg goede en gezonde vorm van bewegen. Je bouwt hier naast conditie ook nog eens kracht mee op.

Echter is niet iedereen een geboren waterrat óf heeft het geluk dichtbij een zwembad te wonen.

2. Fietsen

Er wordt wel eens gesproken van een fiets en hardloop conditie. Dit zijn dan ook twee verschillende dingen.

Als je een wielrenner een marathon laat lopen zal die de finishlijn vermoedelijk niet halen en andersom is dat net zo het geval.

Maar feit is dat fietsen een uitstekende manier is om aan je conditie te werken. Hou je niet van buiten fietsen? Overweeg dan eens om aan spinning te doen, of koop een hometrainer voor thuis.

3. Functioneel trainen

Functioneel trainen is eeng groot begrip hier worden trainingen mee bedoeld waarbij je een circuit van verschillende oefeningen afwerkt in een korte tijd.

Deze vorm van training is zoals de naam al zegt dan ook erg efficiënt en je bouwt er naast een ijzersterke conditie ook nog eens kracht mee op.

4. Bokszak training

Bokszak training is een manier van sporten waarbij meerdere aspecten aan bod komen: kracht, conditie discipline en doorzettingsvermogen.

Deze training is dan ook een erg goede manier om aan jouw conditie te werken zonder de hardloopschoenen te hoeven aantrekken.

5. XCO trainer

De XCO trainer is een trainingstool die je conditie en kracht zal bevorderen. Deze vorm van trainen is vooral onder vrouwen erg populair, maar er zijn zeker ook mannen die dit een erg prettige manier van trainen vinden.

Er wordt soms lacherig gedaan over de XCO trainer, maar dat neemt niet weg dat dit een prima manier is om aan je conditie werken, waar je maar wilt.

6. Cardio oefeningen

Voor veel cardio oefeningen heb je helemaal niks nodig. Het enige wat je nodig hebt is dan ook een gezonde dosis motivatie en je eigen lichaamsgewicht.

Voordeel is dat je deze gewoon thuis kunt uitvoeren zonder de deur uit te hoeven gaan.

Lees ook: Cardio oefeningen voor thuis >>

7. HIIT

HIIT staat voor high intensity interval training. HIIT kenmerkt zich door de korte intensieve trainingen.

Hou je er dus niet van om lang bezig te zijn? Dan is dit wellicht wat voor jou. Ik moet er wel bij zeggen dat het een stuk zwaarder zal zijn dan hardlopen!

8. Conditie opbouwen met wandelen

Geloof het of niet, maar ook met wandelen kun je een goede conditie opbouwen.

Natuurlijk is dit wel weer een ander soort conditie dan dat je opbouwt met hardlopen, maar je kunt wel degelijk aan jouw uithoudingsvermogen werken.

Het mooie aan wandelen is dat je de intensiteit van je wandeltocht helemaal zelf kunt bepalen.

Bovendien hoef je de deur niet eens uit wanneer je een wandelband aanschaft.

Crosstrainer

Een crosstrainer workout is een uitstekend alternatief voor het hardlopen. Hoewel deze bewegingsvorm wel wat wegheeft van joggen, biedt het je toch bepaalde voordelen.

Het mooie van een crosstrainer is bijvoorbeeld dat je geen schokbelasting zult ervaren op je knieën, rug en enkels.

Bovendien hoef je ook niet naar buiten en kun je lekker droog binnen trainen, onder het genot van een muziekje of een film.

Je hoeft niet per se naar een sportschool als je conditie wilt opbouwen met de crosstrainer. Het is namelijk ook mogelijk om een crosstrainer voor thuis aan te schaffen.

Fietsen

Ten slotte is fietsen een populaire bewegingsvorm voor het opbouwen van een ijzersterke conditie.

Hoewel je met fietsen je bovenlichaam minder gebruikt dan met hardlopen, is het volgens velen dé manier om aan je conditie te werken zonder te hoeven hardlopen.

Bovendien is het ook een mooi gegeven dat je veel verschillende mogelijkheden hebt.

Je hoeft bijvoorbeeld niet per se de deur uit. Binnen fietsen is tegenwoordig goed mogelijk. De apparatuur hiervoor biedt je namelijk steeds betere mogelijkheden.

Zo is het bijvoorbeeld goed mogelijk om een ijzersterke conditie op een hometrainer op te bouwen.

Tot slot

Ik hoop dat je wat aan dit artikel hebt gehad. Nog vragen? Laat gerust een reactie achter!


💡 Misschien vind je dit ook interessant:

Categorieën: Training

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.