Trampoline springen: 11 redenen om te beginnen

Laatst bijgewerkt door Casper op december 6, 2022

trampoline-springen

Trampoline springen is een enorme trend en wordt alsmaar populairder.

Maar wat zijn eigenlijk de voordelen van het springen en welke spieren gebruik je ermee? In dit artikel kom je erachter!

De grootste voordelen van trampoline springen

Als je dacht dat trampoline springen enkel een bezigheid is voor kleine kinderen zit je compleet mis. Het is namelijk een erg effectieve manier van trainen.

Of je doel nu is om af te vallen, fit te worden óf gewoon op een leuke manier beweging te krijgen, met behulp van de trampoline kun jij dit allemaal waarmaken.

Hieronder vind je de grootste voordelen die trampoline springen biedt:

1. Meer kracht

Met het springen op een trampoline bouw je ongemerkt veel kracht op. Vooral je benen zullen aanzienlijk sterker worden wanneer je regelmatig een sprongetje gaat wagen.

Als jij omhoog wilt komen op een trampoline laat je natuurlijk grotendeels de zwaarte kracht het werk doen.

Máár dat neemt niet weg dat jij zelf ook kracht zal moeten leveren, en dan met name uit je benen. Door het vele afzetten zul je dan ook een flinke toename van je explosieve kracht ervaren.

Je traint met trampoline springen de volgende spiergroepen:

  • Quadriceps (voorkant benen)
  • Hamstrings
  • Bilspieren
  • Kuiten
  • Buikspieren
  • Onderrug

Wil je dus sterke benen? Begin met trampoline springen!

2. efficiënt afvallen

platte-buik-in-een-nacht

Naast dat je kracht opbouwt is trampoline springen óók nog eens een enorm goede manier om af te vallen. Hou je zelf niet zo van hardlopen of fietsen?

Dan biedt de trampoline jou een goed aternatief, of eigenlijk zelfs een beter alternatief.

Met het springen verbrandt je namelijk méér calorieën dan met fietsen, hardlopen of wandelen.

3. Thuis trainen

Thuis fit worden? Er zijn natuurlijk een hoop cardio oefeningen voor thuis. Maar trampoline springen is zoals je hebt kunnen lezen een erg effectieve manier om thuis te kunnen trainen.

Je kunt op elk moment dat jij zin hebt besluiten om te gaan springen. Zo kun jij het ook verdelen over de dag door en word je ongemerkt enorm fit.

Enige nadeel is dat je toch ‘de deur uit’ zou moeten gaan als je de trampoline in je tuin hebt.

4. Trampoline springen is voor iedereen

springen-trampo

Jong of oud, man of vrouw, het maakt allemaal niet uit. Want trampoline springen is voor iedereen.

De tijd dat het een imago had dat het alleen voor kleine kinderen zou zijn is allang voorbij. Steeds meer mensen beginnen namelijk in te zien hoe nuttig en toegankelijk de ‘spring work out’ is.

5. Weinig belasting op gewrichten

Dit is ook een van de redenen waarom het zo toegankelijk is voor iedereen. Dankzij de lage impact op de gewrichten is het ook een erg geschikte vorm van trainen voor ouderen of van mensen die net terug komen van een blessure.

Doordat je op de trampoline niet landt op een harde ondergrond zullen je knieën de ‘klap’ niet te hoeven opvangen, waar ze dat bij bijvoorbeeld hardlopen wel moeten doen.

6. Versterken van de botten

Meerdere wetenschappelijke studies hebben uitgewezen dat simpelweg springen een enorme impuls is aan het opbouwen én behouden van je botdichtheid.

Regelmatig druk van bovenaf te krijgen en tegen de zwaartekracht in gaan zullen je botten dan ook sterker maken. Ook als je botontkalking tegen wilt gaan is het een verstandig idee om te beginnen met springoefeningen.

Nu zal dit proces niet binnen enkele weken plaatsvinden, maar door regelmatig te springen zul je op de lange termijn de vruchten er van plukken.

7. Vergroot je spiermassa

Dacht jij dat je alleen spiermassa kon opbouwen door zware gewichten te verplaatsen in het krachthonk? Dan heb je het goed mis.

Er zijn namelijk nog veel meer manieren om je spiermassa te vergroten. En één daarvan is trampoline springen. Je hebt zojuist al kunnen lezen dat het een effectieve manier is om je benen sterker te maken.

Naast dat ze sterker worden zullen je benen ook nog eens toenemen in spiermassa. Win-win dus!

8. Verhoogt de flexibiliteit en balans 

Omdat je tijdens het springen constant in evenwicht moet blijven om op beide benen terecht te komen worden je buikspieren maximaal aan het werk gezet.

Hoe sterker je buikspieren worden, hoe beter je balans zal zijn. Daarnaast werk je ook nog eens aan je flexibiliteit.

Last van stijve of pijnlijke spieren? Deze kun je weer soepel en beweeglijk maken door ze eens goed los te maken tijdens het springen.

Je zult dan ook merken dat je beweeglijker en flexibeler wordt. En dat allemaal met behulp van de trampoline.

9. Leuke manier van sporten

Eerlijk is eerlijk, niet elke sport is leuk om te doen. Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen voorkeuren op sport gebied. En de ene manier van trainen is effectiever dan de ander.

Maar feit is dat trampoline springen voor bijna iedereen een erg leuke vorm van beweging is.

Er is dan ook bijna niemand die het niet leuk om het kind weer even in je naar boven te halen én ook nog eens nuttig bezig te zijn.

10. Conditie verbeteren

Conditie opbouwen? Begin met trampoline springen! Je hebt zojuist kunnen lezen wat het springen allemaal voor voordelen biedt.

Hier komt ook nog eens bij dat je binnen no-time een ijzersterke conditie op kunt bouwen. Begin eens met 3 keer per week 20 minuten te springen en je zult al snel het resultaat merken.

Lees ook: Conditie opbouwen zonder hardlopen

11. Keuze uit verschillende soorten

trampoline

Heb je nog geen trampoline, maar wil je wel beginnen met springen? Je hebt genoeg keuze uit verschillende soorten trampolines.

Zo heb je rechthoekige, ronde, kleine en grote. Wil je erachter komen welke het beste past bij jouw wensen en doelen?

Klik hier voor de ultieme koopgids om te voorkomen dat je een trampoline koopt die niet bij jou past!

Trampoline springen als sport beoefenen

Wat veel mensen niet weten is dat trampoline springen ook als topsport beoefend wordt. Het wordt verdeeld in twee onderdelen: Individueel en synchroon.

Het zijn beide turn onderdelen en individueel springen is zelfs een olympische sport.

De jury beoordeeld de springers hier op hun prestaties. In het filmpje hieronder wordt het nader toegelicht:

Tot slot

Ik wens je alvast veel spring plezier toe! Wil je thuis beginnen met springen? Klik dan hieronder voor de beste trampolines:





💡 Misschien vind je dit ook interessant:


Nog vragen of opmerkingen? Laat dan gerust een reactie achter.

Categorieën: Training

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.