Conditie opbouwen met hometrainer? Lees hier hoe

Laatst bijgewerkt door Casper Goessens op januari 14, 2023

Wil jij conditie opbouwen op een hometrainer? Na het lezen van dit artikel weet jij hoe je dit het beste doet!

Trainen op een hometrainer voor conditie

De hometrainer is een uitstekend fitnessapparaat om te werken aan je fysieke gesteldheid.

Het is voor jong en oud een toegankelijk apparaat. En bovendien kun je het uitstekend thuis gebruiken.

Er zijn meerdere manieren om aan je conditie te werken met dit toestel. Één manier is om elke dag te beginnen met 10 minuten te fietsen.

Dit is vooral voor beginners een erg efficiënte manier om snel conditie thuis op te bouwen.

Intervaltraining

spinningbike

Sport je al regelmatig? Dan heb je vanzelfsprekend een grotere trainingsprikkel nodig. Een goede manier om dit te doen is met intervaltraining.

Dit wilt zeggen dat je voor een bepaalde tijd de weerstand op je hometrainer extra hoog zet en volle bak gaat trappen.

Doe dit bijvoorbeeld voor 1 minuut en zet dan je weerstand weer lager. Dit is je ‘actieve rust’ waarbij je wel door blijft trappen maar op een lagere intensiteit.

Als deze vorm van training je goed ligt kun je overwegen om aan spinning te gaan doen. Het principe is hetzelfde als fietsen op de hometrainer, alleen is de spinningbike gemaakt voor trainingen op hogere intensiteit.

Duurtraining

Er zijn meerdere wegen die naar succes leiden. En dat geldt dus ook voor het conditie opbouwen met een hometrainer. Naast interval kun je namelijk ook kiezen voor duurtrainingen.

De naam van dit soort trainingen zegt het natuurlijk al. Je focust je hier op de duur van de training.

Je doet van te voren een warming-up op de hometrainer en zoekt vervolgens een weerstandsniveau dat jij gedurende lange tijd kunt volhouden. Denk hierbij aan minimaal 20 minuten.

Probeer elke training week iets langer op de hometrainer te zitten en doe af en toe een wat kortere training tussen door.

Voorbeeld van een hometrainer schema voor duurtraining:

Eerste week:

  • Training 1: 20 minuten
  • Training 2: 25 minuten
  • Training 3: 20 minuten

Tweede week:

  • Training 1: 25 minuten
  • Training 2: 30 minuten
  • Training 3: 25 minuten

De derde week voeg je er wederom wat minuten bij toe. En zo blijft je doorgaan op de lange termijn.

Op deze manier bouw je de duur van je trainingen op de hometrainer rustig op. Zo bouw je dus gestaag en verantwoord aan een betere conditie.

Weerstand verhogen

Heb je geen tijd of zin om meer tijd op de hometrainer door te brengen voor een betere conditie?

Geen probleem. Je kunt namelijk ook de weerstand van de hometrainer elke training iets verhogen.

Dit kun je ook doen als je merkt dat je qua duur geen progressie meer boekt, of geen langere tijd meer volhoudt.

Je kunt ervoor kiezen om bijvoorbeeld elke training of elke week het niveau een tikje omhoog te doen.

Het mooie van de hometrainer is dat jij helemaal zelf in de hand hebt hoe hard of hoe zwaar je moet fietsen.

Thuis op de hometrainer voor een betere conditie

Als je graag een goede conditie wilt opbouwen is het natuurlijk wel zaak om regelmatig te trainen. Dit kun je in de sportschool doen of thuis.

Weet jij echter van jezelf dat je motivatie ver te zoeken is op het moment dat jij besluit naar de sportschool te gaan?

Dan kun je het gemakkelijker maken voor jezelf door een hometrainer voor thuis aan te schaffen. Dit kan zorgen voor extra motivatie omdat:

  • Je hebt geïnvesteerd in een betere conditie dus zul jij je waarschijnlijk verplicht zult voelen toch te gaan trainen.
  • Je kunt de hometrainer (bijna) overal neerzetten waar jij maar wilt. Zet de hometrainer bijvoorbeeld voor je tv neer en werk aan je conditie terwijl jij tv kijkt!
  • De drempel om te gaan sporten is minder groot omdat je training altijd binnen handbereik is.

Hometrainers zijn er in allerlei soorten. Zo heb je bijvoorbeeld senioren hometrainers en revalidatie hometrainers. Ook bestaan er ligfiets hometrainers en professionele hometrainers.

Om je goed op weg te helpen zochten wij de beste hometrainers voor het opbouwen van conditie. Klik op de knop hieronder voor het aanbod:





💡 Misschien vind je dit ook interessant:

Categorieën: Training

Casper Goessens

Casper is personal trainer en trainings- en voedingsdeskundige. Hij doet al 7 jaar fanatiek aan fitness en helpt anderen om hun fysieke doelstellingen te behalen. Zijn kennis is afkomstig uit het doorspitten van studies en volgen van opleidingen. Daarnaast beschikt hij over een flinke dosis praktijkervaring op het gebied van trainingsleer en diëtetiek.

0 reacties

Geef een reactie

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *