Conditie opbouwen met hometrainer? Lees hier hoe

Laatst bijgewerkt door Casper op oktober 29, 2020

Conditie opbouwen op een hometrainer? Na het lezen van dit artikel weet jij hoe je dit doet.

Trainen voor conditie

hometrainer-voor-ouderen

De hometrainer is een uitstekend apparaat om te werken aan je fysieke gesteldheid. Het is voor jong en oud een toegankelijk apparaat dat je bovendien ook gewoon thuis kunt gebruiken.

Er zijn meerdere manieren om aan je conditie te werken met dit toestel. Één manier om om elke dag te beginnen met 10 minuten te fietsen. Dit is vooral voor beginners een erg efficiënte manier om snel conditie op te bouwen.

Interval training

Sport je al regelmatig? Dan zul je een grotere trainingsprikkel nodig hebben. Een goede manier om dit te doen is door interval training.

Dit wilt zeggen dat je voor een bepaalde tijd de weerstand op je hometrainer extra hoog zet en volle bak gaat trappen.

spinningbike

Doe dit bijvoorbeeld voor 1 minuut en zet dan je werstand weer lager. Dit is je ‘actieve rust’ waarbij je wel door blijft trappen maar op een lagere intensiteit.

Als deze vorm van training je goed ligt kun je overwegen om aan spinning te gaan doen. Het principe is hetzelfde, alleen is de spinningbike gemaakt voor zulke trainingen.

Duurtraining

Er zijn meerdere wegen die naar succes leiden en dat geldt dus ook voor het conditie opbouwen met een hometrainer. Naast interval kun je ook kiezen voor duurtrainingen.

De naam van dit soort trainingen zegt het natuurlijk al. Je focust je hier op de duur van de training. Je doet van te voren een warming up op de hometrainer en zoekt vervolgens een weerstandsniveau dat jij gedurende lange tijd kunt volhouden.

Probeer elke training week iets langer op de hometrainer te zitten en doe af en toe een wat kortere training tussen door.

Voorbeeld:

Je traint 3 keer per week:

Training 1: 20 minuten

Training 2: 25 minuten

Training 3: 20 minuten

De week erna:

Training 1: 25 minuten

Training 2: 30 minuten

Training 3: 25 minuten

Op deze manier bouw je de duur van je trainingen op de hometrainer rustig op en bouw je dus een betere conditie op.

Weerstand verhogen

Heb je geen tijd of zin om meer tijd op de hometrainer door te brengen voor een betere conditie? Geen probleem. Je kunt namelijik ook de weerstand van de hometrainer elke training iets verhogen.

Dit kun je ook doen als je merkt dat je qua duur geen progressie meer boekt of niet volhoudt. Je kunt er voor kiezen om bijvoorbeeld elke training of elke week het niveau een tikje omhoog te doen.

Het mooie van de hometrainer is dat jij helemaal zelf in de hand hebt hoe hard of hoe zwaar je moet fietsen.

Thuis op de hometrainer voor een betere conditie

Als je graag een goede conditie wilt opbouwen is het natuurlijk wel zaak om regelmatig te trainen. Dit kun je in de sportschool doen of thuis. Weet jij echter van jezelf dat je motivatie ver te zoeken is op het moment dat jij besluit naar de sportschool te gaan?

Dan kun je het gemakkelijker maken voor jezelf door een hometrainer voor thuis aan te schaffen. Dit kan zorgen voor extra motivatie omdat:

  • Je hebt geinvesteerd in een betere conditie dus zul jij je waarschijnlijk verplicht zult voelen toch te gaan trainen.
  • Je kunt de hometrainer (bijna) overal neerzetten waar jij maar wilt. Zet de hometrainer bijvoorbeeld voor je tv neer en werk aan je conditie terwijl jij tv kijkt!
  • De drempel om te gaan sporten is minder groot omdat je training altijd binnen handbereik is.

Tip:

Lees: hometrainer kopen voor thuis >>

om de beste hometrainer voor jou te vinden!


💡 Misschien vind je dit ook interessant:

Categorieën: Training

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *