Dikke benen krijgen | Hoe krijg je dikke benen?

Laatst bijgewerkt door Casper op mei 14, 2021

dikke-benen-krijgen
dikke-benen-krijgen

Hoe krijg je dikke benen? Het is iets dat veel mensen zich afvragen. Dikkere benen krijgen is in elk geval niet altijd even makkelijk.

Zeker niet als je geen idee hebt waar je moet beginnen.

Toch is dikke benen krijgen goed mogelijk, als je het op de juiste manier aanpakt.

In dit artikel helpen we jou op weg en beantwoorden we de vraag ”hoe krijg je dikke benen”?

Waarom dikkere benen krijgen?

Enorm veel mensen zijn bezig met gewichtsverlies en willen graag slankere benen krijgen.

Je zou dan ook bijna vergeten dat er ook nog mensen zijn die juist dikkere benen willen ontwikkelen.

De redenen waarom men over het algemeen dikke benen wilt krijgen lopen erg uiteen.

Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je jouw benen momenteel te dun vindt, dat je toe bent aan fysieke verandering, of dat je beter in jouw kleding wilt passen.

Wat de reden ook is, je zal op zoek moeten gaan naar een manier om je benen dikker te maken.

Hoe krijg ik dikke benen?

De grote vraag is dan ook hoe krijg je nu dikke benen? Doe je dit door extreem veel te gaan eten? Of moet je juist keihard gaan trainen?

In grote lijnen is het inderdaad een kwestie van meer eten en hard trainen. Toch ben je er dan nog niet.

Er zijn namelijk wel een aantal dingen waar je op moet letten als je dikkere benen wilt.

Simpelweg meer gaan eten of simpelweg meer trainen zal namelijk weinig zin hebben als je niet echt een idee hebt waar je mee bezig bent.

In dit artikel zullen we beide aspecten behandelen, zowel de voeding als de training.

Benen dikker krijgen met meer vetmassa of spiermassa

Je kun op twee manieren dikke benen krijgen. Allereerst kun je dit bereiken door meer aan te komen in vetmassa en ten tweede kun je meer aankomen in spiermassa.

Natuurlijk is een combinatie van beiden ook goed mogelijk.

Wij raden je aan om zoveel mogelijk in spiermassa aan te komen, aangezien dit een gezondere en meer verantwoorde manier is.

Als jij momenteel echter hele dunne benen hebt, dan kan wat extra vetmassa geen kwaad.

Toch heb je het niet zelf in de hand waar het vet aankomt. Dit verschilt namelijk per persoon.

Als jij besluit om te gaan aankomen in korte tijd, dan kan het zomaar zijn dat je het meeste in vet aankomt op je buik, in plaats van op je benen.

Qua spiermassa heb je het meer zelf in de hand, hoewel dit wel een proces is dat over het algemeen minder snel zal gaan.

Gespierde benen kweken is namelijk niet van de ene op de andere dag gebeurd en vergt daarnaast veel geduld en ook de nodige discipline.

Dikkere benen door gerichte training

dikkere-benen

Allereerst gaan we het hebben over dikke benen krijgen door gericht te trainen.

Het is goed om te beseffen dat je alleen dikkere benen kunt krijgen door je beenspieren gericht aan te pakken.

Als we het hebben over dikkere benen krijgen door sporten, is dus niet elke trainingsvorm even geschikt.

Hieronder vind je goede tips en lees je hoe het zit:

Intensief trainen en minder duursport

Ben jij van nature een echte hardloper? Maar wil je toch graag dikkere benen?

In dat geval hebben we minder goed nieuws, door het hardlopen zul je namelijk niet direct dikke benen krijgen.

Sterker nog: duursport kan een echte boosdoener zijn als dikkere benen ontwikkelen jouw doel is.

hardlopen-binnen

In plaats van duursporten raden we je dan ook aan om korter en intensiever te trainen. In plaats van langere afstanden hardlopen zou je bijvoorbeeld intervaltraining kunnen doen.

Daarnaast is het ook altijd aanbevolen om krachttraining erbij te gaan doen.

Betekent dit dat je helemaal niet meer kunt gaan hardlopen? Nee hoor, je kunt nog prima een aantal keer per week hardlopen, maar weet wel dat dit niet zal bijdragen aan het krijgen van dikkere benen.

Benen hard aanpakken

De benen zijn een grote spiergroep en zijn de sterkste spiergroep van ons lichaam.

De benen kunnen dan ook best wel wat verduren. Dit betekent dat je ze hard zal moeten trainen, wil je ze daadwerkelijk laten groeien en dikker krijgen.

squatten-achtergrond-muur

Dit betekent dat je idealiter met zware gewichten moet gaan trainen. En het liefst ook meerdere keren per week, afhankelijk van je trainingsschema.

We raden aan om je benen 2 tot 3 keer per week hard te trainen.

Vergeet overigens niet de rest van je lichaam te trainen, je bovenlichaam moet natuurlijk wel in verhouding blijven.

Lees ook: Never skip leg day >>

Zoek een trainingsvorm die jij leuk vindt

Als je ons de vraag ”hoe krijg je dikke benen?” zou stellen, dan zouden we je adviseren om aan krachttraining te gaan doen.

Echter is krachttraining een groot begrip. Niet iedereen vind het bijvoorbeeld even leuk om te trainen met gewichten in een sportschool.

We raden je daarom ook aan om voor een trainingsvorm te kiezen die jij leuk vindt om te doen.

Je zou bijvoorbeeld schaatsoefeningen kunnen gaan doen, of op hoge intensiteit gaan fietsen in de sportschool.

Wat zijn goede oefeningen?

Wil je dikke benen krijgen? Dan is het uitzoeken van de juiste oefeningen erg belangrijk.

De ene oefening zal namelijk meer effect hebben dan de ander.

Qua oefeningen voor de beenspieren is er in elk geval genoeg keuze. Er zijn beenspieroefeningen waarbij je slechts één gedeelte van de benen aanspreekt en er zijn oefeningen waarbij je alle beenspieren aanspreekt.

We raden aan om zoveel mogelijk oefeningen te doen waarbij alle beenspieren aan bod komen. Dus zowel de quadriceps (voorkant) als de hamstrings (achterkant).

Als je ook dikkere kuiten wilt, zul je deze idealiter wel apart moeten trainen.

We raden minimaal de volgende oefeningen aan om te doen:

Dikke benen krijgen door voeding

voeding-voor-dikke-benen

Je hebt tot nu toe een idee gekregen van hoe je moet trainen om dikkere benen te krijgen.

Nu is het tijd om ons te gaan richten op een ander belangrijk aspect voor dikkere benen..

Dat is namelijk voeding. Eten is nóg belangrijker dan training als je dikkere benen wilt.

Als je dikke benen wilt ontwikkelen door meer spiermassa op te bouwen, is een combinatie van voeding en training essentieel.

Wil je alleen maar meer vetmassa? (wat we niet aanraden), dan is je voedingspatroon uiteraard het belangrijkst.

Méér eten

Als je dikkere benen wilt krijgen op een gezonde manier, is het allereerst van groot belang dat je meer gaat eten.

Als jij je afvraagt of je ook dikkere benen kunt krijgen zonder meer te moeten eten, moeten we je helaas teleurstellen. Dat is namelijk in geen geval mogelijk.

Je zult namelijk moeten zorgen voor een calorieoverschot. Dat betekent simpelweg dat je méér calorieën moet eten dan dat je verbruikt.

Hierbij is het raadzaam om bij te houden wat je allemaal eet, zodat je daar bewust van bent.

Dit kun je tegenwoordig gemakkelijk bijhouden in een calorieteller app.

Blijf gezond eten

Naast het advies om meer te gaan eten, willen we je ook graag meegeven om gezond te blijven eten.

Gezond eten zal je energieniveau namelijk ten goede komen, wat weer zal bijdragen aan betere trainingen en dus ook indirect aan meer spiergroei.

Daarnaast is het natuurlijk voor je algemene gezondheid sterk aangeraden om gezonde voeding te blijven nuttigen.

Zorg dus voor een uitgebalanceerd voedingspatroon en vermijd zoveel mogelijk junkfood.

Voedingssupplementen voor stevigere benen

Als je jouw voeding en training beide goed op orde hebt, dan zou je kunnen overwegen om een voedingssupplement te gaan gebruiken.

Een voedingssupplement kan jou net dat duwtje extra in de rug geven.

Laten we vooropstellen dat een supplement zeker niet essentieel is om dikkere benen te krijgen.

Als je ons zou vragen ”hoe krijg je dikkere benen?”, dan luidt het antwoord: door goede training en voeding.

Dat is dan ook echt de basis om stevigere benen te ontwikkelen.

Toch kunnen bepaalde supplementen een goede bijdrage leveren. Zo kun je bijvoorbeeld shakes om aan te komen drinken.

Dit worden ook wel weight gainers genoemd. Dit zijn shakes die enorm veel calorieën bevatten. Dit kan een goede uitkomst bieden aan de moeilijke eters.

Verder kan creatine een bijdrage leveren, aangezien dit zal zorgen voor een krachttoename en indirect dus ook aan meer spiermassa.

Daarnaast zorgt creatine ervoor dat je spieren meer vocht gaan vasthouden, waardoor je benen wellicht wat dikker gaan ogen.

Dikkere benen met de spiermassa Kick-start

Wil je direct goed aan de slag gaan om dikkere benen te ontwikkelen?

In de spiermassa Kick-start leer je hoe je aan de hand van de juiste training en voeding effectief gespierdere benen kunt krijgen.

Ook ontdek je de 8 meest gemaakte fouten bij spieropbouw, welke jij eenvoudig kunt voorkomen.

Claim nu dus direct jouw gratis download en ga direct goed aan de slag:

Tijdelijk Gratis: de Spiermassa Kick-start

Klik hieronder om direct je Gratis Download te claimen:

cover-spiermassa-kickstart








💡 Misschien vind je dit ook interessant:

Categorieën: Training

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.