Grotere en dikkere kuiten? Lees hier hoe!

Laatst bijgewerkt door Casper op mei 13, 2021

kuitspieren

Grotere en dikkere kuiten kweken? In dit artikel bespreken we hoe jij dit het beste kunt aanpakken.

Het valt niet mee om de kuitspieren groter en dikker te maken en nog altijd wordt deze spiergroep op de verkeerde manier getraind, waardoor het resultaat uitblijft.

Dikkere kuiten kweken

dikkere-kuiten

Vrijwel iedereen die bezig is met spiermassa kweken en graag iedere spiergroep in zijn lichaam (gelijkmatig) wilt laten groeien zal er tegenaan lopen: de kuiten blijven achter.

Ze willen maar niet groter en dikker worden, terwijl de rest van je spieren wél de nodige groei doormaken.

Hoe komt dit nou? Voor je gevoel doe je namelijk alles goed.. Er kunnen hier meerdere oorzaken voor zijn, maar de kans is aannemelijk dat je de kuitspieren op de verkeerde manier, of niet hard genoeg aanpakt.

Waarom groeien de kuitspieren zo langzaam?

Je vraagt je waarschijnlijk af hoe het eigenlijk komt dat die kuiten zo achterblijven ten opzichte van de rest en maar niet dikker willen worden.

Dit komt voornamelijk omdat de kuitspieren voor een groot deel uit zogenoemde langzame spiervezels bestaan. Dit type spiervezel is voornamelijk goed voor het uithoudingsvermogen, maar minder voor daadwerkelijke kracht.

Daarnaast is het een feit dat dit type spiervezel nou eenmaal minder snel groeit. De kuiten bestaan uit de langzame spiervezels, omdat je de kuiten gedurende de hele dag gebruikt, zowel bij het staan als bij het lopen.

Hierdoor wordt de spier behoorlijk belast en heeft het dus een flink uithoudingsvermogen nodig. Handig voor duursporten, maar minder ideaal als jij dikkere kuiten wilt kweken!

Hoe te trainen voor dikkere kuiten?

kuitspieren

De grote vraag is natuurlijk: hoe moet je dan trainen om dikkere kuiten te krijgen?

Allereerst is het goed om te weten dat de kuiten zwaar belast kunnen worden, zwaarder dan jij waarschijnlijk denkt.

Waarbij het bij de meeste spiergroepen is aangeraden om minimaal 48 uur rust tussen de trainingen te houden, is hier bij de kuitspieren in principe geen sprake van.

Als jij echt dikkere kuiten wilt kweken, wees dan vooral niet bang om deze flink aan te pakken. Je moet hierbij met name mikken op trainingen met een hoog volume.

Om je goed op weg te helpen om grotere en dikkere kuiten te trainen, lees je hieronder nog enkele tips:

Train je kuiten iedere dag

Zoals gezegd kun je je kuitspieren dus flink belasten en dat is dan ook zeker wat ik jou aanraad om te doen als je echt grotere kuiten wilt.

Je kunt zelfs zo ver gaan dat je deze spiergroep iedere dag traint. Uiteraard doe je dan geen complete workout met 3 verschillende oefeningen, maar doe bijvoorbeeld 100 calf raises per dag om je kuiten te laten groeien.

Gebruik een grote range of motion

De range of motion is de grootte van de beweging die je bij een bepaalde oefening maakt.

Het is bij het trainen van de kuiten zaak om de range of motion zo groot mogelijk te maken. Dit zorgt namelijk voor meer spieractivatie.

Dat betekent dat je bij een standing calf raise zo ver mogelijk naar beneden zakt en ook zo ver mogelijk omhoog komt, totdat je op je tenen staat.

Houdt de eindpositie (op je tenen) nog enkele tellen vast en span je kuitspieren extra hard aan, voor maximale contractie in je spieren.

Train je kuiten tussen andere spiergroepen door

Het is begrijpelijk dat je niet bepaald zit te wachten op langere trainingen. Als je er voor kiest om iedere training je kuiten te gaan trainen, dan kunnen het best wel eens langdurige sessies worden.

In dat geval kun je dan ook beter je kuitspieren trainen tussen andere oefeningen door. Hierbij is het wel belangrijk dat je het idealiter afwisselt met een tegengestelde spiergroep, bijvoorbeeld een spiergroep in het bovenlichaam.

Twee sets van tegengestelde spiergroepen vlak na elkaar doen noemen we ook wel supersets.

Focus op de excentrische fase

Met de excentrische fase wordt de ”terugweg” van een oefening bedoeld, ook wel het negatieve gedeelte genoemd.

Bij het trainen van de kuiten is dat bijvoorbeeld de weg die je naar beneden aflegt tijdens het doen van standing calf raises.

Door de excentrische fase rustig en gecontroleerd uit te voeren, waarbij je maximale spanning op de kuitspieren behoudt, kun je extra effectief trainen en zul je daardoor op den duur dikkere kuiten krijgen.

Zijn grote dikke kuiten genetisch bepaald?

Als jij je kuiten dikker wilt maken is het helaas niet altijd rozengeur en maneschijn. We vertelden je al dat dit enig geduld vergt, aangezien deze spiergroep relatief minder snel groeit vergeleken met andere.

Maar daarnaast spelen ook je genen nog eens een gigantische rol. De kuitspieren zijn dan ook bij uitstek een spiergroep waarbij de dikte van de spieren grotendeels genetisch bepaald is.

Als jij niet bent gezegend met een flink stel kuiten, wees dan niet getreurd! Zoals je hebt kunnen lezen is het namelijk écht mogelijk om je kuiten dikker te maken middels de juiste manier van trainen.

Ook niet geheel onbelangrijk is natuurlijk je voedingspatroon, dit is vanzelfsprekend de meest bepalende factor voor spieropbouw.

Dikkere kuiten: thuis en in de sportschool trainen

standing-calf-raise

Je kunt dikkere kuiten in de sportschool trainen, maar je kunt ook thuis aan de slag gaan met diverse kuitentrainers, welke je in verschillende soorten en maten hebt.

Maar óók zonder een apparaat aan te schaffen kun je prima aan de slag met je eigen lichaamsgewicht. Bekijk hier de kuitspier oefeningen voor thuis.

Nog vragen?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen over het kweken van dikkere en grotere kuiten? Laat mij dit dan even weten door een reactie achter te laten onder dit artikel!

Tijdelijk Gratis: de Spiermassa Kick-start

Klik hieronder om direct je Gratis Download te claimen:

cover-spiermassa-kickstart








💡 Misschien vind je dit ook interessant:

Categorieën: Training

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.