Snel aankomen in korte tijd, hoe moet dat?

Laatst bijgewerkt door Casper op augustus 1, 2021

man-wilt-veel-aankomen

Wil je snel aankomen in korte tijd, maar heb je geen idee waar je moet beginnen? Dan ben je op de juiste plek aangekomen.

In dit artikel krijg je tips over hoe je snel kunt aankomen in een korte tijd en hoe je dit direct kunt gaan toepassen.

Waarom snel aankomen in korte tijd?

man-wilt-veel-aankomen

Hoewel het voor veel mensen een grote nachtmerrie zou zijn om snel in gewicht aan te komen in een kort tijdsbestek, is het voor sommigen het ultieme doel.

Aankomen kan in sommige gevallen nodig zijn wanneer je te maken hebt met ondergewicht. Dit is iets wat gevaarlijk kan zijn en je gezondheid op een negatieve manier beïnvloed.

Een andere reden om aan te willen komen in een korte tijd, is voor fitness doeleinden.

Als jij een magere lichaamsbouw (ectomorf) hebt en graag wat meer spiermassa wilt kweken of sterker wilt worden, dan is het eerste doel om aan te komen in gewicht. Dit wordt ook wel bulken genoemd.

Is snel aankomen in korte tijd verstandig?

Voordat ik je ga vertellen hoe je kunt aankomen in een korte tijd, is het goed om even stil te staan bij de vraag of het wel verstandig is om in een kort tijdsbestek veel aan gewicht te winnen.

Deze vraag is niet geheel zwart-wit te beantwoorden, aangezien dit van meerdere factoren afhankelijk is.

Als je bijvoorbeeld kampt met ondergewicht, dan zal het niet zo snel onverstandig zijn om snel in gewicht aan te komen.

Als je géén ondergewicht hebt, dan kan dit wel nadelige effecten hebben voor je gezondheid.

Als je plan is om aan te komen, houdt dan ongeveer 1 kilo per week aan als maximum en doe dit niet langer dan 2 maanden.

Tips die jou gaan helpen om snel aan te komen in een korte tijd

Dan is het nu tijd voor de tips die jou gaan helpen om in een korte tijd aan te komen:

1. Eet meer (maaltijden)

veel-voedsel-pannekoeken

Laten we beginnen met de basis. De basis die is gelukkig erg simpel, deze luidt namelijk simpelweg: eet meer.

Ik hoor vaak genoeg mensen die zeggen dat ze ‘niet kunnen aankomen’. Alleen als jij om medische redenen niet in gewicht aan kunt komen is dit echter een excuus.

Als dit niet het geval is, dan komt dit simpelweg omdat je niet genoeg eet. Het beste is om te berekenen wat jouw BMR is, oftewel je calorie verbruik in rust.

Vervolgens zul je minimaal 500 calorieën méér moeten eten dan je BMR, wil je snel kunnen aankomen.

Als je moeite hebt om grote maaltijden te nuttigen, dan kun je deze het beste opdelen in 5,6, of zelfs 7 (of meer) maaltijden per dag.

Op deze manier kun je jouw eten in kleinere porties verdelen en kan het makkelijker zijn om vol te houden.

2. Doe aan krachttraining

halter-oefeningen-beginner

Zoals je misschien wel weet weegt spiermassa meer dan vetmassa. Als je begint met meer eten dan dat je lichaam nodig heeft, dan is het sterk aangeraden om krachttraining ernaast te gaan doen.

Wanneer je krachttraining doet en veel eet zul je namelijk aankomen in spiermassa. Hierbij moet wel gezegd worden dat de juiste macro-verhouding gehanteerd moet worden.

Het is namelijk wenselijk om de juiste hoeveelheid eiwitten, koolhydraten en vetten in verhouding binnen te krijgen.

Hierover kun je meer lezen in het artikel spiermassa opbouwen.

3. Kom niet te snel aan in gewicht

vet-percentage-aangekomen

Ook al doe je aan krachttraining, je zult óók altijd in vetmassa aankomen als je snel wilt aankomen in een korte tijd.

Spieren opbouwen is namelijk een proces waar langere tijd overheen gaat. Hierbij moet je denken aan maanden, of zelfs jaren, voordat je echt duidelijke resultaten kunt waarnemen.

Als je veel eet zal het proces wat sneller gaan, maar het nadeel hiervan is weer dat je óók zult aankomen in vet. Dit is echter niet zo’n ramp zolang je maar zorgt dat je vetpercentage niet al te hoog wordt.

Een té hoog vetpercentage is namelijk ongezond en kan leiden tot serieuze gezondheidsklachten. Het is dus zaak om dit te voorkomen.

Een gezond vetpercentage voor een vrouw ligt tussen de 18% en 28%, en voor een man ligt dit tussen de 10 en de 20%.

4. Hou bij hoeveel je binnenkrijgt

Ik heb het zojuist al gehad over het BMR berekenen en dat je hier minimaal 500 kcal boven moet gaan zitten.

Een fout die vaak wordt begaan bij mensen die snel willen aakomen in een korte tijd, is dat ze niet bijhouden wat ze eten.

Het is zaak om álles bij te houden wat je eet. Dit klinkt misschien als een grote stap, maar dit is de enige manier om zeker te weten dat je genoeg eet om aan te kunnen komen in een korte tijd.

Gelukkig is dit simpel en heb je hier niet veel voor nodig. Er zijn diverse gratis apps die je kunt downloaden op je telefoon, om je voeding mee te tracken.

Daarnaast is een keukenweegschaal erg handig om te hebben, zodat je jouw eten kunt afwegen.

5. Drink vloeibare calorieën

Ben je een moeilijke eter? Dan is deze tip wellicht een goede uitkomst voor jou.

Door het drinken van vloeibare calorieën wordt het namelijk stukken makkelijker om aan je dagelijkse doel te komen. Probeer bijvoorbeeld eens een pak chocomelk per dag weg te drinken en je bent al erg goed op weg.

Ook kun je een weightgainer shake drinken. Deze zijn er speciaal voor iedereen die snel wilt aankomen en ook voor moeilijke eters is zo’n shake een goede oplossing.

6. Doe minder cardio

cardio-training

Natuurlijk is het goed voor je gezondheid en conditie om cardio te doen. Maar wat je wel goed in de gaten moet houden is dat veel cardiofitness niet een heel erg goed idee is als jij snel wilt aankomen in een korte tijd.

Met cardio zul je namelijk calorieën verbranden en zul je dus nóg meer moeten eten om aan te komen. Als je hier geen moeite mee hebt kun je je cardio gewoon blijven doen.

Maar als je het lastig vind om veel te eten, dan is het aangeraden om je cardio eens te minderen.

7. Gebruik elke keer dezelfde weegschaal

weegschaal-aangekomen-gewicht-wegen

Bij het aankomen is het zaak om jezelf op constante basis te blijven wegen, het beste is om dit elke week te doen.

Het is belangrijk om over een betrouwbare en accurate weegschaal te beschikken, maar nog beter is om iedere keer dezelfde weegschaal te gebruiken voor je weging.

Tussen vrijwel alle weegschalen zitten namelijk wel verschillen. Als je echter elke week dezelfde weegschaal gebruikt (en deze op dezelfde plek neerzet) dan kun je exact zien hoeveel je bent aangekomen.

Als je in het bezit bent van een weegschaal met lichaamsanalyse, dan kun je hier ook nog eens je vetpercentage mee meten.

8. Blijf denken aan je gezondheid

Tot slot misschien wel de belangrijkste tip waar je op moet letten bij het snel aankomen in korte tijd.

Wanneer je grote doel is om zo snel mogelijk aan te komen, kun je nog wel eens vergeten om op je gezondheid te letten. Toch moet dit áltijd op de eerste plek komen.

Blijf er dus op letten dat je voldoende gezonde voeding binnenkrijgt. Bij het aankomen is het verleidelijk om snel naar ongezonde voeding te grijpen. Logisch ook, want hier zitten over het algemeen meer calorieën in.

Toch is het zaak om dit tot een minimum te beperken. Daarnaast is het aangeraden om ook voldoende te blijven bewegen én zoals eerder gezegd, niet té veel in vet aan te komen.

Conclusie over snel aankomen in een korte tijd

ectomorf-man

Nu je mijn gouden tips hebt gelezen, kun je direct aan de slag met aankomen. Denk er dus om dat je eerst berekent hoeveel je moet gaan eten en vervolgens bijhoudt hoeveel en wat je eet.

Daarnaast is het aanbevolen om krachttraining te gaan doen. Wil jij ontdekken hoe je snel én effectief aankomt in spiermassa? Download dan direct de Spiermassa Kickstart:

Tijdelijk Gratis: de Spiermassa Kick-start

Klik hieronder om direct je Gratis Download te claimen:

cover-spiermassa-kickstart




💡 Misschien vind je dit ook interessant:

Categorieën: GezondheidVoeding

1 reactie

Joris · juni 25, 2022 op 2:08 pm

Hoihoi, ik wist toevallig alles al wat je hebt verteld, omdat ik er al een tijdje mee bezig ben, maar dit is wel een hele goeie samenvatting van alles wat belangrijk is om aan te komen. Dus goed luisteren jongons.

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.