Dikker worden? Volg een dieet om aan te komen

Laatst bijgewerkt door Joni op december 11, 2022

Aankomen met een dieet
Aankomen met een dieet

Ben je op zoek naar een dieet om aan te komen? Er zijn verschillende redenen waarom je dikker zou willen worden.

Bijvoorbeeld als je ondergewicht hebt, om extra spiermassa te creëren of omdat je het simpelweg mooier vindt als je lichaam iets ‘voller’ is. 

Wat jouw reden ook is; gebruik onderstaande tips om aan te komen op een gezonde manier. Inclusief een stappenplan voor het maken van een dieet schema voor aankomen. 

Met welk dieet kan ik gezond dikker worden?

vet-percentage

Als je wilt aankomen, hoef je echt niet ongezond te eten.

Alhoewel chips en chocola veel calorieën bevatten, zijn ze niet bepaald goed voor onze gezondheid. Ze bevatten namelijk weinig essentiële voedingsstoffen en veel suikers en vetten.

Uiteraard mag je echt wel eens wat lekkers eten, maar aankomen kan ook op een gezonde manier

In een korte tijd veel aankomen is niet altijd mogelijk. Het is bovendien ook niet heel gezond. Te snel aankomen kan zelfs zorgen voor vervelende klachten, zoals een opgeblazen gevoel en buikpijn.

Dus denk je ‘ik wil dikker worden’? Dan raden we je aan om hier de tijd voor te nemen.

Ga niet opeens alleen maar ongezonde snacks eten omdat deze veel calorieën bevatten. Maar focus je op producten met voedingsstoffen die jouw lichaam daadwerkelijk nodig heeft.

Welk dieet voor aankomen is het beste?

Maar hoe kun je gezond dikker worden? Is er een specifiek dieet om aan te komen? Om dikker te worden, volg je een dieet waarbij je meer calorieën binnenkrijgt dan je nodig hebt.

Dit wordt ook wel een calorieoverschot genoemd. Helaas bestaan er geen specifieke diëten om dikker te worden. De meeste diëten zijn namelijk bedoeld voor afvallen.

Maar je kunt wel zelf aan de slag met het maken van een eetschema

Zelf een dieet schema voor aankomen maken

bulk-schema

Wanneer je graag wilt aankomen, kun je een voedingsschema gebruiken. Dit schema geeft je een bepaalde houvast. Je weet namelijk precies wat en in welke hoeveelheden je moet eten. 

Hoe snel je aankomt, hangt af van jouw caloriebehoefte. Deze is voor ieder persoon anders.

Heb je bijvoorbeeld 2.000 calorieën per dag nodig om op gewicht te blijven? Dan zul je meer dan deze 2.000 calorieën moeten eten om aan te komen.

Aangezien ieder persoon anders is, ziet ook ieder dieet schema voor aankomen er anders uit. Gebruik dit stappenplan om zelf een persoonlijk eetschema te maken. 

1. Bepaal je caloriebehoefte

Wanneer je wilt aankomen, ga je meer eten dan dat je eigenlijk nodig hebt. Je eet boven je energiebehoefte.

Maar om te bepalen hoeveel je moet eten om dikker te worden, is het belangrijk om eerst je caloriebehoefte te berekenen. 

Wil je je caloriebehoefte berekenen? Hier zijn handige tools voor. Gebruik bijvoorbeeld De Eetmeter van het Voedingscentrum. 

2. Wat is je doel?

Weet je hoeveel calorieën je dagelijks nodig hebt? Dan is het nu tijd om het aantal calorieën te berekenen dat je nodig hebt om aan te komen.

Wil je spiermassa opbouwen? Eet dan ongeveer 150 tot 250 calorieën meer dan normaal. Je kunt dit ook verhogen tot 500 kcal.

Wil je snel aankomen als vrouw? Vrouwen hebben minder calorieën nodig dan mannen en daarom ligt de dagelijkse caloriebehoefte ook wat lager. 

3. Bepaal wat je gaat eten

Nu ga je aan de slag met het samenstellen van maaltijden. Kijk in kookboeken of zoek inspiratie op het internet.

Kies het liefst recepten waar de voedingswaarden bijstaan, zo weet je precies wat je binnenkrijgt. Vergeet ook niet naar de macronutriënten te kijken.

Inspiratie nodig? Bekijk hier een voorbeeld van een bulk schema

Gezonde dikmakers voor in je dieet om aan te komen

Gezonde dikmakers

Wil je graag aankomen, maar weet je niet zo goed wat je moet eten? Er zijn een aantal handige producten met veel calorieën die je kunt opnemen in je eetschema.

Dit noemen we ook wel caloriebommen om aan te komen. Maar dan hebben we het niet over chips en chocola, maar over gezonde producten die veel calorieën bevatten. 

Deze gezonde dikmakers bevatten een combinatie van belangrijke voedingsstoffen. Door deze toe te voegen aan je dieet om aan te komen wordt dikker worden wellicht iets makkelijker. 

  1. Olijfolie
  2. Notenpasta of pindakaas
  3. Granola
  4. Witte rijst
  5. Pesto
  6. Zalm
  7. Eieren
  8. Ongezouten noten
  9. Avocado
  10. Hummus

Maar hoe zit het dan met weight gainers? Deze vraag krijgen we regelmatig. Een weight gainer is een shake die veel calorieën bevat per portie.

Dit klinkt als de perfecte oplossing als je snel wilt aankomen in een korte tijd, maar is dit het ook? Veel weight gainer shakes bevatten veel suikers. Dit maakt het product geen gezonde dikmaker.

Wil je het toch gebruiken? Kijk dan van tevoren op de verpakking en kies de aankom shake met de beste voedingswaarden.


💡 Misschien vind je dit ook interessant:

Categorieën: Voeding

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.