Onderbuik vet verliezen: hoe krijg ik het weg?

Gepubliceerd door Casper op

onderbuik-vet
onderbuik-vet

Onderbuik vet is bij velen het meest hardnekkige vet dat er is. Je zou het dan ook kunnen omschrijven als de probleemzone.

Hoe kom ik nou van dat vervelende en hardnekkige onderbuik vet af? Kan ik het wegtrainen? En hoe moet ik eten?

Al deze vragen beantwoorden we voor je in dit artikel. Het is tijd om een einde te maken aan het onderste buikvet!

Table Of Contents

Onderbuik vet: voor velen dé probleemzone

onderbuik-vet-verliezen

Het kan erg frustrerend zijn als je volgens de weegschaal goed bezig bent en flink wat kilo’s verliest, maar toch op sommige plekken nog geen verschil ziet.

Misschien merk je dat je al wat slanker wordt bij je benen en dat het rug vet al begint af te nemen.

Maar toch blijft dat onderbuik vet zitten. En voor je gevoel gaat het maar niet weg.

Je vraagt je wellicht af of het überhaupt wel mogelijk is om dit vet weg te krijgen, het duurt immers zo lang.

We hebben goed én slecht nieuws voor je.

Het goede nieuws is dat het wel degelijk mogelijk is om je onderbuik vet te verbranden, middels de juiste training en voeding.

Het minder goede nieuws is dat je niet zelf in de hand hebt waar jij vet als eerste opslaat en ook niet waar je het als eerste verliest.

Later in dit artikel zullen we hier nog verder op ingaan. Maar laten we allereerst een kijkje nemen naar de mogelijke oorzaken.

Wat is de oorzaak van onderbuik vet?

Onderbuik vet hoeft niet per definitie gevaarlijk te zijn. Sterker nog, het is heel normaal dat hier wat meer vet kan zitten in verhouding met de rest van je lichaam.

Het kan bijvoorbeeld genetisch bepaald zijn dat je hier meer vet opslaat dan bijvoorbeeld op je benen.

Bij de meesten zal er op de onderbuik ook meer vet zitten dan op de bovenkant van de buik.

Ook het geslacht speelt een aanzienlijke rol. Vrouwen kampen over het algemeen vaker met hardnekkig onderbuik vet.

Vrouwen ontwikkelen hier een vetlaagje om de baarmoeder te beschermen. Hierdoor zal het in veel gevallen voor dames ook lastiger zijn om onderbuik vet te verliezen.

Hieronder vind je de factoren die zoal van invloed zijn op de vetopslag van je onderbuik:

  • genetica
  • voedingspatroon
  • levensstijl
  • beweging
  • geslacht

Hoe verlies ik mijn onderbuik vet?

Het mag ondertussen duidelijk zijn dat vet op je onderbuik een veelvoorkomend ”probleem” is en dat dit meerdere oorzaken kan hebben.

Als je van het vetlaagje wilt afkomen, of wilt voorkomen dat je buik steeds dikker wordt, zijn er allereerst een aantal zaken om rekening mee te houden.

Zoals we eerder al vertelden is het dus niet mogelijk om zelf te bepalen waar jij het vet verliest.

Je zult dus niet je onderbuik vet wegtrainen door onderbuik oefeningen te gaan doen.

Dit zelfde geldt voor iedere andere plek in het lichaam.

Waar jouw vet als eerste en als laatste verdwijnt zal echt per persoon verschillen. Dit is vooral genetisch bepaald.

Laat het idee van buikvet verbranden door middel van buikspieroefeningen dus los.

Ondanks dat er meerdere factoren van invloed kunnen zijn op onderbuik vet, geldt er voor iedereen die hier vanaf wilt komen dezelfde principes.

Natuurlijk zal het bij de ene persoon wat sneller gaan dan bij de ander, maar voor ieder persoon is het mogelijk om vet bij de onderbuik te verminderen.

In de rest van dit artikel zal ik je vertellen hoe ook jij dit kunt doen.

Voeding

Laten we beginnen met het belangrijkste, voeding.

Een goed voedingspatroon is namelijk de basis voor effectief vetverlies. Dus ook als jij buikvet kwijt wilt raken begint het hierbij.

Het allerbelangrijkste is dat je een calorietekort hanteert, waarover straks meer.

Voor de rest gelden er nog een aantal aandachtspunten wat betreft je eetpatroon.

Hieronder een aantal tips die jou helpen in de strijd tegen het hardnekkige vet op de onderbuik:

  • vermijd suikers
  • beperk je koolhydraatinname
  • eet vezelrijk voedsel
  • verhoog je eiwitinname
  • probeer langzamer en bewuster te eten
  • drink veel water
  • vermijd vloeibare calorieën

Bovenstaande aandachtspunten zijn naast het creëren van een calorietekort het belangrijkst.

Als je hier rekening mee houdt en daarbij gaat trainen, zal je hoogstwaarschijnlijk al afvallen.

Als je het wat nauwkeuriger aan wilt pakken kun je natuurlijk ook een dieet gaan volgen, of afvallen met intermittent fasting.

Het belangrijkste: creëer een calorietekort

calorieën

Maar ook zonder een dieet kan je buikvet kwijtraken, zolang je maar bijhoudt wat je eet.

Daarbij is het noodzakelijk dat je een calorietekort hanteert. Dit wilt zeggen dat je minder calorieën binnenkrijgt dan dat je verbruikt.

Als je bijvoorbeeld 2000 kcal binnenkrijgt en 2500 kcal per dag verbrandt, dan heb je een tekort van 500 kcal.

Doordat je lichaam geen energie kan halen uit de calorieën zal het energie gaan halen uit je vetreserves.

Wanneer je dit consistent volhoudt zal je afvallen en op den duur ook je onderbuik vet verliezen.

Onderbuik vet wegtrainen

Voeding is het belangrijkste, maar ook training is van groot belang.

Met beweging verbrandt je namelijk calorieën en stimuleer je de vetverbranding.

Ook kan je door middel van spierversterkende oefeningen spiermassa opbouwen, waardoor je metabolisme nog hoger wordt.

Er zijn verschillende bewegingsvormen die kunnen bijdragen aan het wegtrainen van onderbuik vet:

  • interval training
  • krachttraining
  • aerobe training

 Deze 3 bewegingsvormen zullen we hieronder nader aan je toelichten.

Interval training

Te beginnen met interval training. Dit wordt de laatste jaren steeds populairder.

Dat heeft onder andere te maken met de verschillende onderzoeken die aantonen dat cardio op hoge intensiteit een positieve invloed heeft op de vetverbranding.

epoc

Zo is er bijvoorbeeld een onderzoek geweest waarbij mensen die 3 keer per week aan interval training deden, net zulke goede resultaten behaalden als mensen die 30 minuten per dag aan gematigde cardio deden.

Met name HIIT lijkt het goed te doen. HIIT staat voor hoge intensiteit interval training.

Hierbij wissel je explosieve oefeningen af met korte periodes van rust. Je doet dan bijvoorbeeld een oefening voor 45 seconden, waarna je 30 seconden rust neemt.

Later op deze pagina vind je een aantal oefeningen die je in een interval workout kunt implementeren.

Krachttraining

Ook krachttraining is een zeer effectieve vorm van training om af te vallen bij je buik.

Krachttraining komt ook weer voor in verschillende vormen. Zo kun je trainen met machines, met losse gewichten of met je eigen lichaamsgewicht.

Allen zijn ze effectief voor de vetverbranding. Overigens is het wel zo dat je met het trainen met zware weerstand over het algemeen meer energie verbruikt.

oefeningen-buikvet-thuis

Ook is dit effectiever voor het opbouwen van spiermassa. En hoe meer spiermassa je hebt, hoe hoger je calorieverbruik in rust zal zijn.

Buikspieroefeningen vallen ook onder krachttraining en kunnen tevens een mooie aanvulling zijn.

Hoewel het trainen van je buikspieren niet specifiek het buikvet verbrandt, kan het je (onder)buik wel wat sterker en strakker maken.

Aerobe training

Met aerobe training bedoelen we cardio training op gematigde intensiteit.

Het tegenovergestelde hiervan noemen we anaerobe, dit is een inspanning op hoge intensiteit.

Je hartslag tijdens de inspanning bepaald uiteindelijk of je training aerobe is of niet.

Voorbeelden van dit soort trainingen zijn:

Oefeningen om onderbuik vet te verbranden

Hieronder geven we je enkele voorbeelden van oefeningen waarmee je veel calorieën verbrandt en dus ook effectief je onderbuik vet wegtraint.

Het mooie is dat je niet per se naar de sportschool hoeft voor deze oefeningen.

Er zijn namelijk meer dan genoeg oefeningen voor thuis om buikvet te verbranden.

Hieronder een drietal goede oefeningen.

Mountain climbers

mountain-climbers

Mountain climbers is een intensieve oefening waarmee je jouw hele lichaam aanspreekt.

  1. Plaats je handen op de vloer op schouderbreedte
  2. Til je voet op en beweeg je knie in de richting van je elleboog
  3. Zet je voet weer neer en wissel van been

Burpees

burpee-uitleg

De Burpee is een oefening waarmee je enorm veel calorieën verbrandt en ook nog eens diverse spiergroepen versterkt.

  1. Neem plaats in de push-up startpositie
  2. Spring met je voeten richting je handen en duw jezelf met je benen vervolgens helemaal omhoog, waarbij je een afsprong maakt. Strek je armen in de lucht.
  3. Belandt weer in de push-up positie

High knees

high-knees

High knees, oftewel knieën heffen voer je op de plaats uit. Je traint hiermee voornamelijk je romp en uithoudingsvermogen.

  1. Zet je voeten neer op heupbreedte
  2. Breng je rechterknie omhoog en beweeg tegelijkertijd je rechterarm omhoog
  3. Doe dit hierna met je linker knie en arm

Hoe snel raak ik er vanaf?

Nu je een goed beeld hebt gekregen van hoe je onderbuik vet kunt verbranden, komen we bij de volgende vraag uit.

Jij bent hoogstwaarschijnlijk wel benieuwd hoelang dit nou ongeveer zal duren.

Hoe lang duurt het voordat ik resultaat ga zien? Wanneer kan ik eindelijk vaarwel zeggen tegen het vet op mijn onderbuik?

Aangezien er meerdere factoren hierop van invloed zijn, kunnen we dit helaas niet zeggen.

Het zal echt verschillen per persoon en ook hoe strikt jij je aan je voedings- en trainingsplan houdt.

Wanneer je een goed dieet volgt en dit combineert met goede training, zou je al relatief snel verschil kunnen gaan zien.

Onthoud dat geduld enorm belangrijk is bij afvallen. En al helemaal bij het verliezen van je onderbuik vet.

Het zou namelijk zomaar eens zo kunnen zijn dat het vet op je onderbuik als allerlaatste weggaat.

De conclusie over onderbuik vet

Uiteindelijk gelden bij het verbranden van vetmassa aan je onderbuik dezelfde principes voor afvallen in het algemeen.

Het is en blijft een kwestie van er een goed eetpatroon op na houden en een calorietekort hanteren.

Wanneer je dit goed doet en consistent volhoudt, is het slechts een kwestie van tijd voordat je resultaat zult gaan zien.

Onthoud goed dat plaatselijk vet verbranden dus niet mogelijk is. Stop dus met honderden sit-ups per dag te maken en focus je meer op je voeding en effectieve training.

Wil je de basisprincipes van effectief en duurzaam vetverlies ontdekken? In de Vetverlies Kick-start ga ik hier nog iets dieper op in.

Ook ontdek je hierin de 8 meest gemaakte fouten, waardoor het afvallen stagneert.

Claim dus snel je Gratis Download en start direct goed:

Tijdelijk Gratis: de Vetverlies Kick-start

Ontdek hoe jij effectief en blijvend vet verliest. Claim direct je gratis download:

vetverlies-kick-start-cover-transparant








💡 Misschien vind je dit ook interessant:

Categorieën: Afvallen

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *