Hang power clean – Uitleg en uitvoering

Laatst bijgewerkt door Casper op april 25, 2022

squat-schoenen

De hang power clean is een oefening waar kracht, snelheid en coördinatie bij komt kijken. In deze uitleg lees je hoe je de perfecte perfecte hang power clean uitvoert.

Uitvoering

  • Pak de halterstang bovenhands vast. Zorg dat je voldoende grip hebt en ga met je voeten op schouder breedte staan.
  • Laat je bovenlichaam naar voren zakken terwijl je armen gestrekt blijven. Dit is de startpositie.
  • Strek krachtig je bovenlichaam terug naar achteren en beweeg tegelijkertijd je heupen naar voren om momentum te pakken.
  • Maak een ‘shrug beweging’ met je armen. Dit wilt zeggen dat je de stang met de armen gestrekt omhoog trekt totdat je onder de stang kunt komen.
  • Kom vervolgens met je armen onder de stang, waarbij je ellebogen naar beneden wijzen.
  • Leg de stang op je borst neer en maak in dezelfde beweging een front squat.

De oefening zal zeker in het begin voor de meeste mensen vrij lastig zijn. Het is een kwestie van oefenen en vaak doen om de juiste techniek aan te leren

In het filmpje hieronder wordt de uitvoering nog eens stap voor stap doorlopen:

Welke spiergroepen train je?

Met de hang power clean train je de volgende spiergroepen:

Verschil met normale power clean

De hang power clean en de reguliere power clean worden vaak met elkaar in verwarring gebracht.

Het grote verschil tussen deze twee oefeningen is dat je bij de hang power clean begint vanuit een andere start positie. Je begint hier namelijk ‘hangend’ waarbij je voorover gebogen staat met de stang in je handen.

Bij de power clean daarentegen til je het gewicht vanaf de grond op.

Hieronder zie je het voorbeeld van de power clean:


Benodigdheden

Een halterstang met halterschijven is uiteraard nodig om de hang power clean uit te kunnen voeren.

Belangrijk is ook om goede schoenen te dragen. Je kunt er voor kiezen om squat schoenen of andere schoenen met een platte zool te dragen of anders op blote voeten.

Daarnaast is het een optie om een powerlifting belt te dragen om wat extra ondersteuning aan je onderrug te hebben. Dit zorgt voor een veilige manier van trainen en verkleind de kans op blessures.

Andere oefeningen:

Kipping pull up >>

Kettlebell deadlift >>

Categorieën: Training

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.