Squat schoenen – Nodig of niet?

Laatst bijgewerkt door Casper op januari 11, 2022

squat-schoen
squat-schoen

Squat schoenen dragen of niet? Dit is voor veel mensen een lastige keuze. Want hoeveel effect hebben de schoenen eigenlijk tijdens het squatten?

In dit artikel lees je of je er verstandig aan doet of niet.

Inhoud:

Wat zijn squat schoenen?

powerlift-schoenen-squat

Met squat schoenen worden schoenen bedoeld die speciaal ontworpen zijn voor het gewichtheffen. Ze zijn dan ook te gebruiken tijdens meerdere krachtoefeningen.

Er bestaan geen schoenen die speciaal ontworpen zijn voor de squat. Wel zijn er schoenen die hier uitermate geschikt voor zijn. In dit artikel kom je erachter welke dit zijn.

Vaak zie je mensen squats maken op hardloopschoenen met een gebogen neus. Dit is geen verstandig idee omdat het geen platte zool heeft.

Het is aangeraden om squats te maken op stevige schoenen die beschikken over een platte zool zodat je zo goed als mogelijk contact maakt met de grond.

Dit voorkomt niet alleen blessures maar zal je ook nog eens helpen om meer gewicht te kunnen squatten. Wil je dus sterker worden of meer spiermassa opbouwen? Dan kunnen goede schoenen je hier zeker bij helpen.

Voordelen van squat schoenen

squat-schoenen

Voordelen van de schoenen zijn:

  • Enkel stabiliteit: Met name als je geen goede enkel mobiliteit hebt is het aangeraden om squat schoenen aan te schaffen die genoeg ondersteuning bieden aan je enkels.
  • Platte zool: Omdat je je voeten zo plat als mogelijk op de grond wilt hebben staan is het altijd aangeraden om te kiezen voor schoenen waarbij de zool helemaal plat is. Je kunt je namelijk voorstellen dat als de zool schuin omhoog loopt of als er kleine nopjes of oneffenheden in zitten dat het contact met de grond aanzienlijk minder zal worden.
  • Stevigheid: Dit is een eigenschap waar een goede squat schoen aan moet voldoen. Het moet je voeten voldoende stevigheid bieden.
  • Hoge hak: De gewichtshefschoenen beschikken over een verhoogte hak. Dit kan je helpen om dieper te kunnen zakken bij het squatten. Hoe dieper je zakt hoe effectiever je traint. Dit is wat de gewichtshefschoen onderscheid met andere alternatieven zoals all-stars en blote voeten.
  • Grip: De zolen van de squat schoenen zorgen er voor dat je goede grip hebt waardoor je stevig op de grond staat.

Enkel mobiliteit testen

Wil je erachter komen of jij persé squat schoenen nodig hebt? Dan is het zaak om jouw enkelmobiliteit te testen. Een goede manier waarop je dit kunt doen is door te testen of jij tijdens het squatten met je hakken van de grond af komt.

Het is aangeraden om dit te testen zonder gewicht. Als je het zelf niet goed kunt beoordelen kun je iemand laten meekijken.

Komen je hakken van de grond af? Dan doe je er goed aan om squat schoenen aan te schaffen zodat je dieper kunt zakken. Ook kun je speciale enkel mobiliteitsoefeningen doen om dit te verbeteren.

Wat zijn de beste squat schoenen?

Wat zijn de beste squat schoenen? Hieronder vind je de beste voor zowel heren als dames:

Beste voor heren – Adidas Powerlift 4

adidas-powerlift-4

Deze schoenen van adidas zijn speciaal ontworpen om te trainen met zware gewichten. Als jij je krachtsessies naar een hoger niveau wilt tillen zullen deze je daar dan ook bij gaan helpen.

De stabiele schoenen beschikken over een smalle pasvorm en een middenzool met brede wreefband. De loopzool is van rubber waardoor je erg stevig op de grond staat tijdens het squatten.

Ook zijn deze schoenen, zoals de naam het al zegt geschikt voor meerdere vormen van krachttraining. Zo komen ze ook goed van pas tijdens bijvoorbeeld het deadliften. Een goed alternatief voor deze schoenen zijn de Nike Romaleos.

Bekijk aanbod en prijzen op adidas.nl >>

Beste voor dames- Reebok Legacy lifter

De meeste squat schoenen zijn ook te gebruiken voor dames. Echter de populairste en meest gebruikte schoen onder dames is de Reebok Legacy lifter.

Er zijn tot dusver helaas geen gewichtshefschoenen die speciaal voor dames ontworpen zijn. Maar gelukkig zijn bijna alle modellen ook geschikt voor de vrouwlijke krachtpatsers.

Bekijk aanbod en prijzen op reebok.nl >>

Alternatieven

Naast de gewichtshefschoenen zijn er nog meer alternatieven tijdens het squatten:

1. Zonder schoenen squatten

Squatten zonder schoenen zie je vaak gebeuren. Door je schoenen uit te doen maak je dan ook beter contact met de grond omdat er niks meer tussen zit.

Voordeel hiervan is dat je meer stabiliteit zult ervaren. Nadelen kunnen zijn dat je geen ondersteuning meer hebt aan je enkels. Zeker als je zwakkere enkels hebt is dit dan ook afgeraden.

Een ander nadeel is dat als je besluit om sokken te dragen tijdens het squatten dat je grip minder goed zal zijn. Dit kan dan ook erg gevaarlijk zijn.

Zorg dus dat je over een ondergrond beschikt met goede grip. Een manier om meer grip te krijgen is door je sokken uit te trekken en op je blote voeten te squatten.

Echter zijn blote voeten niet in elke sportschool toegestaan en niet iedereen vind dit even fijn in verband met de hygiëne.

Conclusie: beschik je over een goede ondergrond met voldoende grip én heb je een goede enkel mobiliteit? Dan is dit zeker een goede optie. Zoniet dan is het verstandig om squat schoenen te dragen.

2. Squatten op all-stars

All stars zijn erg geschikte schoenen om mee te squatten. Wat maakt deze schoenen zo geschikt?

Het antwoord is erg simpel: de platte en stevige zool die de all-stars hebben zorgen voor optimaal contact met je ondergrond. Ook biedt de zool je redelijk goede grip.

Heb je zwakke enkels? Dan kun je toch beter voor gewichtshefschoenen kiezen om mee te squatten. Aangezien de all-stars je niet erg veel ondersteuning bieden.

Klik hier om de beste all-stars te bekijken op bol.com >>


Lees ook:

Categorieën: MateriaalTraining

2 reacties

Vraagje · maart 7, 2022 op 11:32 pm

Hoe moet dat wanneer men last van bijv. hielspoor heeft / oploopt? Ga je toch niet met zware gewichten squatten op blote voeten of platte gympies?…😱)

    Casper · maart 8, 2022 op 6:34 am

    Goede vraag. Je moet je afvragen of het wel verstandig is om (zwaar) te squatten met hielspoor. Meestal is dat het niet. Maar als je het toch rustig wilt gaan opbouwen met zo’n klacht zou ik wel voor squat schoenen kiezen. Evt. met extra inlegzooltjes.

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.