Snel en gemakkelijk afvallen: 6 tips die echt werken

Laatst bijgewerkt door Casper op mei 16, 2021

snel-en-gemakkelijk-afvallen
snel-en-gemakkelijk-afvallen

Een kant-en-klare oplossing voor snel en gemakkelijk afvallen bestaat niet.

Wel zijn er tips voor het veranderen van gewoontes op het gebied van eten en bewegen.

Hiermee kan je in korte tijd een paar kilo’s kwijtraken. Als je erin slaagt om deze gewoontes vol te houden, dan kan je na het afvallen op gewicht blijven.

Zo krijg je geen last van een terugval. Een blijvende verandering, dat is natuurlijk wat je wilt!

Geen wondermiddel, maar een ander eetpatroon

Als je je eetgewoontes bekijkt, merk je meteen dat slechte gewoontes er makkelijk in sluipen.

Om die aan te passen valt echter niet mee. Overal liggen verleidingen op de loer, van gebak op je werk tot de oliebollenkraam op de hoek.

Kijk daarom eens kritisch naar je eetpatroon. Dan ben je goed op weg om snel en gemakkelijk af te vallen.

Het is in de eerste plaats belangrijk om kant-en-klaarproducten en producten met suiker zo veel mogelijk te vermijden.

Probeer in plaats daarvan meer plantaardig voedsel, zoals groenten en fruit, te eten.

Ook veel water drinken is goed. Rustig eten en stress vermijden zijn twee andere belangrijke voorwaarden om blijvend je gewicht te verminderen.

We nemen graag alle punten hieronder met je door.

Makkelijk afvallen? Minder suiker en meer eiwit!

Probeer eten en drankjes waar veel suiker in zit zoveel mogelijk te vermijden.

Producten die veel suiker bevatten zorgen voor een grotere schommeling van je bloedsuikerspiegel en geven weinig verzadiging.

Als je lichaam de suiker gaat verbranden, stopt bovendien de vetverbranding.

gezonde-voedingsmiddelen

Dat je koek en taart beter kan laten staan weet je natuurlijk wel. Maar denk ook eens aan het weglaten van de suiker in je koffie of thee.

Ben je een liefhebber van alcohol, gebruik dan liever koolhydraatarme drankjes, zoals droge witte wijn of prosecco.

Wil je snel en gemakkelijk afvallen dan kan je wit brood, pasta en witte rijst beter vervangen door volkoren producten.

Zo krijg je minder snelle koolhydraten binnen. Dit zijn koolhydraten die je zo snel verwerkt dat ze voor je lichaam net als suiker zijn.

De volkoren producten bevatten bovendien meer vezels en voedingsstoffen.

Je kan zorgen dat je voldoende energie binnenkrijgt door voldoende gezonde vetten en meer eiwit te eten.

Gezonde vetten zitten onder andere in olijfolie, avocado, noten en verse vis. Eiwit zit bijvoorbeeld in eieren, peulvruchten, vis en gevogelte.

Verander je ontbijtgewoonten

Begin je dag goed met een gezond ontbijt waar je energie van krijgt. Door meer eiwit toe te voegen aan je ontbijt, zorg je ervoor dat je langer verzadigd bent.

Gedurende de rest van de dag zul je dan vanzelf minder eten en snoepen. Op die manier kan je snel en gemakkelijk afvallen.

ontbijt-met-ei-afvallen

Neem bijvoorbeeld een hardgekookt ei of een bakje yoghurt bij je ontbijt. Of bak een pannenkoek met ei, melk en boekweitmeel.

Eieren smaken ook heerlijk in combinatie met groenten en gezonde vetten.

Een omelet met gewokte groenten, avocado of zalm zorgt voor variatie en geeft je flink wat energie.

Lees hier meer over gezond ontbijten met ei.

Eet zo gevarieerd mogelijk

Als je plantaardig voedsel als basis gebruikt voor je ontbijt, lunch en avondeten, dan kan je snel en gemakkelijk afvallen.

Breng je eten op smaak met kruiden en smaakmakers die positief bijdragen aan je gezondheid.

Hieronder vallen bijvoorbeeld zwarte peper, kurkuma of een vers rood pepertje.

Vind je het lastig om veel groenten te eten, maak dan wat vaker een smoothie van groenten.

ketogeen-voeding

Die maak je van gepureerde groenten, noten, zaden, eiwitpoeder en eventueel een beetje fruit.

Ook een maaltijdsalade voor de lunch en rauwkost als tussendoortje zorgen ervoor dat je meer groenten binnenkrijgt.

Sla dus wat vaker snoeptomaatjes en mini-komkommers in. Hiermee krijg je vanzelf ook meer goede voedingsstoffen binnen.

Waar je beter mee kan minderen is het gebruik van veel zout. Door veel zout toe te voegen aan je maaltijd houd je namelijk meer vocht vast. Dan weeg je ook meer.

Geen snacks ‘s avonds

Er zijn meerdere redenen waarom het beter is om ‘s avonds niet meer te eten of te snacken.

Ten eerste heeft deze gewoonte een positief effect op je hormonen, wat afvallen gemakkelijker maakt.

stilzitten

Je spijsvertering kan daarnaast ook even tot rust komen. Verder worden calorieën die je ‘s avonds inneemt sneller als vet opgeslagen.

Probeer het maar eens uit. Een paar koekjes, wat toastjes of een wijntje, ongemerkt krijg je heel wat calorieën binnen ‘s avonds.

Stop hiermee, dan merk je al snel dat je ook beter gaat slapen. Dat heeft weer een gunstig effect als het gaat om snel en gemakkelijk afvallen. Voordeel op voordeel dus!

Light frisdrank stimuleert je hongergevoel

cola-zero-dikmaker

Je wil graag gezonde keuzes maken. Fabrikanten van voedingsmiddelen en dranken helpen echter niet altijd mee.

Zo bevatten light en zerofrisdranken minder suiker en dus minder calorieën, maar wel kunstmatige zoetstoffen.

Die zorgen ervoor dat de kans op een eetbui juist groter wordt. Light producten hebben een zoete smaak, maar leveren niet de calorieën die daarbij horen.

Met name je trek in zoet voedsel wordt dan groter. Deze trek is moeilijk onder controle te houden.

Doordat light drankjes een grotere trek opwekken zal snel en gemakkelijk afvallen uiteraard niet lukken.

Studies laten bovendien zien dat het regelmatig drinken van light frisdrank de kans op diabetes type 2 vergroot.

Water en thee zijn dus echt gezondere keuzes dan light frisdrank. Ook vetarme voedingsmiddelen bevatten juist vaak meer suiker dan de gewone varianten. Denk bijvoorbeeld aan light chips of light pindakaas.

Door stress en slaapgebrek meer overgewicht

Slaap jij tussen de 7 en 8 uur per nacht? Dit aantal uren heb je namelijk wel nodig als basis voor een goede gezondheid.

Onvoldoende nachtrust verlaagt de stofwisseling en stimuleert de opslag van lichaamsvet.

stress

Snel en gemakkelijk afvallen is dan lastig. Als je te weinig slaapt kom je gedurende de dag bovendien energie tekort.

Je lichaam vraagt dan om meer eten en je krijgt vooral meer trek in suikers.

Kijk ook eens naar de stress en spanningen die je ervaart in je leven. Het is bekend dat stresshormonen ervoor zorgen dat je meer vet opslaat (bron).

Een teveel aan stress kan ook eetbuien veroorzaken. Probeer de belangrijkste oorzaak van je stress weg te nemen en ga daarnaast meer wandelen, mediteren of sporten.

Hierdoor ga je ook beter slapen en je humeur krijgt een opfrisser.

Gezond afvallen in plaats van snel en gemakkelijk afvallen

Snel en gemakkelijk afvallen staat bij veel mensen hoog op het wensenlijstje.

Bedenk echter dat het veel belangrijker is om gezond af te vallen. Dit kan je alleen maar bereiken door gezond en niet te veel (en niet te weinig) te eten.

De tijd nemen voor het opeten van je maaltijd, voldoende bewegen en slapen zijn ook een must.

Gun jezelf ook af en toe een stukje chocola of die kroket waar je zo dol op bent. Als je jezelf van alles verbiedt, dan is de kans op een eetbui extra groot.

Een wondermiddel voor je gewicht zul je nergens vinden en blijvend gewicht verliezen is nooit makkelijk.

Ook een crashdieet is af te raden, omdat je hiermee te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt.

Daarnaast kan een jojo-effect ontstaan en wordt je humeur er meestal niet beter van.

Blijf daarom realistisch over je doelen en zoek hulp als je er zelf niet uitkomt. En wie weet kunnen deze tips al wonderen doen!

Tijdelijk Gratis: de Vetverlies Kick-start

Ontdek hoe jij effectief en blijvend vet verliest. Claim direct je gratis download:

vetverlies-kick-start-cover-transparant







💡 Misschien vind je dit ook interessant:




Heb je vragen, opmerkingen, of aanvullingen? Laat even een reactie achter onder dit artikel!

Categorieën: Afvallen

0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *