Platte buik voor 50 plus

Laatst bijgewerkt door Casper op mei 13, 2021

platte-buik-50-plus
platte-buik-50-plus

Een platte buik voor iemand van 50 plus, is dat nog goed mogelijk?

Het is géén geheim dat het voor 50 plussers over het algemeen een stuk lastiger wordt om een platte buik te krijgen.

Toch is dit zeker goed mogelijk, wanneer je het op de juiste manier aanpakt. In dit artikel vertellen we jou alles wat je moet weten om een strakkere buik te ontwikkelen!

Plattere buik krijgen

Een platte buik is voor velen een schoonheidsideaal. Als je jong, fit, beweeglijk en in goede conditie bent, dan is het realiseren van een platte buik best een haalbaar doel.

Naarmate je echter ouder wordt, is het verkrijgen van die felbegeerde strakke buik zoals gezegd helaas een flink stuk lastiger.

Het lichaam heeft in de loop der jaren namelijk nogal wat te verduren gehad. Door de jaren heen verandert het lichaam, wat vooral te danken is aan hormoonschommelingen.

Testosteron en oestrogeen spelen daarbij een belangrijke rol.

Het vet vrouwen voornamelijk op de billen, buik en heupen hebben, is daarbij anders dan het vet wat zich bij mannen vooral op hun buik nestelt.

Het verschil tussen vet op de buik bij mannen en vrouwen

Mannen maken al op jonge leeftijd veel van het geslachtshormoon testosteron aan.

Het zorgt voor de spiergroei. Naarmate mannen ouder worden, daalt de hoeveelheid testosteron.

Dit gaat gepaard met een dalende spiermassa en een stijgende vetmassa. Hierdoor krijgen mannen boven de 50 sneller en makkelijker een buikje.

Na het passeren van de leeftijd van 50 vertraagt daarbij ook nog eens de stofwisseling, waardoor je dus nog sneller aankomt.

Vrouwen hebben veel van het geslachtshormoon oestrogeen. Het zorgt voor groei, onderhoud en herstel van weefsels.

buikomtrek

De productie begint in de puberteit en is verantwoordelijk voor de typische vrouwelijke kenmerken, zoals de groei van de borsten en het op gang brengen van de menstruatie.

Het zorgt ervoor dat het bekken van de vrouw breder wordt, om makkelijker te maken een kind te dragen en te baren.

Tegelijkertijd zorgt oestrogeen voor de opslag van vet op de dijen, billen en heupen.

Het is een onderhuidse vetvoorraad waaruit een vrouw energie kan putten tijdens de zwangerschap en borstvoeding

Na de overgang daalt de hoeveelheid oestrogeen enorm en stijgt de hoeveelheid testosteron.

Net als bij de man, zorgt dit proces ook bij de vrouw voor een groeiende vetvoorraad op de buik.

Oorzaken 50-plus buikje

Het krijgen van een buikje als je de leeftijd van 50 hebt bereikt, ligt aan meerdere factoren.

Als je 50 bent geworden, kan het zijn dat je veel minder bent gaan bewegen.

Zoals ook voor jongeren geldt, blijft er voor mensen op hogere leeftijd een goede balans nodig, tussen de voeding die de energie levert en de hoeveelheid energie die je lichaam verbruikt.

Helaas kan aanleg voor een buikje ook in je genen zitten. Wetenschappelijke familieonderzoeken tonen aan dat 50 procent van de verdeling van vetopslag genetisch en dus erfelijk bepaald is.

Chronische stress doet de adrenaline- en cortisolwaarden stijgen. Deze zorgen weer voor een verhoogde insulineproductie en dat zet zich voort in een verhoging van de vetopslag.

Effectief en snel afvallen? Download de Vetverlies Kickstart >>

Gevaren 50-plus buik

Zowel een te hoog als een te laag vetpercentage kan nadelige effecten op de gezondheid hebben.

Een te hoog vetgehalte verhoogt het risico op hart- en vaatziekten en een te laag vetgehalte kan leiden tot een verminderde weerstand.

Wat is een gezond vetpercentage voor 50-plus?

Je vetpercentage kun je meten met behulp van een huidplooimeter. Er zijn ook speciale weegschalen met een extra functie voor een vetpercentagemeting.

Voor mannen tussen de 50 en 60 jaar ligt een gezond vetpercentage tussen 17 en 24 procent.

Voor vrouwen tussen de 50 en 60 jaar is dat tussen 29 en 36 procent.

Na je 60ste heb je als man een gezond vetpercentage als deze tussen de 19 en 26 procent zit.

Voor vrouwen van 60-plus is een vetpercentage tussen de 31 en 38 procent gezond.

Tips voor een platte buik voor 50 plus

gezonde-voeding

Een strakke buik straalt gezondheid uit. Toch is het niet voor iedereen mogelijk een wasbordje na je vijftigste te bereiken.

Accepteer het en probeer in ieder geval in de goede richting te komen, zonder jezelf extreem uit te hongeren of te belasten.

Er zijn verschillende manieren om een gezond gewicht en een mooie, strakke(re) buik te krijgen.

In de rest van dit artikel vertellen we wat er nodig is om een strakke buik te ontwikkelen.

Platte buik 50 plus met gezonde voeding

Het is wellicht een open deur. Maar iedereen weet dat je minder, maar wel gezond moet eten als je wilt afvallen.

Zelfs als je veel sport en let op voldoende ontspanning, staat goede voeding op nummer 1 als je een platte buik wilt bereiken.

Hieronder geven we je 3 tips omtrent je voeding om (buik)vet te verliezen:

1. Vermijd suiker en lege calorieën

Producten met toegevoegde suikers en kunstmatige suikers bevatten meestal geen nuttige voedingstoffen.

Suiker heeft een nadelige invloed op de suikerspiegel, waardoor je slechts korte tijd een verzadigd gevoel hebt, maar al snel weer zin krijgt in meer.

Vermijd daarom zoveel mogelijk producten als frisdrank, alcohol, snoep, koek, fastfood en dergelijke.

Af en toe mag je best iets zoetigs eten, maar zie het als uitzondering en schrap het als regel.

Vervang producten als witbrood voor volkorenbrood, witte rijst voor zilvervliesrijst, witte pasta voor volkorenpasta, et cetera.

Houd dit een maand vol en je zult de kilo’s er al af zien vliegen.

2. Eet bewust en met aandacht

Denk na op het moment dat je het eten op je bord schept. Hoeveel honger heb je echt?

Kies voor een kleine portie en kauw bewust een aantal keren bij elke hap.

Zorg dat je aandacht bij het eten is. Ga dus aan tafel eten en zorg dat je niet wordt afgeleid (door de tv of je mobiele telefoon).

3. Voedingsmiddelen voor een platte buik

buikvet-voeding-50-plus

Er zijn een aantal voedingsmiddelen die je kunnen helpen om een platte buik te krijgen.

Het zijn de producten die je gebruikt in ‘het platte buik dieet’. Deze bestaat uit 3 stappen:

  • Stap 1: eet minder vaak, met behulp van periodes van vasten (intermittent fasting). Dan eet je bijvoorbeeld tussen 20.00 uur en de volgende dag 12.00 uur weinig tot niets.
  • Stap 2: eet uitsluitend ‘echte’ (onbewerkte) voeding.
  • Stap 3: eet minder koolhydraten, eet meer gezonde vetten.

Goede voedingsmiddelen voor een strakke buik voor 50-plussers zijn:

Platte buik 50 plus door training

Bewegen is een goede manier om af te vallen. Om een strakke buik na je vijftigste te houden of te verkrijgen is echter meer nodig.

Krachttraining en cardio zijn bijvoorbeeld bijna wel een vereiste (tenzij je genetisch gezegend bent met een strakke buik).

Toch is het na je 50ste niet verstandig opeens fanatiek te gaan sporten, zonder een geleidelijke opbouw.

strakke-buik-ouder-dan-50

Zeker als jij nog geen ervaring hebt met krachttraining, is het zaak om het rustig op te bouwen en een goede techniek aan te leren.

Heb je in het verleden aan krachtsport gedaan, dan weet je misschien niet precies meer hoe je bepaalde oefeningen het veiligst uitvoert.

Heb je nooit gesport, maar vind je dat het nu hoogste tijd is geworden, dan weet je waarschijnlijk niet hoe je dat het beste aanpakt.

Het is daarom verstandig om naar een sportschool te gaan, waar je de juiste begeleiding kunt krijgen.

Je kunt ook thuis kracht oefeningen doen, maar wees je bewust dat je ze correct uit moet voeren om het beste effect te krijgen en blessures te voorkomen.

Lees hierna: Spieren kweken op oudere leeftijd

Platte buik 50 plus dankzij voldoende nachtrust en ontspanning

Stress is een belangrijke oorzaak voor de aanmaak van vetcellen. Het gaat hierbij om een langere periode van stress.

Bij chronische stress maakt het lichaam voortdurend cortisol aan. Dit hormoon zorgt voor toename in lichaamsgewicht en meer vetverdeling. En dat vooral op de buik.

Cortisol zorgt ervoor dat je trek krijgt in vooral zoete en vette producten. Je eet dus minder gezond voedsel.

Stress kost daarbij ook energie voor je lichaam en maakt je moe. Wie moe is, heeft minder zin in beweging.

Ook slaaptekort zorgt voor een verhoging van de hoeveelheid cortisolhormonen.

Heb je stress, pak dit dan aan, eventueel met hulp van een deskundige.

Ontspanning en voldoende nachtrust zorgen voor een beter platte buik resultaat, naast gezonde voeding en de juiste training.

Download de Vetverlies Kick-start

Wil je direct goed beginnen met het kweken van een plattere buik? Dan is het zaak om cruciale fouten te voorkomen.

Er heersen een hoop fabels en mythes omtrent afvallen, waardoor je soms door de bomen het bos niet meer kunt zien.

Wij schreven daarom een eBook, welke jij gratis kunt downloaden.

In de ”Succesvol vet verliezen Kick-start” ontdek jij alles dat je moet weten om een strakkere buik te ontwikkelen:

Tijdelijk Gratis: de Vetverlies Kick-start

Ontdek hoe jij effectief en blijvend vet verliest. Claim direct je gratis download:

vetverlies-kick-start-cover-transparant








💡 Misschien vind je dit ook interessant:

Categorieën: Afvallen

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.