Leg press thuis? Dit zijn je mogelijkheden

Laatst bijgewerkt door Casper op januari 30, 2021

leg-press-thuis

Wil jij de leg press thuis doen? In dat geval heb je 2 mogelijkheden.

Of je koopt een leg press machine voor thuis, of je zoekt naar een geschikt alternatief. Beide mogelijkheden bespreken we in dit artikel.

Heb je interesse in een leg press machine voor bij jou thuis? Klik dan hier.

Zoek je naar de beste manier om de leg press thuis uit te kunnen voeren, zonder een machine te kopen? Lees dan verder.

Waarom zou je thuis de leg press willen doen?

leg-press-oefening-in-huis

Waarom zou je er eigenlijk voor kiezen om de leg press thuis uit te voeren? Als jij dit van plan bent, dan ben je lang niet de enige.

De leg press wordt vaak als een van de betere beenspieroefeningen beschouwd. In vrijwel elke gym is er dan ook wel een apparaat te vinden.

Op deze machine weet je jouw benen namelijk op een effectieve manier aan te pakken, met een verzwaard gewicht.

Maar stel nou dat je thuis wilt gaan trainen, wat moet je dan? Wat is dan een goede manier om jouw benen op een soortgelijke manier aan te pakken?

En is er überhaupt wel een mogelijkheid om deze oefening na te bootsen? Lees snel verder en kom erachter..

Kun je de leg press thuis doen?

We hebben goed nieuws voor je. Je kunt de leg press namelijk wel degelijk thuis doen.

En dat zelfs zónder een leg press apparaat in huis te halen. Er zijn namelijk varianten van de leg press die jij in je huiskamer uit kunt voeren, zonder dat daar een machine aan te pas komt.

Ook zijn er tal van goede alternatieven die jij kunt doen om de beenspieren aan te pakken.

Alle mogelijkheden lichten we hieronder voor je toe. Toch liever een machine in huis halen? Bekijk dan hier meer informatie.

Leg press met weerstandsband

De beste mogelijkheid om thuis de leg press na te bootsen, is door een weerstandsband te gebruiken.

Deze simpele, maar zeer effectieve trainingstools zijn multifunctioneel. Je kunt er elke spiergroep mee trainen en vele oefeningen mee doen, met verzwaarde weerstand.

Het mooie is dat deze hulpjes erg goedkoop in aanschaf zijn en dat je er nog veel meer mee kan.

Met het elastiek kun je zowel de decline leg press doen, als de verticale variant.

Het verschil is dat je bij de decline leg press je benen naar boven duwt. Terwijl je bij de verticale variant het gewicht recht vooruit, van je afduwt.

Ook kun je er voor kiezen om het elastiek zelf vast te houden of ergens aan te bevestigen.

In het filmpje hieronder vind je een voorbeeld met nadere uitleg over deze leg press variant voor thuis.



Squatten als alternatief

squat-stang

Een andere goede oefening om thuis uit te voeren is de squat. Je kunt kiezen voor de klassieke back squat, zonder extra gewicht.

Echter is squatten met gewichten een beter idee. Op die manier boots jij de leg press namelijk het beste na bij jou thuis.

Je kunt squatten met stang, door een squatrek voor thuis aan te schaffen.

Ook kun je dumbbells of kettlebells gebruiken om thuis te squatten met gewicht. De kettlebell squat is bijvoorbeeld een geschikte oefening.

Verder zijn er nog tal van andere variaties om de weerstand (of intensiteit) te verzwaren. Denk daarbij aan squatten met een weerstandsband, op 1 been squatten of squat jumps uitvoeren.

Lunges als alternatief

Een ander goed alternatief is de lunge. Hierbij zet je een stap vooruit en zak je door je voorste been heen.

Vervolgens kom je weer omhoog en herhaal je de beweging (eventueel met je andere been).

Dit is een van de betere alternatieven voor de leg press thuis. Ook hierbij kun je gemakkelijk de weerstand verzwaren.

Dat kun je bijvoorbeeld doen door gewichten voor thuis aan te schaffen.

De wall sit (met gewicht)

Ook de wall sit kan prima dienen als vervanging voor de leg press thuis.

Bij deze oefening zit je in een squat houding tegen de muur aan. Het is vervolgens zaak om deze houding voor een bepaalde tijd vast te houden.

Het muurzitten is een leuke aanvulling op je benen training en kan je beenspieren een goede prikkel toedienen.

Bulgarian split squat

Een van de populairdere beenspieroefeningen voor thuis, is de Bulgarian split squat.

Dit is een van de populairste oefeningen voor thuis om de benen te trainen. Je kunt het zien als een soort kruising tussen de squat en de lunge.

Het enige wat je hiervoor nodig hebt is een stevige verhoging. Hiervoor zou je een trainingsbank kunnen gebruiken.

Maar een ander stevig voorwerp kan ook al voldoen.

Leg press kopen voor thuis

Zoek je de beste leg press machine voor thuis? Dat kan nog een hele opgave zijn als je niet weet waar je op moet letten.

Belangrijke zaken om op te letten zijn de verstelling, het maximale gewicht waarmee je kunt trainen en de algemene kwaliteit.

Daarnaast spelen zaken als het soort, het merk en de prijs een rol in je definitieve keuze.

Meer informatie daarover vind je in onze leg press koopgids. Of klik op de onderstaande knop en bekijk direct het huidige aanbod:



Leg press in huis vs in de sportschool

Wanneer je een leg press voor thuis koopt, zul je nagenoeg geen verschillen merken ten opzichte van het trainen in de sportschool.

De voorwaarde daarvoor is dan wel dat je een leg press van professionele kwaliteit koopt.

leg-press-thuis

Wanneer je een machine speciaal voor thuisgebruik koopt, is het vaak net wat minder zwaar belastbaar.

Overigens voldoet zo’n leg press machine voor thuisgebruik meestal prima om enkele keren per week zwaar te belasten.

De meeste machines zijn ook geschikt om met meerdere personen op te trainen.

Heb je nog vragen over de leg press thuis uitvoeren, of het kopen van een machine? Laat dan even een reactie achter onder dit artikel.


💡 Misschien vind je dit ook interessant:

Categorieën: Training

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *