Brood dieet: effectief afvallen met brood?

Laatst bijgewerkt door Casper on februari 8, 2021

soorten brood voor het brood dieet
soorten brood voor het brood dieet

In de jaren ’80 was het razend populair: het brood dieet. Ook anno nu zie je nog veel mensen die dit dieet graag proberen.

Waarom? Veel mensen zijn gek op brood, maar bij de meeste diëten wordt het eten hiervan afgeraden.

Wil je afvallen en tegelijkertijd brood blijven eten? Dan kan het brood dieet dé oplossing bieden.

Wat houdt het brood dieet precies in en wat zijn de voor- en nadelen? Lees snel verder en ontdek of dit dieet wat voor jou is!

Wat is het brood dieet?

Het brood dieet wordt ook wel het (brood)wisseldieet genoemd. Je wisselt namelijk per dag je inname van brood.

De ene dag eet je brood en bijna niets anders. De volgende dag eet je gezond en afwisselend, maar geen brood.

Hoeveel brood mag ik eten bij het brood dieet?

Het broodwisseldieet werkt enkel, wanneer je met mate eet. Het vraagt dus wel om enige discipline.

Je mag op de brooddagen zes tot acht sneetjes eten. Daarnaast mag je koffie, thee, bouillon of water drinken – koffie en thee natuurlijk zonder melk en suiker.

Het brood eet je het beste geheel droog. Eventueel mag je er wat rauwkost bij nemen of gezond beleg op doen, zoals pindakaas, 30+ kaas of magere kipfilet.

Hoewel dit heel streng klinkt, zul je waarschijnlijk niet al te hongerig worden.

De vezels in het brood zorgen ervoor dat je lang een verzadigd gevoel vasthoudt.

Er wordt aangeraden het dieet maximaal zes weken te volgen. Hierna verliest het zijn effect en natuurlijk is de kans dat je voedingsstoffen tekort wordt ook wat groter.

Brood dieet: welk brood mag ik eten?

Wit brood wordt vaak als ongezond bestempeld. Toch is het tegenwoordig eigenlijk niet ongezonder dan bruin brood.

Het moutmeel dat gebruikt wordt voor brood, wordt namelijk bij beide types gebruikt.

Het is wel zo dat bruin brood, volkoren brood en meergranenbrood meer vezels bevat.

bruin-brood-dieet

Hierdoor hoef je er minder van te eten om er langer vol van te zitten.

Na het eten van wit brood krijg je sneller honger. Hierdoor wordt het lastiger om je brood dieet vol te houden.

Tijdens het brood dieet eet je dus het beste enkel volkoren brood, meergranenbrood, roggenbrood of eventueel bruin brood.

Daarom wordt dit dieet ook wel bruin brood dieet genoemd.


Wat eet ik op ‘de andere dag?’

Zoals je ziet mag je op de brooddagen eigenlijk enkel brood eten. Je krijgt dan wel voldoende koolhydraten binnen, maar veel andere voedingsstoffen krijg je enkel op de andere dag binnen.

Daarom is het heel belangrijk dat je op deze dagen gevarieerd en gezond eet.

Als je op deze dagen ongezonde snacks nuttigt of naar de snackbar gaat, zul je minder of geen effect zien van je dieet.

Dus, wat eet je? Zorg er in ieder geval voor dat je voldoende vitaminen en mineralen binnenkrijgt.

Dit doe je onder andere door groenten en fruit te eten. Probeer wel elke andere dag zoveel mogelijk af te wisselen tussen verschillende soorten groenten en fruit.

Voorkom dus dat je vier keer per week enkel een appel en spinazie eet. Naast groenten en fruit kun je vlees en vis eten, het liefst gegrild of gestoomd. Wissel dit af met vegetarische maaltijden.

Maaltijden en tussendoortjes

Het broodwisseldieet kan lastig vol te houden zijn als je enkel 3 vaste eetmomenten hebt.

Probeer daarom ook tussen het ontbijt en de lunch, en tussen de lunch en het avondeten een tussendoortje te nemen.

Op een brooddag bestaat dit tussendoortje uit – je raadt het al – brood.

Op de andere dagen kun je voor een gezond tussendoortje gaan, zoals fruit, komkommer of een ongesuikerde mueslireep.

brood dieet en beweging

Met het bruin brood dieet hoef je niet heel uitgebreid te sporten, maar zorg er wel voor dat je voldoende beweegt.

Ga bijvoorbeeld iedere ochtend een half uur tot een uurtje wandelen.

Fietsen, joggen of zwemmen zijn ook ideale bewegingsvormen die je kunt combineren met het brood dieet.

Werkt het broodwisseldieet?

Veel mensen zijn niet overtuigd van het effect van het bruin brood dieet.

Ze zeggen dat brood enkel koolhydraten bevat, en die voedingsstof moet je bij veel diëten juist vermijden.

Toch hoeft brood echt niet ongezond te zijn. Het bevat namelijk gezonde vezels en koolhydraten zijn een essentiële voedingsstof!

Je hiervan helemaal onthouden, is dus niet zo gezond als veel mensen denken.

De tweede reden dat mensen het nut van dit dieet in twijfel trekken, heeft te maken met de calorieën.

Vaak zie je namelijk dat mensen die brood eten meer calorieën binnenkrijgen dan mensen die brood links laten liggen.

Brood is in deze gevallen niet de boosdoener, dat is het beleg.

We doen hagelslag, Nutella, jam, vette worst of vette kaas op ons brood en dat is niet verstandig als je wilt afvallen.

Als je droog brood eet, of brood met mager beleg zul je wel degelijk goed kunnen afvallen.

Brood dieet: hoe doe je dat?

Ben je een echte broodeter en lijkt het brood dieet je wel wat? Dan kan het zeker nuttig zijn om het uit te proberen!

Het kan lastig zijn om zelf een dagindeling te maken die goed vol te houden is.

Om je op weg te helpen geven we je een voorbeeld van hoe een brooddag en hoe een ‘normale’ dag eruit kan zien.

Zo zou je weekmenu eruit kunnen zien:

  • Maandag, woensdag en vrijdag: brooddag
  • Dinsdag, donderdag, en het weekend: normaal eten

In het weekend eet je dus twee dagen achter elkaar ‘normaal’.

Je kunt ook in het weekend het om de dag wisselen doorzetten.

Je zult dan wel iedere week op andere dagen je brooddagen hebben, waardoor dit lastiger bij te houden is.

Het is dus even kijken welk weekmenu je zelf het fijnst en makkelijkst vindt.

Zo zou een brooddag schema eruit kunnen zien:

  • Ontbijt: droog volkorenbrood – 2 sneetjes + kop koffie/thee
  • Tussendoortje: roggenbrood – 1 sneetje + kop koffie/thee
  • Lunch: Bouillon – 1 kop + meergranenbrood – 2 sneetjes
  • Tussendoortje: volkorenbrood – 1 sneetje + kop koffie/thee
  • Avondeten: Bouillon – 1 kop + volkoren stokbrood – ½ stuk

Zo zou een schema voor een ‘normale’ dag eruit kunnen zien:

  • Ontbijt: Zelfgemaakte, ongesuikerde bananenpannenkoeken – 2 stuks + kop koffie/thee
  • Tussendoortje: Cherrytomaatjes/komkommerschijfjes + kop koffie/thee
  • Lunch: Salade met vis/vlees/ei/noten
  • Tussendoortje: Ongesuikerde muesli/ handjevol noten + fruit – 1 stuk + kop thee
  • Avondeten: Zilvervliesrijst/ aardappelen/ quinoa + gestoomde vlees/vis/vleesvervangers (bonen, champignons, tofu)

Koffie/thee/water: In principe mag je zoveel drinken als je zelf wilt. Drink het liefst niet meer dan twee koppen koffie met het oog op je gezondheid. Ook op brooddagen mag je natuurlijk zoveel drinken als je wilt.

Welke resultaten mag ik verwachten?

Welke resultaten je van het brood dieet mag verwachten, is afhankelijk van veel verschillende factoren.

Denk aan je leeftijd, geslacht, spiermassa en hoeveel je beweegt.

Het is in de meeste gevallen wel mogelijk om in een week 2 kilo kwijt te raken.

Dit kan echter alleen als je vezelrijk brood eet, en op de andere dagen gezond blijft eten. Daarnaast is het belangrijk dat je dagelijks beweegt.

Brood dieet ervaringen

Hoewel sommigen het brood dieet niet als de beste of gezondste manier van afvallen zien, zijn veel mensen die het dieet gevolgd hebben positief.

Hierdoor zijn er zat motiverende brood dieet ervaringen te vinden online.

Bedenk wel: de kans is groot dat je na zes weken diëten even geen brood meer kunt zien.

een bruin brood

Hoewel velen laten weten dat het dieet niet al te moeilijk is om vol te houden, zul je op brooddagen misschien wel snakken naar andere voeding.

Het voordeel is dat je blijft afwisselen, waardoor je jezelf kunt blijven vertellen: ‘morgen mag ik dit en dit weer eten’.

Een ander voordeel dat brooddiëters benoemen is de eenvoud van het dieet.

Je hoeft geen ingewikkelde shakes te maken of dure producten te kopen.

Ook hoef je niet overmatig te sporten of je aan een strak voedingsschema te houden.

Het belangrijkste is dat je op brooddagen enkel brood eet en op andere dagen gezond blijft eten. Voor de rest mag je je dag helemaal zelf invullen.

De diëters krijgen geen hongergevoel van het brooddieet en hierdoor kun je makkelijker de neiging weerstaan om te gaan snaaien.

Sommigen verliezen ongeveer 1 kg per week, anderen wel bijna 2,5! Het is dus zeker een effectief dieet.

Verbrand overtollig vet met de vetverlies Kick-start

Wil je direct goed van start gaan en onnodige fouten tijdens het afvallen voorkomen?

Er bestaan helaas een hoop hardnekkige mythes en fabeltjes over gewichtsverlies. Hierdoor kan het lastig zijn om over de beste informatie te beschikken.

We schreven daarom een eBook, welke jij gratis kunt downloaden.

Met de ”succesvol vet verliezen Kick-start” begin jij direct goed en voorkom je dat jouw gewichtsverlies stagneert.

In de Kick-start ontdek je:

  1. De 8 meest gemaakte fouten bij het afvallen
  2. In welke verhoudingen je moet eten voor vetverlies
  3. Inspiratie voor voeding tijdens het afvallen

Tijdelijk Gratis: de Vetverlies Kick-start

Ontdek hoe jij effectief en blijvend vet verliest. Claim direct je gratis download:

vetverlies-kick-start-cover-transparant








💡 Misschien vind je dit ook interessant:

Categorieën: Afvallen

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *