Afvallen heupen: centimeters vet verliezen op je heupen & dijen

Laatst bijgewerkt door Casper op juni 8, 2021

afvallen-heupen
afvallen-heupen

Het is de probleemzone voor enorm veel vrouwen (en mannen): de bovenbenen. En dan specifiek de heupen en (binnenkant) dijen.

Heb jij momenteel ook overtollig vet op je heupen en/of dijen en wil je hier vanaf komen? En het liefst wel zo snel mogelijk?

Lees dan even dit artikel. Hier geef ik je namelijk concrete en effectieve tips die jou direct goed op weg helpen.

Bovendien onthul ik aan het einde van dit artikel de beste methode om voor eens en voor altijd van dat vervelende heup- en dij vet af te komen.

Afvallen heupen en bovenbenen

Smallere heupen en bovenbenen; het is ’t doel voor enorm veel vrouwen.

Maar waarom is het nou eigenlijk zo lastig om op deze plekken vet te verliezen?

De meeste vrouwen hebben een aantal plekken waar de meeste lichaamsreserves opgeslagen worden. In veel gevallen zijn dat de bovenbenen, billen en buik.

Dit zijn tevens de meest vervelende plekken en het kan je erg onzeker maken.

Het is dan ook niet zo gek dat je hier vanaf wilt komen. Het liefst doe je dit natuurlijk zo snel mogelijk.

Laten we vooropstellen dat er geen ”shortcut” is om af te slanken bij je bovenbenen. Je zult er namelijk wel wat voor moeten doen. Bovendien moet je er geduld voor hebben.

Op deze plek afslanken is namelijk wat lastiger dan bijvoorbeeld rugvet verliezen.

Maar wees niet getreurd, want er is hoop. Ook voor jou.

Want hoe lastig het misschien ook lijkt, door de juiste dingen te doen én cruciale fouten te voorkomen kan ook jij effectief afvallen rondom je bovenbenen en heupen.

Hoe trainen voor smallere heupen en bovenbenen?

afvallen-heupen

Hoe kan ik dan het beste trainen? Het is een veelgestelde vraag onder vrouwen.

Is het nou ’t beste om krachttraining te doen, of juist cardio?

En moet ik dan cardio op lage intensiteit of hoge intensiteit doen? Kan het wellicht ook zónder te sporten?

Laten we vooropstellen dat er verschillende trainingsmethodes zijn die je kunt toepassen. Net zoals dat er verschillende soorten diëten bestaan om mee af te vallen.

Het verschil met een voedingspatroon is echter dat het sterk per persoon verschilt wat er wel of niet werkt.

De ene persoon boekt mooie resultaten met het ketogeen dieet en de ander valt hier nog geen kilo mee af. Dat is anders wanneer het op training aankomt.

Hier kunnen we namelijk heel duidelijk in zijn:

Om centimeters heupvet te verliezen is krachttraining de beste manier van trainen. Daarnaast is het aanbevolen om ook cardio te doen op hogere intensiteit.

Nu vraag jij je wellicht af waarom.

Nou, met krachttraining zorg je ervoor dat je spiermassa opbouwt, dan wel behoudt. En aangezien spiermassa veel energie nodig heeft, ligt je verbranding hoger met een aanzienlijke hoeveelheid spieren.

En nee, je hoeft niet bang te worden om gespierde bovenbenen te krijgen door enkele weken aan krachttraining te doen.

Spiermassa opbouwen als vrouw gaat namelijk niet van de ene op de andere dag. Bovendien gaan we er in deze situatie vanuit dat je een calorietekort hanteert om heupvet te verliezen.

In dat geval zal krachttraining enkel zorgen voor spierbehoud en niet voor spieropbouw. Later in dit artikel vertel ik hier nog meer over.

Cardio op hoge intensiteit

Verder is het aanbevolen om cardio op hoge intensiteit te doen.

Hoewel cardio op lage intensiteit ook erg effectief kan zijn voor vetverbranding, zeker als je in de juiste hartslagzone traint, kan het niet tippen aan HIIT.

HIIT staat voor high intensity interval training. Deze trainingsvorm wordt alsmaar populairder wanneer het aankomt op vetverlies.

Ook als jij graag slankere heupen en dijen wilt is het aanbevolen om deze trainingsvorm toe te passen.

Je vraagt je wellicht af wat HIIT zo effectief maakt.

Dat komt vooral doordat je in een korte tijd net zoveel calorieën verbrandt als bij een langere duurtraining.

Daarnaast profiteer je ook nog eens van het afterburn effect, ook wel bekend als EPOC.

Dit betekent dat de vetverbranding ook ná je training nog vele uren doorgaat.

Zo’n HIIT kun je op meerdere manieren doen. Zo kun je bijvoorbeeld hoge intensiteit oefeningen met elkaar afwisselen, zoals bijvoorbeeld bij de Tabata Workout.

Ook kun je trainen op een cardio apparaat op hoge intensiteit. Het is eigenlijk maar net wat jou het beste uitkomt en wat jij het meest ziet zitten.

Bij HIIT is het de bedoeling dat je traint volgens het interval principe, wat wilt zeggen dat je relatief korte periodes van trainen afwisselt met rust.

Een goed voorbeeld hiervan is sprintjes trekken, waarna je na elk sprintje 30 seconden rust neemt.

Afvallen buik en heupen

En dan hebben we nog zo’n probleemzone.. De buik.

Overtollig buikvet is voor velen een enorm grote frustratie. En helaas behoort ook de buik tot een van de meest hardnekkige plekken om je vet weg te krijgen.

Met name onderbuik vet verliezen blijft voor veel vrouwen (en mannen) een groot probleem.

Wil jij afvallen bij je buik en heupen tegelijkertijd? Houd er dan rekening mee dat het niet mogelijk is om plaatselijk vet te verliezen.

Een fout die we vaak gemaakt zien worden is het uitoefenen van oneindig veel buikspieroefeningen, in de hoop om het buikvet maar weg te krijgen.

Ditzelfde geldt voor vet op de heupen en dijen. Het doen van enkel oefeningen voor de bovenbenen helpt je niet om plaatselijk vet te verliezen.

Waar jij als eerste vet verliest is namelijk genetisch bepaald, hier kun jij zelf weinig aan doen.

Voor het afvallen op de buik en heupen geldt het volgende:

Om effectief bij je buik en heupen af te vallen is het aangeraden om krachttraining te doen, waarbij je alle spiergroepen traint. Daarnaast is het belangrijk om dit te combineren met een goed gebalanceerd voedingspatroon.

Dit komt dus wederom neer op het principe droog trainen, waarover ik je straks meer vertel.

Heupvet als man wegtrainen

Hoewel het voornamelijk vrouwen zijn die smallere heupen willen, zijn er ook genoeg mannen met teveel heupvet.

Voor mannen geldt eigenlijk hetzelfde principe zoals zojuist is uitgelegd. Ook als man is het belangrijk om aan krachttraining te doen en een goed voedingspatroon te volgen.

Natuurlijk kun je ook cardio doen als jij dat leuker vindt, maar het is aanbevolen om hier altijd een vorm van krachttraining bij te doen, of dat nu met losse gewichten, het eigen lichaamsgewicht, of met machines is.

Als man effectief je heupvet wegtrainen? Download dan dit gratis eBook.

Vet op binnenkant dijen wegwerken

Wil jij specifiek het vet aan de binnenkant van je dijen wegwerken? Ook dan is het goed om te weten dat je hier geen plaatselijk vet kunt verliezen.

Het heeft dus geen zin om alleen maar oefeningen voor de binnenkant dijen te doen. Train in plaats daarvan je gehele lichaam.

Weet dus dat een speciale dijbeen trainer weinig nut heeft, hoewel het je dijen wel versterkt.

Wel kun je in dit geval wat meer aandacht besteden aan de beenspieren, om strakkere benen te krijgen.

Bovendien verbrand je met een beenspier training het meeste calorieën, aangezien je benen de grootste spiergroep van je lichaam is.

Zo snel mogelijk van je dijbeen en heupvet afkomen?

Als je dit artikel hebt gelezen, dan mag het ondertussen wel duidelijk zijn wat de beste manier is om een einde te maken aan dat vervelende dijbeen en heupvet.

Het belangrijkste dat je moet weten is:

  • Doe aan krachttraining
  • Train hierbij al je spiergroepen
  • Eet volgens een gebalanceerd voedingsschema
  • Doe cardio op hoge intensiteit
  • Plaatselijk vet verliezen op de buik, heupen en dijen kan niet

Wil je weten wat nou precies een goed voedingspatroon is voor vetverlies? En welke fouten jij absoluut moet voorkomen om mooie en strakke benen te krijgen?

Download hieronder dan direct de Gratis Droogtrainen Kickstart voor vrouwen en ontdek hoe je snel én blijvend vet verliest:

Tijdelijk Gratis: de Droog Trainen Kick-start voor Vrouwen!

Klik hieronder en claim direct je Gratis Download:

cover-droogtrainen-kickstart-vrouw









💡 Misschien vind je dit ook interessant:

Categorieën: Afvallen

3 reacties

Lieke · juni 24, 2021 op 5:52 am

Heeft er iemand ervaring met de corona zelftest?

Jasmijn · juni 24, 2021 op 5:55 am

Ik heb gehoord dat bepaalde supplementen ook helpen bij het verbranden van vet zoals Vitamine B5, is dit waar? Zit er bv in deze B-complex voldoende B5 http://www.flinndal.nl/vitaminen/vitamine-b of moet ik echt de B5 apart als supplement bestellen?

    Casper · juni 24, 2021 op 11:41 am

    Vitamine B5 heeft een gericht effect op vetverbranding. Echter is je voedingspatroon en beweging nog altijd veel belangrijker. Die B-complex bevat voldoende B5.

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *