Hoeveel eiwitten per dag voor een vrouw?

Laatst bijgewerkt door Casper op februari 19, 2022

hoeveel-eiwtten-vrouw

Hoeveel eiwitten per dag als vrouw?

Een vrouw heeft een andere eiwitbehoefte dan een man. In dit artikel lees je hoeveel eiwitten jij per dag nodig hebt als vrouw.

Inhoud:

Functie van eiwitten bij vrouwen

Allereerst is het belangrijk om te weten welke functies eiwitten hebben in ons lichaam. Hieronder vind je de belangrijkste:

Spieropbouw: Eiwitten zijn de belangrijkste bouwstof van ons lichaam. Wil je dus spieren opbouwen? dan is het zaak om voldoende eiwitten binnen te krijgen.

Maar ook om te voorkomen dat er geen spierafbraak plaatvindt is het zaak om er voldoende van binnen te krijgen.

Brandstof: Net zoals koolhydraten en vetten fungeren eiwitten als brandstof voor het menselijk lichaam. Eiwitten kunnen namelijk omgezet worden in glucose, wat vervolgens weer als brandstof gebruikt wordt. Dit proces vind echter alleen plaats wanneer je weinig tot geen koolhydraten binnenkrijgt.

Transport van stoffen: Eiwitten spelen een grote rol bij de transport van stoffen.

Naast deze functies zijn er nog tal van andere waar eiwitten goed voor zijn, maar dit zijn de belangrijkste.

Meer is niet altijd beter

Vaak wordt gedacht dat hoe meer eiwitten je per dag eet, hoe beter het is voor ons lichaam. Echter is het tegengestelde waar. Een overschot aan eiwitten kan namelijk allerlei gezondheidsklachten opleveren.

Belangrijk is dus om een goede tussenweg te vinden. Ook is het goed om te weten dat mannen een grotere eiwitbehoefte hebben dan vrouwen. Deze twee zijn dus niet met elkaar te vergelijken.

Hoeveel eiwitten per dag als vrouw?

Allereerst is elk lichaam anders, dus er is geen zwart/wit getal aan te koppelen, máár gemiddeld heeft een vrouw 0,8 gram eiwit per kilo lichaams gewicht per dag nodig.

Voorbeeld: Een vrouw van 65 kilo heeft 52 gram eiwit per dag nodig. Want: 65 x 0.8 = 52.

Eiwitrijk eten

Genoeg eiwitten binnen krijgen is minder moeilijk dan veel mensen denken. Voorbeelden van eiwitrijk voedsel zijn onder andere: eieren, vlees, zuivel en vis.

hoeveel-eiwtten-vrouw

Ook in plantaardige producten als soya zitten veel eiwitten. Als je een moeilijke eter bent zou je ervoor kunnen kiezen om extra eiwit te supplementeren met een eiwit shake.

Heb je inspiratie nodig voor in de keuken? Deze kun je halen uit dit afslank weekmenu. Dit is een hoog aangeschreven kookboek vol met eiwitrijke recepten.

Eiwit behoefte bij krachttraining

Wanneer je als vrouw aan (intensieve) krachttraining doet ligt de zaak natuurlijk weer anders. Je zult dan ook meer eiwtten nodig hebben om je spieren te laten herstellen en sterker te laten worden.

Voor vrouwen die aan krachttraining doen is het aangeraden om minimaal 1,5 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht binnen te krijgen, uiteraard is dit een richtlijn en zul je zelf moeten uitvinden wat jou de beste resultaten opleverd.

Dit geldt overigens niet alleen voor krachttraining maar bij elke vorm van intensief sporten is het aangeraden om meer eiwitten te consumeren voor maximaal spierherstel.

Wil je graag hulp bij je voeding en trainingsschema? Het droogtrainen protocol voor vrouwen is een programma dat veel vrouwen goed op weg heeft geholpen en uitstekende resultaten heeft opgeleverd.

Klik hier om de Droogtrainen Kickstart te downloaden >>

vrouwen-droogtrainen



Lees ook:

Thuis krachttraining voor vrouwen >>

Spiermassa opbouwen >>

Tussendoortjes met veel eiwitten >>

Categorieën: GezondheidVoeding

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.