T-bar row landmine kopen

Laatst bijgewerkt door Casper op juni 17, 2022

fitness-landmine-kopen
fitness-landmine-kopen

Een T-bar row landmine (ookwel fitness landmine) is een uitstekend middel om je trainingsmogelijkheden met een halterstang te vergroten.

Het is voornamelijk bekend van de T-bar row oefening. Maar je kunt het gebruiken voor nog veel meer fitness oefeningen.

Denk jij er aan om een fitness landmine te kopen? Dan doe je er goed aan om dit artikel te lezen. Zo kun je tot de beste keuze komen en een miskoop voorkomen.

Een fitness landmine kopen, wat moet je weten?

De naam landmine klinkt misschien een beetje gek. Je zal in de eerste instantie dan ook niet verwachten dat het om een stuk trainingsmateriaal gaat.

De T-bar row landmine, ook wel de fitness landmine is een hulpmiddel om bepaalde oefeningen met een barbell mogelijk te maken. Het is een compact hulpje dat jouw mogelijkheden enorm vergroot.

Handig en veelzijdig

Dat de T-bar row landmine een handig en vooral veelzijdig trainingsmiddel is dat mag wel duidelijk zijn. Als je al in het bezit bent van een power rack dan kan je een landmine eraan bevestigen om de trainingsmogelijkheden nóg meer uit te breiden.

Later in dit artikel kun je lezen welke oefeningen je er zoal mee kunt doen. Omdat een landmine niet duur is, compact is en een variatie aan mogelijkheden heeft is het een populair stuk materiaal voor elke fitness fanaat.

Meer mogelijkheden met een barbell

Normaal gesproken kun je met een barbell al een hele hoop doen. Je kunt het eigenlijk zo gek niet bedenken of een barbell maak het mogelijk.

Het kan gebruik worden om te pressen, curlen, squatten en nog veel meer. Met een T-bar row landmine vergroot je deze mogelijkheden nog eens.

Voornamelijk krachtsporters die al wat meer gevorderd zijn die maken met veel plezier gebruik van een fitness landmine omdat het je mogelijkheden uitbreidt en je jouw spieren op een nieuwe manier kunt aanpakken.

Wat heb je nodig?

Naast een fitness landmine heb je vanzelfsprekend ook een halterstang nodig om te kunnen trainen. Heb jij deze nog niet? Dan kun je deze er het beste bij kopen zodat je meteen kunt gaan beginnen met trainen. De ATX ram bar is bijvoorbeeld een kwalitatief erg sterke stang.

Als je kiest voor een landmine welke geen eigen platform heeft dan heb je ook een punt nodig om de fitness landmine aan te bevestigen. Vrijwel alle mines die kun je koppelen aan een power cage.

Als jij hier al een van hebt staan dan is het natuurlijk wel handig om te bekijken of deze wel op jouw rack past. Dit kun je meestal terugvinden in de product omschrijving.

Om de oefeningen ideaal uit te kunnen voeren heb je ook T-bar row handles nodig. Deze zijn er in meerdere soorten. De meest voorkomende zijn de smalle grip en de wijdere grip handles.

t-bar-greep

Ook zou je de meeste oefeningen zonder een greep kunnen uitvoeren, maar dit is vaak niet ideaal. Naast de specifieke T-bar row handles kun je ook diverse kabelaccessoires hiervoor gebruiken, die je normaal koppelt aan een cable pulley.

Voor de rest mogen de halterschijven uiteraard niet vergeten worden. Met de schijven kun je gewicht toevoegen aan de barbell.

De verschillende soorten

Als je een fitness landmine gaat kopen dan zul je er al gauw achterkomen dat er verschillende varianten zijn. Wat zijn de verschillen hier eigenlijk tussen?

  • Zelfstandig platform: Een zelfstandig platform wil zeggen dat je de landmine nergens aan vast hoeft te maken. Het bewegende deel zit al vast een aan een platform dat zwaar genoeg is om te blijven staan. Dit is met name handig als je geen ruimte hebt in de buurt van je rack of als je de landmine op een andere plek wilt neerleggen. Ook als je het wilt gaan gebruiken voor jouw thuisgym en je hebt (nog) geen rek om het aan vast te maken dat is een zelfstandig platform de beste keuze.
landmine-losstaand


  • Te koppelen landmine: De landmine die enkel te koppelen is (aan een frame) komt het vaakst voor. Deze kun je eenvoudig bevestigen aan een fitness rack. Een voordeel is dat het rek goede stabiliteit heeft en dat zo’n te koppelen landmine vaak stukken goedkoper is dan een zelfstandig platform.
fitness-landmine-koppelen


  • Dual attachment: Met een dual attachment wordt een fitness landmine bedoeld welke twee attachments heeft, oftewel twee bevestigingen voor jouw barbells. Wat het voordeel hiervan is, is dat je oefeningen kunt doen met twee barbells tegelijk. Het zijn voornamelijk press oefeningen waarbij de dual attachment landmines goed van pas komen.
dual-attachment


  • Plate plivot: Een plate plivot is erg handig aangezien je het nergens aan vast hoeft te bevestigen. Het is daarom de aller makkelijkste optie. Wat je nodig hebt is een 50 mm halterschijf. Deze leg je vervolgens op de grond neer en in het gat van de schijf steek je de landmine. Vervolgens staat deze vast en kun je jouw oefeningen doen.
plate-pivot


Beste T-bar row landmines

Goede apparatuur is erg belangrijk om het beste uit je trainingen te kunnen halen. Ook wat betreft fitness landmines is de kwaliteit erg belangrijk. Al is het alleen al om de duurzaamheid van het product.

Je wilt niet bedrogen uitkomen, maar waar krijgen voor je geld. Om je een idee te geven van wat de beste mogelijkheden zijn kun je hieronder de beste fitness landmines bekijken en vergelijken:

Life max total core trainer

landmine

De lifemaxx total core trainer is een zelfstandig landmine platform. Het is ideaal als je geen punt hebt om de landmine aan te bevestigen. De plaat is stevig en zwaar genoeg (27 kg) om alle mogelijke oefeningen te kunnen doen. Je krijgt er een greep bij geleverd zodat je deze niet los hoeft aan te schaffen. De barbell is echter niet inclusief.



Body-Solid T-bar row

body-solid-t-bar-row

De fitness landmine van Body-Solid is geschikt om op elk soort frame deel te plaatsen. Als je zelf al over een rack beschikt is het een goede keuze om deze landmine aan te schaffen.

Je kunt het bevestigen op elk framedeel van 5 cm dik. Maar ook als je zelf niet in het bezit bent van een rek dan kun je het vastmaken aan de vloer. Dit kun je doen met 4 bouten. Aangezien de as van de landmine 360 graden draaibaar is kun je er enorm veel oefeningen mee doen.



Gorillasports landmine

gorillasports-landmine

Ook de Gorillasports landmine kun je 360 graden draaien en de mogelijkheden dus optimaal benutten.

De robuuste plaat weegt 16 kg en je kunt het gebruiken voor zowel 30 als 50 mm halterstangen, aangezien het twee houders heeft. Al met al is het een goede en duurzame keuze.


T-bar row machines

t-bar-row

Naast een landmine kun je er ook voor kiezen om een T-bar row machine te kopen. Wanneer je een groot liefhebber bent van deze row oefening en deze vaak uitvoert is zo’n machine erg handig.

Het verbetert je houding aanzienlijk en ook sta je erop met een stevige grip. In sommige gevallen zit er een kussen op waar je jouw borstkas op kunt laten steunen. Klik op de knop om naar de beste machines te gaan.



Fitness landmine oefeningen

Zoals je al hebt kunnen lezen breid je jouw trainingsmogelijkheden aanzienlijk uit wanneer je een landmine tot je beschikking hebt. Maar wat kun je hier dan allemaal precies mee?

Het is voornamelijk bekend van de row oefening, vandaar dat het ook vaak een T-bar row landmine wordt genoemd. Wat veel mensen echter niet weten is dat het nog veel meer is dan dat.

Het volledige potentieel van de fitness landmine wordt dan ook vaak niet benut, wat eigenlijk best zonde is. De tool biedt je namelijk een mogelijkheid om een aantal goede (en leuke) oefeningen mee te doen. Om je een idee te geven van de verschillende mogelijkheden vind je hieronder enkele van de vele oefeningen.

Landmine press

Met de landmine press train je jouw schouders en de bovenkant van je borstspieren. Het is een goede variatie op de incline chest press. Omdat je de oefening staand uitvoert én meestal met één arm tegelijk zullen tevens je buikspieren aan het werk gezet worden en zodoende extra worden getraind.

Belangrijk is dat je deze oefening gecontroleerd uitvoert. Het is niet aan te raden om te doen voor beginners. Als beginner kun je het beter houden bij andere press oefeningen zoals bijvoorbeeld de machine shoulder press. In het filmpje hieronder kun je zien hoe je de landmine press uitvoert.


Landmine squat

Je kunt ook squatten met een fitness landmine. Dit is een oefening die je niet erg vaak ziet terugkomen, maar wel zeer effectief is. Het is een erg goede vervanging voor de front squat.

Een barbell op je schouders laten rust zal voor veel mensen niet echt comfortabel aanvoelen. Al helemaal als je wilt gaat squatten met een zwaar gewicht wordt het vaak niet als prettig ervaren.

De fitness landmine biedt daarbij een prima oplossing. Je kunt de barbell voor je borst houden. Vaak wordt er hier geen greep voor gebruikt maar wordt gewoon de barbell zelf vastgehouden.


T-bar row

En dan natuurlijk de welbekende T-bar row. De oefening waardoor de landmine vaak genoeg een T-bar row landmine genoemd wordt. Het is een erg goede oefening voor de rugspieren, om spiermassa en kracht op te bouwen.

Ook je core heeft er veel baat bij, aangezien je buikspieren ervoor zorgen dat je in de goede houding blijft staan tijdens het uitvoeren van de T-bar row.

De row kun je uitvoeren mét een handle, of zonder. Er zijn meerdere soorten grepen die je hiervoor kunt gebruiken. Wanneer je de row met één hand uitvoert dan kun je het zelfs zonder handle doen.

Maar het beste is om dan toch een handle te gebruiken, bijvoorbeeld in de vorm van een zogenoemde club grip. Dit is een handle die je aan het uiteinde van de stang bevestigd en is bolvormig, welke je makkelijk kunt beetpakken.

Categorieën: Materiaal

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.