Crash dieet schema’s en weekmenu’s

Laatst bijgewerkt door Joni op december 16, 2022

Crash diëten schema
Crash diëten schema

Met een crash dieet kun je in korte tijd veel gewicht verliezen.

Ben je op zoek naar een effectief crash dieet schema? Misschien omdat je snel buikvet wilt verliezen?

In dit artikel delen we voorbeelden van crash dieet schema’s en weekmenu’s. 

Voorbeeldschema’s crash dieet

Crash dieet salade

Tijdens een crashdieet is het de bedoeling dat je tussen de 800 en 1000 kilocalorieën per dag eet.

Aangezien dit een stuk minder is dan je normale calorie-inname, duurt een crashdieet in de meeste gevallen maximaal 10 dagen

Hieronder delen we een voorbeeld van een crash dieet schema. Met dit eetschema krijg je tussen de 800 en 1000 calorieën binnen.

Je mag dit schema aanvullen met caloriearme producten, zoals groente en fruit. 

Voorbeeldschema 1 crash dieet:

  • Ontbijt: havermout met fruit
  • Lunch: een bekertje yoghurt
  • Diner: kippensoep

Voorbeeldschema 2 crash dieet:

  • Ontbijt: smoothie met fruit en melk
  • Lunch: volkoren wrap met kipfilet en groente
  • Diner: salade

Deze crash dieet schema’s zijn gebaseerd op 3 maaltijden per dag. Je eet dus alleen tijdens het ontbijt, lunch en diner en neemt geen tussendoortjes.

Wanneer je een dag iets caloriearms eet voor het ontbijt, denk bijvoorbeeld aan enkel fruit, zou je er wel voor kunnen kiezen om een tussendoortje te nemen.

Voorbeelden van tussendoortjes zijn groente, fruit, een mueslireep, crackers en rijstwafels. 

Crash dieet weekmenu’s

Crackers met kip dieet

Hieronder vind je een voorbeeld van een crash dieet weekmenu. Omdat je iedere dag weinig calorieën binnenkrijgt, volg je dit menu maar voor 1 week.

Het is echter ook mogelijk om een menu voor 3 dagen of 5 dagen te volgen.

Belangrijk om te vermelden: volg dit dieet schema niet 2 weken achter elkaar. Het is namelijk niet gezond om een lange tijd heel weinig te eten. 

Dag 1: maandag

  • Ontbijt: crackers met kipfilet
  • Lunch: yoghurt met fruit
  • Diner: zalm met groente 

Dag 2: dinsdag

  • Ontbijt: Havermout met fruit
  • Lunch: rijstwafels met 100% pindakaas
  • Diner: salade met kip

Dag 3: woensdag

  • Ontbijt: fruit
  • Lunch: salade met avocado en kip
  • Diner: groentesoep

Dag 4: donderdag

  • Ontbijt: volkoren brood met hummus
  • Lunch: yoghurt of kwark met fruit
  • Diner: groentemix met vlees

Dag 5: vrijdag

  • Ontbijt: smoothie
  • Lunch: wrap met kipfilet en sla
  • Diner: linzensoep

Dag 6: zaterdag

Dag 7: zondag

  • Ontbijt: havermout met noten
  • Lunch: crackers met hummus 
  • Diner: kip met rijst en groente

Je kunt bovendien ook prima zelf een schema opstellen. Hierbij is het belangrijk dat je niet te veel calorieën binnenkrijgt.

Houd je calorie inname bij voorkeur bij in een app, zoals in Mijn Eetmeter van het Voedingscentrum. 

Zijn er ook alternatieven? 

Met een crashdieet kun je snel afvallen. Met het bekende ziekenhuisdieet kun je zelfs 5 kilo afvallen in 1 week. Maar het is niet bepaald gezond.

Omdat je zo weinig eet, krijg je veel essentiële voedingsstoffen niet binnen. Bovendien is het lastig vol te houden en de kans is groot dat jij na het snel afval dieet weer terugvalt in je oude patronen. 

Maar zijn er dan ook alternatieven om snel gewicht te verliezen? Ja, die zijn er zeker! Ook zonder crashdieet buikvet verliezen is absoluut mogelijk.

Denk bijvoorbeeld aan het koolhydraatarme dieet of het keto dieet. Deze diëten leveren misschien niet zo snel resultaat als het crash dieet schema, maar de resultaten zijn wel blijvend.

Tijdelijk Gratis: de Vetverlies Kick-start

Ontdek hoe jij effectief en blijvend vet verliest. Claim direct je gratis download:

vetverlies-kick-start-cover-transparant





Misschien ook interessant:

Categorieën: Afvallen

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.