Shake dieet schema

Laatst bijgewerkt door Casper on februari 8, 2021

shake-dieet-schema

Een shake dieet schema kan jou helpen om af te vallen. Maar hoe kom je nou eigenlijk aan zo’n schema?

En welk schema is het meest effectief voor gewichtsverlies? In dit artikel beantwoorden we deze vragen voor je.

Na het lezen van dit artikel weet jij hoe een shake dieet schema eruit ziet en hoe jij deze eventueel zelf kunt maken. Lees dus snel verder!

Wat is het shake dieet?

shake-dieet-schema

Een shake dieet betekent niets meer dan een dieet waarbij bepaalde maaltijden door shakes worden vervangen.

Hoeveel maaltijden jij vervangt met shakes, zal afhangen van jouw doelstelling, het soort shakes en je huidige gewicht.

Het is aangeraden om niet direct te veel maaltijden te vervangen met shakes. We raden meestal aan om te beginnen met 2 shakes per dag, die je vervangt voor een maaltijd.

Uiteraard is het belangrijk om daarbij te beschikken over een hoogwaardige dieet shake, die het gemis van essentiële voedingsstoffen kan vervangen.

Dat gezegd hebbende, gaan we het snel hebben over de schema’s die er bij het shake dieet komen kijken.

Waarom een shake dieet schema volgen?

Afvallen met shakes is tegenwoordig erg populair. En dat is niet voor niets. Het kan je namelijk goede resultaten opleveren.

Een hoop mensen hebben enorm goede ervaringen overgehouden aan diëten met maaltijdshakes.

Het is niet ongebruikelijk dat iemand tientallen kilo’s verliest, met blijvend resultaat.

eetschema-shakes

Wat je echter minder vaak hoort zijn de minder goede ervaringen met dit dieet.

Het gaat helaas namelijk ook bij een hoop mensen mis. Hoe dat komt? Daar zijn meerdere oorzaken voor.

Het niet volhouden is bijvoorbeeld een veelvoorkomende oorzaak. Een andere oorzaak is dat de resultaten niet blijvend zijn en dat het jojo-effect om de hoek komt kijken.

Al deze mindere ervaringen zijn overigens gemakkelijk te ondervangen. Hoe dan? Met een shake dieet schema. Let wel, met een goed en uitgebalanceerd schema.

Veel aanbieders van maaltijdshakes bieden zelf een gratis schema aan wanneer je de shakes erbij koopt.

Veel van deze aanbieders bieden echter een heel algemeen schema aan, zonder al te veel uitleg. Het gevaar daarvan is, is dat dit soort schema’s niet op maat zijn afgestemd.

Wanneer je een dergelijk shake dieet schema klakkeloos overneemt, ligt het gevaar op de loer dat je niet de gewenste resultaten haalt.

Wat je dus nodig hebt is een resultaatgericht shake dieet schema waarmee je duurzaam kunt afvallen.

Hoe kom je eraan?

Je weet nu wat je nodig hebt. De volgende vraag is echter hoe je daar aan komt. Hoe kom ik nou weer aan een goed shake dieet schema dat perfect op mijn behoefte en doelen is afgestemd?

Je kunt dit schema natuurlijk laten opstellen door iemand met verstand van zaken, maar je kunt dit ook prima zelf doen.

Sterker nog, een shake dieet schema maken hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. Het is eigenlijk zelfs best gemakkelijk als je weet waar je op moet letten.

Bovendien leer je je lichaam goed kennen als jij zelf aan de slag gaat met het maken van een schema.

Hieronder vertellen we jou hoe je aan de slag kunt gaan.

Een shake dieet schema samenstellen in 5 stappen

Hieronder leggen we je uit hoe jij jouw shake dieet schema samen kunt stellen in slechts 5 eenvoudige stappen:

1. Bereken je caloriebehoefte

Elk voedingsplan dat je maakt dient te beginnen met het vaststellen van jouw caloriebehoefte.

Ook wanneer je met shakes gaat afvallen begin je hier dus mee. Hoe je dit kunt berekenen? Heel simpel. Op internet kun je diverse tools vinden.

Jouw caloriebehoefte wordt dan berekend aan de hand van (onder andere) jouw leeftijd, lengte en gewicht.

calorieën

Ook je geslacht en geschatte hoeveelheid lichaamsbeweging spelen hier natuurlijk een rol in.

Dit is belangrijk om te weten bij het maken van een shake dieet schema.

Uiteindelijk is het namelijk de bedoeling om minder te gaan eten dan je caloriebehoefte. Zodra je dit gaat doen, val je namelijk af.

Vaak wordt er een energietekort gehanteerd van 200-500 calorieën per dag.

2. Hoeveel calorieën bevatten jouw shakes?

Daarna is het logischerwijs zaak om te weten hoeveel calorieën jouw shakes bevatten.

Heb je nog geen shakes uitgekozen om mee af te vallen? Dan zul je deze eerst nog moeten uitzoeken.

shakes-afvallen-voedings

Je kunt kiezen om zelf shakes te maken, of kant en klare shakes te kopen.

Een goed shake dieet bevat zoals gezegd idealiter shakes van hoogwaardige kwaliteit. Ook is het gewenst dat het rijk is aan eiwitten, zodat het je een gevuld gevoel geeft.

Tot slot dienen de shakes uiteraard caloriearm te zijn, zodat je minder calorieën binnenkrijgt dan bij een gemiddelde maaltijd.

Als je weet hoeveel calorieën je shakes bevatten, kun je uit gaan rekenen hoeveel kcal je overhoudt om te besteden aan de rest van je eten.

💡 Voorbeeld: Je caloriebehoefte is 2000 kcal. Je besluit om 1500 kcal per dag te eten om af te gaan vallen.

Jouw dieet shakes bevatten 250 kcal per shake. En je bent van plan een schema te hanteren waarbij je 2 shakes per dag drinkt.

In dat geval ben je 500 kcal ”kwijt” aan je shakes. En heb je dus nog 1000 kcal te besteden aan je overige maaltijden.

3. Lekkere en gezonde voeding samenstellen

Om een shake dieet vol te kunnen houden, is het belangrijk om over lekkere en gezonde recepten te beschikken.

Een goede voedingskeuze is dan ook erg belangrijk en allesbepalend. Naast jouw shakes is het namelijk zaak om genoeg vitamines en mineralen binnen te krijgen.

voedsel-voor-afvallen

Maar ook hoogwaardige vetten zijn belangrijk, omdat deze vaak amper in shakes zitten.

Verder raad ik je aan om voedingsmiddelen in je schema op te nemen die niet alleen gezond zijn, maar die jij ook echt lekker vindt.

Daardoor wordt het uiteindelijk gemakkelijker om je dieet schema vol te houden.

Zoek je inspiratie voor lekkere en gezonde recepten? Dan kun je deze halen uit een goed afslankboek.

4. Maaltijdfrequentie bepalen

Met de maaltijdfrequentie bedoelen we simpelweg de hoeveelheid maaltijden die jij per dag wilt gaan eten.

Hoeveel maaltijden ideaal zijn? Dat is geen vast gegeven. Dat verschilt namelijk per persoon.

Vaak wordt er gedacht dat het beter is om veel kleine maaltijden door de dag heen te eten.

Dit maakt echter nauwelijks of geen verschil. Je kunt namelijk ook prima afvallen met een shake dieet schema als je 3 maaltijden per dag eet.

Ga dus na wat jij fijn vindt. Met hoeveel maaltijden functioneer jij het beste? En eet je liever kleine of grote maaltijden tijdens het afvallen?

Voor nu is het zaak om hier een keuze in te maken. Dit kun je later uiteraard nog altijd aanpassen in je shake dieet schema.

5. De juiste hoeveelheden bepalen

Goed, je weet nu hoeveel je moet gaan eten én je hebt een idee wát je zoal wilt gaan eten.

Nu is het tijd om de juiste hoeveelheden te gaan bepalen voor in jouw shake dieet schema.

Je kunt er voor kiezen om voor jouw shake dieet schema een dagmenu samen te stellen, of een heel weekmenu.

voedingsschema

Met een dagmenu heb je meer afwisseling en een weekmenu is gemakkelijker en kost je minder ”rekenwerk”.

Er kan ook voor worden gekozen om bijvoorbeeld 2 verschillende weekmenu’s samen te stellen.

De ene week eet je dan bijvoorbeeld elke dag menu A en de week daarna iedere dag menu B.

Bij het menu samenstellen is het belangrijk om de voedingsmiddelen die jij bij stap 3 hebt uitgekozen, in het schema te verwerken.

Heb je bijvoorbeeld 1000 calorieën te besteden zonder jouw shakes? Bereken dan wat je per dag kunt eten en in welke hoeveelheden.

💡 Voorbeeld: Wil je gebakken zalm met sperziebonen als avondeten eten? 100 gram gebakken zalm bevat 170 kcal per 100 gram. Sperziebonen bevatten 25 kcal per 100 gram.

Kies je er voor om een stuk zalm van 200 gram te eten en een portie van 200 gram sperziebonen? Dan bedraagt je maaltijd in totaal 390 kcal.

Hoe je aan die hoeveelheid komt? 200 gram zalm = 2 x 170 (kcal per 100 gram).

En 200 gram sperziebonen = 2 x 25 (kcal per 100 gram).

Tot slot tel je beiden bij elkaar op kom je uit op 390 kcal voor je avondeten.

💡 Bonus tip: Macro’s onderverdelen

Het belangrijkste voor vetverlies is om een energietekort te hanteren. Als je net begint met een shake dieet is dit voldoende.

Maar wil je direct een optimaal uitgebalanceerd dieet schema maken? Dan is het belangrijk om ook je calorieën weer onder te verdelen in zogenoemde macronutriënten.

Oftewel: in de eiwitten, koolhydraten en vetten. Hoe dat precies zit vind ik net iets te veel om in dit artikel uit te leggen.

Wil je weten hoe dit zit? En wil je daarnaast nog meer waardevolle tips voor blijvend vetverlies?

Download dan gratis de Vetverlies Kick-start, waarin dit allemaal uitgelegd wordt.

Shake dieet schema voorbeeld

Hieronder vind je een voorbeeld van 2 verschillende shake dieet dagmenu’s.

Je zou in dit voorbeeld er voor kunnen kiezen om de menu’s om de dag met elkaar af te wisselen, maar je kunt het ook om de week afwisselen.

Dagschema 1

  • Ochtend: Dieet shake
  • Tussendoortje 1: Havermout met noten
  • Middag: Gebakken ei met kipfilet
  • Tussendoortje 2: Dieet shake
  • Avond: Gebakken zalm met groenten naar keuze

Dagschema 2

  • Ochtend: Crackers met kalkoenfilet
  • Tussendoortje 1: Dieet shake
  • Middag: Salade met avocado
  • Tussendoortje 2: Dieet shake en een stuk fruit
  • Avond: Groentemix met runderreepjes

Shake dieet ervaringen

Zoals ik eerder in dit artikel al vertelde, zijn er genoeg ervaringen te vinden over het shake dieet.

Het shake dieet staat dan ook bekend als een van de meest effectieve diëten. Echter valt en staat elk dieet dus met een goed schema.

Nog belangrijker is dat jij je daadwerkelijk aan het schema houdt. Beginnen met afvallen is namelijk heel makkelijk.

Het afvallen volhouden is voor velen een ander verhaal. Als jij echter beschikt over een schema waar jij je gemakkelijk aan kunt houden, scheelt dat al de helft.

Wie kan er nu beter een schema op maat samenstellen voor jou dan jijzelf?

Als je er echt niet uitkomt dan kun je natuurlijk nog altijd iemand om hulp vragen, of hieronder verder lezen.

Lees hierna: Afvallen met shakes ervaringen

Direct goed beginnen met het shake dieet?

Wil je alle uitleg over calorieën en macronutriënten nog eens op je gemak doorlezen? Dat kan!

In de Vetverlies Kick-start ontdek jij namelijk alles wat je moet weten over effectief én blijvend afvallen.

Daarnaast ontdek je de meest gemaakte fouten die jij kunt voorkomen en vind je extra inspiratie voor voeding:

Tijdelijk Gratis: de Vetverlies Kick-start

Ontdek hoe jij effectief en blijvend vet verliest. Claim direct je gratis download:

vetverlies-kick-start-cover-transparant







💡 Misschien vind je dit ook interessant:

Categorieën: Afvallen

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *