Afvallen met eieren en yoghurt | Yoghurt met brood & havermout

Laatst bijgewerkt door Casper op april 25, 2022

afvallen-met-eieren-en-yoghurt
afvallen-met-eieren-en-yoghurt

Kun je echt afvallen met eieren en yoghurt als belangrijkste ingrediënten op je menu?

Of is het beter om af te vallen met brood en yoghurt als basis van je dieet?

En hoe zit het eigenlijk met de combinatie van havermout en yoghurt om af te vallen?

Hoe gezond zijn eieren en yoghurt?

Eieren bevatten veel eiwitten: de bouwstoffen van je lichaam. Eiwitten zijn nodig voor het maken en herstellen van je lichaamscellen en het vervoeren van zuurstof in je bloed.

Eiwitten bevatten tevens aminozuren. Ons lichaam heeft 22 soorten aminozuren nodig maar kan er slechts 13 zelf aanmaken, de overige negen haal je uit voeding.

Onderzoekers hebben ontdekt dat eieren deze 9 essentiële aminozuren bevatten. Met een ei heb je dus meteen je dosis aminozuren binnen.

Yoghurt bevat naast eiwitten ook calcium, vitamine B1 en B2. Calcium zorgt ervoor dat vetten worden uitgescheiden via je ontlasting, maar helpt het lichaam ook door te zorgen voor een hogere verbranding in de cellen.

yoghurt

Je darmen zijn verantwoordelijk voor 75 procent van het afweersysteem. Het huist miljoenen schimmels en bacteriën die zorgen voor de vertering van voedsel en het afscheiden van afvalstoffen naar de lever.

Yoghurt bevat tevens antibiotica: minuscule levende organismen die ook bekend staan als ‘goede bacteriën’ en je lichaam gezond houden.

Nu je weet hoe gezond deze voedingsproducten zijn, wordt afvallen met eieren en yoghurt een stuk logischer.

Effectief en snel afvallen? Download de Vetverlies Kickstart >>

Kies voor de beste yoghurt

In yoghurt zitten er vetten en suikers. Magere yoghurt dat minder dan 1,1 gram aan verzadigd vet bevat en maximum 6 gram suiker, is het best als je wilt afvallen.

Verzadigd vet vergroot namelijk het risico op hart- en vaatziekten door het LDL cholesterol.

Hieronder vind je enkele yoghurts die wel op je boodschappenlijstje horen:

Griekse en Bulgaarse yoghurt

Deze bevatten relatief veel verzadigd vet, al zijn er varianten die minder vet en calorieën.

yoghurt-griekse-stijl

Het zijn lekkere, smeuïge zuivelproducten die goed passen bij je ontbijt. Een (vetvrije) Griekse yoghurt levert je ook extra vitamine B, calcium, kalium en zink op.

Kefir

Deze melkdrank staat bekend om het prikkelend gevoel als je het opdrinkt.

Dit komt doordat er koolzuurgas is toegevoegd. Kefir bevat ook verschillende melkzuurbacteriën en gisten.

Skyr

Het grootste voordeel van dit IJslands product is het bijzonder lage vetgehalte.

Per 100 gram bevat het 1 gram vet. Door het hoge eiwitgehalte is Skyr geschikt voor sporters.

Afrader: fruityoghurts

Deze yoghurts kun je beter vermijden door het overschot aan suikers. Zelfs een magere aardbeiyoghurt bevat 107 calorieën: dit staat gelijk aan drie klontjes suiker.

Wil je afvallen met eieren en yoghurt, wees dan kieskeurig met het soort yoghurt dat je eet.

Hoeveel eieren mag je eten?

Er werd lang aangeraden om maximaal 3 eieren per week te eten, omdat er in eierdooiers veel cholesterol werd gevonden.

eiwitten-vrouw

Dit advies wordt intussen door voedingsexperten verworpen. Cholesterol is een goede bouwstof voor je cellen en hormonen en zorgt tevens voor de aanmaak van gal.

Wil je afvallen met eieren en yoghurt, dan moet je vooral doseren. Doordat je extra eieren toevoegt aan je menu, kun je het best minder vlees of vis eten. Zo behoud je een betere balans.

In dit artikel lees je meer over de ideale hoeveelheid eieren voor vetverlies en spieropbouw.

Eieren en yoghurt: een geslaagd huwelijk

Met het eierendieet eet je maximum 40 eieren op een week tijd. Je kunt de eieren op verschillende manier bereiden: gekookt, gebakken of gepocheerd.

Dit dieet vul je aan met salades, groenten, mager vlees en volkorenbrood. Afvallen met eieren gaat snel: je verliest zo’n drie kilo per week.

Het yoghurtdieet kun je langer dan een week volgen omdat je een gewone dag wisselt voor een yoghurtdag.

Ook hier is er sprake van snelle resultaten: het gewichtsverlies gaat tot ongeveer 20 procent en het vetverlies loopt op tot zo’n 60 procent.

Maar afvallen met eieren en yoghurt gaat het best als je ze combineert omdat deze voedingsproducten enorm rijk zijn aan eiwitten, vitamines en antibiotica.

Hieronder vind je een voorbeeldformule dat je kunt toepassen als je wilt afvallen met eieren en yoghurt als voornaamste energiebronnen:

  • Ontbijt: 200 ml yoghurt, 2 volkoren beschuitjes met kaas en een stuk grapefruit
  • Lunch: 200 ml yoghurt, 2 sneetjes volkoren brood met kaas en een sinaasappel
  • Avondeten: 200 gram mager vlees, 200 gram groenten en 2 eieren
  • Tussendoortjes: 200 ml yoghurt of 2 eieren

Effectief en snel afvallen? Download de Vetverlies Kickstart >>

Yoghurt met brood of havermout

Door je dag te beginnen met een paar sneetjes brood en yoghurt kun je snel afvallen.

De eiwitten in yoghurt geven een verzadigd gevoel zodat je de ochtend langer zonder een snack kunt.

brood-koolhydraten

Kies wel voor volkoren brood en vermijd witbrood. Brood wordt gemaakt van granen waarvan tarwe de meest gebruikt graansoort is.

Bij witbrood beperkt men zich tot kern van de graankorrel in tegenstelling tot volkoren brood, waar de hele korrel wordt gebruikt.

Dit levert extra voedingsstoffen op zoals vitamines en mineralen.

Yoghurtbrood

Op het internet vind je veel recepten voor het maken van yoghurtbrood. In India kennen ze dit gerecht als naanbrood.

Het is erg geschikt bij warme gerechten ter vervanging van aardappelen of pasta. Het is ook gemakkelijk te maken: kneed wat bloem met yoghurt, water en zout tot een vast geheel. Naanbrood bak je in de pan.

Havermout

Met een combinatie van havermout en yoghurt val je ook snel af. Je kunt havermout zelfs koud eten.

havermout-korrels

Zet ’s avonds een kommetje havermout, yoghurt en restjes fruit of kokosschilfers in de koelkast.

Na een nachtje trekken zijn de smaken beter afgestemd op elkaar. Voeg hier eventueel rode vruchten aan toe voor extra smaak.

Eieren als smaakmakers

Eieren kun je voorbereiden op verschillende manieren: koken, bakken, pocheren of rauw.

Je mengt het gemakkelijk met allerlei salades of je bakt het in de pan met groenten.

Heerlijk zijn een paar gekookte eitjes in combinatie met avocado en gerookte zalm als weekendontbijt.

Ben je een zoetekauw, probeer dan eens om bananenpannenkoekjes te bakken.

Hiervoor heb je enkel een rijpe banaan nodig dat je plet en toevoegt aan twee rauwe eitjes.

Verdeel het mengsel in bolletjes en bak ze in een pan met kokosolie. Omdat er geen toegevoegde producten zijn is dit een gezond en lekker dessert.

Zoals je ziet zijn er genoeg lekkere ontbijtjes met ei om af te vallen.

Conclusie

Je kunt op een verantwoorde en gezonde manier afvallen met eieren en yoghurt.

Door je maaltijden aan te vullen met groenten en fruit, mager vlees, noten en zaden haal je elke dag de nodige vitaminen en mineralen binnen.

Let wel op dat je voor genoeg variatie zorgt, zodat je het dieet van eieren en yoghurt langer kunt volhouden.

Drink daarnaast genoeg water en zorg voor beweging. Voor je het weet heb je het lijf van je dromen!

Verbrand overtollig vet met de vetverlies Kick-start

Wil je direct goed van start gaan en onnodige fouten tijdens het afvallen voorkomen?

Er bestaan helaas een hoop hardnekkige mythes en fabeltjes over gewichtsverlies. Hierdoor kan het lastig zijn om over de beste informatie te beschikken.

We schreven daarom een eBook, welke jij gratis kunt downloaden.

Met de Vetverlies Kickstart begin jij direct goed en voorkom je dat jouw gewichtsverlies stagneert.

In de Kick-start ontdek je:

  1. De 8 meest gemaakte fouten bij het afvallen
  2. In welke verhoudingen je moet eten voor vetverlies
  3. Inspiratie voor voeding tijdens het afvallen

Tijdelijk Gratis: de Vetverlies Kick-start

Ontdek hoe jij effectief en blijvend vet verliest. Claim direct je gratis download:

vetverlies-kick-start-cover-transparant







💡 Misschien vind je dit ook interessant:

Categorieën: Afvallen

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.