Havermout(pap) & afvallen

Laatst bijgewerkt door Casper op september 25, 2021

havermoutpap-afvallen
havermoutpap-afvallen

Wil je afvallen met havermout? Dan ben je hier op de goede plek. We gaan namelijk bespreken of je kunt afvallen met havermout of havermoutpap en of dit daadwerkelijk een bijdrage levert aan het vetverbrandingsproces.

Gaan afvallen en havermout(pap) hand in hand samen?

De grote vraag is natuurlijk of havermout en afvallen een goede combinatie is. Er zijn tegenwoordig enorm veel gehypte voedingsmiddelen en zogenoemde ”superfoods” die de vetverbranding zouden kunnen stimuleren.

Bij de meeste voedingsmiddelen is er echter geen sprake van een verhoogde vetverbranding en levert het wat dat betreft dan ook niet direct een bijdrage tijdens het afvallen.

Datzelfde geldt eigenlijk voor havermout. Havermout(pap) zal niet zorgen voor een sneller metabolisme of een hogere vetverbranding.

Betekent dit nu dat afvallen met havermout helemaal niet mogelijk is? Nee hoor, dit is prima mogelijk indien je het in de juiste hoeveelheden eet.

Sterker nog: havermout biedt je enorm veel voordelen tijdens het afvallen, waarover we het in dit artikel gaan hebben.

De voordelen voor gewichtsverlies

havermout-korrels

Wat zijn dan de grote voordelen van havermout eten tijdens het afvallen? Allereerst is havermout een enorm voedzaam voedingsmiddel, mede door de uitstekende voedingswaarde en het verzadigde gevoel dat je krijgt van havermout eten.

Dit verzadigde gevoel kan een grote bijdrage leveren tijdens het gewichtsverlies. Hierdoor heb je namelijk minder honger en kun je langer teren op één maaltijd.

Wanneer we de voedingswaarden van havermout onder de loep nemen, kunnen we hieruit ook meerdere voordelen constateren. Waarover hieronder meer:

Kun je gezond afvallen met havermout?

Havermout is een zeer voedzaam en gezond voedingsmiddel. Qua samenstelling bestaat het voornamelijk uit koolhydraten, wat wellicht wat minder positief kan zijn voor vetverlies.

Toch zijn dit veelal complexe koolhydraten, een uitstekende energiebron. Verder bevat havermout ook een aanzienlijke hoeveelheid eiwitten, welke ook hun steentje bijdragen aan het gezonde afvallen.

Havermout bevat per 100 gram zo’n +/- 380 kcal.

Het bevat 62 gram koolhydraten, waarvan slechts 4,5 gram suikers. Daarnaast heeft het 13 gram eiwitten per 100 gram.

Qua voedingswaarden is er dus niks mis met havermout eten om af te vallen, mits je er niet te veel van eet natuurlijk.

Wanneer je pap van je havermout maakt en dit met melk doet, dan zullen de voedingswaarden uiteraard veranderen.

Allereerst veranderen de voedingswaarden per 100 gram, aangezien de pap zwaarder wordt door het vocht dat erbij komt.

Houd hier dus rekening mee, mocht jij je voeding afwegen om de calorieën bij te houden die je binnenkrijgt.

Daarnaast komen er ook nog calorieën bij indien je de pap met melk maakt. Mocht je de pap met water bereiden, dan komen er geen extra calorieën bij.

Wat dat betreft is het verstandiger om de pap met water te bereiden als het je doel is om af te vallen.

Effectief en snel afvallen? Download de Vetverlies Kickstart >>

Vitamines en mineralen

Havermout is ook een bron van vitamines, mineralen én antioxidanten. Dit komt niet alleen je gezondheid ten goede, maar is ook nog eens heel positief als je wilt afvallen.

Wanneer we kijken naar de vitamines zien we met name een aanzienlijke hoeveelheid vitamine B. Zowel vitamine B1, B2, B6 en B11 komen in havermout voor.

Daarnaast is het dus ook rijk aan mineralen. Onder andere kalium, calcium, ijzer en magnesium zijn te vinden in havermout.

Hoe kun je havermout eten om af te vallen?

havermoutpap

Wil jij gaan afvallen met havermout? In dat geval kun je havermout op meerdere manieren bereiden. We hadden het al over havermoutpap, een veelvoorkomende variant.

Maar daarnaast zijn er nog tal van andere manieren om je havermout te eten, hieronder vind je enkele veelvoorkomende variaties die je kunt eten tijdens het afvallen.

Havermout smoothies voor gewichtsverlies

Havermout smoothies zijn een enorm populair drankje tijdens het afvallen. Je kunt het bijvoorbeeld nuttigen voor een voedzaam ontbijt, maar je kunt het ook als een tussendoortje nemen.

De bereiding is eigenlijk vrij simpel. Het enige wat je nodig hebt is een blender, havermout en fruit. Wat voor fruit je hiervoor gebruikt is helemaal aan jou, er zijn meerdere variaties mogelijk.

Je kunt hier ook een beetje water of (amandel)melk bij doen, let hierbij dan wel weer op de calorieën.

Havermout smoothies zijn gezond, voedzaam én lekker. Ideaal om mee af te vallen dus!

Havermout door de yoghurt

Havermout met yoghurt is ook een combinatie die veelvuldig gegeten wordt als maaltijd tijdens het afvallen.

Dit is een goede combinatie voor gewichtsverlies, aangezien yoghurt een caloriearm voedingsmiddel is en ook de nodige eiwitten bevat.

Als je havermout met yoghurt als maaltijd wilt gaan eten in je dieet, raden we je wel aan om hier magere yoghurt voor te gebruiken, aangezien die een stuk minder kcal bevat dan de (half)volle variant.

Je kunt dit eventueel aanvullen met fruit, honing, noten of iets anders naar keuze.

Diverse recepten

havermout-koekjes

Naast de smoothies en combinatie van havermout en yoghurt zijn er nog tal van andere recepten met havermout die uitermate geschikt zijn om te eten tijdens het afvallen.

Je kunt het eigenlijk zo gek niet bedenken of er is wel een mogelijkheid om dit met havermout te maken.

Je moet hierbij denken aan havermoutcake, taart, pannenkoeken en noem zo maar op.

Er bestaan dan ook zelfs complete kookboeken over recepten met havermout om mee af te vallen.

Natuurlijk moet je er bij zulke recepten wel op letten dat je er niet te veel ”ongezonde” of calorierijke ingrediënten aan toevoegt.

Havermout(pap) tijdens een koolhydraatarm dieet eten?

Een vraag die we ook vaak krijgen is of je havermout kunt eten in een koolhydraatarm dieet.

We hadden het eerder in dit artikel al over de voedingswaarden van havermout. Daarbij heb je ook kunnen zien dat havermout qua samenstelling voor het grootste deel uit koolhydraten bestaat.

Als je een koolhydraatarm dieet volgt, zul je om die reden dan ook goed moeten oppassen.

Dit wilt niet zeggen dat er geen plaats is voor havermout in je dieet, maar je zult dit wel met mate moeten nuttigen.

Daarnaast is het natuurlijk ook oppassen met de ”toppings” die je op je havermout doet, vaak wordt er van alles door de havermout gedaan om het op smaak te krijgen of zoeter te maken, zoals bijvoorbeeld honing of cacao nibs.

Suiker als topping zou bijvoorbeeld al een echte boosdoener zijn als je wilt afvallen. Het beste is dan ook om voor een gezonde topping te kiezen, zoals fruit.

Volg je een ketogeen dieet? Dan mag je eigenlijk maar een zeer beperkte hoeveelheid koolhydraten per dag eten. We hebben het dan over een hoeveelheid van zo’n 20 tot 50 gram per dag.

Als je een ketogeen dieet volgt zul je dan ook begrijpen dat havermout niet direct de beste keuze is om te nuttigen.

Mocht je toch havermout willen eten tijdens een keto dieet, dan zul je hier dus hele kleine hoeveelheden van moeten eten.

Havermout als ontbijt om af te vallen

Havermout kun je zien als een echt klassiek ontbijt. Net zoals dat brood, cornflakes en cruesli bekend staan als echte ontbijtproducten, staat havermout dat ook.

Of dit een goed ontbijt is tijdens het afvallen? Wat ons betreft wel. Aangezien het een goede energiebron is, is het een goede kick-start voor je dag.

Een aanrader is om de havermout eiwitrijker te maken als je het als ontbijt eet tijdens het afvallen. Op deze manier verzadigd het namelijk nog meer.

Dit kun je bijvoorbeeld doen door het te combineren met noten, yoghurt of eiwitpoeder.

Wat voor soorten havermout kun je eten voor gewichtsverlies?

havermout-gewichtsverlies

Havermout heb je in verschillende soorten. Zo heb je bijvoorbeeld de keuze tussen de grove havervlokken, de fijnere havervlokken, of de zogenoemde ”ultra fine oats”.

De laatst genoemde is zo fijn gemalen dat het een soort poeder is. Deze kun je vaak in grote hoeveelheden kopen en is enorm handig en snel te consumeren.

De ultra fine oats kun je bijvoorbeeld goed door je shake of door je smoothie doen. Deze variant hoeft ook niet gekookt te worden.

Voor havermoutpap worden er vrijwel altijd fijne havervlokken gebruikt.

De grove havervlokken zijn over het algemeen wat minder populair, aangezien deze een wat langere kooktijd nodig hebben, waardoor de bereiding langer duurt.

Qua voedingswaarden en effectiviteit voor vetverlies maakt het overigens niets uit voor welke variant havermout je kiest.

Ervaringen afvallen met havermout(pap)

Hoewel havermout dus niet veelvuldig gegeten kan worden in een koolhydraatarm dieet, zijn er toch een hele hoop mensen die goede ervaringen hebben met afvallen met havermout.

Het heeft de populariteit en het imago als superfood dan ook niet voor niets verkregen.

Over het algemeen zijn het krachtsporters die vet willen verliezen die de beste ervaringen hebben met havermout.

Krachtsporters kunnen de koolhydraten namelijk goed gebruiken als brandstof om zwaar te blijven trainen tijdens het afvallen.

Maar naast krachtsporters zijn er ook genoeg ervaringen te vinden van mensen die succesvol zijn afgevallen met havermout in een koolhydraatarm dieet.

Afvallen met brinta?

Ben je na het lezen van dit artikel enthousiast geworden over afvallen met havermout en wil je hier zelf mee aan de slag?

In dat geval is het wel goed om te weten dat brina en havermout twee verschillende voedingsmiddelen zijn.

Je zou dan ook niet de eerste zijn die dacht dat hier geen verschillen tussen zitten.

Het grootste verschil tussen de twee, is het graansoort waarvan het geproduceerd is.

Havermout wordt namelijk gemaakt van haverkorrels, terwijl brinta wordt gemaakt van tarwe.

Overigens is brinta wel een prima alternatief voor havermout om mee af te vallen, mocht je dit bijvoorbeeld lekkerder vinden.

De voedingswaarden zijn dan ook zeer vergelijkbaar. Brinta heeft met zo’n 350 kcal per 100 gram zelfs minder calorieën dan havermout.

Toch wordt brinta over het algemeen niet als superfood beschouwd, aangezien het in tegenstelling tot havermout wél een bewerkt product is.

Qua gezondheidsvoordelen zou ik daarom wel altijd havermout aanbevelen, maar voor tijdens het afvallen zal het weinig verschil maken.

Conclusie: is afvallen met havermout mogelijk?

Als je dit hele artikel hebt gelezen, dan mag het antwoord op de vraag of je daadwerkelijk kunt afvallen met havermout ondertussen hopelijk wel duidelijk zijn.

Het is namelijk goed mogelijk om af te vallen met havermout. Het is zoals gezegd rijk aan vitamines, mineren en antioxidanten.

Daarnaast spreken de voedingswaarden in het voordeel van havermout en is het een gezond en natuurlijk product.

Echter moet je er natuurlijk niet te veel van eten als je wilt afvallen, aangezien het toch grotendeels uit koolhydraten bestaat.

Bijkomende voordelen

Naast dat je kunt afvallen met havermout, zijn er meerdere voordelen te benoemen van dit voedingsmiddel. Hieronder vind je een aantal bijkomende voordelen.

Goed voor de huid

Naast afvallen is een gezonde huid natuurlijk ook belangrijk. Ook hierin draagt havermout een steentje bij. Het is dan ook één van de weinige voedingsmiddelen die bewezen positieve eigenschappen voor je huid heeft.

Heb je last van acné of een onrustige huid? Dan kan havermout dit wellicht verbeteren.

Kan het cholesterol verlagen

Een te hoog cholesterol is een groot gezondheidsrisico. Het is dan ook belangrijk om dit zoveel mogelijk te voorkomen.

Gelukkig kun je zelf veel invloed uitoefenen op je cholesterolgehalte, door middel van de juiste voedingskeuzes.

Havermout is daarin bijvoorbeeld een hele goede keuze, dankzij de cholesterolverlagende eigenschappen.

Vol met vezels

Havermout is een vezelrijk voedingsmiddel. Dit heeft een positief effect op de darmflora. Dit is niet alleen goed voor je gezondheid, maar goed werkende darmen zijn ook belangrijk tijdens het afvallen!

Nog vragen?

Heb je nog vragen over afvallen met havermout? Laat dan even een reactie achter onder dit artikel. Ik zal je vraag dan zo goed mogelijk beantwoorden!

Verbrand overtollig vet met de vetverlies Kick-start

Wil je direct goed van start gaan en onnodige fouten tijdens het afvallen voorkomen?

Er bestaan helaas een hoop hardnekkige mythes en fabeltjes over gewichtsverlies. Hierdoor kan het lastig zijn om over de beste informatie te beschikken.

We schreven daarom een eBook, welke jij gratis kunt downloaden.

Met de Vetverlies Kickstart begin jij direct goed en voorkom je dat jouw gewichtsverlies stagneert.

In de Kick-start ontdek je:

  1. De 8 meest gemaakte fouten bij het afvallen
  2. In welke verhoudingen je moet eten voor vetverlies
  3. Inspiratie voor voeding tijdens het afvallen

Tijdelijk Gratis: de Vetverlies Kick-start

Ontdek hoe jij effectief en blijvend vet verliest. Claim direct je gratis download:

vetverlies-kick-start-cover-transparant







💡 Misschien vind je dit ook interessant:

Categorieën: Afvallen

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.