Kun je havermout met water maken?

Laatst bijgewerkt door Casper op mei 16, 2021

havermout-met-water
havermout-met-water

De afgelopen jaren is havermout populairder dan ooit. Zo zou havermout diverse gezondheidsvoordelen opleveren en is het ook nog eens erg lekker.

De meeste mensen nuttigen havermout in combinatie met melk. Echter is dit niet voor iedereen mogelijk.

Zo kan het zijn dat je lactose-intolerant bent of simpelweg niet van melk houdt.

Is het dan nog wel mogelijk om te genieten van de smaak en de vele gezondheidsvoordelen van havermout, door het met water te maken?

Havermout met water

Havermout kan je eten op diverse manieren. Zo kun je havermout in je yoghurt gooien, maar kun je daarnaast ook kiezen voor havermoutpap.

Bij havermoutpap wordt er meestal gekozen voor een combinatie van fijne haver en melk.

Echter, niet iedereen is fan van melk en ziet hier liever een vervanging voor.

Een andere methode om havermoutpap te maken, is door water te gebruiken. De smaak is soortgelijk en de pap is eenvoudig te maken.

Hoe maak je havermout met water?

Het maken van havermoutpap is erg eenvoudig. Zo dien je allereerst 250 ml water aan de kook te brengen en vervolgens de havermout erdoorheen te roeren.

Als je het vervolgens enkele minuten laat koken ontstaat er een redelijk dikke pap.

Haal de pan vervolgens van het vuur en giet de havermoutpap in een kommetje.

Om extra smaak te geven aan de pap zou je ervoor kunnen kiezen om suiker of hagelslag toe te voegen.

Houd er wel rekening mee dat het gezonde gerecht in deze situatie iets minder gezond wordt.

Mocht je havermout willen eten voor het afvallen, dan kun je beter geen suiker/suikerhoudende producten toevoegen aan de pap. Denk dan bijvoorbeeld aan het toevoegen van kaneel.

Is afvallen door havermout te eten mogelijk?

Havermout is een voedingsmiddel dat diverse voordelen oplevert. Zo is het goed voor je bloedsuikerspiegel en is het bovendien ook cholesterolverlagend.

Doordat havermout erg gezonde eigenschappen heeft, wordt het vaak gebruikt om mee af te vallen.

Echter, de voornaamste reden waarom havermout kan helpen bij afvallen, is omdat je er snel vol van raakt.

Havermout zorgt ervoor dat je langdurig voldoende energie hebt, waardoor je minder snel geneigd bent om meer eten tot je te nemen. Hierdoor verklein je de kans op een calorie-overschot.

Meer informatie lees je in het artikel: havermout en afvallen.

Kan ik afvallen door havermout met water?

Havermout met water voor afvallen is ideaal. Zo zorgt havermout voor meerdere positieve effecten die hierboven genoemd zijn.

De melk zorgt normaal gesproken voor extra calorieën, waardoor de kans op afvallen kleiner wordt.

Je kunt er daarom het beste voor kiezen om havermout met water te eten, mocht je willen afvallen.

De havermout met water zorgt ervoor dat je langdurig geen trek meer hebt, relatief weinig calorieën binnenkrijgt en bovendien voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt.

Havermout eten voor een summerbody

Havermout kan gebruikt worden voor diverse doeleinden. Het is een erg populair gerecht in de sportwereld.

Het kan zowel gebruikt worden tijdens het aankomen van spieren, als voor het stimuleren van de vetverbranding.

De reden waarom haver zo populair is in de sportwereld, is omdat het je langdurig energie geeft.

Daarnaast is havermout rijk aan zink, magnesium en ook aan vitamine E.

Havermout met water of toch met melk?

Havermout met water of toch met melk? Dit is een vraag waarbij het antwoord per situatie verschilt.

Als je momenteel erg actief bent in de sportschool en graag wat in spiermassa wilt aankomen, dan kun je er het beste voor kiezen om havermout met melk te nemen.

Door melk aan de havermout toe te voegen krijg je meer calorieën en eiwitten binnen.

Om in spieren aan te kunnen komen, is het belangrijk dat je zorgt voor een calorie-overschot.

Mocht je liever willen afvallen, dan is het sterk aan te raden om havermout met water te nemen.

De voordelen van de havermout komen namelijk ook tot uiting wanneer je het mengt met water.

Het is dus onnodig (tenzij je het lekker vindt) om melk toe te voegen aan de havermout.

Een tip is wel; amandelmelk. Hier zitten ook relatief weinig calorieën in en geeft net wat meer smaak aan je havermoutpap.

Een aantal voordelen van havermout

In dit artikel zijn er al diverse voordelen benoemd van het nuttigen van havermout.

Toch zijn er nog veel meer redenen om havermout aan je dieet toe te voegen.

Een van de extra voordelen van havermout is dat het over het algemeen erg goedkoop is en je het vrijwel overal kunt verkrijgen.

Een andere reden waarom je voor havermout zou moeten gaan, is omdat je er diverse gerechten mee kunt bereiden.

Zo kun je havermout met water nemen, maar is het ook erg lekker om het te gebruiken voor zelfgemaakte pannenkoeken.

Een ander positief effect van havermout is dat het erg goed voor de huid schijnt te zijn.

Zo wordt haver tegenwoordig in erg veel huidverzorgingsproducten gebruikt.

Havermout en de stoelgang

Een andere reden waarom veel mensen besluiten om te kiezen voor havermout, is omdat het goed is voor de stoelgang.

Zo wordt het middel vaak ingezet bij mensen die last hebben van de darmen.

Dit kan gaan om mensen die dagelijks meerdere keren naar de wc moeten en geen vaste ontlasting hebben, maar ook om mensen die moeite hebben met het verrichten van ‘een grote boodschap’.

De positieve werkzaamheid op de stoelgang is vastgesteld door verschillende wetenschappelijke onderzoeken die verricht zijn.

Tijdelijk Gratis: de Vetverlies Kick-start

Ontdek hoe jij effectief en blijvend vet verliest. Claim direct je gratis download:

vetverlies-kick-start-cover-transparant






💡 Misschien vind je dit ook interessant:

Categorieën: Voeding

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *