Wandelen & afvallen: ervaring

Laatst bijgewerkt door Casper op februari 8, 2021

wandelen-afvallen-ervaring
wandelen-afvallen-ervaring

Ben je op zoek naar afvallen met wandelen ervaringen? In dit artikel zal ik mijn ervaringen hierover delen.

Daarnaast gaan we het ook hebben over de ervaringen van andere mensen die met wandelen zijn afgevallen, of dit in elk geval geprobeerd hebben. Is het ze uiteindelijk gelukt en hoeveel zijn ze afgevallen?

Na het lezen van dit artikel weet jij of het mogelijk is om meer af te vallen door te wandelen. Ook heb jij een goed beeld gekregen van de resultaten die je kunt verwachten. Lees dus snel verder!

Allereerst: kun je met wandelen afvallen?

Dat wandelen het afvallen stimuleert, dat mag wel duidelijk zijn. Immers zal elke vorm van beweging bijdragen aan gewichtsverlies.

Door te bewegen verbrand je namelijk calorieën en wordt de vetverbranding gestimuleerd. De vraag is echter, hoe effectief is wandelen als je vetmassa kwijt wilt raken?

Als jij wilt weten hoe effectief dit daadwerkelijk is, kun je het beste leren van de ervaringen van anderen.

Dat is dan ook waar we het over gaan hebben: de ervaringen met vet verliezen en wandelen. Hoe effectief is het echt, en raden wij dit aan?

Mijn ervaring met wandelen en afvallen

Ik zal beginnen met het delen van mijn eigen bevindingen en belevingen.

Hoewel ik mezelf geen fanatiek wandelaar zal noemen, heb ik wel een tijd lang veel gewandeld met als doel om de vetverbranding te stimuleren.

Omdat ik al diverse soorten cardiotrainingen uitgeprobeerd heb, kan ik een goede vergelijking maken tussen alle bewegingsvormen.

Let wel, iedereen zijn ervaring is uniek. Dat ik goede of minder goede ervaringen heb, betekent dus niet direct dat jij het wel of juist niet moet gaan proberen.

Echter kun je wel leren van mijn ervaringen en die van anderen. Hierdoor krijg je namelijk een goed en realistisch beeld van afvallen met wandelen.

Laagdrempelig om te beginnen

Een van de grootste voordelen van het wandelen vond ik dat het erg laagdrempelig was om te beginnen.

Sinds kort heb ik een zittend beroep en zocht ik naar een goede en leuke manier om in beweging te komen.

Ik merkte namelijk dat mijn vetpercentage weer wat omhoog begon te schieten. Om tijdig actie te ondernemen besloot ik om te gaan wandelen.

Dit is namelijk lekker makkelijk, je loopt de deur uit en kunt al direct beginnen. Je hoeft niet eerst naar de sportschool of naar het zwembad en je hoeft er ook geen nieuwe fiets voor aan te schaffen.

Ga wandelen in een mooie omgeving

De eerste paar keer wandelde ik vrolijk door de wijk heen. Dit was echter niet bepaald een inspirerende omgeving en was dan ook wat minder leuk.

Al snel kwam ik erachter dat ik veel beter kon gaan wandelen in een mooie omgeving.

De meeste mensen hebben hier dan ook de beste ervaringen mee. Zoek een bos, wandelpad, of een plas op en ga daar wandelen. Je kunt dan om je heen kijken en genieten van de natuur.

Overigens heeft iedereen hier weer andere ervaringen mee. Sommige mensen wandelen bijvoorbeeld liever in de stad.

Ga samen of zorg voor vermaak

Afvallen met wandelen wordt veel leuker als je samen gaat, of als je iets hebt om te doen.

Ik zou dus aanraden om samen met iemand anders te gaan afvallen met wandelen.

En als je niemand mee kunt krijgen, doe dan een koptelefoon op, zodat je jezelf kunt vermaken.

Echter hebben sommige mensen weer betere ervaringen met wandelen in alle rust.

Ze wandelen dan niet alleen maar om het afvallen te stimuleren, maar ook om hun hoofd even leeg te maken.

Betere ervaring met cardio op hoge intensiteit

Naar alle eerlijkheid heb ik zelf uiteindelijk toch betere ervaringen met cardio op hoge intensiteit.

Met HIIT (hoge intensiteit interval cardio) verbrand je namelijk een stuk meer calorieën.

Daarnaast bouw je er ook nog eens conditie mee op en kost het je minder tijd.

Echter vinden veel mensen wandelen een stuk leuker. Bovendien word je hier minder moe van.

Uiteindelijk draait het er dan ook om waar jij de beste ervaringen mee hebt en wat jij het beste volhoudt.

Wandelen kost veel tijd

Een nadeel voor mij was dat wandelen veel tijd kost. Een paar keer per week een wandeling maken vond ik niet zo erg. Ik vond het zelfs wel lekker.

Als je echter effectief wilt afvallen, zul je hier veel tijd voor moeten vrijmaken.

Je zult ofwel elke dag een stuk moeten wandelen, ofwel een aantal keer per week een flinke wandeling moeten maken.

Voeding is nog altijd de sleutel tot succes

Als aanvulling op mijn afvallen met wandelen ervaringen, wil ik graag nog eens het belang van voeding benadrukken.

Je zult ongetwijfeld wel weten dat jouw eetpatroon zal bepalen of je succesvol afvalt, of dat je helemaal niet afvalt.

Het is daarom belangrijk om dit éérst op orde te krijgen. Als je voeding in orde is kun je gaan wandelen om nog eens wat extra calorieën te verbranden. Op die manier kun je de vetverbranding stimuleren.

Wil je weten hoeveel en in welke verhoudingen je precies moet eten om effectief af te vallen? Download dan even de Gratis Vetverlies Kick-start.

Ervaringen van anderen

lopen-vetverlies-ervaringen

Ik heb je nu mijn afvallen met wandelen ervaringen verteld. Maar hoe hebben anderen dit eigenlijk ervaren?

Zijn er veel mensen die kilo’s vet hebben verloren door regelmatig te lopen?

Op het internet zijn hier helaas niet erg veel ervaringen over te vinden.

Echter na wat rondvragen kwam ik erachter dat er toch flink wat mensen goed over te spreken zijn.

De meeste mensen geven aan dat het wandelen zeker een bijdrage geleverd heeft aan hun gewichtsverlies.

Echter geeft men ook aan dat voeding toch echt nog altijd het belangrijkst is, zoals ik net ook al aangaf.

Lees hierna: Afvallen bij je buik met wandelen


Is sneller wandelen altijd beter?

Ik krijg vaak de vraag wat het ideale looptempo is voor vetverlies. Is snel wandelen per se beter dan langzamer wandelen?

Hoewel het verschil niet bijster groot is, is het inderdaad een verstandig idee om stevig door te lopen als afvallen jouw doel is.

Hier heb ik zelf de beste ervaringen mee. En ook de meeste mensen die zijn afgevallen met wandelen geven aan dat ze stevig doorliepen.

Hoe hard je dan moet lopen? Als beginner zal je waarschijnlijk nog geen heel hoog tempo kunnen halen.

Probeer rond de 4-5 km/uur te lopen en dit vervolgens op te bouwen naar 6-7 km/uur.

Op die manier zal je energieverbruik namelijk net wat hoger komen te liggen.

Hoe vaak en hoeveel wandelen voor gewichtsverlies?

Hoe vaak moet je dan de loopschoenen aantrekken en erop uit gaan? En hoeveel km moet je dan ongeveer gaan lopen?

Ook deze vragen krijgen we vaak als het gaat om wandelen en afvallen. Hier is alleen geen zwart-wit antwoord op te geven.

Uiteraard is het zo, dat hoe meer je loopt, hoe meer je verbrandt. Logischerwijs zal je dan ook sneller afvallen.

Toch is meer niet altijd beter. Zeker als beginner raden we aan om het rustig op te bouwen. Begin met 3-4 per week een wandeling te maken. Of ga elke dag een stukje wandelen in je pauze.

Wanneer je dit combineert met goede voeding, is het slechts een kwestie van tijd voordat je zal afvallen.

Thuis wandelen en afvallen

loopbanden

Veel mensen hebben goede ervaringen met thuis wandelen en vet verliezen.

Nu hoor ik jou denken; thuis wandelen, hoe kan dat nou weer?

Dat kan met een wandelband. Dit is een soort loopband, met een maximale snelheid van zo’n 6-8 km/uur.

Het voordeel van zo’n apparaat is dat het weinig ruimte in beslag neemt. Ook maakt het ‘t wandelen nóg een stuk laagdrempeliger.

Overigens kun je ook op een gewone loopband afvallen met wandelen. Je kunt het wandelen dan eventueel combineren met hardlopen.

Lijkt het jou wel wat om te wandelen in je huiskamer? Bekijk dan hier de beste wandelbanden om mee af te vallen >>

Ervaringen afvallen met wandelen: conclusie

Onderaan de streep kunnen we concluderen dat de ervaringen met wandelen en vetverlies vrij goed zijn.

Er zijn namelijk een hoop mensen die hier goede resultaten mee hebben behaald.

Vanuit mijn persoonlijke ervaring geef ik toch de voorkeur aan sporten op hoge intensiteit. Uiteindelijk is het ‘t belangrijkste dat je beweging krijgt.

Kies dan ook voor een manier van bewegen waar jij je het prettigst bij voelt. Op die manier houd je het namelijk het langst vol en zal je effectiever afvallen.

Onthoud overigens goed dat voeding nog altijd het belangrijkste is in het proces van vetverlies.

Ik raad je daarom ook sterk aan om even de Vetverlies Kick-start te downloaden. Hierin ontdek je namelijk wat en hoeveel jij moet eten om af te vallen.

Ook ontdek je welke 8 fouten jij absoluut moet zien te voorkomen. Wacht dus niet langer en claim snel even je gratis download:

Tijdelijk Gratis: de Vetverlies Kick-start

Ontdek hoe jij effectief en blijvend vet verliest. Claim direct je gratis download:

vetverlies-kick-start-cover-transparant





Wat zijn jouw ervaringen?

Heb jij zelf ervaringen met afvallen door te wandelen? Laat dan even een reactie achter onder dit artikel.

Door jouw ervaringen te delen kun je anderen namelijk weer helpen om de beste versie van zichzelf te worden.

Ook als je nog vragen hebt omtrent dit onderwerp kun je een reactie achterlaten onder dit artikel. Succes!


💡 Misschien vind je dit ook interessant:

Categorieën: Afvallen

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *