Hoeveel stappen per dag volgens leeftijd? | Senioren | Afvallen

Laatst bijgewerkt door Casper op juli 9, 2021

hoeveel-stappen-per-dag-senioren
hoeveel-stappen-per-dag-senioren

Wie de kans op hart- en vaatziekten en andere lichamelijke klachten wil voorkomen, zou voldoende moeten bewegen. Je kunt zelf eenvoudig bijhouden hoeveel je beweegt met een stappenteller.

Je stappendoel verschilt echter per leeftijdscategorie. Hoeveel stappen per dag voor senioren gezond is, is daarom voor jongeren vaak te weinig.

Daarnaast maakt het ook verschil of je als doel hebt om af te vallen. In dat geval heb je een hoger stappendoel en/of extra sportactiviteiten nodig om je doel te bereiken.

We onderscheiden een minimaal aantal stappen per leeftijd en een stappendoel om naartoe te werken voor een fit en gezond lichaam.

Hoeveel stappen per dag per leeftijd (minimaal)

LeeftijdAantal stappen
12-196.000
20-653.000
66-753.000
75-plussers1.500


Hoeveel stappen per dag per leeftijd (ideaal)

LeeftijdAantal stappen
12-1910.000 – 12.500
20-657.000 – 11.500
66-757.000 – 10.500
75-plussers4.000 – 7.500

Minimaal aantal stappen per dag per leeftijdscategorie

Beweging is goed voor onze bloedsomloop, spieren en bottenstelsel. Er is een absoluut minimum aantal stappen dat we per dag moeten zetten. Ons lichaam is namelijk niet gemaakt om te zitten.

Het lichaam is juist zo samengesteld dat we de hele dag door kunnen bewegen en alleen hoeven te zitten om uit te rusten.

Terwijl ons leven nu vaak zo ingericht is dat we uren achter elkaar zitten. Zo brengen mensen die op kantoor werken de dag grotendeels zittend door.

Het aantal stappen dat per dag noodzakelijk is, neemt af naar mate we ouder worden. Kinderen hebben daardoor meer beweging nodig dan senioren. Ouderen kunnen dus lagere stappendoelen stellen.

Een stappendoel voor jezelf stellen

Wanneer je voldoet aan het minimum aantal stappen per dag voor jouw leeftijd, is het altijd verstandig om dit uit te breiden.

Je kunt daarvoor in stappen toe werken naar een hoger aantal stappen per dag. De Hartstichting adviseert iedere volwassene (waaronder senioren tot 75 jaar) gemiddeld 8.000 stappen per dag te zetten.

Zo kan iemand die 70 jaar is en 3.000 stappen per dag zet, streven naar een actiever leven met gemiddeld 8.000 stappen per dag.

De Gezondheidsraad adviseert 5.000 stappen per dag als je daarnaast ook op een andere manier beweegt. Het is zowel voor jongeren als senioren belangrijk een stappendoel te stellen voor een gezond en fit lichaam.

Hoeveel stappen per dag voor senioren?

Voor senioren kan het lastiger zijn om bewegingsdoelen te halen. Het streven blijft voor mensen van 65 jaar en ouder om minimaal 3.000 stappen per dag te zetten.

Daarnaast is het altijd goed om jezelf doelen te blijven stellen. Daarvoor kan er in stappen geprobeerd worden om – afhankelijk van de leeftijd – naar een groter stappendoel toe te werken.

Als het lastig is om voldoende beweging te krijgen, is het verstandig om naast een minimum aantal stappen per dag ook andere activiteiten te doen waardoor het lichaam in beweging blijft.

Gymnastiekoefeningen op de stoel, kracht- en balansoefeningen zijn een goede aanvulling op het stappendoel.

Hoeveel stappen per dag voor senioren een goed streven is, is dus afhankelijk van de lichamelijke vermogens.

Stappen tellen met andere activiteiten dan wandelen

Niet iedereen houdt ervan om te wandelen. Gelukkig zijn er ook andere activiteiten waarmee je jouw aantal stappen per dag omhoog kunt brengen.

Je kunt bijvoorbeeld gaan wandelen, (binnen) fietsen of zwemmen.

Voor elk halfuur dat je beweegt, mag je 3.000 stappen optellen. Het is dan wel belangrijk dat deze activiteit matig intensief is.

Dat betekent dat je voldoende inspanning levert om je hartslag omhoog te brengen en sneller te ademen. Als je gaat wandelen, fietsen of zwemmen, moet je dus wel wat meer moeite doen dan normaal.

Het is de bedoeling dat je jezelf uitdaagt.

Hoeveel stappen per dag is gezond om af te vallen?

Als je overgewicht hebt, is stappen tellen een goede methode om af te vallen. Het Voedingscentrum adviseert om dagelijks 60 minuten matig intensief te bewegen wanneer je gewicht wilt verliezen.

Wanneer je dit wilt doen door te wandelen, betekent dit dat je ongeveer 10.000 stappen per dag moet zetten. Je kunt er natuurlijk opnieuw voor kiezen om naast wandelen ook andere sporten op te pakken.

Je telt dan 3.000 stappen per half uur op bij het aantal stappen dat jouw teller aangeeft.

Die 60 minuten matig intensieve beweging hoef je niet achter elkaar uit te voeren. Er wordt wel geadviseerd minimaal 30 minuten achter elkaar te sporten, omdat de vetverbranding pas na 20 minuten goed op gang komt.

Afvallen doe je niet door alleen te bewegen

Beweging is goed voor het verbranden van calorieën. Als je 10.000 stappen per dag zet, verbrand je ongeveer 500 calorieën.

Beweging alleen is echter niet voldoende om gewicht te verliezen. Het is daarbij ook belangrijk om gezond te eten.

Beweging bepaalt slechts voor 20% of je af zal vallen. Je valt alleen af wanneer je dagelijks minder calorieën binnenkrijgt dan je lichaam verbrandt.

Let daarom ook goed om je voeding. Goede voeding is niet alleen noodzakelijk om af te vallen, maar ook belangrijk voor een gezond lichaam.

Hoe tel je de stappen?

Je kunt voor het bijhouden van je stappen het beste een stappenteller gebruiken. Dit kan een eenvoudig apparaatje zijn dat alleen je stappen bijhoudt.

Er zijn echter ook talloze apps beschikbaar waarmee je jouw activiteit op je smartphone bij kunt houden. Kies voor een sporthorloge wanneer je gaat voor het meeste gemak en de beste resultaten.

Je kunt dan bovendien ook eenvoudig andere activiteiten bijhouden zoals zwemmen en fietsen. Zo krijg je een nauwkeurig overzicht van het aantal stappen dat je per dag zet.

Dat is niet alleen handig, maar heeft ook een activerende werking. Via de knop hieronder bekijk je direct de beste stappentellers:








💡 Misschien vind je dit ook interessant:

Categorieën: Gezondheid

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *