Bloedsomloop verbeteren in je benen en voeten

Laatst bijgewerkt door Casper op oktober 18, 2021

Bloedcirculatie verbeteren
Bloedcirculatie verbeteren

Een slechte doorbloeding in je benen, voeten en armen is erg vervelend. Het veroorzaakt meerdere klachten en belemmerd je in je dagelijkse leven.

Maar hoe komt een slechte bloedcirculatie eigenlijk tot stand? En hoe verbeter je jouw bloedsomloop in je benen en de rest van je lichaam?

In dit artikel zoomen we in op de symptomen die bij een slechte doorbloeding komen kijken. Ook ontdek je welke manieren er zijn om je bloedsomloop te stimuleren en verbeteren.

Oorzaken slechte doorbloeding

De oorzaak van een slechte doorbloeding is in veel gevallen lastig te achterhalen. De oorzaken lopen namelijk uiteen.

Toch zijn er een aantal dingen die de kans op een slechte bloedcirculatie laten toenemen. Denk hierbij aan een ongezonde leefstijl en onvoldoende beweging.

Veel stil zitten en ongezond eten komen je bloedcirculatie bijvoorbeeld niet ten goede. Maar ook een slechte bloedsomloop door stress is een veelvoorkomend iets.

In sommige gevallen kan je te maken hebben met een doorbloedingsstoornis. Dit kan zelfs als je gezond leeft en er alles aan doet om je doorbloeding te stimuleren.

Wat de reden voor je slechtere bloedcirculatie ook is, het is belangrijk om dit tijdig te herkenen.

Symptomen van een slechte bloedsomloop in je benen en voeten

Net zoals de oorzaken, lopen ook de symptomen van een slechte bloedsomloop in je benen uiteen.

Veelvoorkomende symptomen zijn:

  • Pijnlijke benen
  • Tintelingen
  • Zware benen
  • Onrustige benen
  • Jeuk
  • Zwellingen
  • Stress
  • Witte benen en/of voeten
  • Koude benen en/of voeten

Hoe meet je een slechte doorbloeding in je benen?

Het meten van je eigen bloedcirculatie is niet iets wat je zo gemakkelijk doet. Natuurlijk kun je een minder goede bloedsomloop erkennen door één of meerdere van de bovenstaande symptomen.

Maar het daadwerkelijk meten van de doorbloeding in je benen, voeten, of zelfs in je tenen of vingers is een ander verhaal. Dit dient dan ook overgelaten te worden aan een specialist.

De meest betrouwbare meting is met een doppler onderzoek. Dit onderzoek kun je ondergaan in het ziekenhuis. Hierbij worden de snelheden en richting van je bloedomloop in je bloedvaten gemeten.

Slechte doorbloeding in je armen en handen

Hoewel een minder goede bloedsomloop vaker voorkomt in de benen dan in de armen, kunnen slecht doorbloede armen een minstens net zo groot probleem vormen.

In sommige gevallen zijn het zelfs alle ledematen waarbij de doorbloeding onvoldoende is.

Voor de armen gelden dezelfde eerder genoemde symptomen als voor de benen. Ook de oplossingen zijn grotendeels hetzelfde als voor de benen.

Alle tips en informatie uit dit artikel zijn daarom ook op jou van toepassing als je armen, handen of vingers de probleemzone zijn.

Hoe krijg je een betere doorbloeding in je benen?

Nu we de symptomen en oorzaken weten, gaan we verder met iets wat minstens net zo belangrijk is. Namelijk de oplossingen.

Je hoort vaak dat bijvoorbeeld homeopathie een goede oplossing biedt. Omdat deze geneeskunde niet voldoende wetenschappelijk onderbouwd is, gaan we hier in dit artikel niet dieper op in.

Het is belangrijk om het probleem bij de oorzaak aan te pakken. We geven je daarom advies omtrent voeding en beweging. Ook zijn er nog enkele aanvullende tips.

Doorbloeding verbeteren met kruiden

Om te beginnen zijn er een aantal kruiden en specerijen die een goede bijdrage kunnen leveren aan het stimuleren van je bloedsomloop.

Paardenbloem en tijm worden bijvoorbeeld vaak in verband gebracht met het verbeteren van je bloedcirculatie. Ook gember en rozemarijn laten positieve effecten zien.

Door dit soort kruiden regelmatig in je eten te verwerken, sla je dus al een goede slag.

Bloedsomloop stimuleren met supplementen

natuurlijke-supplementen

Naast kruiden zijn er ook supplementen op de markt gebracht met als doel de doorbloeding stimuleren.

Dit zijn voornamelijk extracten van effectieve natuurlijke voedingsmiddelen voor een betere bloedsomloop. Maar ook vitaminen en omega 3 vetzuren dragen hier aan bij.

Let er goed op dat paracetamol géén supplement is voor een betere doorbloeding. Dit verdunt je bloed namelijk niet. Aspirine daarentegen verdunt je bloed wel.

Maar het is in de meeste gevallen afgeraden om dit iedere dag te slikken, omdat je te maken krijgt met bijwerkingen.

Beweging en oefeningen

In veel gevallen zal de doorbloeding al aanzienlijk verbeteren zodra je meer gaat bewegen. Zeker bij mensen met een zittend beroep, die niet veel sporten is dit het geval.

Het begint vaak bij klachten aan de benen, voeten en achillespezen. Dit is vaak te verhelpen door genoeg stappen per dag te zetten.

Daarnaast is het aanbevolen om minimaal 2,5 uur per week te sporten op matig intensieve intensiteit.

Ook zijn er verschillende zittende oefeningen die het verbeteringsproces versnellen, zoals het buigen en strekken van je been, cirkels maken met enkels en aanspannen van je bilspieren.

Koude douche

Niet iedereen houdt er van, maar ook een koude douche kan je bloedcirculatie een boost geven.

Het koude water op je huid laten je bloedvaten namelijk vernauwen. Op het moment dat je uit de douche stapt, gaan je bloedvaten vervolgens extra wijd open staan, waardoor de bloedsomloop in je hele lichaam gestimuleerd wordt.

Ook massage stimuleert de bloedsomloop

massage-gun-been

Door spierknopen te verwijderen met massage zal de bloedsomloop effectief verbeteren. Maar ook als je geen spierknopen hebt, heeft een massage toegevoegde waarde voor je doorbloeding.

Bovendien verbetert massage de doorbloeding in je pezen effectief.

Je hoeft hiervoor niet per se naar een masseur te gaan. Dit kun je tegenwoordig namelijk prima zelf doen. Zo is foam rollen bijvoorbeeld een populaire manier van zelfmassage.

Ook het gebruik van een massage pistool wordt steeds populairder.

Veranderingen in je eet- en leefpatroon

Voor veel mensen is de eerste winst te behalen in het veranderen van je huidige leefstijl. Als je rookt, zal stoppen met roken bijvoorbeeld een positieve impact hebben.

Maar ook wat je eet is van grote invloed. Natuurlijk is een gezond en uitgebalanceerd voedingspatroon aan te raden.

Daarnaast zijn er ook voedingsmiddelen zoals knoflook, pure chocolade en zonnebloempitten die een positief effect op je bloedsomloop kunnen hebben.

Apparaten voor een betere bloedcirculatie

Omdat een slechte bloedsomloop in de benen en voeten een veelvoorkomend probleem is, zijn er diverse apparaten ontwikkelt om dit te verbeteren.

Hierbij moet je vooral denken aan massage apparaten. Maar ook zijn er trilplaten en loopsimulators, of combinaties hiervan.

Ook warmtetherapie levert een bijdrage en is daarom vaak verwerkt in zo’n apparaat.

De beste bloedcirculatie apparaten bekijk je hier.



💡 Misschien vind je dit ook interessant:

Rusteloze benen tijdens overgang

Categorieën: Gezondheid

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *